Gå til innhold

Søvnproblemer, noen tips?


Anbefalte innlegg

Jeg sliter en del med søvnproblemer. Det vil si at jeg sjeldent sovner før kl 02, og gjerne mye senere, uavhengig av når jeg skal opp. Jeg klarer alltid å stå opp til jobb, men det er de dagene da jeg jobber sent(som i dag) at jeg har problemer. Og når det varer flere dager, så snur jeg døgnet mitt lett rundt. Har prøvd å planlegge morgenen dagen før, for å ha en grunn til å stå opp, men jeg sliter allikevel med å motivere meg til å stå opp og å komme meg i gang når jeg sovnet i 3-4-tiden på natten.

Dette gjør treningen vanskelig å gjennomføre, da jeg må trene før jobb de dagene jeg jobber fra 15-22. Jeg må komme meg avgårde rundt kl 12-13 for å rekke å trene, noe som bør være absolutt overkommelig. Men jeg sliter altså. Jeg får det ikke til for tiden, og det er skikkelig kjipt, da det blir stress å få trent.

Jeg burde også sovne tidligere enkelt og greit fordi jeg da kan jobbe ekstra på dagen dersom jeg får telefon fra et par steder der jeg er vikar.

Noen som har noen tips?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er medlem på et treningssenter hvor de har gruppetimer, meld deg på timer som går tidlig på morgenen. Selv om du ikke nødvendigvis planlegger å dra på den spesifikke timen, så er det ofte en effektiv måte å komme seg opp av senga på. Jeg gjorde dette av og til da jeg studerte. Meldte meg på spinning som startet kl 08.15, men hadde ingen intensjon på å dra på den. Da MÅTTE jeg opp tidlig på morgenen for å avbooke timen (frist for avbooking var 30 min før timen startet), ellers ble bookingen sperret og jeg måtte betale 70 kroner for å "låse opp" bookingen igjen. Så da var spørsmålet om morgenen; skal jeg sove i en time lengre og betale 70 kroner for det, eller skal jeg stå opp nå? Svaret ble alltid det siste :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er medlem på et treningssenter, men uten gruppetimer. Dessuten så kjenner jeg meg selv såpass godt at jeg lett kunne funnet på å vurdere de 70 kronene som verdt det en svak morgenstund :p Jeg er helt drøy, og klarer ikke å ta noen fornufitge avgjørelser om morgenen. Så lenge det kun går utover meg selv, så avlyser jeg lett hele morgenen for å sove. Går det utover noen andre, så er det annerledes.

Skal sies at jeg har hatt problemer siden jeg var et lite barn, så det trengs litt hokus pokus for å få orden på søvnen, tror jeg.. :p

Men takk for tips uansett!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkle kleine råd som du sikkert allerede følger; men ikke legg deg med mobiltelefon, pc eller noen skjerm i nærheten. Ikke sitt foran pc-skjerm før du har tenkt å legge deg, da lystemperaturen fra skjermen er type dagslys, som vil forvirre kroppen. Og til slutt, legg deg med en bok og les - gjerne en time eller to før du sove. Jeg varer sjeldent lengre enn fem sider.

Om det er det å stå opp om morgenen når du egentlig ikke må som er hovedproblemet, bør du investere i en ordentlig vekkerklokke (med radio!), eller kanskje til og med en sånn dustete vekkerklokke (Teknikmagasinet og sånt?) du må jage rommet rundt for å skru av ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det skal ikke være lett! :p Avtal med en venn at dere skal møtes til trening. Møter du ikke, må du gjennomføre en passende straff. Så avtaler du med vennen din hva straffen er :)

Hadde jeg hatt venner jeg kunne stole på OG som trente så hadde jo saken vært lett, haha :p Neida, men jeg har ingen å trene med. Nå høres jeg ordentlig vanskelig ut, men sånn er det altså, haha. Men takk for at du har tatt deg tid til å svare uansett.

Enkle kleine råd som du sikkert allerede følger; men ikke legg deg med mobiltelefon, pc eller noen skjerm i nærheten. Ikke sitt foran pc-skjerm før du har tenkt å legge deg, da lystemperaturen fra skjermen er type dagslys, som vil forvirre kroppen. Og til slutt, legg deg med en bok og les - gjerne en time eller to før du sove. Jeg varer sjeldent lengre enn fem sider.

Om det er det å stå opp om morgenen når du egentlig ikke må som er hovedproblemet, bør du investere i en ordentlig vekkerklokke (med radio!), eller kanskje til og med en sånn dustete vekkerklokke (Teknikmagasinet og sånt?) du må jage rommet rundt for å skru av ;)

Meeen når jeg sto opp kl 12 i går, så vet jeg jo at jeg ikke kommer til å få sove før klokken 4-5 av tidligere erfaringer(jeg sovnet 4), så da er det kjedelig å ligge å lese i 5 timer. :p Det er min logikk. Men jeg er enig i at jeg burde bli flinkere til å skru av pcen tidligere enn det jeg gjør. Målet er egentlig kl 23, men når jeg jobber til 22-ish flere dager i uka, så føles det ikke ut som om jeg har hatt noe fri, så da er det ikke like lett. Skal ta meg selv i nakken litt.

Bok = skal bli flinkere. :)

Jeg klarer å stå opp når jeg skal noe, som i dag. 4 timer søvn, men jeg var oppe kl 8 allikevel. Det er bare de dagene jeg ikke skal noe, dvs skal trene/gjøre noe for meg selv, da mangler all mulig fornuft og logikk og viljestyrke i hodet mitt om morgenen. Jeg tror også det har en sammenheng med at jeg da gjerne er på dag 2-3 med 4-5 timer med søvn om natten, og dermed føler det er ok å sove lenge, og at jeg "må" det for å klare å fungere bra. Jeg har en skikkelig bra vekkerklokke, sånn som skrur opp lyset og setter på radio osv, og den hjelper litt, men ikke helt nok.

Jeg har skikkelig troen på at jeg en gang skal bli et rutinemenneske når det kommer til søvn, men jeg skulle helst blitt det i dag. Prøv sånn 16 år(alle mine bevisste år) uten fast døgnrytme, så forstår du hvor frustrerende det kan være til tider :p

Hvorfor er jeg så vanskelig? :p

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd tilskudd av melatonin? Jeg har selv slitt i årevis - og sliter enda - med innsovningsfasen. Har prøvd alt mulig, alt fra naturmedisin til sovetabletter av ymse slag. Så bytta jeg fastlege, og den nye legen min ville at jeg skulle prøve melatonin i tablettform. Det er et naturlig tilskudd for å øke kroppens produksjon av melatonin, for veldig mange som sliter med å sovne produserer faktisk for lite. Ikke er det avhengighetsskapende heller, poenget med tilskuddet er å øke den naturlige produksjonen i kroppen, så den tilslutt produserer nok selv. Jeg sover ihvertfall bedre og tyngre, og sovner raskere, ligger ikke lenger våken i fire timer før jeg sovner. Verdt et forsøk! :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Har du prøvd tilskudd av melatonin? Jeg har selv slitt i årevis - og sliter enda - med innsovningsfasen. Har prøvd alt mulig, alt fra naturmedisin til sovetabletter av ymse slag. Så bytta jeg fastlege, og den nye legen min ville at jeg skulle prøve melatonin i tablettform. Det er et naturlig tilskudd for å øke kroppens produksjon av melatonin, for veldig mange som sliter med å sovne produserer faktisk for lite. Ikke er det avhengighetsskapende heller, poenget med tilskuddet er å øke den naturlige produksjonen i kroppen, så den tilslutt produserer nok selv. Jeg sover ihvertfall bedre og tyngre, og sovner raskere, ligger ikke lenger våken i fire timer før jeg sovner. Verdt et forsøk! :)

Tok det lang tid før du fikk effekt av det?

Har prøvd det i perioder, men det kommer alltid noe som forstyrrer døgnrytmen(en fest, en nattevakt, en våkenatt), så jeg har alltid "falt" av før det har gått så lang tid. Fått det anbefalt av legen min, men først nå at jeg ikke jobber noe nattevakter at jeg føler at jeg kan få ordentlig orden på døgnrytmen. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tar ca 3 uker før det gir effekt med melatonin. Og den skal taes hver dag og ikke sporadisk.

Jeg har vært der du er nå, og måtte innføre noen regler.

-ikke trene sent på kvelden.

-pepsi max inneholder koffein og noe jeg ikke kan drikke om kvelden.

-ikke innta koffein etter kl 18.

-Roe ned kroppen 1time før sengetid (unngå pc).

- I større grad prøve å legge seg til faste tider.

-alltid ha det helt mørkt på soverommet.

-Prøve å stå opp tidlig nok.

Sist jeg jobbet nattevakt unnet jeg meg kun 4timers søvn, var naturligvis trøtt den dagen, tok meg tid til en rolig treningsøkt. Og når kvelden kom var jeg trøtt, og havnet fort tilbake til vanlig døgnrytme.

Jeg må unngå å sove middag eller sove til kl 12. Hvis jeg gjør det blir klokken fort for mye før jeg blir trøtt.

I tillegg tar det tid å lære kroppen riktig døgnrytme, og for min del krevdes det tolmodighet og disiplin.

Som nevnt tidligere kan melatonin også hjelpe, funket for meg.

Men melatonin hjelper NULL hvis jeg drikker pepsi max og sitter foran pcen timene før leggetid.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...