Gå til innhold

Hjelp, for større progresjon innen vektnedgang??


SendiPendi

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen!

Jeg er ny her, og ser hvor flinke dere er til å hjelpe hverandre med kosthold og trening.. Derfor tenkte jeg å dele min kosthold og treningsplan her og evt få hjelp og tips for å få vektnedgang i gang, for den går ikke som planlagt akkuratt...

Jeg er en jente på 17 år som er litt lubben kan man si.. (har noe med trøstespising i fortiden og gjøre) Jeg er altså 162 cm høy og veier 70 (69, 70, 71, spørs hvilken dag det er). Jeg begynte å trene med en kompis av meg i begynnelsen av September, men siden jeg er et lat dyr og AVSKYR kondisjonstrening har jeg altså bare holdt på med styrke. Jeg merker jeg har fått mer muskler generelt sett overalt, men jeg er fremdeles ikke særlig fornøyd med kroppen (altså, ser ikke så mye progresjon på ''ned i str''), men har gått ned ca 3 kg på disse to mnd. Men jeg misliker spessielt overkroppen, personlig syns jeg beina mine er helt ok, men hofte, mage og armer er der fettet mitt har lagt seg.

Derfor lurer jeg på hvor ofte burde jeg trent kondisjon? Altså gjerne for raskest mulig progresjon og. Hva syns dere, holder det med 20-30 min før hver styrketrening?

Foreløpig trener jeg 5 dager i uken der jeg trener fra 1 til 2 muskelgrupper per dag. Og da holder vi på i 1 time til 2, spørs hvilken muskelgrupper og hvor mye vi drøyer tiden (tenåringer på trening vet dere,hehe). Jeg har innimellom tatt noen Zumba og Sh'Bam timer for dere som vet hva det er og da har jeg svettet som en gris. Jeg trives med saltimer, for saken er den at når jeg løper f eks så tenker jeg bare at nei dette klarer jeg ikke og nå får jeg sting osv.

Lurer også på om det vil hjelpe på overdel om jeg bare sykler? eller er det best med maskiner der man bruker hele kroppen? (jogging, steppemaskin ect.)

Ble veldig mange spørsmål om trening her nå, men kan hive inn litt hva kostholdet mitt går ut på..

Til vanlig spiser jeg grovt brød med enten leverpostei eller philadelphia til frokost (1 skive) og gjennom skoledagen (pleier å holde meg til 3 på skolen) . Deretter pleier jeg å gå hjem før trening å spise en banan eller noe liknende med Cottage cheese (ca en time før trening). Etter trening pleier jeg som regel å spise middagsmat, saken her er at jeg haaater grønnsaker, så holder meg til kjøtt, og evt løk og karbo som ris/potet (pleier ikke å ta så mye). Deretter pleier jeg bare å ta en banan til kvelds eller noe frukt.

Jeg vurderer å bytte ut alle skivene med knekkebrød? Kan evt laste opp vedlegget der jeg har skrevet forplanen min, kanskje det blir lettere å forstå?

Ble litt rot og en del spørsmål her og der men håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og hopp!

Er ganske ny her selv, men jeg har vært av og på trening i mange år. Trente styrke aktivt da jeg var omtrent like gammel som det du er nå, og ut ifra mine egne erfaring, så tror jeg at det kanskje er best om du tar en titt på denne: http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Den er kjempehjelpsom! Personlig så tror jeg også at det er best at du trener generelt hele kroppen. Det er ihvertfall det som funker best for meg, og jeg synes også at det er morsommere. Så langt i hvertfall ;)

I tillegg til å følge rådene i linken ovenfor, har jeg begynt å gå/småjogge. Har nå gått 5 km nesten hver dag, og planlegger å gjøre det samme neste uke. Bare vanlig gange tror jeg kan være greit for restitusjon. Det er koselig å gå turer, samt at du holder blodgjennomstrømningen i hvertfall litt gående, i forhold til om du setter deg foran tv'n/datan og liknende.

Jeg har ihvertfall hørt at gåing er nok det beste for fettreduksjon, og gåing kombinert med styrke burde være bra, tror jeg! Alle har godt av å gå litt uansett ;)

Kosthold kan jeg vel egentlig ikke hjelpe deg med, men slik jeg liker å tenke på det er at du må spise med sunn fornuft. Variert kosthold og ikke dilldall, mener nå jeg da. Men som sagt, så er jeg ingen proff.

Men ønsker deg uansett lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har et ønske om å gå ned i vekt,så er det viktig å være klar over at hva du spiser, har vel så mye å si som hva du trener. Det er enklere å ikke spise en gitt mengde kalorier,enn å måtte trene de av seg senere.

Kondisjon kan ,som du selv sier, være fantastisk knallkjedelige greier,selv _hater_ jeg å sitte på sykkel/traske på mølla, så hvis du får glede ut av gruppetimer og har lyst til å trene kondis, så er det jo det alternativet du burde velge:)

Om du bruker mer energi enn du tar inn,så vil du gå ned i vekt, og spiser du mer enn du bruker,så går du opp i vekt.

Om denne forskjellen kommer av at du spiser ok og trener massemassemasse, eller om du spiser litt "mindre", og trener mindre, så spiller det ingen stor rolle ,så lenge resultatet er at du bruker mer enn du tar inn.

Når kroppen henter energi fra fettreservene,så henter den fra hele kroppen samtidig. Det er da ikke mulig å f.eks (som noen tror) å trene masse situpsfor å få en slank mage. Følgelig spiller det ingen særlig rolle om du bruker sykkel,gruppetime eller steppemaskin.

Jeg ville kanskje anbefalt deg å over tid gå fra å trene med maskiner, til å trene mere med frivekter, da dette gir langt mer effekt og er mer slitsomt.

Ellers er jeg ikke veldig flink til vektnedgang,så er ikke så mye jeg kan si på det området. Men det er det mange andre her på forumet som kan bedre enn meg:)

Lykke til,dette kommer til å gå finfint!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening med frivekter er det jeg lever for! værtfall de siste to mnd, livet mitt har forandret seg sinnsykt! Jeg merker f eks at det eneste jeg gjør på nettet er å se på forskjellige øvelser o.l.

Å løpe rundt som et hamster på tredemøller er absolutt noe jeg ikke vil, men jeg tenkte at hvis jeg faktisk vil ned i vekt så mp jeg det, trodde jeg da, men ser jo ut som om dere andre mener noe annet (noe jeg blir eeekstreeemt glad for å høre) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du ikke glad i å løpe rundt som en hamster på tredemølle, anbefaler jeg deg intervaller. Dette kan du variere i det uendelige, og er FANTASTISK om du ikke vil bruke lang tid på cardio.

Du kan bruke sykkel, tredemølle (m/stigning), trapper, bakker ++

Prøv gjerne en dag på tredemølle : 5-10 min oppvarming, stigning 5-10%, sprint så fort du kan i 15-30 sekunder, pause i 30-60 sekunder. Repeat 6-10 ganger, 5 min nedtrapping. VIPS, over på 20-30 min :) Hvis du gjennomfører dette 2 ganger i uken i tillegg til å virkelig fokusere på kosthold og styrketrening, så skal jeg love du merker forskjell ganske fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...