Gå til innhold

Det dummeste du har hørt..


Gjest Arkiv

Anbefalte innlegg

Ok da lærte jeg noe nytt i dag også. Var klar over at styrkeløfterne bare bryr seg om konsentrisk fase, men trodde det var bra sammenheng mellom eksentrisk kraftutvikling og styrkeøkning, selv på maksimal og eksplosiv styrke.

I knebøy hender det at styrkeløftere gjør negativer, og evt. gjør overload med weight releasers o.l., mens i markløft er det kun styrken i konsentrisk fase som er det avgjørende. Du vil likevel finne individuelle meninger fra løftere til løftere, men blant toppløftere er det generell enighet om hva som er viktig, og da er det kun å trene på det som er hensiktsmessig ifht. de spesifikke målsettinger de har, og dermed konsentrisk fokus i markløft. Som du skjønner kommer dette i klinsj med hva som er akseptert på de fleste komersielle sentre: "Sett vektene forsiktig ned, og er du sterk nok til å løfte dem, er du sterk nok til å sette dem på plass igjen!"

Å kunne utvikle meget stor kraft og fart er viktig for en styrkeløfter, for jo større fart du har på stanga i det den kommer til den tyngste fasen i løftet, jo større sjanse er det for å overvinne stickypoint og gjennomføre løftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes de som vil ned i vekt som sier (og de er det mange av) er søte:

1. "Jeg har prøvd ALT!"

2. "Jeg spiser jo nesten ingenting"

3. "Jeg spiser for det meste sunt".

Nei, du har ikke prøvd alt. Har selv vært på den påstanden faktisk. Før jeg leste her inne hvordan det skulle gjøres. Da datt fettet av, bokstavlig talt.

Og det kan godt hende du spiser lite, kanskje for lite og kanskje veldig feil mat. Men aller mest sannsynlig spiser du for mye. Har selv spist for lite og for mye. Tell kalorier, i hvert fall en periode. Få oversikt.

Og hva er sunt? Ingeting er vel sunt i store mengder. Kontekst er viktig.

Kunnskap folkens, DET er makt.

Edit:

Slenger også på disse:

4. "Jeg har lav forbrenning"

5. "Jeg har kraftig beinbygning"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette noe av det dummeste du har hørt?

I korthet: Fordi man blir jo ikke flatbrysta av å trene :-) Og jo, man kan jo få mindre pupper som resultat av kardiotrening, men jeg kan ikke tenke meg til at det ville vært så mye at silikon er aktuelt. Men det er selvfølgelig flere faktorer som spiller inn og folk er forskjellige :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I korthet: Fordi man blir jo ikke flatbrysta av å trene :) Og jo, man kan jo få mindre pupper som resultat av kardiotrening, men jeg kan ikke tenke meg til at det ville vært så mye at silikon er aktuelt. Men det er selvfølgelig flere faktorer som spiller inn og folk er forskjellige :)

En jente med 15-16% kroppsfett har ikke mye pupper igjen, vanligvis. Spiller ingen trille om man har kommet dit med cardio eller styrketrening og diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysiologisk sett er de selvsagt ikke ulike enhver annen person, dermed sier svaret på ditt spørsmål seg selv. Imidlertidig er en styrkeløfters målsetning å kunne løfte mest mulig i markløft. Derfor er det kun den konsentriske fasen av løftet som er interessant. Å holde igjen i eksentrisk fase på typisk båddibuilder og fitnessdouche-vis har derfor ingen hensikt, da dette bare fører til økt restitusjonstid og er kontraproduktivt ifht. styrkeløfterens mål. Eksplosivt opp, slipp ned. :)

Styrkeløftstil:

Båddibuilder aka Fitness-douche style:

Så alt handler om hva som er formålet med øvelsen. Alle har ikke samme målsetning. En styrkeløfters målsetning er å applisere adekvat stimuli i konsentrisk fase, da dette er det som er best overførbart til 1RM løft i en konkurransesetting. Båddibuilder aka fitness-douche's har som regel som målsetning å bare 'hitte' muskulaturen, slik at de kan gå på toalettet og sette en testo-sprøyte etterpå. Da handler det om 'time under tension'.

For den gjennomsnittlige trenende som bare gjør markøft og hverken er opptatt av maksløft eller doping, så kan jo det å løfte i grei stil, og kontrollert nedføring være en tanke.

Alt kommer ann på hva man ønsker å oppnå, og så velger man riktig verktøy ut fra dette.

Dette kan jeg forsåvidt være enig i. Da det blir en utrolig belastning på høyere vekter å senke de kontrollert. Derfor la jeg til på slutten av innlegget mitt at de løftet 80kg. Da jeg er 1000000% sikker på at de vil ha et større utbytte av å senke vekten relativt kontrollert. Men takk for infoen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I korthet: Fordi man blir jo ikke flatbrysta av å trene :) Og jo, man kan jo få mindre pupper som resultat av kardiotrening, men jeg kan ikke tenke meg til at det ville vært så mye at silikon er aktuelt. Men det er selvfølgelig flere faktorer som spiller inn og folk er forskjellige :)

Det skal jeg jaggu love meg at man kan bli på et visst punkt, jo. Ikke bare risikerer man å bli flatbrystet, men man risikerer å få skikkelig kjipe hengepupper og, hvis man feks har gått ned mye. Men det er jo opptil hver enkelt hva, om noe, de evt vil gjøre med det i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I korthet: Fordi man blir jo ikke flatbrysta av å trene :) Og jo, man kan jo få mindre pupper som resultat av kardiotrening, men jeg kan ikke tenke meg til at det ville vært så mye at silikon er aktuelt. Men det er selvfølgelig flere faktorer som spiller inn og folk er forskjellige :)

:lol: Hadde b-cup, på grensen til c-cup før jeg begynte å trene kickboxing og plustelig var jeg ikke i nærheten av å fylle en a-cup engang. Så jeg vil si jeg ble ganske flatbrysta av å trene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner for øvrig flere jenter som trener mye styrke og kondisjon, og hvis teorien deres skulle stemme om at man blir flatbrysta av trening, så burde de fleste jentene på skolen min vært det. Det er de derimot ikke, og jeg vil tørre å påstå at genetikk spiller en meget stor rolle. Om man har store pupper fordi man er generelt overvektig er en ting, og da er det ikke akkurat en overraskelse at man vil få mindre pupper av kondisjonstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner for øvrig flere jenter som trener mye styrke og kondisjon, og hvis teorien deres skulle stemme om at man blir flatbrysta av trening, så burde de fleste jentene på skolen min vært det. Det er de derimot ikke, og jeg vil tørre å påstå at genetikk spiller en meget stor rolle. Om man har store pupper fordi man er generelt overvektig er en ting, og da er det ikke akkurat en overraskelse at man vil få mindre pupper av kondisjonstrening.

Selvsagt gjør det det. Jeg har møtt jenter istr 34/36 med stoooore naturlige pupper, og jenter som er nede i A-cup mens de fremdeles har 10kg igjen å ta av før målvekta si. Vi er alle innmari forskjellige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt gjør det det. Jeg har møtt jenter istr 34/36 med stoooore naturlige pupper, og jenter som er nede i A-cup mens de fremdeles har 10kg igjen å ta av før målvekta si. Vi er alle innmari forskjellige :)

Akkurat :-) Og det var derfor jeg syns det var en smule tåpelig å påstå at man automatisk blir flatbrysta av trening. Det var iallefall slik jeg oppfattet den silikontråden på forumet her. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat :) Og det var derfor jeg syns det var en smule tåpelig å påstå at man automatisk blir flatbrysta av trening. Det var iallefall slik jeg oppfattet den silikontråden på forumet her. :-P

Det er selvfølgelig sant, at det ikke er sant at man... Ja, du skjønner. For de aller fleste forsvinner jo fettet relativt jevnt over det hele, men de "gjenstridige" partiene er sjeldent puppene, for å si det sånn.

Edit: Skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...