Jump to content
Closeup

Noen som har peiling på PSMF?

Recommended Posts

Hei :)

Her kommer tjukkebollefeita klar til å kicke gjæren ut av flesket og bli som normale folk; sunn og sterk.

Har stått bom stille på vekta i rundt 1 mnd til tross for trening og kunn opptak av 1700 kcal (som er min hvileforbrenning). Er 168 cm høy og 90 kg og har en fettprosent på 41%! Nå vil jeg prøve denne super-duper dietten alle snakker om: PSMF! men jeg har ikke peiling!!!

Noen som er litt snille, har litt ekstra tid og er villig til å forklare meg litt? :) Har lest artikkelen til Robert her på fitnessbloggen. Men:

er det 2,4-2,6 g protein pr/kilo man er? Står at man skal spise 500-800 gram grønsaker fordelt på 3-5 måltider, men har det noe å si hvor mye karbohydrater eller hvor lite karbohydrater man får i seg så lenge de er under 6-8gr/100gr karbo? Er jo stor forskjell på å spise brokkoli (1,9 gr/100 gr) og Løk (5,7 gr/100gr)? Hva med kaloriene?

så viss jeg har forstått det riktig skal jeg har rundt 216-234 gr protein hver dag og 500-800 gr grønnsaker hver dag? og en refeed periode på 6 timer (hver 7-10 dag) der jeg kan spise 450 gr karbohydrater?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Gikk selv på denne dietten for 2 år siden. Den er som sagt veldig ekstrem og ikke noe man blir å klare å vedlikeholde veldig lenge(libido og humøret får seg en skikkelig nedtur), men så er det vel ikke det som er poenget med denne dietten. Har du det travelt da, skal du inn i en brudekjole, reunion med gamleklassen eller noe annet som haster siden du velger akkurat denne dietten? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Legg deg på 2,5g protein per kilo ønsket *målvekt*, men vær moderat i målene til å begynne med. Sier du 70kg som første mål, så blir det vel 175g om dagen.

Når det gjelder valg av grønnsaker er jo målet å holde seg under 20g fett og 20g karbo om dagen (selv om enkelte snillister mener man kan gå høyere - jeg er uenig om man vil ha best resultat), så her er det jo enkelt å finne ut hva du kan spise uten å blåse budsjettet.

Kalorier trenger du ikke å tenke så mye på så lenge du har kontroll på karbo og fett. I ditt tilfelle, om man bruker 70kg som mål, vil det bli 175g protein (700kcal)+20g karbo (80kcal)+20g fett (180kcal) = 960kcal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Legg deg på 2,5g protein per kilo ønsket *målvekt*, men vær moderat i målene til å begynne med. Sier du 70kg som første mål, så blir det vel 175g om dagen.

Når det gjelder valg av grønnsaker er jo målet å holde seg under 20g fett og 20g karbo om dagen (selv om enkelte snillister mener man kan gå høyere - jeg er uenig om man vil ha best resultat), så her er det jo enkelt å finne ut hva du kan spise uten å blåse budsjettet.

Kalorier trenger du ikke å tenke så mye på så lenge du har kontroll på karbo og fett. I ditt tilfelle, om man bruker 70kg som mål, vil det bli 175g protein (700kcal)+20g karbo (80kcal)+20g fett (180kcal) = 960kcal.

Vil også legge til at Omega 3 tilskudd(sel/fiske olje) bør taes, men regnes ikke som total fett for dagen.

Det er også ekstremt viktig å opprettholde ett fullkropps program 3 ganger i uken. Kutt all kardio.

Sånn erfarings messig fra meg selv var kaffe/grønn te viktig for å få meg igjennom dagene. Vær også klar for humørsvingninger, svimmelhet og lav libido.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peiling kan jeg ikke si at jeg har, men kan dele noen av mine egne erfaringer så langt.

Hadde ingen helsemessige problemer (annet enn overvekta) før jeg startet med PSMF for 8 uker siden, og har aldri følt meg bedre og mer opplagt og full av energi. 16kg ned så langt, og kjører videre frem til uka før jul, hvor jeg tar en pause (spiser julematen min, men styrer unna sukker, korn etc) og fortsetter muligens etter jul igjen basert på hvordan jeg ligger an til å oppnå målet mitt på 80-85kg "startvekt".

Ingen humørsvingninger, svimmelhet eller andre bivirkninger å snakke om. Det sosiale aspektet kan være problematisk for noen (hva gjør du når alle andre rundt deg spiser det du vil ha aller mest?), men det går egentlig greit så lenge man er motivert nok.

Jeg er vel heldig iom at jeg aldri har hatt noe søtsug eller cravings for søte saker, så jeg kan fint gå i butikken uten å sprekke. Det eneste jeg virkelig har hatt lyst på i disse ukene er en skikkelig cheeseburger! Når det er sagt, så regner jeg med at overgangen fra PSMF til litt mer normalt og variert kosthold vil være det vanskeligste å takle, men nå er jeg blitt såpass motivert at jeg tror det går fint. Har kjørt endel styrke, men også gått korte og lange turer i raskt tempo, og ikke opplevd dette som problematisk.

Negative erfaringer...? Ingen for min del, egentlig. Men: dette er definitivt ingen dans på roser for kroppen selv om effekten er enorm, og ingenting jeg vil anbefale til noen som ikke er veldig overvektige slik jeg selv var - jepp, jeg skriver var - som sier litt om hvilken effekt dette har. Det er viktig å huske på at man i praksis tvinger kroppen i ete-seg-sjæl-modus, og det er av den grunn helt essensielt at man vet hva man gjør med seg selv.

I'm not a doctor, men om man har andre psykiske eller fysiske problemer, vær ansvarlig nok til å konsultere en lege før du begir deg ut på dette.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle svar <3

skal ikke inn i noe veldig raskt, men har stått bom stille på alt annet jeg har gjort, så har nesten gitt litt opp på å bli kvitt det overflødige. Er av den litt utålmodige typen. Men i sommer skal jeg i en samling for klassen og jeg vil vise meg fra en bedre side, så derfor starter jeg på det her :)

Er veldig motivert, men vet jo ikke hvordan min kropp kommer til å reagere på dette. Blir vel mer som et eksperiment. Men kroppen min er sliten av å bære på meg selv, er jo ikke svært overvektig viss man bare ser meg, men har høy BMI og høy fett% så regner ikke med å ta så stor skade av noen uker på dette :)

Da er jeg snart klar til å starte etter jul, skal bare lage matplan for noen uker slik at jeg på umotiverte dager ikke faller ut ;)

Ønske meg lykke til :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Har kjørt noen uker på PSMF, om det var 8 eller 12 kommer jeg ikke på..

Som Tiwas sier, 2.5g protein pr kg ønsket kroppsvekt, karb og fett under 20g. 2 spiseskjeer med tran/selolje om dagen.

Fullkroppsprogram 3 ganger i uka. Starting Strength kan være fine greier, veldig enkelt program, få øvelser, samtidig som det skal kjøres tungt. Fokuset kan komme litt bort på diett, så et konkret program er veldig lurt.

Veldig lurt med kostholdsplan, slik at du vet hva du skal spise, selv gikk det i mye grønt, magert kjøtt og fisk til middag/kvelds.

Til lunch hadde jeg 2tynne skiver med grovt hjemmebakt brød og 5 skiver skinke på hver (syntes personlig det var for mye pes med noe annet)

Ellers, når dietten nærmer seg slutten, øk gradvis på kaloriene slik at du venner deg på det, og ikke går bananas på alle matvarer som finnes :p

(jeg gikk opp de kiloene jeg mistet på PSMF over det året som fulgte, og har i ettertid måtte tatt de av igjen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bare en ting jeg har vanskelig for å få til. Jeg vet ikke hvor mye jeg vil veie?! Jeg vil ha muskler, være sterk, gjerne markerte muskler, men jeg vil at fettet skal bort. Siden 41% av meg er fett!!!! og jenter skal ha ca 20% fett (har jeg lest) burde jeg tenke ned ca 20 kg, noe som kan stemme med 70 kg. Høres det ut som et bra utgangspunkt? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du er 168 høy, veier 90 nå.

Hva med å sette opp flere mål? først 80kg, så 70kg?

Som en slags referanse, dama mi er like høy som deg og har gått fra 72 til 66kg og ser smashing ut. Så forøvrig smashing ut på 72 også :p

Vil nok anbefale deg å ta det litt osm det kommer, ta av 10kg, evaluer, ta av evt 10 nye, evaluer, 5 til? ok, kjør på ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

70 kg er en fin vekt, men ikke se deg blind på vekta. Kroppssammensetningen vil telle mer. Husk at fett tar mer plass enn muskler. Og det er muskler du er ute etter. Man kan se mye bedre ut på høyere vekt ofte. Jeg ser feks mye bedre ut nå, enn da jeg i en liten periode veide en del kg mindre enn nå :) bruk heller speil osv. Når du ser deg selv i speilet og er fornøyd ; (y)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Du er 186 høy, veier 90 nå.

Hva med å sette opp flere mål? først 80kg, så 70kg?

Som en slags referanse, dama mi er like høy som deg og har gått fra 72 til 66kg og ser smashing ut. Så forøvrig smashing ut på 72 også :p

Vil nok anbefale deg å ta det litt osm det kommer, ta av 10kg, evaluer, ta av evt 10 nye, evaluer, 5 til? ok, kjør på ;)

168 cm, ikke 186 :p men ellers, takk ;)

70 kg er en fin vekt, men ikke se deg blind på vekta. Kroppssammensetningen vil telle mer. Husk at fett tar mer plass enn muskler. Og det er muskler du er ute etter. Man kan se mye bedre ut på høyere vekt ofte. Jeg ser feks mye bedre ut nå, enn da jeg i en liten periode veide en del kg mindre enn nå :) bruk heller speil osv. Når du ser deg selv i speilet og er fornøyd ; (y)

Er enig der, så får bare gå i speilet ofte og titte :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...