Gå til innhold

Hvilket yrke/utdanning/lønn har du?


BananArne

Anbefalte innlegg

Jobb: Lærling i betongfaget.

Tid: 2-3mnd.

Utdannelse: VGS og bachelor i økonomi og administrasjon(jepps)! Tok helomvending.

Lønn: Lønn som lærling startet på 115kr/t, har nå allerede 160kr/t. Grunnlønn i bedriften ligger på 255kr/t med fagbrev. + diverse tilegg da, akkord, bompenger, kjøretillegg etc...

Vurderer å skifte jobb da jeg er litt interessert i å bruke kompetansen/utvikle den videre innenfor administrasjon, mye pga læretiden er 3,5år og jeg egentlig har en utdannelse! Har jo lyst å starte på livet også...

Får se hva de neste ukene/mnd bringer! the winter is coming!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bachelor från BI- gjeld på ca 450 000.............win.

Brandmansutbildning på 2 år as we speak.

Levnadskvalité: fantastisk+ (Jag gör det jag vill när jag vill, åker snowboard, tränar shitloads och äter adrenalin till frukost)

Framtidsplan: Offshorebrandman

Konklusion: Dröm inte- gör det! Aldrig varit mer nöjd över att totalt byta spår i livet. BI spottar ut ekonomer och marknadsförare. Kvinnliga brandmän: not many.

Hva går jobben egentlig ut på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet som IKT Driftskonsulent med fagbrev, holder på med en bachelor i historie, og jobber som vekter. Grunnlønna er på 178,- noe jeg anser som svært bra som student.

Etter fagbrevet gikk det med mye tid på jobbsøking, men det var ikke en dritt å få ettersom alle søkte etter ingeniører. Begynte på ingeniørstudiet, men hoppa av på grunn av at det var jævlig tungt, jeg var ikke like motivert til å jobbe med IT og at jeg slet en del psykisk.

Nå har jeg omsider funnet noe jeg endelig synes er gøy å studere, og ser for meg en framtidig jobb innen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber som utvikler i ett konsulentselskap. Har sivilingeniørgrad i datateknikk. Tjener 450k i grunnlønn + bonus fra ~70-150k basert på faktureringsgrad. I tillegg så har jeg goder som sponset trening, gratis mobil og mobilabonnement, gratis internettabonnement og delvis dekket lunsj på jobb. Ville absolutt anbefalt jobb innenfor IT/ingeniørbransjen, er en bransje som går veldig bra, så det er masse ledige jobber der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål, hvilke utdannelse har du for å bli kontraktsansvarlig? Var veien lang? snakker vi jus, eller økonomi? evt begge deler?

De fleste har jus som bakgrunn. Jeg er siviløkonom fra NHH (4,5 år siden), vil tippe at ca 40-50 % av oss har jus bakgrunn, hvor 20 - 30% av har økonomisk bakgrunn og ca 10 - 15 % ingeniør. (en har studert historie faktisk, har en veldig bra personlighet. Hun ble garantert ansatt fordi hun blir så fort likt, atferds egenskaper er viktig :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har nå besluttet å avslutte lærlingkontrakten i betongfaget! Kommer enten til å jobbe innenfor mitt studie/utdannelse som er økonomi og administrasjon, håper å få noe innenfor ledelse/strategi/HR etterhvert! Men ser ut til at det blir bank/forsikring!

Vurderer også å ta opp matte r1+r2 og fysikk 1! Slik at jeg evt kan søke meg inn på en ingeniør linje! Ingeniør+økonomi må vel være gull verdt!

Noen som er byggingeniør her? Hva synes dere evt? Noen prosessingeniører? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå besluttet å avslutte lærlingkontrakten i betongfaget! Kommer enten til å jobbe innenfor mitt studie/utdannelse som er økonomi og administrasjon, håper å få noe innenfor ledelse/strategi/HR etterhvert! Men ser ut til at det blir bank/forsikring!

Vurderer også å ta opp matte r1+r2 og fysikk 1! Slik at jeg evt kan søke meg inn på en ingeniør linje! Ingeniør+økonomi må vel være gull verdt!

Noen som er byggingeniør her? Hva synes dere evt? Noen prosessingeniører? :)

Oi! :) tøff avgjørelse, hvordan er livet i betongfaget? Aldri feil med mer kunnskap /realfag (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! :) tøff avgjørelse, hvordan er livet i betongfaget? Aldri feil med mer kunnskap /realfag :)

Jepp tøff avgjørelse hehe. Blir nok vekterjobb frem til jeg har fått jobb innenfor økonomi ihvertfall!

Livet i betongfaget var stort sett bra. Ikke gøyt med regn 24/7 og betong mellom alle klærne etc. Skikkelig kjipt de dagene hvor alt går til helvette. Når det er sol og arbeidet ok= elsker det! Selvfølgelig har vi den fysiske delen, alltid trøtt og sliten etter jobb!

Minus med betongfaget:

- Skitten hele tiden

- Aldri skikkelig "arbeidsplass", aka dårlig med parkering og fasiliteter

- Miljøet passer ikke nødvendigvis alle

- Polakker kan være både og! hyggelige folk, men vanskelig å kommunisere.

- Kan være litt for fysisk osv, og kan slite på kroppen.

- Været kan være bå¨de positivt og negativt! Negativt teller mer haha!

- Stå opp tidlig hver dag uansett hver er kjipt!

- Litt lite teori/kontorarbeid for mange(inkludert meg)!

- kjipt å komme på jobb og ta på seg våte og kalde klær!

Positivt:

- Deilig med godt vær

- Fysisk kan også være ok!

- Uformelt miljø(noen ganger litt for uformelt)

- Ok betalt- i hordaland/bergen ligger ordinær lønn fort på 500-600 000 i året (250-310kr timen)+ alt av tilegg og overtid kan lønningene bli bra!

- Praktisk

Erfaringen er generelt positivt, de verste tingene for meg var: aldri skikkelig arb.plass/parkering, ikke fast sted å jobbe, slite på kroppen, været og til dels teorien og polakkene!

Så er vel derfor jeg også vurderer byggingeniør, hvor man fortsatt kan være i bransjen, men mer kontor/teori basert med kontakt med arbeiderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Industrimekaniker, 400k i året. + PT over nett og xK i året der.

Skulle gjerne hatt meir som mekaniker her i Oslo sånn som boligprisene er her men :p Tjent like godt i tilsvarende jobb i andre fylker og, med betraktelig rimeligere bolig, men men :)

Når det kommer til dette med lønn, andre enn meg som irriterer seg over de som jobber 100t i uka og skryter over hvor mye de tjener? Eg meiner at skal du sammenligne lønn så får det være grunnlønn vs grunnlønn.

Eg har sjøl klart å doble årslønnen min pga overtid tidligere, men sier jo ikke at det er hva eg tjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...