Gå til innhold

Hvor gammel bør en være?


Heihallo

Anbefalte innlegg

Gå litt tilbake i tid, Barn jobbet på gården eller i skogen siden de kunne gå.

I praktisk er ikke styrketrening så utrolig forskjellig, bortsett at styrketrening er ofte mer kontrollert med tanke på teknikk osv.

Ser jo selv med de jeg gikk i klasse med på Barne\ungdomsskole, hvor sterkere og bedre anlegg for å bli sterke de barna som jobbet med fysisk arbeid(typisk gårdsarbeid eller tømmer) gjennom barndommen har. Kan heller ikke se at de har blitt noe kortere eller mer skadet enn andre (eller f.eks Turn). Men ofte at de er bedre Fysisk utrustet enn resten eller de som kun drev med ballsport.

Rett å slett få bygd opp en god GPP. Men jeg vil ikke tro det er fordelaktig å spesialisere ett barn i tidlig alder (f.eks Styrkeløft) men heller ha de til å drive med generell fysisk aktivitet f.eks forskjellige typer Idretter som hjelper med å utvikle god koordinasjon og grunnleggende styrketrening eller fysisk arbeid. Frem til 14-15års alderen.

De atletiske egenskapene man får som barn henger med resten av livet, derfor vil jeg påstå idrett eller fysisk aktivitet som barn er viktig, men direkte Styrketrening ser jeg ikke noe poeng i. God teknikk i Benkpress som 12åring hjelper deg lite med fysiske utfordringer. Frem til de vertfall er 14-15år, da vil de også ha en større mulighet til å utvikle styrke enn når de er 10-12år gamle.

Grunnleggende Styrketrening, da mener typen Kroppsvekt, dra og bære tunge ting. Ting som minne om arbeid og moro.

Dette er hva jeg tror og synser, egentlig så kan man svare folk med at udokmenterte påstander trenger ikke dokumentasjon for å avkreftes. Ganske off topic, men jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor i boka står det? Møkkaboka har ikke stikkordsregister så den er umulig å finne frem i.

Eh.... Det må jeg være så erlig å si husker ikke i farta, hadde dette når jeg gikk på NIH ifjor og da satt man med boka og var med på forelesning :)

Men se den linken som også ble referert til litt lengre opp, der er det jo mere rett utifra olympiatoppen, samme greia nesten :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skadeargumentet er ganske tynnt. Hvis man ikke lar en 12-åring trene styrke pga. skadepotensialet, så bør man i allle fall ikke la han spille fotball eller noen andre idretter:

Denne tabellen er basert på forskning på friske voksne mennesker, men viser en interessant fordeling som sannsynligvis kan overføres til en viss grad til barn.

Sports Injury Rates (Hamill 1994)

Sport

Injuries (per 100 hours)

Soccer (school age) 6.20

UK Rugby 1.92

USA Basketball 0.03

UK Cross Country 0.37

Squash 0.10

US Football 0.10

Badminton 0.05

USA Gymnastics 0.044

USA Powerlifting 0.0027

USA Volleyball 0.0013

USA Tennis 0.001

Weight Training 0.0035 (85,733 hrs)

Weightlifting 0.0017 (168,551 hrs)

http://www.exrx.net/WeightTraining/Safety.html

This.

Styrketrening er fy-fy, på grunn av en mulig, tenkelig marginal risiko for visse typer skader under visse forhold (med overbelastning og dårlig teknikk) så det skal poden skånes for, mens man uten å blunke sender den samme poden av gårde til fotballtrening, som beviselig har den høyeste skadefrekvensen som du jo her viser.

Jeg ser ærlig talt ikke logikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er greit at unger trener hard styrketrening er et helt annet spørsmål.

Hvorfor er styrketrening så spesielt når det gjelder dette?

Hvis styrketrening ikke er greit, mens løping, langrenn eller turn er greit, hvorfor det?

Min mening er at så lenge barnet/ungdommen har lyst til å drive med aktiviteten selv så skal ikke vi dømme det valget.

Bildene du legger ut tyder ikke på frivillig trening, så der er jeg enig, det ser ikke ut som det er "greit". Det er heller ingen som har påstått det.

Om man går ut ifra den nederste linken, så står det ihvertfall mer om dette der. Helt enig med deg om at dersom de har lyst, har de lov, men helst under sikre omstendigheter da de kanskje ikke har like god peiling på hva de gjør, som en eldre og mer erfaren person. Løping, langrenn eller turn kan være like galt for barn det også, dersom det blir ekstremt/av feil grunnlag etc. Men aktivitet, styrke og kardio gjennom lek er jo med på å utvikle barna både fysisk og psykisk. Så tok jeg bare med bildene, for å vise eksempel på negativ trening hos barn. Ikke at det hadde så mye med det spørsmålet i tråden.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skadeargumentet er ganske tynnt. Hvis man ikke lar en 12-åring trene styrke pga. skadepotensialet, så bør man i allle fall ikke la han spille fotball eller noen andre idretter:

Denne tabellen er basert på forskning på friske voksne mennesker, men viser en interessant fordeling som sannsynligvis kan overføres til en viss grad til barn.

Sports Injury Rates (Hamill 1994)

Sport

Injuries (per 100 hours)

Soccer (school age) 6.20

UK Rugby 1.92

USA Basketball 0.03

UK Cross Country 0.37

Squash 0.10

US Football 0.10

Badminton 0.05

USA Gymnastics 0.044

USA Powerlifting 0.0027

USA Volleyball 0.0013

USA Tennis 0.001

Weight Training 0.0035 (85,733 hrs)

Weightlifting 0.0017 (168,551 hrs)

http://www.exrx.net/WeightTraining/Safety.html

neineineinei.... dette beviser ingen ting, husk at det er flere som spiller fotball enn å drive med styrketrening. I tillegg så var ikke den grafen oppdatert på ganske mange år, og det var en jalla nettside så behøver ikke stemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 14 år, og har for en stund tilbake tatt av ca 4-5 kilo. Men er redd for at noe av det er muskler, fordi jeg føler at jeg ikke kan spise noen ting lenger, uten å legge på meg? Hvor mange kcal forbrenner 1 kg muskler?

Derfor lurte jeg på hva tid en bør starte med styrke, siden jeg tenkte jeg burde få tilbake de musklene :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

neineineinei.... dette beviser ingen ting, husk at det er flere som spiller fotball enn å drive med styrketrening. I tillegg så var ikke den grafen oppdatert på ganske mange år, og det var en jalla nettside så behøver ikke stemme...

  1. Jeg har ikke sagt at det beviser at det er lavt skadepotensiale, jeg har sagt at det tyder på lavere skadepotensiale enn andre populære idretter.
  2. Tallene er skader per 100 timer med aktiviteten
  3. Det at jeg linker til en nettside som virker litt "jalla" har ingenting med hvor gode resultatene fra studien nettsiden henter info fra er.

Det eneste jeg sier er at argumentet om så stort skadepotensiale er tynt.

EDIT:

Her fant jeg studien som "jallasiden" refererte til, så kan du lese gjennom hvis du mener den ikke kan bevise noen ting. Jeg tok faktisk feil på hva studien går gjennom. Det er studert barn i skolealder.

http://www.velocitysp.com/multimedia/docs/lehi/Hamill,_Relative_Safety-3.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 14 år, og har for en stund tilbake tatt av ca 4-5 kilo. Men er redd for at noe av det er muskler, fordi jeg føler at jeg ikke kan spise noen ting lenger, uten å legge på meg? Hvor mange kcal forbrenner 1 kg muskler?

Derfor lurte jeg på hva tid en bør starte med styrke, siden jeg tenkte jeg burde få tilbake de musklene :p

Hvorfor har du gått ned 4-5 kg?

Jeg synes ikke du skal bry deg så mye om muskelmassen din nå, gjør heller noe du synes er gøy og spis så mye mat som den aktiviteten krever. Hvis du tror at det ville vært gøy å begynne med styrke, så kjør på;).

Driver du med noen idrett eller annen aktivitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du gått ned 4-5 kg?

Jeg synes ikke du skal bry deg så mye om muskelmassen din nå, gjør heller noe du synes er gøy og spis så mye mat som den aktiviteten krever. Hvis du tror at det ville vært gøy å begynne med styrke, så kjør på;).

Driver du med noen idrett eller annen aktivitet?

Jeg rir nesten hver dag og sykler til stallen som tar ca. 30 min fram og tilbake :p Har også 2 timer gym i uken på skolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In russia...............

Denne beviser ikke noe, men den er morsom og se på. Viser og at man kan starte tidlig og fortsatt vokse i vekt og høyde som vanlig. Så klart, Zakharevich kan være et unntak, da han er en av verdens beste vekløftere noen sinne og har trent med elite-trenere.

Kan kaste den ut til folk som fortsatt mener at det å løfte vekter hemmer veksten.

zakharevich_chart.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av grunnen til at jeg engasjerer meg i denne tråden er at om 10-15+ år, hvis en (hittil ikkeeksisterende) sønn eller datter har lyst til å begynne med styrketrening fordi de synes aktiviteten til den forhåpentligvis "Too swole to control"-faren sin ser gøy ut, så vil jeg gjerne bli spart for at folk sier:

"Det er farlig pga beinbygning blablabla."

"Herregud, du kan da ikke TVINGE en tolvåring gjennom dette? Det er helt umulig at 12-åringen har lyst til dette selv!"

"Hvordan kan du la ungene dine drive med noe som jeg ikke ser på som lystbetont lek!?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In russia...............

Denne beviser ikke noe, men den er morsom og se på. Viser og at man kan starte tidlig og fortsatt vokse i vekt og høyde som vanlig. Så klart, Zakharevich kan være et unntak, da han er en av verdens beste vekløftere noen sinne og har trent med elite-trenere.

Kan kaste den ut til folk som fortsatt mener at det å løfte vekter hemmer veksten.

zakharevich_chart.png

Dette var jo ikke noe argument for at styrketrening ikke hemmer vekst, han er jo bare 181, jeg trente ikke styrke i barndommen og ble mye høyere;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skadeargumentet er ganske tynnt. Hvis man ikke lar en 12-åring trene styrke pga. skadepotensialet, så bør man i allle fall ikke la han spille fotball eller noen andre idretter:

Denne tabellen er basert på forskning på friske voksne mennesker, men viser en interessant fordeling som sannsynligvis kan overføres til en viss grad til barn.

Sports Injury Rates (Hamill 1994)

Sport

Injuries (per 100 hours)

Soccer (school age) 6.20

UK Rugby 1.92

USA Basketball 0.03

UK Cross Country 0.37

Squash 0.10

US Football 0.10

Badminton 0.05

USA Gymnastics 0.044

USA Powerlifting 0.0027

USA Volleyball 0.0013

USA Tennis 0.001

Weight Training 0.0035 (85,733 hrs)

Weightlifting 0.0017 (168,551 hrs)

http://www.exrx.net/WeightTraining/Safety.html

Dette er en av de dummeste sammenligning jeg har sett på en stund. Ratingen stemmer helt sikkert, men ikke om man skal sette forskjellige lagspill opp mot andre lagidretter/solo hvor noen idretter krever/tillater fysisk kontakt.

Jeg tipper de aller fleste skadene i feks fotball og rugby ikke er selvforskyld, men av taklinger fra motspillere. Dette kan jo ikke sammenlignes på et generelt grunnlag. Det er sikkert 10ganger større skade% i norsk 6.div enn i tippelagen. Ene og alene pga mange fler grise taklinger i kamper.

Uansett, barn har godt av å slå seg litt. De lærer hva som ikke er lurt å gjøre :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av de dummeste sammenligning jeg har sett på en stund. Ratingen stemmer helt sikkert, men ikke om man skal sette forskjellige lagspill opp mot andre lagidretter/solo hvor noen idretter krever/tillater fysisk kontakt.

Jeg tipper de aller fleste skadene i feks fotball og rugby ikke er selvforskyld, men av taklinger fra motspillere. Dette kan jo ikke sammenlignes på et generelt grunnlag. Det er sikkert 10ganger større skade% i norsk 6.div enn i tippelagen. Ene og alene pga mange fler grise taklinger i kamper.

Uansett, barn har godt av å slå seg litt. De lærer hva som ikke er lurt å gjøre :p

Samma om det er selvforskyld eller ikke da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...