Jump to content
heddahedda

hjelp til kosthold

Recommended Posts

Hei! Jeg e rny i gamet og kan dessverre ikke så mye. Det jeg skjønner er at jeg må endre livsstilen min, spesielt kostholdet. Jeg har god kapasitet på trening og liker å trene hardt 4 ganger i uka, men resultatene uteblir pga for mye bearbeidet mat, sukker og junk.

Hvordan spiser dere og hvor ofte unner dere dere sjokolade, sushi, burger, pizza osv?

Hva mener dere om spisedager? Hvor rent må man spise for å ha en over gjennomsnittet "fit" kropp, altså definert og slank kropp.

takk for alle svar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Altså , Hva er målet ditt ?

En fit kropp kommer av mye arbeid, riktig kost , Streng disiplin.

Spis ren mat , (Mat du ser hva er)

Om du er hol på spise dager så unn deg noe carbs på søndager , Ta det som en oppcarbings dag f.eks.

Spis små måltider hver 2-3 time så kroppen alltid jobber med forbrenningen din.

Prøv å få i deg 6-7 måltider om dagen , sundt og drikk mye vann før du spiser for da orker ikke kroppen din store måltider som du kanskje skal unngå (?)

Lykke til :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er "desverre" julaften, ellers skulle jeg tatt meg tid til å skrive mer. Men jeg kan også kommentere litt på de punktene "kjaerlighet" kom med:

Altså , Hva er målet ditt ?

- Å ha et mål er veldig viktig. For å hjelpe deg på vei mot målet, er det viktig å vite mer konkret hva DU er ute etter. Ned i vekt, mer muskler, mer definert, fettprosent, etc.

En fit kropp kommer av mye arbeid, riktig kost , Streng disiplin.

- Man må selvfølgelig ha en viss form for disiplin, men man må ikke være 100 % dedikert. Og ja, man kan faktisk kose seg selv om man er på diett. Spørsmålet er bare hva en selv tenker om "å kose seg". Hvis det er å ligge på sofaen en hel dag, spise 18 poser potetgull, 4 store sjokoladeplater og helle inn på med Cola (ja, selvfølgelig overdrevet, men du ser sikkert poenget) så kan man ikke gjøre det hver eneste dag. Men det er MASSE god mat man kan spise hver dag, så kunnskap om mat og hva kroppen DIN trenger er alfa omega. Ta ting med en klype salt fra hva du hører, og hør på dem som faktisk kan noe om kosthold. Det florerer av myter på nettet, og disse sprer seg som ild i tørt gress. Fitnessbloggen har mange gode artikler om både kosthold og trening; les dem, og du vil bli mye klokere på dette området!

Spis ren mat , (Mat du ser hva er)

- Tja. Bearbeidet mat, type pølser og kjøttkaker, KAN inneholde mye en strengt talt ikke trenger. Men det er ikke slik at alt man ikke ser hva er anses som forbudt. Lager du f.eks. kjøttkakene dine selv, ved hjelp av mager kjøttdeig, cottage cheese, et egg, salt og pepper, så ser du ikke hver enkelt ingerdiens når kjøttkakene er ferdiglaget, men det er jo overhode ikke usunt - tvert om!

Om du er hol på spise dager så unn deg noe carbs på søndager , Ta det som en oppcarbings dag f.eks.

- For meg så hørtes det ut som om man ikke skulle spise karbohydrater, men det er mulig jeg tar feil. Å kutte alt av karbohydrater er IKKE nødvendig, men hvor mye en skal ha i løpet aven dag, varierer fra person til person.

Spis små måltider hver 2-3 time så kroppen alltid jobber med forbrenningen din.

- Den myten er avslørt for lenge siden av bl.a. fitnessbloggen. Mao, det stemmer ikke...

Prøv å få i deg 6-7 måltider om dagen , sundt og drikk mye vann før du spiser for da orker ikke kroppen din store måltider som du kanskje skal unngå (?)

- Antall måltider har heller ikke veldig betydning. Å drikke mye vann er selvsagt fornuftig, men alt med måte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er "desverre" julaften, ellers skulle jeg tatt meg tid til å skrive mer. Men jeg kan også kommentere litt på de punktene "kjaerlighet" kom med:

Altså , Hva er målet ditt ?

- Å ha et mål er veldig viktig. For å hjelpe deg på vei mot målet, er det viktig å vite mer konkret hva DU er ute etter. Ned i vekt, mer muskler, mer definert, fettprosent, etc.

En fit kropp kommer av mye arbeid, riktig kost , Streng disiplin.

- Man må selvfølgelig ha en viss form for disiplin, men man må ikke være 100 % dedikert. Og ja, man kan faktisk kose seg selv om man er på diett. Spørsmålet er bare hva en selv tenker om "å kose seg". Hvis det er å ligge på sofaen en hel dag, spise 18 poser potetgull, 4 store sjokoladeplater og helle inn på med Cola (ja, selvfølgelig overdrevet, men du ser sikkert poenget) så kan man ikke gjøre det hver eneste dag. Men det er MASSE god mat man kan spise hver dag, så kunnskap om mat og hva kroppen DIN trenger er alfa omega. Ta ting med en klype salt fra hva du hører, og hør på dem som faktisk kan noe om kosthold. Det florerer av myter på nettet, og disse sprer seg som ild i tørt gress. Fitnessbloggen har mange gode artikler om både kosthold og trening; les dem, og du vil bli mye klokere på dette området!

Spis ren mat , (Mat du ser hva er)

- Tja. Bearbeidet mat, type pølser og kjøttkaker, KAN inneholde mye en strengt talt ikke trenger. Men det er ikke slik at alt man ikke ser hva er anses som forbudt. Lager du f.eks. kjøttkakene dine selv, ved hjelp av mager kjøttdeig, cottage cheese, et egg, salt og pepper, så ser du ikke hver enkelt ingerdiens når kjøttkakene er ferdiglaget, men det er jo overhode ikke usunt - tvert om!

Om du er hol på spise dager så unn deg noe carbs på søndager , Ta det som en oppcarbings dag f.eks.

- For meg så hørtes det ut som om man ikke skulle spise karbohydrater, men det er mulig jeg tar feil. Å kutte alt av karbohydrater er IKKE nødvendig, men hvor mye en skal ha i løpet aven dag, varierer fra person til person.

Spis små måltider hver 2-3 time så kroppen alltid jobber med forbrenningen din.

- Den myten er avslørt for lenge siden av bl.a. fitnessbloggen. Mao, det stemmer ikke...

Prøv å få i deg 6-7 måltider om dagen , sundt og drikk mye vann før du spiser for da orker ikke kroppen din store måltider som du kanskje skal unngå (?)

- Antall måltider har heller ikke veldig betydning. Å drikke mye vann er selvsagt fornuftig, men alt med måte.

du sier endel jeg har allerde sagt, fear nok.

Så du mener at forbrenningen ikke er igang dess fler måltider du spiser om dagen ? Bevist på fitnessbloggen er litt morsomt etter som det er elixiafolk som skriver trådene her. Men skal ikke argumentere med deg, ettersom du er så sikker i din sak ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
du sier endel jeg har allerde sagt, fear nok.

Så du mener at forbrenningen ikke er igang dess fler måltider du spiser om dagen ? Bevist på fitnessbloggen er litt morsomt etter som det er elixiafolk som skriver trådene her. Men skal ikke argumentere med deg, ettersom du er så sikker i din sak ;)

Jeg formulerte meg kanskje litt "strengt", uten å henvise til kilder. Forstår at det virket som om jeg var 100 % sikker på at jeg hadde riktig - det er jeg naturlig nok ikke. Men jeg ser på fitnessbloggen som en oppegående side, og valgte derfor å henvise meg til deres artikler. Burde kanskje henvist direkte til "kilden", men som sagt, det er julaften, og idag har jeg mest lyst til å kose meg. Derfor blir svarene mine ikke optimale.

Men hvis jeg husker på det, så skal jeg se om jeg finner en "bedre kilde" etterhvert - hvis jeg husker på det ;) Noen ganger går ting litt i glemmeboka, hehe:)

Helt til slutt; det er bare å argumentere med meg, for jeg er ikke redd for en diskusjon. Man lærer av å feile, og av å gjenta ting om og om igjen, for seg selv og andre. Tar jeg feil, blir jeg veldig glad om noen kommenterer det, slik at jeg har muligheten til å rette meg opp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva spiser du i dag? Hvor mye veier du? Hvor mye ønsker du å veie (mål)? Alder og høyde? Fysisk arbeid? Det krever mer spørsmål dersom du vil få ordentlige svar :)

At kroppen alltid jobber med forbrenningen din som en konsekvens at du spiser hver 2-3 time er bare tull. Det tar energi for å bryte ned og absorbere energi, det er den termiske effekten av mat. Størrelsen på energien brukt er direkte proporsjonal med størrelsen på kaloriene og næringsstoffer som er konsumert. Desto få måltider du har (som naturligvis gir mer kalorier per måltid), desto lengre vil det ta for aminosyrer osv å bli sluppet ut i blodstrømmen og senere fordøyd, og du holder deg like mett som du hadde spist like mye kcal fordelt på mindre måltider.

Du trenger ikke spise 6-7 måltider hver dag, for mange blir det bare stress. 4-6 måltider er å anbefale, så lenge du spiser balanserte måltider med høyt proteininntak (2-2,5g per kg kroppsvekt). En diett/kostholdsplan skal alltid skreddersys etter deg. Den skal justeres ut i fra din vekt, trening, kropp og mål. 14-16 timer fasting er også en idé dersom du ønsker det, dvs. du spiser innenfor et 8-10 timers vindu. Så lenge du spiser de kaloriene du behøver, har det ingenting om hvor mange måltider du har. Dersom en person skal spise 3000kcal til dagen fordelt over 6-7 måltider blir det 500-430kcal til hvert måltid. Dersom du klarer å spise størree måltider kan du spise det samme over 4 måltider. Da blir det 750kcal per måltid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Takk for utfyllende og gode svar (selv om det er julaften;) !!

for å formulere meg mer konkret;

hvis jeg ligger 500 under i snitt hver dag og det for det meste er ren, ubehandlet mat, er det da ok å ligge 500 kcal over en dag i uka og gå på byen med alkohol? Hvor mye ødelegger evt dette og hvor strenge er dere (hvis dere har samme mål som meg da)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du må tenke mer langsiktig, men ja, det vil nok fungere i teorien. Jeg går selv ut så og si nesten hver helg, men jeg spiser alle fastsatte måltider og har ingen juksedager/juksemåltider. Du får se hvordan det går. Begynn å logg hva du spiser hver dag, vei deg en gang i uka (før frokost, etter toalettbesøk) og ta ukentlige fettklypemålinger. Ikke få panikk dersom du plutselig går opp/ned i vekt, salt/karbohydrater kan gjøre at du går opp/ned 2-3kg over natten. Igjen - tenk langsiktig, sett deg mål, lag en plan og prøv å optimaliser alt annet du kan både kost- og treningsmessig :) Har merket selv at alkohol i seg selv ikke ødelegger så mye, men det er heller det at bakrusen gjør at jeg er langt i fra optimal form og kan dermed ikke yte mitt beste på gymet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
du sier endel jeg har allerde sagt, fear nok.

Så du mener at forbrenningen ikke er igang dess fler måltider du spiser om dagen ? Bevist på fitnessbloggen er litt morsomt etter som det er elixiafolk som skriver trådene her. Men skal ikke argumentere med deg, ettersom du er så sikker i din sak ;)

Hun har nå faktisk rett da. Det er ikke fitnessbloggen som har funnet det ut/på heller, de bare videreformidler.

Hvis du trenger litt andre kilder:

http://articles.elitefts.com/articles/nutrition/logic-does-not-apply-part-2-breakfast/ (håper referanselista er god nok for deg)

http://myrevolution.no/s/advanced-concept-kosthold-v2-0/

http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

Hei! Jeg e rny i gamet og kan dessverre ikke så mye. Det jeg skjønner er at jeg må endre livsstilen min, spesielt kostholdet. Jeg har god kapasitet på trening og liker å trene hardt 4 ganger i uka, men resultatene uteblir pga for mye bearbeidet mat, sukker og junk.

Hvordan spiser dere og hvor ofte unner dere dere sjokolade, sushi, burger, pizza osv?

Hva mener dere om spisedager? Hvor rent må man spise for å ha en over gjennomsnittet "fit" kropp, altså definert og slank kropp.

takk for alle svar!

Du har allerede kommet et stykke når du har innsett at du trenger å endre på kostholdet, og du vet tydeligvis hva du trenger å gjøre. Kutt ut unødvendig sukker, junk og bearbeidet mat, og la måltidene dine bestå av gode kilder til protein, karbohydrater og fett. Da er mye gjort.

Jeg pleier å spise sunt og variert i ukedagene, og unner meg som regel litt godsaker i helgene. Spiser sjokolade, sushi, burger, pizza osv en gang i blant, uten at det gjør noe.

Spisedager mener jeg fungerer fint til sin hensikt, men det er alt for mange som kaster alle hemninger og hiver i seg alt for mye på slike dager. Derfor er det mange som bør unngå å ha spisedager, ettersom de sliter med å begrense seg. Da vil det virke mot sin hensikt.

Jeg har noen artikler som er verdt å lese for å få svar på en del av spørsmålene dine og danne et godt grunnlag når det kommer til kosthold. Det er mye som er greit å vite, selv om du ikke nødvendigvis skal følge prinsippene/målsettingene som er beskrevet der:

http://myrevolution.no/s/ga-ned-i-vekt-pa-en-sunn-mate/

http://myrevolution.no/s/10-viktige-faktorer-for-bedre-framgang-pa-dietten/

http://myrevolution.no/s/health-fitness-concept-kosthold/

http://myrevolution.no/s/advanced-concept-kosthold-v2-0/

+ at det står mye bra her på fitnessbloggen hvis du leter litt rundt. Kom ikke på noen artikler herfra i farta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva mener du med "setter i gang forbrenningen"? At du forbrenner mer kalorier fordi du spiser oftere? At du dermed går fortere ned i vekt, eller at du beholder sixpacken og ikke går opp i uønsket fettprosent? Så om du skal ha i deg 2700kcal fordelt på 6 måltider der protein er 40%E, karbohydrat 40%E og fett 20%E spiser du 450 kalorier til hvert måltid. Tror du at du får bedre resultater av 6 måltider hver dag på 450 kalorier til hvert måltid enn du får dersom du spiser tre måltider på 900 kalorier til hvert måltid?

Eneste forskjellen du finner her er ulike mønster når det kommer til den termiske effekten. 3 måltider (900kcal) gir deg en lenger og mer langvarig økning i metabolismen som gradvis "slukner" når neste måltid kommer. 6 måltider (450kcal) gir deg en svakere men mer konsistent økning av metabolismen, dvs. et mer jevnt mønster.

Du kan få gode resultater på 6 måltider, og du kan få gode resultater med 3 måltider. Når alt kommer til alt er det kalorier inn vs kalorier ut som betyr noe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jasåklart , håper dere skjønner at jeg snakker om kaorier her også, sunn mat.

JEG personlig , av erfaring og andre kostholds/byggere og matnytere deler samme erfaring med fler måltider om dagen i stedet for feks 3svære ..

Altså det er ingen fasit på trening og kost. Det er 1000 forskere som er uenige med hverandre.

Om 3 måltider om dagen funker for deg og ditt flott for deg,

For meg er det små , og mange måltider som gjelder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig. Whatever floats your boat. Ønsker bare å opplyse trådstarter at man ikke MÅ spise lite og ofte. Begge metodene vil ta deg til samme mål, så da må man bare velge hva man foretrekker og hva som funkerer best for seg selv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Selvfølgelig. Whatever floats your boat. Ønsker bare å opplyse trådstarter at man ikke MÅ spise lite og ofte. Begge metodene vil ta deg til samme mål, så da må man bare velge hva man foretrekker og hva som funkerer best for seg selv.

Jada.

Greit å prøve ut begge tingene å kanskje , Forndring fryder.

Jeg føler om det er kun 3måltider om dagen så blir det noe rart.

Spiser jeg oftere føler jeg meg piggere , mer energi og svetter mer under trening.

Det er opp til hver enkelt

ettersom vi ikke er bygd å tar opp mat like fort mtp forbrening and so on.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hun har nå faktisk rett da. Det er ikke fitnessbloggen som har funnet det ut/på heller, de bare videreformidler.

Hvis du trenger litt andre kilder:

http://articles.elitefts.com/articles/nutrition/logic-does-not-apply-part-2-breakfast/ (håper referanselista er god nok for deg)

http://myrevolution.no/s/advanced-concept-kosthold-v2-0/

http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

Du har allerede kommet et stykke når du har innsett at du trenger å endre på kostholdet, og du vet tydeligvis hva du trenger å gjøre. Kutt ut unødvendig sukker, junk og bearbeidet mat, og la måltidene dine bestå av gode kilder til protein, karbohydrater og fett. Da er mye gjort.

Jeg pleier å spise sunt og variert i ukedagene, og unner meg som regel litt godsaker i helgene. Spiser sjokolade, sushi, burger, pizza osv en gang i blant, uten at det gjør noe.

Spisedager mener jeg fungerer fint til sin hensikt, men det er alt for mange som kaster alle hemninger og hiver i seg alt for mye på slike dager. Derfor er det mange som bør unngå å ha spisedager, ettersom de sliter med å begrense seg. Da vil det virke mot sin hensikt.

Jeg har noen artikler som er verdt å lese for å få svar på en del av spørsmålene dine og danne et godt grunnlag når det kommer til kosthold. Det er mye som er greit å vite, selv om du ikke nødvendigvis skal følge prinsippene/målsettingene som er beskrevet der:

http://myrevolution.no/s/ga-ned-i-vekt-pa-en-sunn-mate/

http://myrevolution.no/s/10-viktige-faktorer-for-bedre-framgang-pa-dietten/

http://myrevolution.no/s/health-fitness-concept-kosthold/

http://myrevolution.no/s/advanced-concept-kosthold-v2-0/

+ at det står mye bra her på fitnessbloggen hvis du leter litt rundt. Kom ikke på noen artikler herfra i farta

Takk for referansene og det uftyllende svaret. Da er det bare å sette i gang med lesingen... :)

God jul!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slenger inn kostholdet mitt i denne tråden i håp om noen kommentarer til evt. forbedringer. Målet er vektnedgang, eller hvertfall nedgang i cm. Er forsåvidt 162cm høy og veier 58 kg.

Frokost: 200g cottage cheese+ 1 banan

Lunch. 100g kjøtt/fisk+ salat eller 3 knekkebrød med proteinrikt pålegg

Før trening: 1 skyr eller mager kesam+ bær/frukt

Etter trening: 30 gram proteinshake+ 2-3 riskaker/ frukt

Middag: 150 g kjøtt/ fisk, salat eller grønnsaker, evt.noe ris/poteter/speltlumper

Kvelds: Mager kesam/ yougurt + 20g havregryn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Slenger inn kostholdet mitt i denne tråden i håp om noen kommentarer til evt. forbedringer. Målet er vektnedgang, eller hvertfall nedgang i cm. Er forsåvidt 162cm høy og veier 58 kg.

Frokost: 200g cottage cheese+ 1 banan

Lunch. 100g kjøtt/fisk+ salat eller 3 knekkebrød med proteinrikt pålegg

Før trening: 1 skyr eller mager kesam+ bær/frukt

Etter trening: 30 gram proteinshake+ 2-3 riskaker/ frukt

Middag: 150 g kjøtt/ fisk, salat eller grønnsaker, evt.noe ris/poteter/speltlumper

Kvelds: Mager kesam/ yougurt + 20g havregryn

Nå skriver du ikke noe om hvilken type fisk og kjøtt du bruker, men jeg ser ikke har du har noe særlig fett i kostholdet ditt?! Mulig du tar omega-3 kapsler ved siden av, men ellers ser jeg svært lite fett. Kroppen trenger fett, og f.eks. hjernen består ca. 60 % fett hvor minst 30% er omega 3 fettsyrer :p

Plottet inn maten din på diett.no for å se sånn ca. hva du fikk i deg, og etter dens beregninger får du kun i deg 14 % fett.

post-36-14440826639844_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! Jeg er en jente på 21 år, ca 166 cm høy og vekten viser 70kg. Har lagt på meg ca 3-4 kilo i desember, da treningen utgikk og kostholdet ekstremt dårlig. Jeg trener nå styrke ca 3 ganger i uken. Akkurat nå er jeg i gang med et program jeg fikk anbefalt av en kompis som heter "Mad cow". Jeg har en del overvekt i familien og har alltid hatt en del fett på magen og på sidene. Dette vil jeg ha bort,men sliter med kostholdet. Har forsøkt å sette opp en diett selv,men føler meg sulten om dagene og merker at jeg ikke får i meg nok mat. Jeg forsøker å spise hver 3 time og 4-5 måltider om dagen. Kostholdet består av følgende: Frokost: 35 gram havregryn med splenda og kanel pluss 2 ryvita knekkebrød med makrell i tomat eller egg på. Andre måltidet blir ofte en nutrilett. Tredje måltid: Mager kesam blandet i litt fun light og toppet med litt valnøtter. Til middag forsøker jeg å få i meg litt mer kalorier, da alle andre måltider blir veldig lette. Da spiser jeg gjerne kjøtt med mye proteiner, grønnsaker og litt fullkornsris eller evt pasta. Jeg er student og har derfor ikke mye å rutte med, og lurer på om noen kanskje har noen tips til rimelig mat som jeg evt kan erstatte noen av måltidene mine med. Kanskje noe som metter litt mer. Målet er å gå ned 10 kg fett til sommeren. Er dette et urealistisk mål eller er det mulig med trening 3 ganger i uken og med rett kosthold? Håper på gode svar!:) Mvh Mia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...