Gå til innhold

Hvor gammel bør en være?


Heihallo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette er en av de dummeste sammenligning jeg har sett på en stund. Ratingen stemmer helt sikkert, men ikke om man skal sette forskjellige lagspill opp mot andre lagidretter/solo hvor noen idretter krever/tillater fysisk kontakt.

Hvorfor er det en dum sammenligning? Det er bare en oppsummering av hvor ofte det er skade under forskjellige aktiviteter. Det er spesielt relevant her siden noen mener at styrketrening har veldig stort skadepotensiale, men de samme menneskene vil sikkert ikke hevde at fotball er like "farlig".

Hvis dette er den dummeste sammenligningen du har sett på en stund, så har du ikke sett på mange sammenligninger;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått er det kun gamle myter som sier at barn ikke bør trene styrke.

Jeg har også hørt av en fysiolog at mye av bakgrunnen for denne myten er en slags "følge-feil" som stammer fra en gammel lærebok om trening der det sto, uten referanser, at styrketrening kanskje, teoretisk sett, kunne føre til at vekstsonene i knoklene hos barn kunne lukkes, så veksten stoppet opp.

Siden ble denne boken brukt som referanse i andre bøker, og en myte ble skapt.

Det er mulig at styrketrening for barn er ugunstig. Men det kommer vi ikke til å få vite gjennom forskning. For det vil være uetisk å skulle utføre studier på barn, om målet med studiet er å finne ut om de vil få varige plager av det.

Men om vi ser i det daglige, med praktiske eksempler, vil noen si dette er skadelig?:

1. Er det farlig for barn å klatre vs trene nedtrekk i apparat?

2. Er det farlig for ett barn som pga overvekt ikke klarer push-ups å trene benkpress i stedet?

3. Vi lar barn trene skihopp, og kjøre alpint, der de kanskje hopper mange meter. Hvordan er kreftene som virker på barnets beinbygning når de lander her vs å trene knebøy?

4. Er det farlig for barn å la de forsøke å velte store steiner, og flytte på tømmerstokker o.l. Der vekten på gjenstandene er større enn de er i stand til å flytte på? Altså at vekten er større enn 1RM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra følgende artikkel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19620931 (antakelig ikke tilgjengelig uten universitetsnett):

"Although children and adolescents are susceptible to injury to the growth cartilage, the potential for this type of injury may be less in a preadolescent child than in an adolescent because the growth cartilage may actually be stronger and more resistant to sheering type forces in younger children (160). To date, injury to the growth cartilage has not been reported in any prospective youth resistance training research study. Furthermore, there is no evidence to suggest that resistance training will negatively impact growth and maturation during childhood and adolescence (91,147)."

Dette er anbefalinger fra National Strength and Conditioning Association i USA, og de bør kunne være ganske troverdige. Etter et raskt søk på pubmed fant jeg en god del nyere review-artikler som støtter styrketrening hos barn/ungdom, så lenge det gjøres under skikkelig veiledning, med fokus på god teknikk og passende progresjon.

Her er en gratis review artikkel, med flere kilder til studier, for spesielt interesserte: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24149422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde hatt en kid, som ville trene styrke eller kickboxing og spurte pappa hva han burde gjøre; "Gutten min, tren kickboksing og få god bevelighet, kondisjon og kardiovaskulær trening, så kan du heller begynne med styrke når testosteronnivåene dine skyter i været rundt 18.."

Totalt utenfor den vitenskapelige diskusjonen dere har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde hatt en kid, som ville trene styrke eller kickboxing og spurte pappa hva han burde gjøre; "Gutten min, tren kickboksing og få god bevelighet, kondisjon og kardiovaskulær trening, så kan du heller begynne med styrke når testosteronnivåene dine skyter i været rundt 18.."

Totalt utenfor den vitenskapelige diskusjonen dere har :)

Da ville kidden aldri blitt en like god kickbokser som h*n kunne blitt hvis h*n hadde trent styrke, men det er jo en måte å gjøre det på;).

Jeg vil faktisk tro at riktig styrketrening med vekter i tidlig alder sannsynligvis reduserer skaderiskoen i idrett pga. en sterkere struktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Advarsel: følgende kommentar er kun egen mening og samtidig svært negativt ladet. Ingen vitenskapelige kilder.

Om barn(-ca 16 år) bør trene vekter, så mener jeg nei. Om de kan trene styrke, typ kroppsvekt mener jeg ja. Grunnen til at jeg mener dette er at de fleste barn ikke får den opplæringen de trenger for å kunne trene med vekter på en forsvarlig måte. Det er en ting når man ser ei på 20+ kjøre knebøy med så grusom teknikk at man selv får fysisk vondt, for hu er voksen og har ansvar for å ta ansvar selv. Men når jeg ser 13-14åringer på senteret trene "markløft" er det rett og slett uforsvarlig.

Og ja, man kan lære sitt eget barn god teknikk osv, men hva når guttegjengen trener sammen, og de skal tøffe seg? Hvor godt husker 13-14åringen da alt mamma/pappa sa om teknikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advarsel: følgende kommentar er kun egen mening og samtidig svært negativt ladet. Ingen vitenskapelige kilder.

Om barn(-ca 16 år) bør trene vekter, så mener jeg nei. Om de kan trene styrke, typ kroppsvekt mener jeg ja. Grunnen til at jeg mener dette er at de fleste barn ikke får den opplæringen de trenger for å kunne trene med vekter på en forsvarlig måte. Det er en ting når man ser ei på 20+ kjøre knebøy med så grusom teknikk at man selv får fysisk vondt, for hu er voksen og har ansvar for å ta ansvar selv. Men når jeg ser 13-14åringer på senteret trene "markløft" er det rett og slett uforsvarlig.

Og ja, man kan lære sitt eget barn god teknikk osv, men hva når guttegjengen trener sammen, og de skal tøffe seg? Hvor godt husker 13-14åringen da alt mamma/pappa sa om teknikk?

Jeg diskuterer meningen din.

Disse argumentene gjelder for absolutt all aktivitet barn kan finne på å gjøre, hvorfor er det plutselig å mye farligere når det skal løftes noe jern? De samme argumentene kan også taes frem for nesten alle aktiviteter for voksne.

Det er vel heller ingen som mener det er ok at 10-14 åringer skal begynne å trene styrke helt på egen hånd?

Bare fordi noe må gjennomføres på en god måte, betyr ikke det at det ikke bør være lov.

Hvorfor mener du at det er bedre med kroppsvekttrening i forhold til med vekter? Hvorfor tror du det er noe sikrere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Fordi på et treningssenter er det ingen som passer på disse barna, på fotballtrening er det alltid en trener til stede. Ja, jeg vet, alle kan skade seg når som helst, men med alle disse sentrene med nøkkelkort og full pakke vil jeg nok anse det som mer risikofylt ja. Et voksent menneske er ansvarlig for seg selv og de skadene han eller hun pådrar seg ved å være uansvarlig. Det samme kan ikke sies om et barn.

2. Så du mener det er realistisk at disse barna skal ha et kompetent menneske til å passe på de hele tiden? Så lenge det ikke finnes en realistisk god måte å gjennomføre noe på, ser jeg ikke noe grunn til å tillate det.

3. fordi jeg aldri har sett en 12 åring miste en 20kgs hantel på sin egen skulder i et forsøk på skulderpress når de trener med kroppsvekt.. hehe, ja, dårlig argument, men sant... Så det seinest i går. Ene sentret jeg trener er det tillatt fra man fyller 12år, og det er helt grusomt å se hvordan de holder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Fordi på et treningssenter er det ingen som passer på disse barna, på fotballtrening er det alltid en trener til stede. Ja, jeg vet, alle kan skade seg når som helst, men med alle disse sentrene med nøkkelkort og full pakke vil jeg nok anse det som mer risikofylt ja. Et voksent menneske er ansvarlig for seg selv og de skadene han eller hun pådrar seg ved å være uansvarlig. Det samme kan ikke sies om et barn.

2. Så du mener det er realistisk at disse barna skal ha et kompetent menneske til å passe på de hele tiden? Så lenge det ikke finnes en realistisk god måte å gjennomføre noe på, ser jeg ikke noe grunn til å tillate det.

3. fordi jeg aldri har sett en 12 åring miste en 20kgs hantel på sin egen skulder i et forsøk på skulderpress når de trener med kroppsvekt.. hehe, ja, dårlig argument, men sant... Så det seinest i går. Ene sentret jeg trener er det tillatt fra man fyller 12år, og det er helt grusomt å se hvordan de holder på.

1. Det at det ikke er noen som passer på barna på treningssenteret tyder på at foreldrene ikke er sitt ansvar bevisst. Jeg ser ikke noe i veien med f.eks at et fotballag trener på treningssenter med treneren sin.

2.Det er ikke realistisk at barn skal styres av kompetente mennesker hele tiden, men det er realistisk at de som vil trene styrke kan lære seg nok til å trene forsvarlig fra foreldre, gymlærere, PTer osv. Her er et separat poeng ikke rettet mot din argumentasjon: Hvorfor læres ikke styrketrening i gymtimene?! Bortsett fra utstyrsmessige, og kompetansemessige forhold, så ser jeg ikke hvorfor denne viktige kunnskapen ikke læres på skolen.

3. Jeg kan være enig i at det kan se ut som trening med vekter er "farligere" enn med kroppsvekt, men jeg har ikke sett/hørt noen dokumentasjon for dette og jeg utfordrer den forutinntatte holdningen om at kroppsvekttrening er "bedre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da ville kidden aldri blitt en like god kickbokser som h*n kunne blitt hvis h*n hadde trent styrke, men det er jo en måte å gjøre det på;).

Jeg vil faktisk tro at riktig styrketrening med vekter i tidlig alder sannsynligvis reduserer skaderiskoen i idrett pga. en sterkere struktur.

hahah, at du kan si nå sånt? Kick-boxing handler også om kroppskontroll og bare styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det at det ikke er noen som passer på barna på treningssenteret tyder på at foreldrene ikke er sitt ansvar bevisst. Jeg ser ikke noe i veien med f.eks at et fotballag trener på treningssenter med treneren sin.

2.Det er ikke realistisk at barn skal styres av kompetente mennesker hele tiden, men det er realistisk at de som vil trene styrke kan lære seg nok til å trene forsvarlig fra foreldre, gymlærere, PTer osv. Her er et separat poeng ikke rettet mot din argumentasjon: Hvorfor læres ikke styrketrening i gymtimene?! Bortsett fra utstyrsmessige, og kompetansemessige forhold, så ser jeg ikke hvorfor denne viktige kunnskapen ikke læres på skolen.

3. Jeg kan være enig i at det kan se ut som trening med vekter er "farligere" enn med kroppsvekt, men jeg har ikke sett/hørt noen dokumentasjon for dette og jeg utfordrer den forutinntatte holdningen om at kroppsvekttrening er "bedre".

1. Først og fremst bør barn trene mest mulig sammensatte og store muskelgrupper med egen kroppsvekt lenge før en yttre motstand skal inn på dem. Derfor ville jeg personlig sagt at lenge før man skulle kjøre benk eller nedtrekk, så burde dem beherske armhevinger og klatring. Du sier om dem er for overvektige, ja da ville jeg heller sett på kostholdet og Cardio lenge før jeg tenkte på at dem skulle trene ren styrketrening.

2. Når det gjelder om det er fordel å trene med kroppsvekt før du trener med vekter så har du nok rett i at der er mangelfull eller ikke eksisterer mye/ noe dokumentasjon. Der kommer det inn en del lover om forskning og etiske regler på barn.

Samtidig så veit vi jo at en del hormoner ikke akkurat har fordeler ved å trene tung styrke, mere utbredt blant unge jenter der menstrasjon uteblir etc. Det koster også kroppen din mye energi å vokse samt gjøre alle motoriske ferdigheter bedre strukturert i puberteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Først og fremst bør barn trene mest mulig sammensatte og store muskelgrupper med egen kroppsvekt lenge før en yttre motstand skal inn på dem. Derfor ville jeg personlig sagt at lenge før man skulle kjøre benk eller nedtrekk, så burde dem beherske armhevinger og klatring. Du sier om dem er for overvektige, ja da ville jeg heller sett på kostholdet og Cardio lenge før jeg tenkte på at dem skulle trene ren styrketrening.

2. Når det gjelder om det er fordel å trene med kroppsvekt før du trener med vekter så har du nok rett i at der er mangelfull eller ikke eksisterer mye/ noe dokumentasjon. Der kommer det inn en del lover om forskning og etiske regler på barn.

Samtidig så veit vi jo at en del hormoner ikke akkurat har fordeler ved å trene tung styrke, mere utbredt blant unge jenter der menstrasjon uteblir etc. Det koster også kroppen din mye energi å vokse samt gjøre alle motoriske ferdigheter bedre strukturert i puberteten.

1. Enig i at barn først og fremst bør trene kroppen som et system, men jeg ser ikke hvorfor ytre motstand annet en kroppsvekt er så annerledes. Merker musklene noen forskjell på knebøy med og uten vekt annet enn hvor tungt det er?

Jeg har ikke uttalt meg om fremgangsmåte med tanke på cardio, kosthold eller styrke, så å late som jeg har sagt at alle overvektige barn skal trene styrke er et stråmannargument.

2. Ja det er ekstrem mangel på dokumentasjon. Det er derfor veldig overaskende at du og andre her i tråden er veldig bastant på dette med kroppsvektrening. Dere har ikke grunnlag til å si at kroppsvekttrening er tryggere. Du og andre har heller ikke foreslått en god grunn til at kroppsvekttrening skullle være "bedre". Det er i alle fall en veldig stor fordel med trening med vekter fremfor kroppsvekttrening: Uendelig skalering av vekter. Dvs. at det alltid kan finnnes en "perfekt" vekt for hvert individ.(gitt at utstyret er på plass, noe det kanskje ikke er for de svakeste).

Dette med dårlige hormonelle forhold hos jenter, hva har det med saken å gjøre? Hvorfor er det bare i forbindelse med styrketrening det er et problem og hvor har du det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahah, at du kan si nå sånt? Kick-boxing handler også om kroppskontroll og bare styrke.

Hva er gale med uttalelsen? Du sier jo selv at kickboxing handler om kroppskontroll og styrke. Gitt to utøvere med identisk kroppskontroll, så er den sterkeste den beste utøveren.

Strength is never a weakness.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Enig i at barn først og fremst bør trene kroppen som et system, men jeg ser ikke hvorfor ytre motstand annet en kroppsvekt er så annerledes. Merker musklene noen forskjell på knebøy med og uten vekt annet enn hvor tungt det er?

Jeg har ikke uttalt meg om fremgangsmåte med tanke på cardio, kosthold eller styrke, så å late som jeg har sagt at alle overvektige barn skal trene styrke er et stråmannargument.

2. Ja det er ekstrem mangel på dokumentasjon. Det er derfor veldig overaskende at du og andre her i tråden er veldig bastant på dette med kroppsvektrening. Dere har ikke grunnlag til å si at kroppsvekttrening er tryggere. Du og andre har heller ikke foreslått en god grunn til at kroppsvekttrening skullle være "bedre". Det er i alle fall en veldig stor fordel med trening med vekter fremfor kroppsvekttrening: Uendelig skalering av vekter. Dvs. at det alltid kan finnnes en "perfekt" vekt for hvert individ.(gitt at utstyret er på plass, noe det kanskje ikke er for de svakeste).

Dette med dårlige hormonelle forhold hos jenter, hva har det med saken å gjøre? Hvorfor er det bare i forbindelse med styrketrening det er et problem og hvor har du det fra?

1.Det er mulig jeg leste litt feil i en tidligere post og utalte meg for raskt om det med fremngangsmåte på overvektige barn, så da beklager jeg. :unsure:

2.Jeg tenker dette med kroppsvekt først og fremst fordi det er innlæring av grunnmotorikk og den nevrale tilpassning som må komme før den yttre belastning skal være så ekstremt stor. Teknikk og mestring først så yttre belasting. De fleste barn som trener flere ting samtidig. (ja kan selv se tilbake på både styrke og kampsport) har man også sett en del tendenser på overtrening, men det er foreldre sin skyld som ikke setter ned foten.

Jeg er jo ikke uenig med deg at barn burde trene styrke og ja finner dem dette positivt så legg inn yttre belastning, bare tenk langsiktig og jevn progresjon da. :)

Når det gjelder den saken med jenter, så kan du jo bare se til disse som er 16 år og stiller i OL. Dem er overtrente pga for mye trening med både den idretten dem driver med + all styrketrening om den er med kropp eller yttre belastning å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er gale med uttalelsen? Du sier jo selv at kickboxing handler om kroppskontroll og styrke. Gitt to utøvere med identisk kroppskontroll, så er den sterkeste den beste utøveren.

Strength is never a weakness.

Men i kickboxing blir man satt opp med en motstander som har lik vekt ikke lik kroppskontroll. Derfor er de som sloss ganske lik på styrke uansett. Så den som vinner er den med best kroppskontroll. xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...