Gå til innhold

Hvor gammel bør en være?


Heihallo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har du noen kilder eller fakta for å underbygge den påstanden?

Nei .

Jeg sitter faktisk ikke med lenker til kilder klare for enhver post jeg skriver. Jeg mener bare å ha lest et eller annet om at en individs kropp er ikke stabil nok til styrketrening før etter 16 (noe med beinbygging osv). Broscience this if you may.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Startet med styrke da jeg var 14, da gikk det mest ut på kroppsvektøvelser, da jeg var 15 åpnet øynene mine seg for styrke med vekter. Ellers har jeg jo vært veldig aktiv gjennom hele livet med fotball, svømming, tennis, ridning, dans, fjellturer og gudene vet hva.. Har enda ikke tatt noe skade av det, og er i bedre fysisk form enn de fleste av vennene mine.. For ikke å snakke om kroppsholdningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange plasser hvor det generelt er 16års grense. Og det er like greit. jeg orker ikke å ha 13-14åringer surrende rundt der uten mål og mening:)

Er jo like mange 20 åringer som surrer rundt uten mål og mening. Folk som jobber på treningssentere bør ha mere peiling, og generelt bli flinkere til å lære folk hvordan de skal trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo like mange 20 åringer som surrer rundt uten mål og mening. Folk som jobber på treningssentere bør ha mere peiling, og generelt bli flinkere til å lære folk hvordan de skal trene.

sjangsen er større for at 13-14 åringer gjør det enn de på 20 fordi om det er mange av de også som like godt kunne ha holdt sge hjemme. Har vel noe å si ang ansvar også. Mange sentre har satt en grense på 16 og er man under det så kan man ikke komme klage om man har skadet seg på dårlig utstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening kan du starte med så tidlig som du selv måtte ønske. Men når jeg sier dette mener jeg helst styrketrening i form av egenvekt (armhevinger, situps, hangups, osvosv..) Styrketrening med vektet kan man starte med som Ca. 16 åring, men man bør gå rolig fram. Egentlig bør man vente til man er ferdig utvikle for å løfte tungt siden da tåler kroppen mere og det er mindre risiko for skader. De fleste er vell så godt som ferdigutviklet når de er 18 år, men dette varierer fra person til person. ;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening kan du starte med så tidlig som du selv måtte ønske. Men når jeg sier dette mener jeg helst styrketrening i form av egenvekt (armhevinger, situps, hangups, osvosv..) Styrketrening med vektet kan man starte med som Ca. 16 åring, men man bør gå rolig fram. Egentlig bør man vente til man er ferdig utvikle for å løfte tungt siden da tåler kroppen mere og det er mindre risiko for skader. De fleste er vell så godt som ferdigutviklet når de er 18 år, men dette varierer fra person til person. ;);)

jeg håper jeg aldri blir ferdig utviklet! hoho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Styrketrening kan du starte med så tidlig som du selv måtte ønske. Men når jeg sier dette mener jeg helst styrketrening i form av egenvekt (armhevinger, situps, hangups, osvosv..) Styrketrening med vektet kan man starte med som Ca. 16 åring, men man bør gå rolig fram. Egentlig bør man vente til man er ferdig utvikle for å løfte tungt siden da tåler kroppen mere og det er mindre risiko for skader. De fleste er vell så godt som ferdigutviklet når de er 18 år, men dette varierer fra person til person. ;);)

Hva baserer du deg på når du sier at man ikke bør starte med vekter før man er 16 år? Hvorfor må man være ferdig utviklet for å løfte vekter? Hva er det du mener ikke er "utviklet" nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies vel at man ikke skal begynne å utvikle styrken med vekter før 16 års alder pga kroppen er i endring (litt forskjellig fra barn til barn). Hvor mye rot dette utsagnet har i fakta eller om det er myte, vet jeg ikke. Sikkert veldig individuelt også.

Men uansett, barn har godt av kroppsvektsøvelser. Så der er det bare å kjøre på. Masse man kan gjøre med kroppsvekten! Bare se på turnere :) At man i tillegg driver med teknikktrening og trening med lavere vekter før en alder av 16 ser jeg ikke på som noe dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva baserer du deg på når du sier at man ikke bør starte med vekter før man er 16 år? Hvorfor må man være ferdig utviklet for å løfte vekter? Hva er det du mener ikke er "utviklet" nok?
Det er fordi kroppen er i vekst. Den er rett og slett ikke satt på plass enno, og tyggmargen er ofte den som utvikler seg sist. Derfor kan tunge løft føre til at skjellette blir skeivt og musklene kommer på feil plass! Styrketrening med tunge vekter når man er i vekst kan derfor føre til skader og dårlig holdning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi kroppen er i vekst. Den er rett og slett ikke satt på plass enno, og tyggmargen er ofte den som utvikler seg sist. Derfor kan tunge løft føre til at skjellette blir skeivt og musklene kommer på feil plass! Styrketrening med tunge vekter når man er i vekst kan derfor føre til skader og dårlig holdning.

Og hvor har du dette fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser man litt i boka til Raastad : Styrketrening i teori og praksis som er utviklet i samarbeid med olympiatoppen og veldig mange dyktige folk innen trening, anbefaler dem at du ikke belaster kroppen med vekter før du er blitt ca 16 år, da muskelutspring, fester, skjelett m.m bør få utvikle seg tilnærmet ferdig. Belastning med egenvekt kan man gjøre så tidlig man måtte ønske. :cool:

Det finnes mange ting innen sport og idrett idag som har aldersgrense, kan nevne bla. MMA, Styrketreningsstudio, Dykking.... m.m Dette går på at man ikke får forsikkringer mot ulykker om dette skulle oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva baserer du deg på når du sier at man ikke bør starte med vekter før man er 16 år? Hvorfor må man være ferdig utviklet for å løfte vekter? Hva er det du mener ikke er "utviklet" nok?

Jeg håper jeg ikke skremmer deg alt for mye. styrketrening har sine fordeler og ulemper. Prøv gjerne å løfte litt lett i begynnelsen, og vær ekstra forsiktig med trening av rygg! Den er ekstremt utsatt i enkelte øvelser, bare tenk på det presset du legger på den om du skal trene knebøy med for eksempel 80 kilo på skuldrene. Mitt tips er å trene masse rygg, men ganske lett!

jeg vil også bare meddele at alle bør være obs på tung styrketrening når det gjelder rygg! uansett alder og spesielt på morgenen. Det er nemlig slik at mens man sover fylles hulrommene i ryggmargen seg med veske og er ekstra utsatt for skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...