Gå til innhold

Vingler i knebøy


Anbefalte innlegg

Jeg vingler sånn i knebøy! Både med og uten stang... Har tatt endel goblet squats, det går strykande, men vanlig blir verre. Konsentrerer meg hardt, og bruker god tid. Løfter ikke tungt, max stanga... Føler at jeg vil velte om noen skulle blåse på meg...

Tips? Bør jeg gjøre andre øvelser istedenfor? Er tidl skadet i kne og lår, muligens derfor?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vingler du fremover eller til siden?

Når begynner du å vingle?

Fremover. Har prøvd forskjellige sko, men er like ille uansett. Skal ikke ha mye knekk i knærme for jeg blir ustabil. Som jeg skrev i startinnlegget har jeg en skade i kneet som er operert, og da har de "brukt" en sene fra låret, dvs. er operert både i kne og lår i ene beinet. Men skal ha ok styrke der, og har ingen problemer i dagliglivet eller ved feks goblet squats (som jeg har trent frem til jeg våget meg inn i frivektområdet).

Jeg varmer opp på tredemølle først, deretter gjør jeg dynamisk oppvarming (for ankler, hofte, knær) som jeg har lært av fysioterapeuten min, så føler ikke at det er oppvarminga det står på heller. Føler meg sterk og fin, men ikke spesielt stødig. Bruker bare stang for tiden siden jeg er nybegynner og vil ha inn god teknikk (har sett mye på videoer her på fitnessbloggen), og føler teknikken er bra, men tør ikke legge på vekt siden jeg vingler sånn...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også tidvis slitt litt med balansen i knebøy. Har hjulpet meg å bygge opp helen med en liten 1,25kg eller 2,5kg skive som jeg står på med helen mens jeg kjører. Tror dette skyldes litt kort muskelatur på baksiden, for jeg har også bruk en liten del av muskel på bakside lår ifm en korsbåndsoperasjon. Nå vet jeg ikke hva slags skade du har, men knebøy, markløft o.l er alfa-omega for meg for å styrke muskler rundt knærne, og noe jeg har fått beskjed om fra fysio om å ha stor fokus på. Viktig at du klarer å styre kneet riktignok, at det ikke peker innover i det du løfter opp

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problemet selv, vet ikke hva som gjør det, men det pleier å enten ta av skoene eller legger en slik matte som du tøyer ut på under hælen. Jeg pleier å brette den i to og gjør slik an den skjærer akkurat der foten går litt opp. Liker matten bedre enn vektskivene fordi den er myk og da får jeg bedre balanse :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utifra det du beskriver seg jeg for meg at du ikke er sterk nok i støttemuskulatur i verken mage/rygg, hofte eller knær slik at du får spent deg opp og står stødig - tipper du forover har du også tyngdepunktet for langt frem på foten

Som Armadillo nevner kan det hjelpe å bygge opp under helen, men å spenne opp overkroppen er også ganske essensielt..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Å bygge opp under hælen skal egentlig ikke være nødvendig. Selv er jeg sykt stiv, men klarer fint å gå lengre ned enn styrkeløft-godkjent. Tar du skikkelig innpust før du går ned? Som Therese sier er det mulig du har tyngdepunktet langt frem på foten. Du må nok legge mere trykk på hælen og utsiden av foten. Kjører du knærne ut eller rett frem? Ville likt å sett en film av dette!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...