Gå til innhold

Ketolyse


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor ønsker du evt. å oppnå en ketogen tilstand ? og hvorfor ser du på dette som en kur ?

Ville det ikke vært bedre med å endre sine kostvaner, legge om livsstilen litt samt satse på varige endringer?

Personlig ville jeg mye heller anbefalt deg å lese litt på biorytme kosthold som Børge Fagerli har skrevet mye bra om og leve ut ifra den :cool:

http://myrevolution.no/s/biorytme-dietten/

Største svakeheten med å gå i ketose er at du kommer til å føle deg surrete i hodet og tung i kroppen de første 72 timene. I tillegg opplevde jeg at ingenting av tung intensiv trening var gøy eller gav resultater ettersom alt er tomt for energi.

Samtidig om du leser den Lyle McDonald saken, så nevner han svært lite om et biproduk som kommer ut av å være i ketogen tilstand nemmlig Aceton. Ja du stinker negelakkfjerner fra hele kroppen og dette forsvinner ikke med det første, i tillegg er det hardt for både lever og nyre siden du kommer til å skille dette ut via urin.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg har lest på ketolyse.no og lavkarbo.no. Har også bestilt boken fra ketolyse.no, så jeg skal sette meg godt inn i dette før jeg begynner. Ville bare høre om erfaringer fra andre. Jeg tenker på ketose som en liten "kur" før jeg går over i vanlig lavkarbo. Så det vil bli en omlegging av livsstil som vil vare, har ikke tenkt å gå i ketose også rett tilbake til "normalt" kosthold. (dårlig kosthold) Grunnen til at jeg vil prøve dette er for at jeg klarer meg dårlig med en vanlig kostholdsendring. Mister så fort motivasjon vist jeg ikke ser noen endringer. Takk for tips Broseidon:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gikk på ketolyse for to år siden. Gikk ned 15 kg fortsatte med lavkarbo uten å ligge i ketose gikk ned 10 kg til samtidig som jeg trente tung styrke 4 ganger i uken og faset over til vanlig mat med fokus på kalori underskudd. har så langt hold vekten helt stabilt i over 1 år og spiser vanlig normal mat.

Jeg fikk ingen bivirkninger som ketose ånde, vondt i hodet, svimmel etc. Eneste var at intervalltrening var helt umulig å gjennomføre ettersom det knøt seg i brystet med en gang ( ikke nok energi til å løpe mer enn 2 min av gangen :p ) Dette hadde nok endret seg om jeg hadde startet forsiktig og økt etterhvert som kroppen ble vant med å bruke fettet som energikilde isteden for karbohydratene.

Merket ikke noe av denne vanvittige energien og fine huden man liksom skal få. var som vanlig, ble kreativ i matveien og ekstremt lei av egg :p Tåler ikke egg den dag i dag, men var så absolutt verdt det synes jeg. Var en god måte å komme i gang på, og dersom man er flink til å lete litt rundt etter oppskrifter så blir man ikke så hemmet i matveien som man skulle tro :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ønsker du evt. å oppnå en ketogen tilstand ? og hvorfor ser du på dette som en kur ?

Ville det ikke vært bedre med å endre sine kostvaner, legge om livsstilen litt samt satse på varige endringer?

Personlig ville jeg mye heller anbefalt deg å lese litt på biorytme kosthold som Børge Fagerli har skrevet mye bra om og leve ut ifra den :cool:

http://myrevolution.no/s/biorytme-dietten/

Største svakeheten med å gå i ketose er at du kommer til å føle deg surrete i hodet og tung i kroppen de første 72 timene. I tillegg opplevde jeg at ingenting av tung intensiv trening var gøy eller gav resultater ettersom alt er tomt for energi.

Samtidig om du leser den Lyle McDonald saken, så nevner han svært lite om et biproduk som kommer ut av å være i ketogen tilstand nemmlig Aceton. Ja du stinker negelakkfjerner fra hele kroppen og dette forsvinner ikke med det første, i tillegg er det hardt for både lever og nyre siden du kommer til å skille dette ut via urin.

Ikke alltid :) Jeg har vært i Ketose i 18 mnd, for å finne ut hva som egentlig skjer, hvordan det føles og så videre. Fra en kost på ca 500 gram karbo daglig til null gram over natta anbefales ikke. Hadde så vondt i hele kroppen at jeg trodde min siste stund var kommet. Tunnelsyn, verking i alle ledd og muskler, hodepine, hukommelsestap, mindre enn null energi osv i 7 dager. Etter det normaliserte deg seg, men trening kom ikke på tale. Jeg løp vanligvis en runde på 10 km på 50 minutter, nå jogget jeg i 3, og krabbet (bokstavlig talt) hjem igjen. Tok 90 minutter. Gikk bedre og bedre, klarte etter 21 dager å jogge hele runden, på litt over en time. Etter 28 dager eksploderte det bare. Runden på 10 minutter gikk unna på 42 minutter, det var en pers på 3 minutter. Det verste var vel det at jeg ikke var sliten når jeg var ferdig. Og så gikk det bare oppover...

I løpet av de månedene oppdaget jeg at maxpuls steg fra 192- 194 til 248 (etter det gikk det bare i error ). Årsaken KAN være at ketoner gir mer energi en fett pr gram. Hjertet inneholder ekstremt mange mitokondrier, og når ketoner går inn der og gir overskukdd av energi...??? Bare spekulasjoner. Men jeg kjørte altså som vanlig 3 x 3 km intervaller. Der jeg før måtte gi opp kunne jeg nå bare fortsette, og siste intervallene holdt bortimot 5 km i en hastighet som skulle sendt meg i grøfta etter 3 km. På de turene var det at maxpuls steg fra 200, via 208, via 220 osv over de 18 mnd. Det samme gjaldt styrken, som steg raskere enn før, men jeg ga meg etter få mnd, pga av en trøblete skulder. 60 meter gikk unna fra 10.2 til 8.5. Å være i ketose var for meg helt klart prestasjonfremmende. Men ikke for alle. Mange har prøvd i mange mnd uten å få noe ut av det, så jeg tror det er en individuell sak. Da jeg gikk PT på NIH i 2012 (takk for sist, A.B) var det en lærer som hvisket til meg at han hadde også merket en forandring i maxpuls av visse årsaker, men det kunne han jo ikke si høyt. Man kan ikke skjære alle over en kam (y)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I løpet av de månedene oppdaget jeg at maxpuls steg fra 192- 194 til 248 (etter det gikk det bare i error ). Årsaken KAN være at ketoner gir mer energi en fett pr gram. Hjertet inneholder ekstremt mange mitokondrier, og når ketoner går inn der og gir overskukdd av energi...??? Bare spekulasjoner.

Ser den og joda er ikke alt som passer for alle, men at pulsen bare steg og steg kan jo også være mangelen på væske i kroppen, feil på utstyret (pulsklokka) For maxpuls er jo genestisk så den har et tak uansett ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ser den og joda er ikke alt som passer for alle, men at pulsen bare steg og steg kan jo også være mangelen på væske i kroppen, feil på utstyret (pulsklokka) For maxpuls er jo genestisk så den har et tak uansett ;)

Nix. Testet over 18 mnd, med forskjellige klokker. Mangel på væsken skal være ganske dramatsik for sånne flipper, men jeg har aldri hatt problem med å helle i meg vann, det går fort en liter på mila når jeg løper.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...