Gå til innhold

Spørsmål om Olympisk Vektløfting?


Fredrik Gyllensten

Anbefalte innlegg

Det jeg mente var at "lette" vekter i forhold til prosent av 1RM er avhengig av hva det meste man har løftet er. Å regne på prosenter er bare relevant når man har et maksløft som er så tungt at vekten er tung nok til at du kan dra deg under på en gitt lavere prosent.

Min teori er derfor at hva du bruker for å trene på de forskjellige tingene vil avhenge av hvor tungt du løfter. For meg blir det mer en subjektiv følelse av å ta en vekt som oppleves godt kontrollert, men ikke så lett at den går opp selv uten god teknikk. Enten denne er 70% av maks, eller hva det måtte være.

Mulig jeg henger mer med, så om jeg sier sier støtet har 115kg mens rykk har 95kg i 1RM så vil teorien din si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig jeg henger mer med, så om jeg sier sier støtet har 115kg mens rykk har 95kg i 1RM så vil teorien din si?

Det sier meg at du har løft som er relativt tunge i forhold til deg selv. Og de prosentene du snakker om vil sikkert fungere godt. Mitt poeng er at hvis du har en lett vekt i forhold til din egen vekt så er det ikke så lett å dra seg under denne. Selv om dette løftet representerer en gitt prosent av maks som står i programmet ditt.

Jeg klarer ikke å dra meg skikkelig under når det blir for lett. Da flytter jeg bare vekten i stedet for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier meg at du har løft som er relativt tunge i forhold til deg selv. Og de prosentene du snakker om vil sikkert fungere godt. Mitt poeng er at hvis du har en lett vekt i forhold til din egen vekt så er det ikke så lett å dra seg under denne. Selv om dette løftet representerer en gitt prosent av maks som står i programmet ditt.

Jeg klarer ikke å dra meg skikkelig under når det blir for lett. Da flytter jeg bare vekten i stedet for kroppen.

da er jeg med, og det samsvarer med hva jeg erfarer for tiden. Greit å få andre indikasjoner. Forbeholder å dra seg under stangen teknikktrening på tyngre økter ;) Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål!

Et viktig moment er å dra seg under stangen. hva er teoriene på dette når det kommer til vekter ala 70 og opp mot 80% av RM. Blir det noe som er forbeholdt de tyngre vektene.

I mitt hodet må det jo være en vekt som er såpass tung at du faktisk kan dra deg under det, og vil gjærne høre om noen har teorirer, kunnskap etc...

;D

Allerede blitt diskutert litt ser jeg, men jeg vil si at JA; du kan dra deg raskt under en relativt lett vekt, men det finnes selfølgelig en grense.. I ditt telfelle skal det ikke være noe problem å dra seg lynraskt under stangen selv på 50-60-70 %.

Vil legge til:

- "In order to develop speed for weightlifting one needs to use small loads executed within the structure of the classic exercises. Weights which are 55 – 70% of maximum are the optimal training weights for developing speed; 75 – 90% weights are the optimal training weights for developing speed strength qualities." (Sokolov, 1971).

- The athlete perfects chiefly speed – strength qualities with 80 – 95% weights. This weight range is the optimum for perfecting the technique of the classic exercises. Weights less than 80% for the most part improve speed and 95% and heavier weights improve strength. Training with weights 115 – 120% can lead to stagnation and even lower results.

However, you have to bear in mind there is a negative correlation between the number of lifts with less than 70% of maximum and results (r = -0.75). That is to say, that a large number of lifts with small weights inhibits improvement, especially for the highly qualified sportsman." (Roman, 1971).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Fredrik!

Da er det bare og omstille seg, makes more sence now.

I teksten over, er speed omtalt som eksplosivitet? Eller er det speed strength qualities.

Med teksten over ser jeg jo at opplegget jeg har lagt opp ikke er helt ute å kjører, men noen justeringer tror jeg det blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelt spørsmål:

Burde jeg begynne med olympiske løft?

Rent visuelt er ikke jeg (primært) interessert i mer enn kanskje 3-5 kg mer muskelmasse på min alt relativt lette kropp på 74 kg på 178 cm.

Men, jeg er alltid interessert i å bli sterkere og mer fit og har den siste tiden tenkt at olympiske løft kanskje hadde vært noe for meg. Kanskje det kan gjøre treningen litt mer gøy også, da jeg etter å ha trent i ganske mange år begynner å bli litt lei.

Takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt spørsmål:

Burde jeg begynne med olympiske løft?

Rent visuelt er ikke jeg (primært) interessert i mer enn kanskje 3-5 kg mer muskelmasse på min alt relativt lette kropp på 74 kg på 178 cm.

Men, jeg er alltid interessert i å bli sterkere og mer fit og har den siste tiden tenkt at olympiske løft kanskje hadde vært noe for meg. Kanskje det kan gjøre treningen litt mer gøy også, da jeg etter å ha trent i ganske mange år begynner å bli litt lei.

Takk. :)

Samme som Wingeer sier ;) enten så blir du hekta, eller så er det ikke for deg. Det er litt sånn "du merker det" følelse :)

For min del var changing-point når jeg virkelig fikk begrep om teknikken i toppetasjen, slik at jeg lettere kunne måle fremgangen. Blir jo en del repetisjoner på de samme vektene, så greit å føle at man blir motivert til å løfte tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Fredrik!

Da er det bare og omstille seg, makes more sence now.

I teksten over, er speed omtalt som eksplosivitet? Eller er det speed strength qualities.

Med teksten over ser jeg jo at opplegget jeg har lagt opp ikke er helt ute å kjører, men noen justeringer tror jeg det blir bra!

'Speed' regnes som ren eksplosivitet (typ spenst), speed-strength er eksplosivitet med en belastning -> det viktigste for en vektløfter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilke vektøfterklubber annbefales når man bor i en gudsforlatt by som Hønefoss... Er det noen klubber i nærheten av Oslo som ikke er ført opp på vektlofting.no?

Usikker, tror alt er oppført på nettsidene. Du kan dog melde deg inn i en klubb selv om du ikke trener der fast, også kan du jo ta turen når du har tid til det - Tønsberg er f. eks en god klubb. Du kan også komme på Magnat og få en gratis innføring, og et tilbud på videre oppfølging med coaching om du skulle ønske det (du trenger ikke å være medlem), og jeg jobber i noen helger slik at det er mulig for folk som ikke bor i Oslo å ta noen timer også :)

Det viktigste er at du finner et sted du kan trene hvor de har bumper plates og mulighet til å slippe vektene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt spørsmål:

Burde jeg begynne med olympiske løft?

Rent visuelt er ikke jeg (primært) interessert i mer enn kanskje 3-5 kg mer muskelmasse på min alt relativt lette kropp på 74 kg på 178 cm.

Men, jeg er alltid interessert i å bli sterkere og mer fit og har den siste tiden tenkt at olympiske løft kanskje hadde vært noe for meg. Kanskje det kan gjøre treningen litt mer gøy også, da jeg etter å ha trent i ganske mange år begynner å bli litt lei.

Takk. :)

Gi det et forsøk da vel! Kom på Magnat så kan jeg gi deg en gratis innføring, og et tilbud på videre coaching om du skulle blitt 'hektet' ;)

Du kan holde deg i -77 eller -69 kg klassen, så blir du ikke 'stor' uansett (y)

Hvor i landet holder du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelt spørsmål:

Burde jeg begynne med olympiske løft?

Rent visuelt er ikke jeg (primært) interessert i mer enn kanskje 3-5 kg mer muskelmasse på min alt relativt lette kropp på 74 kg på 178 cm.

Men, jeg er alltid interessert i å bli sterkere og mer fit og har den siste tiden tenkt at olympiske løft kanskje hadde vært noe for meg. Kanskje det kan gjøre treningen litt mer gøy også, da jeg etter å ha trent i ganske mange år begynner å bli litt lei.

Takk. :)

Jeg vil også anbefale deg å prøve det. En god stund. Det tar ganske lang tid før du mestrer det. Og jeg lover at det er frustrerende når du ikke får det til, men den dagen. Da blir det verdt det.

Hvis du i det hele tatt har et vagt mål om å bli mer fit og få mer synlige muskler så er nok ikke vektløfting det som kommer til å gi de beste resultatene. Med det sagt er det veldig få gode vektløftere som ser pinglete ut.

Selv trener jeg ikke bare vektløfting, men som en stor del av treningen og jeg trives godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi det et forsøk da vel! Kom på Magnat så kan jeg gi deg en gratis innføring, og et tilbud på videre coaching om du skulle blitt 'hektet' ;)

Du kan holde deg i -77 eller -69 kg klassen, så blir du ikke 'stor' uansett (y)

Hvor i landet holder du til?

Det var et generøst tilbud! Jeg bor i Oslo, så det kan fort være aktuelt. :)

Jeg vil også anbefale deg å prøve det. En god stund. Det tar ganske lang tid før du mestrer det. Og jeg lover at det er frustrerende når du ikke får det til, men den dagen. Da blir det verdt det.

Hvis du i det hele tatt har et vagt mål om å bli mer fit og få mer synlige muskler så er nok ikke vektløfting det som kommer til å gi de beste resultatene. Med det sagt er det veldig få gode vektløftere som ser pinglete ut.

Selv trener jeg ikke bare vektløfting, men som en stor del av treningen og jeg trives godt!

Kult.

Når du sier vektløfting refererer du da til olympiske løft?

Det er ikke det at jeg har noe i mot å få mer muskelmasse, de fleste vil nok mene at jeg trenger det, det er bare ikke en prioritet i seg selv. En sterkere og funksjonell kropp er førsteprioritet. Om det kun var muskelmasse jeg var opptatt hadde jeg trent som en bodybuilder. :)

I første omgang tenkte jeg vel eventuelt bare å integrere litt olympiske løft i eksisterende program. Lekte meg litt med overhead squat på forrige trening. Synes den er litt morsom og ble overrasket over at stangen var mer enn nok til å begynne med. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et generøst tilbud! Jeg bor i Oslo, så det kan fort være aktuelt. :)

Kult.

Når du sier vektløfting refererer du da til olympiske løft?

Det er ikke det at jeg har noe i mot å få mer muskelmasse, de fleste vil nok mene at jeg trenger det, det er bare ikke en prioritet i seg selv. En sterkere og funksjonell kropp er førsteprioritet. Om det kun var muskelmasse jeg var opptatt hadde jeg trent som en bodybuilder. :)

I første omgang tenkte jeg vel eventuelt bare å integrere litt olympiske løft i eksisterende program. Lekte meg litt med overhead squat på forrige trening. Synes den er litt morsom og ble overrasket over at stangen var mer enn nok til å begynne med. ;)

Vektløting vil si idretten hvor man konkurrerer i Rykk og Støt (Snatch and Clean & Jerk) :)

Send meg en PM med noen tider som passer, så setter vi opp en gratis innføringstime. Det blir ikke mye løfting på denne timen, men mest en innføring som gir deg en bedre forståelse for idretten, øvelsene, og hvordan du kan integrere det i din nåværende trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektløting vil si idretten hvor man konkurrerer i Rykk og Støt (Snatch and Clean & Jerk) :)

Send meg en PM med noen tider som passer, så setter vi opp en gratis innføringstime. Det blir ikke mye løfting på denne timen, men mest en innføring som gir deg en bedre forståelse for idretten, øvelsene, og hvordan du kan integrere det i din nåværende trening :)

Nice!

Sender deg en PM om litt. Har en hektisk jobb/studieperiode, så jeg har nok ikke anledning helt med det første. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er teoriene rundt Knebøy og Frontbøy? Noen tommellfinger regel på ratio mellom dem. Needs info

Har faktisk sett svært lite tall på det.

Knebøyen ligger i snitt på ca 128 % av støtet, men verdensrekordholdere ser ut til å bøye enda litt mer, så en anbefaling er at knebøyen ligger på 134 % av støtet (1). Merk dog at supertungvektere bøyer betydelig mer enn dette i forhold til støtet. Jeg tipper at frontbøyen i snitt ligger på rundt 85 % av bøyen - altså ca 114 % av støtet.

En tommerfingerregel jeg har lært av Norske vektløftere er dog at det man tar tre reps på i frontbøy, skal man støte! Det tilsvarer en 1RM i forntbøy på ca 110 % av støtet.

1) A.A. Zeinalov, Grodno. Methods of Developing Leg Strength.Tiazhelaya Atletika. 1976: 29 – 31. Translated by Andrew Charniga, Jr.. Sportivny Press©. 2006.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk sett svært lite tall på det.

Knebøyen ligger i snitt på ca 128 % av støtet, men verdensrekordholdere ser ut til å bøye enda litt mer, så en anbefaling er at knebøyen ligger på 134 % av støtet (1). Merk dog at supertungvektere bøyer betydelig mer enn dette i forhold til støtet. Jeg tipper at frontbøyen i snitt ligger på rundt 85 % av bøyen - altså ca 114 % av støtet.

En tommerfingerregel jeg har lært av Norske vektløftere er dog at det man tar tre reps på i frontbøy, skal man støte! Det tilsvarer en 1RM i forntbøy på ca 110 % av støtet.

1) A.A. Zeinalov, Grodno. Methods of Developing Leg Strength.Tiazhelaya Atletika. 1976: 29 – 31. Translated by Andrew Charniga, Jr.. Sportivny Press©. 2006.

Konge!

Hvordan stiller vektløftere generelt seg ifht til trening av begge? Mest front eller mest bøy? Eller går det i periodisering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...