Gå til innhold

Kvinner, fettprosent, sixpack, østrogen


Fribbern

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg lurte på en ting når det kommer til p-pillene. Jeg har gikk tidligere på Loette, men byttet over til Mercilon nå pga. det høye hormonnivået på loette-pillene, hvor mye kan hormonene fra p-pillene ødelegge mtp. vektnedgang og konkurranse-diett? Har planer om å stille i BodyFitness høsten 2014, men vil ha litt informasjon om hva p-piller faktisk gjør med kroppen når det kommer til konkurranse, treningen og progressisjonen.

De fitness-folkene jeg har snakket med har ikke brukt p-piller.

Bruker dere som har kuttet ut med p-piller annen prevensjon? Hvilke? Jeg har samboer, så uten prevensjon er NESTEN uaktuelt..

Har spurt legen min, men han er jo helt blank når det kommer til fitness osv, så han satte meg på Mercilon for å få ned hormonnivået i pillen som sagt, og sa jeg skulle prøve det.

Mulig jeg bare er potte dum nå, men virker som de som har deltatt i forumet tidligere har peiling på dette, så håper på svar tilbake! :D

Når det gjelder bruk av p-piller så har jeg for lite kunnskap på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har manglet mensen i 6 mnd nå, noe som skremmer meg litt.. Var hos legen ang dette men han virket ikke særlig bekymret.. Jeg derimot er litt mer bekymret, spesielt med tanke på beinskjørhet, lite keen på å få "stratos-skjelett". Hadde en periode med veldig mye trening og alt for lite mat i sommer, gikk ned ganske mange kilo.. Har riktig nok lagt på meg og spiser mer, men mensen vil ikke komme forde.. :(

Burde jeg bare høre på legen og "drite" i det, eller bør jeg gjøre noe med det?? Veldig usikker her..

Bor du i Oslområdet kan du jo kontakte disse http://www.spesialistsenteret.net/osteoporose/ Veldig flinke folk med MYE kunnskap på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp en del kilo og mistet min menstrasjon når jeg brukte p-piller. Min menstrasjon utebled halvanne, nesten 2 år, pga unormalt inntak av hormoner. Sluttet på p-piller når jeg merket at menstrasjonen aldri kom. OG Dette kan skje alle. Det er vanskelig for fastleger å finne ut hvilke piller som passer for hver enkelt. Gynokologer har mere peiling. Jeg var igjennom sikkert 50 forskjellige blodprøver før di fant ut at p-pillen var iferd med å sterilisere meg og gi meg en sykdom kaldt ''pcos''..

Etter en mini operasjon ble jeg satt på p-plaster og fikk menstrasjonen tilbake! Heldigvis!

Vil tilføye at jeg har hatt normal vekt, normalt kosthold og hadde normalt aktivitetsnivå på den tiden.

Håper virkelig ingen går med en innstilling at når menstrasjonen uteblir over lengre tid, at det ikke gir skade. I di aller fleste tilfeller skader det ikke, men ikke bli for optimistisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har veldig lyst å begynne med noen form for dette, tenker da på cerazette eller kobberspiral. Har ganske kraftige blødninger og mye smerter, hensikten er å mer redusere dette, trenger ikke hoppe over så mye eller gå uten.. Noen som har erfaringer fra noen av disse og hva som ville passet best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst å begynne med noen form for dette, tenker da på cerazette eller kobberspiral. Har ganske kraftige blødninger og mye smerter, hensikten er å mer redusere dette, trenger ikke hoppe over så mye eller gå uten.. Noen som har erfaringer fra noen av disse og hva som ville passet best?

Jeg begynte på cerazette i november/desember-13 og hadde blødninger i de ti første dagene, før den forsvant helt og den har ikke returnert på tre mnd ca. Legen sa at det er vanlig å "miste" mensen på disse pillene ELLER at man får mensen konstant! Jeg har hvertfall vært utrolig fornøyd med cerazette så lenge jeg har brukt de. Null bivirkninger og jeg har reagert på alle tidligere p-piller jeg har prøvd (diane, microgynon, loette, mercilon osv.). Både vektoppgang, kviser og humør. Av cerazette føler jeg nesten at jeg har fått bedre hud :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte på cerazette i november/desember-13 og hadde blødninger i de ti første dagene, før den forsvant helt og den har ikke returnert på tre mnd ca. Legen sa at det er vanlig å "miste" mensen på disse pillene ELLER at man får mensen konstant! Jeg har hvertfall vært utrolig fornøyd med cerazette så lenge jeg har brukt de. Null bivirkninger og jeg har reagert på alle tidligere p-piller jeg har prøvd (diane, microgynon, loette, mercilon osv.). Både vektoppgang, kviser og humør. Av cerazette føler jeg nesten at jeg har fått bedre hud :D

Jøss, hørtes jo supert ut :D selv om det sikkert er ganske individuelt! Mener jeg har lest at cerazette har svært lite/ingen hormoner, kan godt hende jeg er helt på ville veier nå. Kanskje jeg får prøve den ut :-) med den har man i hvertfall valget mellom å hoppe over hvis det skulle ønskes! takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, hørtes jo supert ut :D selv om det sikkert er ganske individuelt! Mener jeg har lest at cerazette har svært lite/ingen hormoner, kan godt hende jeg er helt på ville veier nå. Kanskje jeg får prøve den ut :) med den har man i hvertfall valget mellom å hoppe over hvis det skulle ønskes! takk for svar :)

Vil tro det er ganske individuelt ja! Det stemmer at den har lite hormoner, så det er jo veldig positivt. Hvertfall for min del som reagerer en del på det. Med cerazette kan man ikke hoppe over mensen. Det er 28 piller som man skal ta og når du har tatt den siste pillen på brettet, begynner du rett på neste brett. Så du går altså på piller hele tiden. Ikke syv dager "av" som på andre p-piller. Men dette resulterer i at man rett og slett ikke har mensen i det hele tatt med mindre man er uheldig og får konstante blødninger (men da er ikke cerazette tingen vil jeg tro, men det vet man jo ikke før man har testet). Man kan få mellomblødninger da, men det har jeg ikke opplevd hittil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er ganske individuelt ja! Det stemmer at den har lite hormoner, så det er jo veldig positivt. Hvertfall for min del som reagerer en del på det. Med cerazette kan man ikke hoppe over mensen. Det er 28 piller som man skal ta og når du har tatt den siste pillen på brettet, begynner du rett på neste brett. Så du går altså på piller hele tiden. Ikke syv dager "av" som på andre p-piller. Men dette resulterer i at man rett og slett ikke har mensen i det hele tatt med mindre man er uheldig og får konstante blødninger (men da er ikke cerazette tingen vil jeg tro, men det vet man jo ikke før man har testet). Man kan få mellomblødninger da, men det har jeg ikke opplevd hittil. :)

Så bra du har funnet en som passer deg :D er jo så mange merker og typer.. Åja, så man har ikke mensen da med mindre man får mellomblødninger? Vet veldig lite om dette feltet, men er det ingen ulemper ved å ikke ha mensen? veldig nysgjerrig, og sikkert greit å gjøre noe research først tenker jeg :-) men hørtes ut som noe som er verdt å sjekke ut i allefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg er veldig interessert i dette med optimal fettprosent i et evolusjonært og helsemessig perspektiv. Jeg driter i trender, bikiniform og utseende-idealer, mitt mål er å ha en kropp (og en livsstil) som er mest mulig optimal, sunn og frisk. I den sammenheng kom jeg over forskningen til Rose E. Frisch, professor ved Harvard University, som har forsket på kvinner, fettprosent og fruktbarhet i 30 år. :D

Hvis man tenker evolusjon, så er jo formålet vårt for eksistens å få friske avkom som bringer arten videre. Dermed må optimal fettprosent være den mengden fett som gir optimale forhold for unnfangelse, graviditet og amming. Det er rimelig å anta at dette er den sunneste tilstanden for kvinner i fruktbar alder.

Frisch sin forskning viser at man må ha over 18% kroppsfett for å ha regelmessig eggløsning, og at optimalt nivå ligger mellom 22-26%. Dette er veldig logisk synes jeg, da vi trenger kroppsfett for å nære et foster, og for å kunne amme i mellom 2,5 og 6 år (som er vanlig i ursamfunn). Særlig amming tærer på fettreservene våre, og spesielt fettet rundt hofter, rumpe og lår er viktig, siden det inneholder ekstra mye omega 3 fettsyrer (EPA og DHA), som er viktig for utviklingen av barnets hjerne. (y)

Det vil alltids finnes unntak som blir gravide med lavere fettprosent, men de er UNNTAK. For den jevne unge kvinne er det dette som gjelder for optimal helse. Det er et skikkelig faresignal fra kroppen når man mister eggløsning, det være seg pga undervekt, eller overvekt (gjerne med tilleggsdiagnose pcos). :(

Men såklart, i disse dager er desverre de fleste unge kvinner mer opptatt av bikinikroppen enn i sin egen helse, og mange klarer overhodet ikke å tenke fremover (med mulig sterilitet og benskjørhet). Det er en tragisk utvikling.. :(

Liten link: http://www.hsph.harvard.edu/rose-frisch/

Selv ligger jeg rundt 24-25% tror jeg, har bra med hofter, og ble kjapt gravid og fødte et velskapt barn for 1 år siden. Ammer masse enda, og planlegger å amme til barnet er MINST 2,5 år. Jeg har også hatt regelmessig menstruasjon siden jeg fikk den første gang som 14-åring (var veldig tynn som barn, dermed seint ute).

Det finnes forresten masse alternativer til hormonprevensjon hvis man er opptatt av å ikke kødde til balansen og risikere bivirkninger som blodpropp:

- Fruktbarhetscomputer (pearly/lady comp)

- Villgullrotfrø (kan kjøpes på tidsporten.no)

- Femidom (kommer i disse dager en ny variant fra Sverige)

- Kondom

- Lære deg å kjenne syklusen din ved hjelp av skjedesekret

- En kombinasjon av disse.

Så moralen er: IKKE KØDD MED MENSEN! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg!!!

Selv har jeg nå gått FEM år uten menstruasjon og d bekymrer meg. Særlig nå når jeg har spist i overskudd over lang tid og har økt både fett-og muskelmass. Fra 11% i desember til neste 14% nå. Dette med 2800 kcal daglig (nesten i alle fall). Mye sunnere og friskere på alle måtrr og jeg ser ikke skrapa ut heller. Mrr markert enn Kari Nordmann men ikke oppsiktsvekkende på noe som helst måte. Men mensen ... neida! De siste ukene har jeg gått opp bittlitt i vekt og NED I FETT .. Sekv om jeg ikke hr gått inn for dette. Så hva skal jeg gjøre da for å få tilbake menstruasjon?! :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg!!!

Selv har jeg nå gått FEM år uten menstruasjon og d bekymrer meg. Særlig nå når jeg har spist i overskudd over lang tid og har økt både fett-og muskelmass. Fra 11% i desember til neste 14% nå. Dette med 2800 kcal daglig (nesten i alle fall). Mye sunnere og friskere på alle måtrr og jeg ser ikke skrapa ut heller. Mrr markert enn Kari Nordmann men ikke oppsiktsvekkende på noe som helst måte. Men mensen ... neida! De siste ukene har jeg gått opp bittlitt i vekt og NED I FETT .. Sekv om jeg ikke hr gått inn for dette. Så hva skal jeg gjøre da for å få tilbake menstruasjon?! :/

Vel, som du ser i innlegget mitt, så er 14% fett alt for lite for en sunn hormonbalanse. Du har jo vært kjempeflink som har lagt på deg, men det er fortsatt en vei å gå.. Du må rett og slett bare fortsette å spise masse, og særlig få i deg nok fett (fett er alfa og omega for hormonell balanse!!). Jeg skal ikke skryte på meg å følge denne 100%, men her er Weston A. Price Foundations rettningslinjer for optimal kost (bør følges minst 6 mnd før, under graviditet og under amming for maximalt næringsinntak). Jeg prøver å etterstrebe dette, men såklart, det går ikke alltid.

THE DIET FOR HEALTHY BABIES

Fiskeleverolje tilsvarende 20,000 IU vitamin A og 2000 IU vitamin D hver dag

1 liter rå, syrnet helmelk daglig, og/eller 140-170g upasteurisert, rå ost.

Minst 1 egg om dagen, fortrinnsvis fra høner som har spist naturlig mat, med så mange ekstra eggeplommer som mulig.

4 ss smør/ghee daglig, fortrinnsvis fra gressgående kuer.

50-100g lever minst 2 ganger i uka, fortrinnsvis fra dyr som har spist naturlig fôr.

Fersk sjømat, 2-4 ganger i uka, fortrinnsvis rogn, skalldyr, skjell, fet fisk som sardiner, makrell og villaks.

Ferskt kjøtt av storfé, svin, lam eller kylling daglig, alltid konsumert med fettet!

Fet fisk eller smult daglig, for vitamin D. (evt tilskudd)

2 ss kokosolje daglig, i mat eller varm drikke.

Melkesyregjærede matemner eller drikker.

Kraft i supper, stuinger og sauser daglig.

Skikkelig tilbredte helkorn, belgfrukter og nøtter. (Bløtlagt, spiret, melkesyrnet)

Friske grønnsaker, frukt og bær, helst økologiske og sesongbaserte.

Uraffinert salt (Himalaya, Maldon eller havsalt)

Unngå all ferdigmat, fast food og søppelmat som inneholder:

Transfettsyrer

Flytende vegetabilske oljer og margariner.

Raffinert søtning som sukker, høyfruktose maissirup, yacon sirup og agave nektar.

Kunstige søtningsstoffer (inkl Pepsi Max)

Hvitt mel, frokostblandinger og korn som ikke er skikkelig behandlet.

Soya.

Koffein og koffein-liknende stoffer (kaffe, te og kakao)

Mikrobølgevarmet og strålet mat.

I tillegg bør du unngå:

Springvann med høyt innhold av fluor, klor og andre kjemikalier (ikke et problem på landet).

Å utsette deg for sprøytemidler, plantevernmidler og industrielle kjemikalier i f.eks pleieprodukter.

Sigaretter og snus.

Alkohol.

Vaksiner.

Syntetiske vitaminer.

Medikamenter.

Dette er basert på forskning på urbefolkningers kosthold, særlig i forbindelse med unge mennesker som skal reprodusere. Jeg kan ihvertfall nesten garantere at man blir fruktbar av å følge dette! ;) Min største fallgruve er sjokolade (spiser vel ca 50g 74-86% sjokolade om dagen..) Men har blir flink til å spise innmat da! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes forresten masse alternativer til hormonprevensjon hvis man er opptatt av å ikke kødde til balansen og risikere bivirkninger som blodpropp:

- Fruktbarhetscomputer (pearly/lady comp)

- Villgullrotfrø (kan kjøpes på tidsporten.no)

- Femidom (kommer i disse dager en ny variant fra Sverige)

- Kondom

- Lære deg å kjenne syklusen din ved hjelp av skjedesekret

- En kombinasjon av disse.

Så moralen er: IKKE KØDD MED MENSEN! ;)

Flott at du har et sunt forhold til kroppen din, men disse prevensjonstipsene dine er vel heller litt på kanten.

Villgullrotfrø? Dette er det ingen forskning som støtter og er noe de drev med i gamle dager.

Ellers så kan man godt lære seg å kjenne kroppen sin, men har du ikke lyst til å bli gravid så velger du ikke å vite syklusen/fruktbarhetscomputer som prevensjon. Dette er utrolig usikkert da kroppen kan reagerer på forskjellige ting i livet, f.eks:

- Å være redd for å være gravid

- stress

- lite søvn

Samtidig så vet man at sæden kan være igjen i vaginaen opp mot 5 dager.

Eneste bra rådet er kondom/femidom.

Flere av rådene dine kan fungere, men det er også stor sjans for at de ikke fungerer. Vil man ikke bli gravid er det bedre å velge kondom eller hormonprevensjon. Rådene dine passer til de som har lyst til å bli gravid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ØSTROGENpreparater øker risiko for trombose, ikke progesteron/gestagenpreparater (eller varianter av disse). Heller ikke spiral, kondom, p-sprøyte/p-stav (gestagen) gjør det.

Educate, then advice. Ikke omvendt. Og - unngå strålet mat? Virkelig? Syntetiske vitaminer? Springvann? Vaksiner? Wtf? Det der må være de verste, mest uforsvarlige og fjolsete rådene jeg har sett rettet mot gravide EVARR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØSTROGENpreparater øker risiko for trombose, ikke progesteron/gestagenpreparater (eller varianter av disse). Heller ikke spiral, kondom, p-sprøyte/p-stav (gestagen) gjør det.

Educate, then advice. Ikke omvendt. Og - unngå strålet mat? Virkelig? Syntetiske vitaminer? Springvann? Vaksiner? Wtf? Det der må være de verste, mest uforsvarlige og fjolsete rådene jeg har sett rettet mot gravide.

Det.

I tillegg er det jo også en stor risiko for å få blodpropp så fremt man er gravid. Nå finner jeg ikke lenken som sammenliknet risikoen for blodpropp hos gravide i forhold til p-pillebrukere, men blodpropprisikoen hos gravide er betydelig:

http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/blodpropp-i-svangerskapet-2657.html?page=all

Tenkte også å poste lenken som støtter opp det Indiska sier:

http://legemiddelverket.no/Bruk_og_raad/p-piller/p-piller-og-fare-for-blodpropp/Sider/default.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg!!!

Selv har jeg nå gått FEM år uten menstruasjon og d bekymrer meg. Særlig nå når jeg har spist i overskudd over lang tid og har økt både fett-og muskelmass. Fra 11% i desember til neste 14% nå. Dette med 2800 kcal daglig (nesten i alle fall). Mye sunnere og friskere på alle måtrr og jeg ser ikke skrapa ut heller. Mrr markert enn Kari Nordmann men ikke oppsiktsvekkende på noe som helst måte. Men mensen ... neida! De siste ukene har jeg gått opp bittlitt i vekt og NED I FETT .. Sekv om jeg ikke hr gått inn for dette. Så hva skal jeg gjøre da for å få tilbake menstruasjon?! :/

14% er alt for lite for å få mensen tilbake. Først må du opp i en sunn fettprosent på i alle fall 18. Men når kroppen hqr vært undervektig i så lang tid må du for det første ofte mer opp i fettprosent for å få den tilbake, samtidig sommar du faktisk må stabilisere deg på dette nivået en stund.

Når det kommer til å øke i vekt vet jeg qt du vet hva som skal til... :) det er jo energibalansen som er avgjørende, og selv om kanskje 2800 høres mye ut for enkelte så har jeg jo sett av loggen din at du trener (i mine øyne, dette er subjektivt) svært store mengder og trenger nok et høyere kaloriinntak (noe fettprosenten din viser) for å klare å øke vekt og oppnå en sunn fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mer, tren mindre og gå opp i fettprosent. går du ned i vekt så spiser du for lite, uansett om det er 2800 kalorier. Det er ikke sunt for deg å ha så lav fettprosent.

i know. men jeg går ikke ned. jeg går jo opp i vekt. har gått opp ca 4 kg siden begynnelsen av året

det er derfor jeg er litt fortvila over enda ikke ha mensen tilbake. mn d krever vel mer tid og mat da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i know. men jeg går ikke ned. jeg går jo opp i vekt. har gått opp ca 4 kg siden begynnelsen av året

det er derfor jeg er litt fortvila over enda ikke ha mensen tilbake. mn d krever vel mer tid og mat da

Syntes du skrev at du hadde gått opp i vekt men litt net i fettprosent. Husk: fat is where its at. Det er kroppsfett som er essensielt for hormonproduksjonen, så ja desverre. Det krever nok mat, tolmodighet og økt fettprosent. Hjelper ikke å gå opp i muskelmasse. Desverre. For mye utholdenhetstrening vil også stresse kroppen, slik at den "tenker" at "her er det ikke trygt å bringe fram en baby".

Husk at evnen til å få barn er et tegn på sunnhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

02-snapper, tror du egentlig vet dette innerst inne, men du er rett og slett nødt til å trene mindre. Slapp av og spis mye så skal du se det årnær sæ! 4 kg på et halvt år er lite, spesielt med tanke på din treningsmengde. Det er ikke fett, det er muskler. Det beste for kroppen din er egentlig treningsfri, lette spaserturer og rolig styrke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...