Gå til innhold

vondt i skulder av brystøvelser


rsagneskar

Anbefalte innlegg

Tøye, varme opp brystet, starte med flyes, sidehev og rotatorcuffen/ mansjettene. Kjøre facepull og mye ro øvelser. Alt for mange sliter med betennelse og dårlig holdning fordi dem overtrener bryst samt forside skulder. Inn med mye øvelser for ryggen, den som må bli sterk.

Over på frivekter da det er alt for dårlig teknikk og alt for stor ytre belastning (alt for tungt i mange pressøvelser) teknikk teknikk teknikk. Snakke med noen med erfaring, lei en PT som kan se på og korrigere. Kutte ut, militærpress, arnold press, fronthev, clean jeark og press. Disse øvelser er kun fremsiden av skulder og gjør alt bare værre. Husk i ditt daglige liv gjør du ca 90% av alt forran deg med armer og skuldre! når dem da trenes aktivt ber man om at det skal bli betent og smertefullt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tøye, varme opp brystet, starte med flyes, sidehev og rotatorcuffen/ mansjettene. Kjøre facepull og mye ro øvelser. Alt for mange sliter med betennelse og dårlig holdning fordi dem overtrener bryst samt forside skulder. Inn med mye øvelser for ryggen, den som må bli sterk.

Over på frivekter da det er alt for dårlig teknikk og alt for stor ytre belastning (alt for tungt i mange pressøvelser) teknikk teknikk teknikk. Snakke med noen med erfaring, lei en PT som kan se på og korrigere. Kutte ut, militærpress, arnold press, fronthev, clean jeark og press. Disse øvelser er kun fremsiden av skulder og gjør alt bare værre. Husk i ditt daglige liv gjør du ca 90% av alt forran deg med armer og skuldre! når dem da trenes aktivt ber man om at det skal bli betent og smertefullt

I hear you, and immaletyoufinish, but....ikke alle har råd til å punge ut for en PT. Du kan sikkert argumentere med at "er det verdt det å få skader da?" noe jeg er enig i. Men jeg skulle ønske at noen hadde fortalt meg det før jeg begynte å trene. At "det her er forsmak, resten koster 800 i timen og du kommer sikkert til å trenge minst 10 timer per øvelse for å terpe inn teknikken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hear you, and immaletyoufinish, but....ikke alle har råd til å punge ut for en PT. Du kan sikkert argumentere med at "er det verdt det å få skader da?" noe jeg er enig i. Men jeg skulle ønske at noen hadde fortalt meg det før jeg begynte å trene. At "det her er forsmak, resten koster 800 i timen og du kommer sikkert til å trenge minst 10 timer per øvelse for å terpe inn teknikken".

Vel ja det koster litt å leie en PT, ser at det kan for noen være litt vel dyrt. Forstår også at du ikke liker et slikt argument som du selv har skrevet. Personlig ville jeg sett på det i det lange løpt da og tenkt hva er f.eks. 4000kr invistert i egen kropp, kontra å gå 4 hælger ut på byen på fylla. Det går også an å faktisk kjøre øvelser i Apparater i en startfase, da disse ofte har en låst bane og er beregnet for å treffe den muskelen du ønsker å jobbe med. Kjør med lett motstand og kjenn etter hvilke muskler som jobber. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en PT med god peil på området.

Kan være en, eller flere av disse:

- dårlig teknikk

- stramme muskler: bryst, skuldre, biceps, lats, ++

-underutviklet muskler på baksiden (eks bakside skuldre, rhomboideus, midtre/ trapezius ++ / overutviklet framside.

- nerve i klem, strekk/rift i muskelatur, betennelse (skader)

Få som klarer å stille en bra "diagnose" over nett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hear you, and immaletyoufinish, but....ikke alle har råd til å punge ut for en PT. Du kan sikkert argumentere med at "er det verdt det å få skader da?" noe jeg er enig i. Men jeg skulle ønske at noen hadde fortalt meg det før jeg begynte å trene. At "det her er forsmak, resten koster 800 i timen og du kommer sikkert til å trenge minst 10 timer per øvelse for å terpe inn teknikken".

Tilnærma alle har "råd", snakk om prioriteringer :) 500-1000kr i uka kan de fleste greie med litt omrokkeringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Jeg vil si det sånn:

Reis til en styreløftklubb om du er interessert i å begynne med styrkeløft/benkpress.

Blir for dumt å bruke det som "gratis Pt" og kun det.

Jeg er interessert i benkpress, militærpress, knebøy, chins, dips og markløft. Nå er jeg ikke kjent med hva "styrkeløftklubb" er, så jeg må undersøke det nærmere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det koster litt, men samtidig tror jeg ikke det koster så mye å spørre noen om litt veiledning. Med tanke på hva det koster å bli en PT idag, forstår jeg jo at man ønsker å få litt penger ut av utdannelsen. Desverre så er ikke PT eller TV en beskyttet tittel og man finner mange aktører som er userriøse.

Norge er litt treig, men vi skal se om at en 3-4 års tid er PT veldig in. Noe må man selvsagt påberegne å betale, men prisene kommer til å gå litt ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tråkker sikkert noen på føttene her, men et 3-4 ukers kurs og 45000 i studieavgift må være en av de enkleste veiene til 1000 kr/timen som finnes...

Er vel tilnærmet ingen som har 1000kr/t med diplomet fortsatt varmt fra printeren. Startlønn ligger på 220-240kr/t, og øverste trinn på Elixia/Sats er 550kr/t. Naturligvis annerledes om man har eget foretak. Tar poenget, men dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...