Gå til innhold

Kvinner, fettprosent, sixpack, østrogen


Fribbern

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke mer kilder enn det Layne Norton har sagt i sine videoer :) Så det kan jeg ikke argumentere for. Han sier hvertfall at han har ganske mange eksempler på dette, hvor jenter har blitt skakkjørt på dietter over lengre tid og har fått beskjed om at de må ha hjelp sannsynligvis resten av livet for å ha en normal hormonbalanse. MEN igjen, kan nesten ikke argumentere for hva jeg har hørt på youtube. Men jeg ser på han som en av de der ute med mest troverdighet. Men igjen - internett. Så jeg skal legge meg flat der.

Men kroppen er fantastisk, og jeg synes alle burde ta vare på den. Og når jenter ikke har hatt mensen på flere år så burde det ringe et par alarmer etterhvert. Poenget mitt er bare at man kan resikere ting som ikke er reverserbart. Om det så skjer i 1/100 000 tilfeller, hva så? Er jævlig bedritent hvis man ender opp med å være den som er 1/100 000.

Det fins nok av de som ikke har hatt fettprosent under 10% i 5 år som sliter med å få barn.

Misforstå meg rett, men å bli steril er barnemat mot det å bli beinskjør. Jeg har sett mange grufulle eksempler på det i min jobb. Du ser normal ut på utsiden, men du har fått et skjelett som en 80-åring:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var ikke "min" gynekolog, men en av gynekologene som jobber ved UNN og som har jobbet et langt liv innenfor feltet. Så frem til noen kan vise meg gode kiler på at langvarig uteblivende menstruasjon gjør deg for alltid infertil, velger jeg å stole på henne. Om du googler "tertiary ovarian failure" eller "hypothalamic amenorrhea" kommer det ikke opp mange treff som sier at du blir infertil. Du er selvsagt infertil så lenge du ikke har menstruasjonen, og noen vil kreve en kortvarig hormonkur for å sette ting i gang igjen etter at man har nådd normalvekt/normal treningsnivå/mindre stress whatever. Hvor lang tid dette tar avhenger av mange faktorer. Jeg sier ikke at man blir fertil sekundet man er normalvektig, men når ting først har normalisert seg, er du fertil igjen. Bentettheten er derimot et problem som sitter litt lengre i og som kan gi varige mén.

Ved manglende menstruasjon på grunn av stress etc. er det hypothalamus som ikke sender ut hormoner som kan stimulere eggstokkene. Det fører til manglende ovulasjon og manglende østrogenproduksjon. På en litt annen måte, er det det som også skjer når man går på p-piller (østrogenet og gestagenet fra pillene hindrer hypofysen i å skille ut FHS og LH som igjen hindrer follikkelmodning og eggeløsning i ovariene, men her får man østrogenet som vil beskytte mot osteoporose, hjerte og karsykdommer etc.). P-piller kan man bruke i ganske mange år, og likevel være fertil når man slutter. Det kan likevel ta litt tid før man får regelmessig menstruasjon igjen, men det er ikke farlig å gå en periode uten eggløsning eller menstruasjon når man går på p-piller.

Poenget - man blir ikke nødvendigvis fucked for life med tanke på fertilitet når man mangler menstruasjon (selv om det alltid er noen som ikke følger reglene). Likevel er det mange andre "farer" forbundet med manglende menstruasjon som kan gi varige mén.

Å bli steril er bare barnemat mot det å få et skjelett som en 80-åring. Det fører til lavenergibrudd i form av at det er nok å pådra seg ett brudd i ryggen ved å nyse eller å hoste (da har du svært dårlig beinmasse), smerter, redusert kroppshøyde, mindre plass til de indre organer, nedsatt lungekapasitet, etc. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel regel: du vil gjerne ha ett skjelett som ser ut som tettheten på Freias melkesjokolade, ikke som på Stratos sjokoladen;)

[ATTACH]122922[/ATTACH]

[ATTACH]122923[/ATTACH]

Hva kan du gjøre for å unngå å få osteoporose?

• Være fysisk aktiv gjennom vektbærende øvelser

• Unngå for høy treningsbelastning

• Nok inntak av mat

• Tilstrekkelig inntak av kalsium og D-vitamin

• Akseptabel fettprosent

• Normal BMI

HA EN STRÅLENDE DAG ALLE SAMMEN:)

post-12612-14440960350208_thumb.jpg

post-12612-14440960350556_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel regel: du vil gjerne ha ett skjelett som ser ut som tettheten på Freias melkesjokolade, ikke som på Stratos sjokoladen;)

[ATTACH]122922[/ATTACH]

[ATTACH]122923[/ATTACH]

Hva kan du gjøre for å unngå å få osteoporose?

• Være fysisk aktiv gjennom vektbærende øvelser

• Unngå for høy treningsbelastning

• Nok inntak av mat

• Tilstrekkelig inntak av kalsium og D-vitamin

• Akseptabel fettprosent

• Normal BMI

HA EN STRÅLENDE DAG ALLE SAMMEN:)

herregud...nå fikk jeg bare lyst på Stratos...!!!! Det var kanskje ikke det som var pointet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En enkel regel: du vil gjerne ha ett skjelett som ser ut som tettheten på Freias melkesjokolade, ikke som på Stratos sjokoladen;)

[ATTACH]122922[/ATTACH]

[ATTACH]122923[/ATTACH]

Hva kan du gjøre for å unngå å få osteoporose?

• Være fysisk aktiv gjennom vektbærende øvelser

Unngå for høy treningsbelastning

• Nok inntak av mat

• Tilstrekkelig inntak av kalsium og D-vitamin

• Akseptabel fettprosent

• Normal BMI

HA EN STRÅLENDE DAG ALLE SAMMEN:)

Hvordan vil (for) høy treningsbelastning ville neagtivt påvirke beinmetabolismen i kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil (for) høy treningsbelastning ville neagtivt påvirke beinmetabolismen i kroppen?

Vesentlig forskjell på "høy" og "for høy"... ved for høy belastning får en ikke tilstrekkelig restitusjon og vil dermed vil en bryte kroppen ned uten at den får bygget seg opp igjen mellom "slagene". Om en driver på slik lenge er d ikke bare fett en bryter ned men også muskler og evt også skjelettet etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil (for) høy treningsbelastning ville neagtivt påvirke beinmetabolismen i kroppen?

Ved for høy og ensidig treningsbelastning kan det føre til akselerert osteblastaktivitet (de beinoppbyggende cellene). Dette gjør at det kan bli en ujevnhet i beinremodelleringsprosessen med flertall av osteoblaster og mindretall av osteoklastene (de beinnedbrytende cellene). Videre fører dette til svært tett beinmasse som resulterer i at beinet blir for «stivt» og blir mindre tøyelig som kan føre til tretthetsbrudd. Tretthetsbrudd er et mikrobrudd i beinet som skyldes gjentatt belastning og fører til økt stress på muskler og bein. Dette sees for eksempel hos tennisspillere der de får gjentatte slag mot hånden/underarmen. Tretthetsbrudd er ikke et alt-eller-ingenting fenomen, men en prosess som skjer gradvis over tid [1]

1: Kahn K, McKay H, Kannus R, Bailey D, Wark J, Bennel K. Physical Activity and Bone Health. 2001;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tenke meg at hun tenkte på for høy treningsmengde iforhold til matinntak :)

Ved for høy og ensidig treningsbelastning kan det føre til akselerert osteblastaktivitet (de beinoppbyggende cellene). Dette gjør at det kan bli en ujevnhet i beinremodelleringsprosessen med flertall av osteoblaster og mindretall av osteoklastene (de beinnedbrytende cellene). Videre fører dette til svært tett beinmasse som resulterer i at beinet blir for «stivt» og blir mindre tøyelig som kan føre til tretthetsbrudd. Tretthetsbrudd er et mikrobrudd i beinet som skyldes gjentatt belastning og fører til økt stress på muskler og bein. Dette sees for eksempel hos tennisspillere der de får gjentatte slag mot hånden/underarmen. Tretthetsbrudd er ikke et alt-eller-ingenting fenomen, men en prosess som skjer gradvis over tid [1]

1: Kahn K, McKay H, Kannus R, Bailey D, Wark J, Bennel K. Physical Activity and Bone Health. 2001;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ved alvorlige spiseforstyrrelser vil det vanligvis være nødvendig å redusere fysisk aktivitet. Spesielt bør man unngå fysisk aktivitet dersom det ikke er avklart om pasienten har risiko for hjerterytmeforstyrrelser. Når reernæring har kommet i gang og BMI er kommet over 16, kan det være gunstig med lett fysisk aktivitet hvis det ikke foreligger kontraindikasjoner. Større fysisk belastning bør vanligvis vente til regelmessig menstruasjon er etablert. Når BMI passerer 17,5 vil ofte menstruasjonen komme tilbake. Men det er store individuelle forskjeller for når menstruasjonen kommer. "

kilde: http://tidsskriftet.no/article/1058864

Jeg har vært bort i dette selv. På sykehuset fikk jeg derimot beskjed om at spiseforstyrrede som regel ikke får tilbake menstruasjonen før en BMI på rundt 23.

Manglende menstruasjon og dårlig produksjon av kjønnshormoner i tidlig alder, er en form for overgangsalder og det er skadelig over tid. Benskjørhet er det største problemet da østrogen er nødvendig for å danne nytt benvev. Jeg vil også legge til at det er mulig å reversere dette. Ser det mange som tidligere har slitt med spiseforstyrrelse som har skrevet her. Ved å spise nok og ha et kosthold som er tilpasset treningsmengden, få tilbake menstruasjonen og trene kan du øke bentettheten igjen. Jeg har selv klart å doble bentettheten min på åtte år og er nå godt innenfor normalmengden :)

Det skal jo også sies at bortkommen menstruasjon kan komme av mange forskjellige årsaker og trenger ikke komme av lav fettprosent eller vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg lurte på en ting når det kommer til p-pillene. Jeg har gikk tidligere på Loette, men byttet over til Mercilon nå pga. det høye hormonnivået på loette-pillene, hvor mye kan hormonene fra p-pillene ødelegge mtp. vektnedgang og konkurranse-diett? Har planer om å stille i BodyFitness høsten 2014, men vil ha litt informasjon om hva p-piller faktisk gjør med kroppen når det kommer til konkurranse, treningen og progressisjonen.

De fitness-folkene jeg har snakket med har ikke brukt p-piller.

Bruker dere som har kuttet ut med p-piller annen prevensjon? Hvilke? Jeg har samboer, så uten prevensjon er NESTEN uaktuelt..

Har spurt legen min, men han er jo helt blank når det kommer til fitness osv, så han satte meg på Mercilon for å få ned hormonnivået i pillen som sagt, og sa jeg skulle prøve det.

Mulig jeg bare er potte dum nå, men virker som de som har deltatt i forumet tidligere har peiling på dette, så håper på svar tilbake! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan ikke jeg mye om Mercilon utenom at det er en av pillene med høy fare for blodpropp, men jeg kan fortelle deg noen av fordelene med cerazette, og det er at den ikke gir noen økt risiko for blodpropp, ikke har vektøkning som bivirkning og i tillegg er det en minipille, ikke en p-pille og inneholder dermed bare et hormon;) ulempen er at man ikke kan kontrollere når blødninger kommer:(

Jeg har også samboer, og for meg var det uaktuelt å kutte før konkurranse. ;)

les også: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10153204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...