Gå til innhold

Hvor gammel bør en være?


Heihallo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tråden virker til å spinne litt ut, men sånn som jeg har lest dette så virker det til at de fleste har fått med seg spørsmålet og legger seg på ca 14-16 års alderen. :)

Når det er sagt så må man for all del se på hva barnet/ ungdomen selv også ønsker bedrive av idrett på fritiden. All trening er bedre enn 0 trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kampssport blir man satt opp i vektklasser, fordi det er det nærmeste de kommer til lik styrke. De fleste som driver med kickboxing har ikke så mye fett så derfor er mye av vekten deres i muskler.

Dette er rett og slett feil. Kverulerer du bare for å krangle nå eller?

1. Styrke er ikke utelukkende avhengig av muskelmasse. Målet med vektklasse er vel ikke å eliminerere styrke som faktor, men å eliminere høyde som en avgjørende faktor.

2. Hvis de fleste som driver med kickboxing har lite fett og mye muskler, så har de sannsynligvis trent styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye forbrenner muskler som er i aktivitet da? Er det mye mer?

Ja. Det er vesentlig mer. Jo mer muskelmasse, jo mer kan du forbrenne når du er i aktivitet. Fettmassen derimot, endrer ikke forbrenningen ved aktivitet.

Det er ikke noe å tenke på at du har gått ned noen kg. Det er ikke snakk om så stor forskjell i forbrenning at det er merkbart. Det er dessuten ikke sikkert at du har gått ned i fett- eller muskelmasse. Kanskje er det bare vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er rett og slett feil. Kverulerer du bare for å krangle nå eller?

1. Styrke er ikke utelukkende avhengig av muskelmasse. Målet med vektklasse er vel ikke å eliminerere styrke som faktor, men å eliminere høyde som en avgjørende faktor.

2. Hvis de fleste som driver med kickboxing har lite fett og mye muskler, så har de sannsynligvis trent styrke.

Nei føler det stikk motsatte. Jag sa at det er det nermeste de kommer lik styrke... Så du mener at høyde er en viktigere faktor en vekt? og en person kan være 2 meter høy og veie 80 kilo og en annen kan være 160 og veie det samme, eliminerer ikke bort høyden så veldig akkurat...

Sier ikke at du ikke bør trene styrke om du driver med kickboxing, sier bare at det avgjør ikke alltid hvem som vinner ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei føler det stikk motsatte. Jag sa at det er det nermeste de kommer lik styrke... Så du mener at høyde er en viktigere faktor en vekt? og en person kan være 2 meter høy og veie 80 kilo og en annen kan være 160 og veie det samme, eliminerer ikke bort høyden så veldig akkurat...

Sier ikke at du ikke bør trene styrke om du driver med kickboxing, sier bare at det avgjør ikke alltid hvem som vinner ;D

Jeg har aldri sagt at styrken alltid avgjør hvem som vinner. Jeg har sagt at hvis alt annet er likt så vinner den sterkeste.

Det går også helt fint an at den sterkeste veier det samme som den andre. F.eks så veier denne karen 74 kg:

http://www.youtube.com/watch?v=Dk6xP60cwHM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heilt klart eit tema med forskjellige meininga. Eg starta sjøl når eg var 15 år. Styrketrening er bra om du trena smart. Det er alltid ein fordel å skaffa seg kompetanse gjennom ein person som virkelig kan det han drive med, i stadenfor vennen din som pådrar deg prolaps før du er 20. Dei fleste som er i mot at barn under 16 trena styrke, har mangel på kunnskap, eller er berre veldig irritert på fjortissane som har null peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at styrken alltid avgjør hvem som vinner. Jeg har sagt at hvis alt annet er likt så vinner den sterkeste.

Det går også helt fint an at den sterkeste veier det samme som den andre. F.eks så veier denne karen 74 kg:

http://www.youtube.com/watch?v=Dk6xP60cwHM

Jeg har ikke påstått at det er feil, men det jeg sier er om de er like sterke så er det den som har best teknikk som vinner. Så egentlig er dette blitt til en veldig patetisk diskusjon siden det er egentlig akkurat det samme... fin video, tror ikke han akkurat hadde vunnet en kickboxing kamp på den stive måten han bevegde seg ;) sneiks brah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke påstått at det er feil, men det jeg sier er om de er like sterke så er det den som har best teknikk som vinner. Så egentlig er dette blitt til en veldig patetisk diskusjon siden det er egentlig akkurat det samme... fin video, tror ikke han akkurat hadde vunnet en kickboxing kamp på den stive måten han bevegde seg ;) sneiks brah

Jeg kunne påpekt at man bare blir god i det man driver med, og da han ikke driver med kickboxing blir det uklokt å påpeke at han nok suger i noe han ikke driver med. Men hva er det mulig å forbedre raskest, teknikk eller styrke? Og vil ikke stor fysisk styrke føre til en en kropp som tåler mer juling, mtp sterkere ledd,sener og denslags?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne påpekt at man bare blir god i det man driver med, og da han ikke driver med kickboxing blir det uklokt å påpeke at han nok suger i noe han ikke driver med. Men hva er det mulig å forbedre raskest, teknikk eller styrke? Og vil ikke stor fysisk styrke føre til en en kropp som tåler mer juling, mtp sterkere ledd,sener og denslags?

Tja det kan nå diskuteres, Innen de fleste "rene" kampsporter er det nå Kina og Japan som har dominert frem til mot nyere tid. Kan ikke huske at så alt for mange av Shaolin-munkene trente BB, men dem trente Ironbody og med mye kroppsvekt. :cool:

Dem starter jo selvsagt treningen tidlig så dem får jo både go teknikk, smidighet og styrke fordi dem driver med dette ca 30 timer i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det kan nå diskuteres, Innen de fleste "rene" kampsporter er det nå Kina og Japan som har dominert frem til mot nyere tid. Kan ikke huske at så alt for mange av Shaolin-munkene trente BB, men dem trente Ironbody og med mye kroppsvekt. :cool:

Dem starter jo selvsagt treningen tidlig så dem får jo både go teknikk, smidighet og styrke fordi dem driver med dette ca 30 timer i uka.

Altså, de aller fleste kampsporter har hatt en svært begrenset geografisk utbredelse frem til relativt nylig. Før moderne transport og kommunikasjon drev man jo bare med karate i Japan, kung fu i Shaolin, Savate i Frankrike, Tae-Kwon Do i Korea,Muay Thai i Thailand, Sambo i Russland og så videre. Så at folk fra de få/svært begrensede stedene hvor kampsporten ble bedrevet , var best i den, det blir litt som å si at nordmenn er verdensmestere i lutefiskspising, eller italienere er awesomest til å spise parmaskinke.

Hvordan man velger å trene har selvfølgelig mye å gjøre med hva det er man vil bli god på, og hvilke redskaper man har til rådighet, og kampsport stiller jo andre krav til treningsmetoder enn f.eks strongman eller vektløfting. Men mitt poeng var nå uansett at en person med stor fysisk styrke, har en kropp som består av sterkere bestanddeler som jobber bedre sammen, og følgelig vil ha bedre muligheter til å prestere bedre, enn en person hvis kropp er utrent,svak og pinglete.

Dette går inn i Håvards argument for styrketrening som en vital del av kampsport-trening, spesiellt i idretter med mye belastning på f.eks knær og albuer.

Jeg har og sett en del shaolin-videoer, og ja, det går enormt mye i kroppsvekttrening der,men selv de trenger ekstern motstand å utøve kraft mot for å bli bedre i en del spesifikke øvelser, og i veldig mange tilfeller er det bedre å få denne eksterne motstanden,og evnen til å jevnt og logisk justere denne opp eller ned som man selv vil, fra vekter/vektskiver enn fra div hjemmesnekrede MacGuyverløsninger.

Men nå går vi fælt vekk fra tråden her.

Mine kids skal være aktive på fritiden,så er nå planen om å få de startet med vektløfting/styrkeløfting når de er ganske små, kanskje 10-12, alt ettersom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kids skal være aktive på fritiden,så er nå planen om å få de startet med vektløfting/styrkeløfting når de er ganske små, kanskje 10-12, alt ettersom.

This, mer eller mindre.

Eller, det overordete målet er at ungene skal være aktive. Egentlig ikke så viktig om de driver med styrkeløft eller håndball eller bryting eller rytmisk sportsgymnastikk, bare de driver med noe annet enn å sitte inne og spille hele jævla helga [1]. Det er nok en liten stund igjen til noen av dem er modne for noe særlig organisert aktivitet (eldstemann er fem år og fortsatt på apekattstadiet).

[1] Det går riktignok an å ha tid til å spille og trene, det vet jeg da selv av lang erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...