Gå til innhold

Kvinner, fettprosent, sixpack, østrogen


Fribbern

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg og kona snakket litt rundt middagsbordet her om dagen, at mange av de jentene som stiller mister mensen når dem kommer veldig lavt i fettprosent. Det fikk meg til og lure litt. Er det fordi dem ligger i et underskudd over lengre tid, eller er det fordi dem har forlav fettprosent? Slik jeg har forstått det, så produseres noe av østrogenet i fettet hos kvinner. Men vis man har en lav fettprosent og spiser vedlikehold. Vil man da produsere normalt med østrogen igjen, og hormonbalangsen være normal?

Jeg merker jeg kan veldig lite på dette området, og ble velig nysgjerrig. Så om noen vil ta seg tid og lære meg litt, linke meg videre til artikler/forskning på omr?

Først av alt, les disse to artiklene basert på forskning som jeg har skrevet og som er publisert her på Fitnessbloggen:

http://fitnessbloggen.no/regelmessig-menstruasjon/

http://fitnessbloggen.no/osteoporose-yngre-personer/

Jeg har tatt ut et lite utdrag fra disse to artiklene, så referansene finner du i artiklene.

En normal fettprosent ligger på mellom 12-20% for menn og mellom 20-30% for kvinner. I fitnessmiljøet vet vi at fettprosenten ligger langt lavere enn disse tallene. Både jenter og gutter bør tilstrebe å ha en akseptabel fettprosent. Det optimale for jenter er å ha en fettprosent som ligger >15%. For at eggstokkene skal stimuleres til å produsere hormonet østrogen må man ha tilstrekkelig fett på kroppen. Østrogenet stimulerer osteoblastene (de beinoppbyggende cellene) til å erstatte det tapte beinet med nytt beinvev, mens osteoklastene (de beinnedbrytende cellene), spiser opp bein fra beinoverflaten (beinremodelleringsprosessen). Det optimale er at beinmengden som bygges opp, tilsvarer den som er brutt ned, ellers blir påfyllingen av nytt bein utilstrekkelig og du mister verdifull beinmasse som gjør at du kan utvikle osteoporose (beinskjørhet). Opphører dette, kan du være i risiko for å utvikle osteoporose. Det gjelder derfor at man ikke går for lavt i fettprosent fordi det kan forstyrre beinremodelleringsprosessen.

Det skal sies, at noen av oss er utstyrt med gode gener som gjør at vi kanskje ikke trenger å gå så lavt i fettprosent for å kunne få frem six-packen. Noen får frem six-packen ved en fettprosent på 18%, mens andre må gå svært lavt for å kunne oppnå det samme. For eksempel så har jeg en venninne som har six pack med en fettprosent på 20% (det tror jeg er ytterst sjelden), jeg var nede i en fettprosent på 12,5% og hadde ingen antydning til six pack. Med andre ord, noen er utstyrt med gode gener som gjør at ikke alle trenger å gå så lavt i fettprosent for å kunne få frem den berømte six packen. La meg understreke, det er ikke normalt å ha en ekstrem lav fettprosent året rundt. Som FrkHoel skrev, så mistet hun mensen de siste ukene før konkurranse og så har den returnert igjen 1 mnd etter konkurranse og når matinntaket og vekten har stabilisert seg. Jeg aner ikke hva hun ligger på til vanlig, og det er også en privatsak.

Jeg vil gjerne understreke at ikke alle har de genene som skal til for å trene seg opp til en fitnesskropp i utgangspunktet. Tenk på alle sårbare jenter der ute som utvikler spiseforstyrrelser og trener seg omtrent ihjel fordi de vil se ut som alle fitnessutøvere når sannheten er at fitnessutøverne kun har lav fettprosent et par mndr før og under konkurransen. Fokuset må styres over til at man trener for å få helårskroppen med alle de helsegevinstene det medfører være seg økt styrke, økt livskvalitet, mer funksjonell i hverdagen, mer energi, etc.

DET ER IKKE NORMALT Å LIGGE LAVT I FETTPROSENT ÅRET RUNDT!! DU VIL UTVIKLE BEINSKJØRHET!! DET ER IKKE FOR INGENTING AT BEINSKJØRHET BLIR OMTALT SOM "DEN TAUSE SYKDOMMEN", FORDI DEN OFTE IKKE HAR NOEN SYMPTOMBER FØR MAN HAR PÅDRATT SEG ETT BRUDD!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i denne tråden jeg skal fortelle om den unge jenta vi fikk inn på ortopeden på Ullevål når jeg jobba der. Hun kom inn med en ankel som var brukket på tre steder etter et helt udramatisk overtråkk på dansetrening. I operasjonsbeskrivelsen ble benvevet beskrevet som "eggeskalltykt" og de erfarne traumekirurgene klarte heller ikke å få feste for skruene for å holde denne eggeskalldriten på plass. Resultatet blir altså å få ting sånn halvveis på plass, smette på en gips, beklage at dansekarrieren er over og sende med en henvisning til bentetthetsmåling.

/skremselspropaganda out

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å understreke og avslutte noe av det jeg kjenner ble litt "hat" ut av mine utsagn - ja jeg har lav fettprosent året rundt. Nei jeg tilstreber det ikke.

Jeg trener utelukkende for å bygge kropp, og spiser deretter. Å legge på meg "dødvekt" har jeg ikke interesse av, men det går ikke på bekostning av at jeg stadig tilstreber å ha lavest mulig fettprosent.

At jeg ikke har hatt menstruasjon (faktisk hadde jeg det en mnd før NM - men før det igjen må det ha gått et års tid) regelmessig de siste årene, til tross for at jeg veide 10kg mer enn det jeg gjør nå - er mye grunnet at jeg ikke har vært vektstabil lenge nok til at hormonbalansen skulle hatt stabilisert seg.

Heh - nå legger jeg meg voldsomt ut her, men shit au..

Det var vel i 2008 da jeg begynte med spiral som prevensjon - da i utgangspunktet en skal få kraftigere menstruasjon det ble totalt omvendt. Da var jeg helt i startfasen om å legge om kosthold og trening til en livsstil jeg har fortsatt med, og utviklet til det det er idag.

Det er ikke det at jeg gir blaffen i konsekvensene - tvert imot, det ville jo gjort meg til en totalt kronidiot. Selv om det kanskje virket sånn på innlegget jeg skrev - der må jeg bare legge meg flat og beklage.

Jeg ønsker å være et sunt forbilde i denne "sporten", der jeg verken er noe "off eller on" av sesong, men trener og spiser sunn, næringsrik mat året rundt i tillegg til at jeg trener for progresjon året rundt.

Jeg har verken rast opp eller ned i vekt, og av matvalg jeg har er det sjelden eller aldri type næringsfattig og kaloritett mat (fastfood, godteri og det som går under de kategoriene)

Selv i forsvaret da jeg spise det vi fikk servert, men tok de beste valgene jeg kunne ta og supplerte - i tillegg til at jeg igjen - stadig sørget for progresjon og prestasjon som soldat og den jeg er (fitnessutøver, whatever)

Dersom noen har fått inntrykk av at jeg gir totalt faen i dette er det synd, og jeg beklager igjen - det var virkelig ikke det som var meningen. I utgangspunktet følte jeg at jeg ble oppfattet som det jeg nevnte, en som overtrener/underspiser og tilstreber å ligge så lavt i skiktet av fettprosent som overhodet mulig, til tross for at det kan gå utover helsa løs

Slik er det altså ikke

Jeg har stor respekt for dette temaet samt dere som har engasjert dere - så nei - jeg gir ikke faen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom noen har fått inntrykk av at jeg gir totalt faen i dette er det synd, og jeg beklager igjen - det var virkelig ikke det som var meningen. I utgangspunktet følte jeg at jeg ble oppfattet som det jeg nevnte, en som overtrener/underspiser og tilstreber å ligge så lavt i skiktet av fettprosent som overhodet mulig, til tross for at det kan gå utover helsa løs

Slik er det altså ikke

Jeg har stor respekt for dette temaet samt dere som har engasjert dere - så nei - jeg gir ikke faen

Dette stemmer med det inntrykket jeg har fått av deg de siste to årene :-)

At du ikke er fanatisk, at du faktisk spiser skikkelig. Det vises jo også på treningen din - for du imponerer jo stadig vekk på styrken (ikke bare kropp;))

Det første du skrev vippet meg litt av pinnen, fordi det der virket som om du var litt sånn "Nei, jeg trenger ikke mensen. WHatever!" - så godt du kom tilbake i tråden og forklarte litt. Respect! :)

Har du forresten noen gang fått sjekka østrogenproduksjon og bentetthet? Det kan være greit å få gjort, sånn just in case. Sannsynligvis er du i bedre form enn de aller fleste, men det skader ikke å ta en sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer med det inntrykket jeg har fått av deg de siste to årene :-)

At du ikke er fanatisk, at du faktisk spiser skikkelig. Det vises jo også på treningen din - for du imponerer jo stadig vekk på styrken (ikke bare kropp;))

Det første du skrev vippet meg litt av pinnen, fordi det der virket som om du var litt sånn "Nei, jeg trenger ikke mensen. WHatever!" - så godt du kom tilbake i tråden og forklarte litt. Respect! :)

Har du forresten noen gang fått sjekka østrogenproduksjon og bentetthet? Det kan være greit å få gjort, sånn just in case. Sannsynligvis er du i bedre form enn de aller fleste, men det skader ikke å ta en sjekk.

:)

Sist jeg var hos gynekolog sjekket hun østrogenproduksjon iom jeg sa at jeg ikke hadde regelmessig mens - og den var lavere enn normalen, og det kommer av trening/ikke vektstabil etc - hun anbefalte piller men jeg tåler ikke hormoner i prevensjonsmidler så det er uaktuelt, derfor jeg bruker den prevensjonsmidler jeg gjør.

Bentetthet har jeg ikke sjekket, men det er jo selvsagt et alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som skriver at dere ikke har hatt normal homonbalanse på flere år, er dere virkelig ikke bekymret for at den aldri blir som den skal igjen? Det er ikke unormalt at jenter som har hatt problemer over lengre tid må gå på hormonbehandling resten av livet for å få "ting" til å fungere igjen.. (om det i heletatt blir å fungere igjen)

Kjipt å bli steril fordi man skulle "drive med fitness".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å understreke og avslutte noe av det jeg kjenner ble litt "hat" ut av mine utsagn - ja jeg har lav fettprosent året rundt. Nei jeg tilstreber det ikke.

Jeg trener utelukkende for å bygge kropp, og spiser deretter. Å legge på meg "dødvekt" har jeg ikke interesse av, men det går ikke på bekostning av at jeg stadig tilstreber å ha lavest mulig fettprosent.

At jeg ikke har hatt menstruasjon (faktisk hadde jeg det en mnd før NM - men før det igjen må det ha gått et års tid) regelmessig de siste årene, til tross for at jeg veide 10kg mer enn det jeg gjør nå - er mye grunnet at jeg ikke har vært vektstabil lenge nok til at hormonbalansen skulle hatt stabilisert seg.

Heh - nå legger jeg meg voldsomt ut her, men shit au..

Det var vel i 2008 da jeg begynte med spiral som prevensjon - da i utgangspunktet en skal få kraftigere menstruasjon det ble totalt omvendt. Da var jeg helt i startfasen om å legge om kosthold og trening til en livsstil jeg har fortsatt med, og utviklet til det det er idag.

Det er ikke det at jeg gir blaffen i konsekvensene - tvert imot, det ville jo gjort meg til en totalt kronidiot. Selv om det kanskje virket sånn på innlegget jeg skrev - der må jeg bare legge meg flat og beklage.

Jeg ønsker å være et sunt forbilde i denne "sporten", der jeg verken er noe "off eller on" av sesong, men trener og spiser sunn, næringsrik mat året rundt i tillegg til at jeg trener for progresjon året rundt.

Jeg har verken rast opp eller ned i vekt, og av matvalg jeg har er det sjelden eller aldri type næringsfattig og kaloritett mat (fastfood, godteri og det som går under de kategoriene)

Selv i forsvaret da jeg spise det vi fikk servert, men tok de beste valgene jeg kunne ta og supplerte - i tillegg til at jeg igjen - stadig sørget for progresjon og prestasjon som soldat og den jeg er (fitnessutøver, whatever)

Dersom noen har fått inntrykk av at jeg gir totalt faen i dette er det synd, og jeg beklager igjen - det var virkelig ikke det som var meningen. I utgangspunktet følte jeg at jeg ble oppfattet som det jeg nevnte, en som overtrener/underspiser og tilstreber å ligge så lavt i skiktet av fettprosent som overhodet mulig, til tross for at det kan gå utover helsa løs

Slik er det altså ikke

Jeg har stor respekt for dette temaet samt dere som har engasjert dere - så nei - jeg gir ikke faen

Veldig godt skrevent Therese, jeg reagerte litt over dine tidligere innlegg men dette satte ting på plass igjen- Well spoken! :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver at dere ikke har hatt normal homonbalanse på flere år, er dere virkelig ikke bekymret for at den aldri blir som den skal igjen? Det er ikke unormalt at jenter som har hatt problemer over lengre tid må gå på hormonbehandling resten av livet for å få "ting" til å fungere igjen.. (om det i heletatt blir å fungere igjen)

Kjipt å bli steril fordi man skulle "drive med fitness".

Vel, snakket med en gynekolog i dag om akkurat dette. Om man mister menstruasjonen på grunn av stress, matmangel, mye trening whatever, er det ikke særlig stor risiko for å bli infertil resten av livet slik mye skremselspropoganda skal ha det til. Om du kommer tilbake til din normalvekt, normal aktivitet etc. skal det meste fungere slik det engang var. Så jo, det er ganske unormalt at jenter som har hatt problemer over lengre tid må gå på hormonbehandling resten av livet dersom de returnerer til kroppens normaltilstand og ikke fortsetter med alt for høy treningsaktivitet og/eller lite mat. Hovedproblemet med manglende menstruasjon er østrogenmangel og det som hører til (hvor osteoporose er det største problemet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, snakket med en gynekolog i dag om akkurat dette. Om man mister menstruasjonen på grunn av stress, matmangel, mye trening whatever, er det ikke særlig stor risiko for å bli infertil resten av livet slik mye skremselspropoganda skal ha det til. Om du kommer tilbake til din normalvekt, normal aktivitet etc. skal det meste fungere slik det engang var. Så jo, det er ganske unormalt at jenter som har hatt problemer over lengre tid må gå på hormonbehandling resten av livet dersom de returnerer til kroppens normaltilstand og ikke fortsetter med alt for høy treningsaktivitet og/eller lite mat. Hovedproblemet med manglende menstruasjon er østrogenmangel og det som hører til (hvor osteoporose er det største problemet).

Da vil jeg tro at gynekologen din snakker om en kortere periode, ikke flere år.

At jenter her sier at de har vært uten mensen i flere år og at det ikke bekymrer de.. DET skremmer meg! Da virker det ikke som om man tar ting spesielt seriøst.

Og nei, det er ikke unormalt at jenter som har hatt spiseforstyrrelser og/eller har "drevet med fitness" ikke får tilbake en normal hormonbalanse igjen etterpå.

Jeg synes virkelig ikke det er skremselpropaganda at jenter burde skjønne at kroppen ikke trives når hormonfunksjoner begynner å stenge ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg tro at gynekologen din snakker om en kortere periode, ikke flere år.

Og nei, det er ikke unormalt at jenter som har hatt spiseforstyrrelser og/eller har "drevet med fitness" ikke får tilbake en normal hormonbalanse igjen etterpå.

Jeg synes virkelig ikke det er skremselpropaganda at jenter burde skjønne at kroppen ikke trives når hormonfunksjoner begynner å stenge ned.

Det var ikke "min" gynekolog, men en av gynekologene som jobber ved UNN og som har jobbet et langt liv innenfor feltet. Så frem til noen kan vise meg gode kiler på at langvarig uteblivende menstruasjon gjør deg for alltid infertil, velger jeg å stole på henne. Om du googler "tertiary ovarian failure" eller "hypothalamic amenorrhea" kommer det ikke opp mange treff som sier at du blir infertil. Du er selvsagt infertil så lenge du ikke har menstruasjonen, og noen vil kreve en kortvarig hormonkur for å sette ting i gang igjen etter at man har nådd normalvekt/normal treningsnivå/mindre stress whatever. Hvor lang tid dette tar avhenger av mange faktorer. Jeg sier ikke at man blir fertil sekundet man er normalvektig, men når ting først har normalisert seg, er du fertil igjen. Bentettheten er derimot et problem som sitter litt lengre i og som kan gi varige mén.

Ved manglende menstruasjon på grunn av stress etc. er det hypothalamus som ikke sender ut hormoner som kan stimulere eggstokkene. Det fører til manglende ovulasjon og manglende østrogenproduksjon. På en litt annen måte, er det det som også skjer når man går på p-piller (østrogenet og gestagenet fra pillene hindrer hypofysen i å skille ut FHS og LH som igjen hindrer follikkelmodning og eggeløsning i ovariene, men her får man østrogenet som vil beskytte mot osteoporose, hjerte og karsykdommer etc.). P-piller kan man bruke i ganske mange år, og likevel være fertil når man slutter. Det kan likevel ta litt tid før man får regelmessig menstruasjon igjen, men det er ikke farlig å gå en periode uten eggløsning eller menstruasjon når man går på p-piller.

Poenget - man blir ikke nødvendigvis fucked for life med tanke på fertilitet når man mangler menstruasjon (selv om det alltid er noen som ikke følger reglene). Likevel er det mange andre "farer" forbundet med manglende menstruasjon som kan gi varige mén.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget - man blir ikke nødvendigvis fucked for life med tanke på fertilitet når man mangler menstruasjon (selv om det alltid er noen som ikke følger reglene). Likevel er det mange andre "farer" forbundet med manglende menstruasjon som kan gi varige mén.

Med fare for å måtte gjenta meg selv i evigheten.. jeg har aldri sagt at man ikke kan få ting på stell igjen med år uten normal hormonbalanse.. men hvis person xxx ikke har hatt mensen på flere år pga livsstil og jakten på lavere fettprosent, og ikke er bekymra over egen kropp.. så er det noe som skurrer mellom øra. Det er det som er poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å måtte gjenta meg selv i evigheten.. jeg har aldri sagt at man ikke kan få ting på stell igjen med år uten normal hormonbalanse.. men hvis person xxx ikke har hatt mensen på flere år pga livsstil og jakten på lavere fettprosent, og ikke er bekymra over egen kropp.. så er det noe som skurrer mellom øra. Det er det som er poenget mitt.

Helt enig. Jeg bare påpeker at det er unormalt at man ikke får ting på stell igjen, og at det ikke er normalt at jenter må gå på livslang hormonbehandling etter en lengre periode uten menstruasjonen (slik du skrev i noen poster bak her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg bare påpeker at det er unormalt at man ikke får ting på stell igjen, og at det ikke er normalt at jenter må gå på livslang hormonbehandling etter en lengre periode uten menstruasjonen (slik du skrev i noen poster bak her).

Jeg har ikke mer kilder enn det Layne Norton har sagt i sine videoer :) Så det kan jeg ikke argumentere for. Han sier hvertfall at han har ganske mange eksempler på dette, hvor jenter har blitt skakkjørt på dietter over lengre tid og har fått beskjed om at de må ha hjelp sannsynligvis resten av livet for å ha en normal hormonbalanse. MEN igjen, kan nesten ikke argumentere for hva jeg har hørt på youtube. Men jeg ser på han som en av de der ute med mest troverdighet. Men igjen - internett. Så jeg skal legge meg flat der.

Men kroppen er fantastisk, og jeg synes alle burde ta vare på den. Og når jenter ikke har hatt mensen på flere år så burde det ringe et par alarmer etterhvert. Poenget mitt er bare at man kan resikere ting som ikke er reverserbart. Om det så skjer i 1/100 000 tilfeller, hva så? Er jævlig bedritent hvis man ender opp med å være den som er 1/100 000.

Det fins nok av de som ikke har hatt fettprosent under 10% i 5 år som sliter med å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver at dere ikke har hatt normal homonbalanse på flere år, er dere virkelig ikke bekymret for at den aldri blir som den skal igjen? Det er ikke unormalt at jenter som har hatt problemer over lengre tid må gå på hormonbehandling resten av livet for å få "ting" til å fungere igjen.. (om det i heletatt blir å fungere igjen)

Kjipt å bli steril fordi man skulle "drive med fitness".

Kjipt å bli beinskjør for å "drive med fitness".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mer kilder enn det Layne Norton har sagt i sine videoer :) Så det kan jeg ikke argumentere for. Han sier hvertfall at han har ganske mange eksempler på dette, hvor jenter har blitt skakkjørt på dietter over lengre tid og har fått beskjed om at de må ha hjelp sannsynligvis resten av livet for å ha en normal hormonbalanse. MEN igjen, kan nesten ikke argumentere for hva jeg har hørt på youtube. Men jeg ser på han som en av de der ute med mest troverdighet. Men igjen - internett. Så jeg skal legge meg flat der.

Men kroppen er fantastisk, og jeg synes alle burde ta vare på den. Og når jenter ikke har hatt mensen på flere år så burde det ringe et par alarmer etterhvert. Poenget mitt er bare at man kan resikere ting som ikke er reverserbart. Om det så skjer i 1/100 000 tilfeller, hva så? Er jævlig bedritent hvis man ender opp med å være den som er 1/100 000.

Det fins nok av de som ikke har hatt fettprosent under 10% i 5 år som sliter med å få barn.

Opphør av menstruasjon mer enn 3 mndr bør være et varsko om at noe ikke er som det skal. Når det gjelder å gå på p-piller er det en helt annen sak. Jeg snakker om det å plutselig miste menstruasjonen fordi kroppen ikke klarer å produsere nok østrogen med de konsekevensene det vil medføre = blant annet beinskjørhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...