Gå til innhold

Hvor gammel bør en være?


Heihallo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har til gode for å se noen beviser på at styrketrening for barn og ungdom under 16 vil skade dem.

Skader som de pådrar seg grunnet dårlig teknikk er ikke relevant.

Nei med riktig veiledning og teknikktrening er det få eller ingen som skader seg. Men det er når dem er nye, uerfarne og skal prøve på egenhånd uten veiledning at skader kan oppstå. Det er også svært trist å lese eller få høre om at noen har skadet seg fordi dem startet for tidlig. Det med 16 år er en veiledning, ikke en rettledning da det kan være noen kan starte allerede i 13-14 års alderen. Et sted må uansett grensen settes og dem fleste som idag kaller seg dyktige og lærde er alle blitt enige om 16 år. Haters gona hate. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei med riktig veiledning og teknikktrening er det få eller ingen som skader seg. Men det er når dem er nye, uerfarne og skal prøve på egenhånd uten veiledning at skader kan oppstå. Det er også svært trist å lese eller få høre om at noen har skadet seg fordi dem startet for tidlig. Det med 16 år er en veiledning, ikke en rettledning da det kan være noen kan starte allerede i 13-14 års alderen. Et sted må uansett grensen settes og dem fleste som idag kaller seg dyktige og lærde er alle blitt enige om 16 år. Haters gona hate. :cool:

Jeg synes aldersgrensene på treningsstudioene er flott jeg. Men synes også det burde være et unntak for personer som har spesielle behov. f.eks. et tilbud for overvektige barn.

Jeg begynte med tung styrketrening når jeg var 15, og vokst en del cm. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er du jo inne på hva nettopp både Raastad, olympiatoppen m.m mener. Lekbetont frem til ca 16 års alderen før en yttre ikke kroppslig belastning skal legges til (Les. Vekter og manualer) :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes aldersgrensene på treningsstudioene er flott jeg. Men synes også det burde være et unntak for personer som har spesielle behov. f.eks. et tilbud for overvektige barn.

Jeg begynte med tung styrketrening når jeg var 15, og vokst en del cm. :)

Så absolutt Sondre, kunne ikke vært mer enig med deg, men som du nå trekker frem barn/ ungdom som er overvektige, ok se på dette da, dem trenger først og fremst omlegging av kost, så trening med egen vekt for å ikke de-motivere dem med at de ikke engang løfter stanga eller manualene på 5 kg.

Lære å krype før man løper :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har til gode for å se noen beviser på at styrketrening for barn og ungdom under 16 vil skade dem.

Skader som de pådrar seg grunnet dårlig teknikk er ikke relevant.

Nei nå skal du høre, det er nemlig slik at unge kanskje ikke merker "skadene" de har pådratt seg før de blir eldre.

"Det som er bemerket negativt er at det kan oppstå endringer i knoklenes vekstsoner og knokkelsenefester ved overdreven styrketrening. Men dette gjelder spesielt for vektløfting med bruk av svært tunge frie vekter og med dårlig teknisk utførelse. Slike vekstsoneskader kan vi vekstforstyrrelser."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå skal du høre, det er nemlig slik at unge kanskje ikke merker "skadene" de har pådratt seg før de blir eldre.

"Det som er bemerket negativt er at det kan oppstå endringer i knoklenes vekstsoner og knokkelsenefester ved overdreven styrketrening. Men dette gjelder spesielt for vektløfting med bruk av svært tunge frie vekter og med dårlig teknisk utførelse. Slike vekstsoneskader kan vi vekstforstyrrelser."

"Dårlig teknisk utførelse. Slike vekstsoneskader kan vi vekstforstyrrelser."

Jeg tror at hovedårsaken til disse skadene kommer av dårlig teknikk, og ikke av selve belastningen. Belastningen er jo også en faktor.

Men dokumentasjon ville vært suveren! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at barn under 16 ikke bør trene styrke, er litt som at man ikke bør bøye under parallell -- udokumentert.

Jeg håper jeg ikke skremmer deg alt for mye. styrketrening har sine fordeler og ulemper. Prøv gjerne å løfte litt lett i begynnelsen, og vær ekstra forsiktig med trening av rygg! Den er ekstremt utsatt i enkelte øvelser, bare tenk på det presset du legger på den om du skal trene knebøy med for eksempel 80 kilo på skuldrene. Mitt tips er å trene masse rygg, men ganske lett!

jeg vil også bare meddele at alle bør være obs på tung styrketrening når det gjelder rygg! uansett alder og spesielt på morgenen. Det er nemlig slik at mens man sover fylles hulrommene i ryggmargen seg med veske og er ekstra utsatt for skader.

Du skremmer ikke med meg spesielt mye nei. Er 24 år og bøyer litt mer enn 80 kg. Det eneste du skremmer meg litt med, er hvor mye synsing du kommer med uten grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel mener dere en bør være når man starter med styrketrening?

Jeg mener at hvis man har lyst til å trene styrke, så er man gammel nok. Det er uansett alder lurt å bli lært opp av noen med peiling. F. eks går det an å ta kontakt med en styrkeløftklubb. Hvis man er yngre enn aldersgrensen på et treningssenter, så kan man gjerne begynne i en styrkeløftklubb, jeg tror ikke at aldersgrensen er så høy der.

Det er en vanlig oppfatning at det er 'farlig' å trene styrke for unge mennesker, men det er ikke noen gode bevis på at denne myten er sann. Da ville det f. eks være farlig for en 10-åring å bære en tung sekk eller gjøre andre styrkeintensive aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser man litt i boka til Raastad : Styrketrening i teori og praksis som er utviklet i samarbeid med olympiatoppen og veldig mange dyktige folk innen trening, anbefaler dem at du ikke belaster kroppen med vekter før du er blitt ca 16 år, da muskelutspring, fester, skjelett m.m bør få utvikle seg tilnærmet ferdig. Belastning med egenvekt kan man gjøre så tidlig man måtte ønske. :cool:

Det finnes mange ting innen sport og idrett idag som har aldersgrense, kan nevne bla. MMA, Styrketreningsstudio, Dykking.... m.m Dette går på at man ikke får forsikkringer mot ulykker om dette skulle oppstå.

Hvor i boka står det? Møkkaboka har ikke stikkordsregister så den er umulig å finne frem i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

little-kid-going-big1-300x215.jpg:eek:

http://www.johnnyfit.com/weight-training/should-kids-workout-with-kettlebells.html/

article-1301864-0ABFFA89000005DC-363_634x398.jpg

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1301864/Chinese-children-contorted-painful-positions-gymnastics-training.html

drobson38.jpg

http://www.bodybuilding.com/fun/drobson38.htm

Mener noen seriøst at dette er greit? - Jeg er veldig enig i at hard styrke med vekter burde ventes til alderen av 16+, men at det er ok med egenvekt - eks. innen dans, yoga osv. Utenom det kan barna kose seg med lagspill, lek, klatrestativet på lekeplassen etc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at barn under 16 ikke bør trene styrke, er litt som at man ikke bør bøye under parallell -- udokumentert.

Du skremmer ikke med meg spesielt mye nei. Er 24 år og bøyer litt mer enn 80 kg. Det eneste du skremmer meg litt med, er hvor mye synsing du kommer med uten grunnlag.

Flott for deg, men jeg tenkte mer på de som er yngere ;) om du mener det jeg sier bare er bullshit så er det ikke noe problem for meg. Prøver bare å hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener noen seriøst at dette er greit? - Jeg er veldig enig i at hard styrke med vekter burde ventes til alderen av 16+, men at det er ok med egenvekt - eks. innen dans, yoga osv. Utenom det kan barna kose seg med lagspill, lek, klatrestativet på lekeplassen etc. :)

Om det er greit at unger trener hard styrketrening er et helt annet spørsmål.

Hvorfor er styrketrening så spesielt når det gjelder dette?

Hvis styrketrening ikke er greit, mens løping, langrenn eller turn er greit, hvorfor det?

Min mening er at så lenge barnet/ungdommen har lyst til å drive med aktiviteten selv så skal ikke vi dømme det valget.

Bildene du legger ut tyder ikke på frivillig trening, så der er jeg enig, det ser ikke ut som det er "greit". Det er heller ingen som har påstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skadeargumentet er ganske tynnt. Hvis man ikke lar en 12-åring trene styrke pga. skadepotensialet, så bør man i allle fall ikke la han spille fotball eller noen andre idretter:

Denne tabellen er basert på forskning på friske voksne mennesker, men viser en interessant fordeling som sannsynligvis kan overføres til en viss grad til barn.

Sports Injury Rates (Hamill 1994)

Sport

Injuries (per 100 hours)

Soccer (school age) 6.20

UK Rugby 1.92

USA Basketball 0.03

UK Cross Country 0.37

Squash 0.10

US Football 0.10

Badminton 0.05

USA Gymnastics 0.044

USA Powerlifting 0.0027

USA Volleyball 0.0013

USA Tennis 0.001

Weight Training 0.0035 (85,733 hrs)

Weightlifting 0.0017 (168,551 hrs)

http://www.exrx.net/WeightTraining/Safety.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...