Gå til innhold

KLIKK - Hvorfor liker kvinner å kalle seg selv tjukke?


Tor

Anbefalte innlegg

Ville det ikke bli mer korrekt å si at dersom en dame skal fylle en manns ideal så er det bare å ikke spise grovt i en årrekke??

For å bli modell size 0, krever mer enn å "bare" ikke spise grovt i en årrekke.. Du må jo rett og slett spise i underskudd i en årrekke.

Nå dreier ofte denne diskusjonen seg om nettopp "modellkroppen" og skaden det gjør at kvinner innprentes med at dette er idealet å strekke seg etter. Hva er så modellkroppen? Jo, du må være tynnfeit med lav BMI. Hvordan oppnår du det? Du spiser for lite, lenge. Om menn har noe kvinnelig "idealkropp" må det være en som ikke er sykelig tynn og ikke direkte feit. Alt mellom går fiiiinfint, om stil og personlighet er kompatibelt. Idealet kvinner klager på er det dere kjøper og betaler for selv, og det oppnås ved å sulte seg selv ned til en uforsvarlig lav BMI (tror det var rundt 17.5-18, med en nedre grense satt på 17.5 forholdsvis nylig).

Hvorvidt dette mannlige idealet er så reelt som du framstiller det, er jeg litt usikker på. Kjenner MANGE jenter som ikke vil ha menn med tydelige muskler. Sterke menn kanskje, men de færreste vil ha synlige muskler på mennene sine. Og alle jentevennene mine har kjærester som er såkalte "tynniser" ( og ingen av de klager over at de skulle ønske motparten var anderledes )

Jeg tror dette ønsket om en stor sterk og vanvittig fit mann blir tydeligere på et forum som dette, hvor jentene også trener styrke og er opptatt av styrketrening. Jentene som tar seg en runde på bodypump en gang i uken bryr seg gjerne ikke like mye.

Så sånn sett så kan man jo nesten si at dette idealet alle søker etter, i all hovedsakt er mediaskapt like mye for menn som for damer :)

At kvinner kan være sammen med menn som ikke ser ut som Brad Pitt på toppen av sin formtopp betyr ikke at det mannlige idealet ikke er reelt. Skal jeg følge din retorikk kan jeg påstå at det urealistiske idealet så mange kvinner klager på ikke eksisterer, fordi de aller færreste menn er sammen med supermodeller.

Det endrer alikevel ikke at når jeg er på kino og ser f.eks. Hugh Jackman løpe rundt å være ultramannemannbadass med cigar og motorsykkel, så sitter i allefall 1/3 av venninnene mine og bokstavelig talt sikler og humrer som retards for seg selv. De restrerende 2/3 sikler ikke fordi de har litt annen smak, men dra med dem på en film med Johnny Depp, eller Chris Hemsworth, eller hvem det måtte være som faller dem i smak, og siklekrana går like fort på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå dreier ofte denne diskusjonen seg om nettopp "modellkroppen" og skaden det gjør at kvinner innprentes med at dette er idealet å strekke seg etter. Hva er så modellkroppen? Jo, du må være tynnfeit med lav BMI. Hvordan oppnår du det? Du spiser for lite, lenge. Om menn har noe kvinnelig "idealkropp" må det være en som ikke er sykelig tynn og ikke direkte feit. Alt mellom går fiiiinfint, om stil og personlighet er kompatibelt. Idealet kvinner klager på er det dere kjøper og betaler for selv, og det oppnås ved å sulte seg selv ned til en uforsvarlig lav BMI (tror det var rundt 17.5-18, med en nedre grense satt på 17.5 forholdsvis nylig).

Her er vi jo enige :)

At kvinner kan være sammen med menn som ikke ser ut som Brad Pitt på toppen av sin formtopp betyr ikke at det mannlige idealet ikke er reelt. Skal jeg følge din retorikk kan jeg påstå at det urealistiske idealet så mange kvinner klager på ikke eksisterer, fordi de aller færreste menn er sammen med supermodeller.

Det endrer alikevel ikke at når jeg er på kino og ser f.eks. Hugh Jackman løpe rundt å være ultramannemannbadass med cigar og motorsykkel, så sitter i allefall 1/3 av venninnene mine og bokstavelig talt sikler og humrer som retards for seg selv. De restrerende 2/3 sikler ikke fordi de har litt annen smak, men dra med dem på en film med Johnny Depp, eller Chris Hemsworth, eller hvem det måtte være som faller dem i smak, og siklekrana går like fort på.

Og du mener ikke dette med kino sikling ikke er like vanlig på gutter og megan fox, jennifer lawrence, scarlet johannsen etc etc ?

Dette er jo like mye "perfekte" eksemplarer av jenter som disse mennene du nevner over er av menn. mediaskapt ettersom de ikke ser slik ut "off season" og ingen er perfekte. Men på film, tv, reklame , bilde etc. Så er det mulig å se slik ut.

Om man sikler på kino eller ikke, så vil det vel ikke nødvendigvis tilsi at man trenger dette av sin partner? eller at dette er et krav jenter stiller til gutter, eller gutter stiller til jenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra min "erfaring" med mine guttekompiser så har gutter en overall mer cocky holdning. Tror de er mye bedre enn de er etc. Mens jenter derimot er mer ydmyke, og gjerne lettere å overtale om de får høre noe negativt.

"

Der er min erfaring omvendt :) ang cocky holdning hoho. Jeg tror ikke det er pga dere er mer ydmyke, mer at dere ofte er naive og litt for godtroende enn gutter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har blitt fortalt gjennom barndommen at du er tjukk, er det kanskje ikke så rart du sliter... Fikk litt vondt inni meg av å lese innlegget ditt :( Håper ting ordner seg for deg.

Og jeg tror også at slike holdninger er mer vanlig hos jenter, selv om de nok også forekommer hos gutter. Og jeg tror mye av grunnen er at det stilles høyere krav til jenter enn gutter, ikke bare til utseende, men i nåtiden også til resultater på andre områder i livet som f.eks. jobb, skole og utdanning. Men jeg har heller ingen dekning for det jeg påstår her, utenom personlig erfaring og min oppfatning av samfunnet. Hvis noen har fornuftige kilder/forklaringer/teorier å komme med, kom gjerne med de :)

Hahahahaha, beklager om denne ble useriøs, men kvinneforeningen Ottar neste? Høyere krav til kvinner enn til menn, troller du..? o_O

Menn skal ha utdannelse, solid jobb, skal se bra ut og være veltrente uten å bruke tid på badet eller på gymmet. Vi skal kunne fikse hva som helst men uten videre innrømme nedelag og sette jobben bort (og betale), og vi skal være urokkelige støttepillarer samtidig som vi skal ha god kontakt med følelsene våre. Vi skal ta tøffe, vanskelige jobber og klatre i karriærestiger. Vi skal aldri ha vondt og aldri være syke, men vise omsorg, forståelse, og kjærlighet ved den minste plage hos partneren. Vi skal åpne dører, kjøre ærender, betale resturantbesøk og andre utflukter. Vi skal være tenkere, handlere, problemløsere, barnefedre, beskyttere, snekkere, rørleggere, bilmekanikere, myke og harde, tøffe og snille.

Kvinner derimot..? Gjør akkurat hva pokker dere vil. Ta helst en utdannelse, men ta gjerne en jobb der du ikke utfordres i det miste så dere er trygge på at dere aldri behøver å havne i en situasjon der dere bes om å gjøre noe dere ikke er 100% sikre på. Orker du ikke jobben din? Snakk med legen og Nav om trygding og tilrettelegging, ingen dømmer. Føler du deg litt skrall i formen? Da noen sykedager. Barselspermisjon..? Jada, hyll barnemoren, for som Oprah sier: å være småbarnsmor er "the most difficult job in the world!". Udiagnostiserbar vondt, sliten? Jada, her er en diagnose som er nesten utelukkende forbeholdt kvinner, som ikke underbygges av særlig vitenskap og som gies på grunnlag av en sekk symptomer slik at behandling/medisinering/permittering kan foreskrives.

Nå setter jeg dette noe enormt på spissen, men bare som tilsvar til et så ufattelig dumt utsang som at det stilles høyere krav til kvinner enn til menn. I beste fall stilles det like krav, men igjen.. om samme krav stilles til oss men du opplever dem som tøffere, så betyr det ikke at det faktisk stilles tøffere krav til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi jo enige :)

Og du mener ikke dette med kino sikling ikke er like vanlig på gutter og megan fox, jennifer lawrence, scarlet johannsen etc etc ?

Dette er jo like mye "perfekte" eksemplarer av jenter som disse mennene du nevner over er av menn. mediaskapt ettersom de ikke ser slik ut "off season" og ingen er perfekte. Men på film, tv, reklame , bilde etc. Så er det mulig å se slik ut.

Om man sikler på kino eller ikke, så vil det vel ikke nødvendigvis tilsi at man trenger dette av sin partner? eller at dette er et krav jenter stiller til gutter, eller gutter stiller til jenter?

Nå er du vrang. Å få kroppen til hvilken som helst av damene du nevner (minus puppene til Scarlet Johansson) er så såre enkelt som å ikke overspise, og holde seg i moderat aktivitet et par dager i uka. Ikke har de nevneverdig med hardt tilegnede muskler, og ikke er de sykelig tynne. Så ja, de passer midt i det man kan kalle idealkvinnen, sett med menns øyne. Slanke men ikke tynne, formfulle men absolutt ikke feite. Egentlig sånn en kopp ser ut om du ikke feilbehandler den.

Å få kroppen til Hugh Jackman (i en alder av 45) eller Chris Hemsworth krever derimot enorme mengder jobb. Det er ikke sånn kroppen din ser ut bare av å spise fornuftig mat i fornuftige mengder og spille innebandy to dager i uka, det krever timesvis med smart kosthold og beinhard trening (og deffing før innspilling).

De to "idealene" kan ikke på noen måte sammenlignes.

Edit: for referansens skyld: Mener du virkelig kroppen til en av verdens suverent mest sexy kvinner er noe som krever veldig mye mer jobb enn å ikke spise horribelt dårlig..?

scarlett_johansson_hot_2013.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahahaha, beklager om denne ble useriøs, men kvinneforeningen Ottar neste? Høyere krav til kvinner enn til menn, troller du..? o_O

Ååå, du er en av disse kommentarfelt-karene. Det forklarer mye :)

Menn skal ha utdannelse, solid jobb, skal se bra ut og være veltrente uten å bruke tid på badet eller på gymmet. Vi skal kunne fikse hva som helst men uten videre innrømme nedelag og sette jobben bort (og betale), og vi skal være urokkelige støttepillarer samtidig som vi skal ha god kontakt med følelsene våre. Vi skal ta tøffe, vanskelige jobber og klatre i karriærestiger. Vi skal aldri ha vondt og aldri være syke, men vise omsorg og kjærlighet ved den minste plage hos partneren. Vi skal åpne dører, kjøre ærender, betale resturantbesøk og andre utflukter. Vi skal være tenkere, handlere, problemløsere, barnefedre, beskyttere, snekkere, rørleggere, bilmekanikere, myke og harde, tøffe og snille.

Kvinner derimot..? Gjør akkurat hva pokker dere vil. Ta helst en utdannelse, men ta gjerne en jobb der du ikke utfordres i det miste så dere er trygge på at dere aldri behøver å havne i en situasjon der dere bes om å gjøre noe dere ikke er 100% sikre på. Orker du ikke jobben din? Snakk med legen og Nav om trygding og tilrettelegging, ingen dømmer. Føler du deg litt skrall i formen? Da noen sykedager. Barselspermisjon..? Jada, hyll barnemoren, for som Oprah sier: å være småbarnsmor er "the most difficult job in the world!". Udiagnostiserbar vondt, sliten? Jada, her er en diagnose som er nesten utelukkende forbeholdt kvinner, som ikke underbygges av særlig vitenskap og som gies på grunnlag av en sekk symptomer slik at behandling/medisinering/permittering kan foreskrives.

Nå setter jeg dette noe enormt på spissen, men bare som tilsvar til et så ufattelig dumt utsang som at det stilles høyere krav til kvinner enn til menn. I beste fall stilles det like krav, men igjen.. om samme krav stilles til oss men du opplever dem som tøffere, så betyr det ikke at det faktisk stilles tøffere krav til deg.

Og dette.... Jeg orker faktisk ikke ramse opp alle krav som stilles til kvinner i dagens samfunn. Jeg var dum som påsto at det stilles høyere krav til kvinner enn menn, mens du kan bagatellisere kvinners liv og sykdommer, og samtidig stiller opp en rekke krav til mannen som om ingen av disse kravene i like stor grad stilles til kvinnen...?

Edit: I dag er det slik at likestilling har gjort det sånn at kvinner forventes å skulle strebe etter karriere i like stor grad som menn. I tillegg til å gjøre karriere skal kvinnen være slank, vakker, småbarnsmamma, ha et plettfritt hjem, tilfredsstille mannen vår seksuelt, lage næringsrik mat fra bunnen osv. Kvinner stiller høyere krav til seg selv, og får dermed mer å gjøre. Derfor mener jeg at det stilles høyere krav til kvinnen enn til mannen. Dumt at vi selv påtvinger oss å skulle være cupcakebakere og perfekte oppdragere i tillegg til alt det andre vi skal oppnå? Kanskje det, men det er nå slik det er.

Og jeg vet ikke hvilke kvinner du omgås, men jeg kjenner ikke til særlig mange som "trygder seg fordi de er slitne eller mistrives i jobben". Å bagatellisere sykdommer som f.eks. ME tror jeg heller ikke du kommer særlig langt med, det blir litt for dumt. Tror du tusenvis av kvinner og menn ønsker å ligge hjemme i senga i mørket 20 timer i døgnet, uten å klare å prate med andre, gå på do, jobbe, aktivisere seg, leve livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[ATTACH]121594[/ATTACH]

så er det jo gjerne ikke den Scarletten du ser på kino da ;) Er vel heller hun her !

Og er johnny depp Så uoverkommelig? Og Brad Pitt? litt kosthold og tre dager i uken med styrketrening, samme som jenter må for å få scarlett sin kropp.

post-5896-14440958761219_thumb.jpg

Tror ikke det er så vanvittig stor forskjell på disse idealene som jenter og gutter må leve opp til som du skal ha det til. Det er ikke tøffere å være gutt, og det er ikke tøffere å være jente. Det handler mer om hvem som håndterer det bedre. Og her lurer jeg på om det er en forskjell? Takler jenter presset bedre enn gutter? eller omvendt?

post-5896-14440958760176_thumb.jpg

post-5896-14440958760516_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH]121594[/ATTACH]

så er det jo gjerne ikke den Scarletten du ser på kino da ;) Er vel heller hun her !

Og er johnny depp Så uoverkommelig? Og Brad Pitt? litt kosthold og tre dager i uken med styrketrening, samme som jenter må for å få scarlett sin kropp.

[ATTACH]121595[/ATTACH][ATTACH]121596[/ATTACH]

Tror ikke det er så vanvittig stor forskjell på disse idealene som jenter og gutter må leve opp til som du skal ha det til. Det er ikke tøffere å være gutt, og det er ikke tøffere å være jente. Det handler mer om hvem som håndterer det bedre. Og her lurer jeg på om det er en forskjell? Takler jenter presset bedre enn gutter? eller omvendt?

hvem har kroppen til depp som mål? depp er en awesome skuespiller, men styrketrening tror jeg ikke noe han bruker mye tid på :p. Det samme om brad pitt, om man ikke er 14 år og ser fightclub eller troya for første gang :)

Det er nok mer vin diesel, stallone, the rock etc som gutter ser opp til når det kommer til kropp

Og i min tid var det jean-claude van damme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, du er en av disse kommentarfelt-karene. Det forklarer mye :)

Og dette.... Jeg orker faktisk ikke ramse opp alle krav som stilles til kvinner i dagens samfunn. Jeg var dum som påsto at det stilles høyere krav til kvinner enn menn, mens du kan bagatellisere kvinners liv og sykdommer, og samtidig stiller opp en rekke krav til mannen som om ingen av disse kravene i like stor grad stilles til kvinnen...?

Jeg sa jeg satte det veldig på spissen, gjorde jeg ikke? "Dumt skal dumt fordrive", eh? ;)

Jeg kan alikevel ikke se --uansett hvordan jeg vrir på det-- annet enn at de fleste av livets facetter er lettere for kvinner. Dere dømmes ikke for å ta "enkle valg" (f.eks. i jobbsammenheng). Det er lang lettere for kvinner å ha en såpass fin kropp at hun blir lagt merke til enn det er for en mann. Dere har fødselspermisjoner. Dere har kjønnskvoteringer. Dere sjekkes opp av menn (noe som aldri kommer til å endre seg, det er i vår natur), og trenger skjeldent å tenke på noe mer komplisert i datingsammenheng enn hvem dere skal si ja til på et gitt tidspunkt. Dere spanderes på og oppvartes. Bare noe så banalt som en blomsterbukett i ny og né er en stor utgift i året for en omtenksom mann, og hvor mange menn kan med hånda på hjertet si de får like mye tilbake? Dere har generelt dobbelt så høyt sykefravær som menn (fravær grunnet barn og barns sykdom iberegnet), og de færreste dømmer noen for det (det var en flere titalls sider lang tråd for en stund tilbake der folk kjempet nebb og klør for å påstå at dette hadde en annen forklaring enn at kvinners terskel for å bli hjemme rett og slett er lavere).

Dere trenger bare å ikke over- eller underspise grovt for å ha en kropp alá Scarlett Johansson (en av verdens flotteste kvinnfolk), mens vi må trene som idioter for å være i nærheten av mannebeina dere sikler på (f.eks. Chris Hemsworth).

Og nei, jeg bagatelliserer ikke det du kaller "kvinners sykdommer", i allefall ikke med vilje, men jeg er jaggu troende til å begynne og gjøre nettopp det hvis jeg hører begrepet kvinners sykdommer veldig mange ganger til. :p Menn og kvinner er ikke så enormt forskjellige, så det virker.. rart at kvinner skal påvirkes av et hopetall syptombaserte diagnoser (som så godt som aldri påvirker menn) som tar dem ut av arbeidslivet, tilsynelatende uten noen klar underliggende medisinsk grunn.

Back on topic: Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er overraskende store, grunnleggende forskjeller på kvinnesinnet og mannssinnet. Jeg håper virkelig ikke det er genetisk at kvinner skal undervurdere og ikke sette pris på seg selv, for det hadde vært urtrist. Dog, det er trist om det er samfunnet og "kvinnerollen" som gjør at så enormt mange kvinner tenker på den måten, og omtaler tankesettet sitt som noe de er stuck med og ikke på eget initiativ kan endre på. =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem har kroppen til depp som mål? depp er en awesome skuespiller, men styrketrening tror jeg ikke noe han bruker mye tid på :p. Det samme om brad pitt, om man ikke er 14 år og ser fightclub eller troya for første gang :)

Brukte eksemplene til PlastBox jeg :)

Edit: som forøvrig er blandt disse mennene som jentene sikler etter

Poenget mitt er vel heller at disse idealene er nettopp det. Perfekte kropper som man liksom skal strebe etter. men er de så perfekte i virkeligheten ? Offseason? når de ikke spiller i filmer eller ikke er photoshoppet? Nei.

Jeg synes ikke det er spesielt stor forskjell på idealene for jenter og gutter. Begge deler er vanskelig å oppnå ettersom man ikke er perfekt. Om det så er kroppen til hugh jackman eller ansiktet og sjarmen til johnny depp.

Påstanden om at et kjønn har det så mye værre en det andre, er jeg ikke enig i.

At det BARE er å spise litt mindre så ser du ut som megan fox? HAHA regner med at det ikke bare er kroppen det sikles på .. Er vel gjerne silikonen, restylanen håret sminken ( altså ansiktet ) såvel som kroppen ( som forøvrig er godt trent )..

kort oppsummert.. Vi har det like fælt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så er det jo gjerne ikke den Scarletten du ser på kino da ;) Er vel heller hun her !

Og er johnny depp Så uoverkommelig? Og Brad Pitt? litt kosthold og tre dager i uken med styrketrening, samme som jenter må for å få scarlett sin kropp.

Tror ikke det er så vanvittig stor forskjell på disse idealene som jenter og gutter må leve opp til som du skal ha det til. Det er ikke tøffere å være gutt, og det er ikke tøffere å være jente. Det handler mer om hvem som håndterer det bedre. Og her lurer jeg på om det er en forskjell? Takler jenter presset bedre enn gutter? eller omvendt?

Godt poeng, men Scarlett+retursjering, scenesminke og riktig lys er uansett ikke uhorvelig mye vanskeligere å oppnå enn å ikke spise for mye eller for lite. Depp og Pitt var kanskje dårlige eksempler, men tror du helt ærlig at å ha selv en så moderat sixpack som den Pitt har i bildet ditt uten å være direkte skinny er så lett som det du fremstiller? Virkelig..? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte eksemplene til PlastBox jeg :)

Poenget mitt er vel heller at disse idealene er nettopp det. Perfekte kropper som man liksom skal strebe etter. men er de så perfekte i virkeligheten ? Offseason? når de ikke spiller i filmer eller ikke er photoshoppet? Nei.

Jeg synes ikke det er spesielt stor forskjell på idealene for jenter og gutter. Begge deler er vanskelig å oppnå ettersom man ikke er perfekt. Om det så er kroppen til hugh jackman eller ansiktet og sjarmen til johnny depp.

Påstanden om at et kjønn har det så mye værre en det andre, er jeg ikke enig i.

At det BARE er å spise litt mindre så ser du ut som megan fox? HAHA regner med at det ikke bare er kroppen det sikles på .. Er vel gjerne silikonen, restylanen håret sminken ( altså ansiktet ) såvel som kroppen ( som forøvrig er godt trent )..

kort oppsummert.. Vi har det like fælt :p

Usj, Megan Fox, en moderne tragedie. Hu var ultraheit før fordi hu var slank, hadde litt musker i beina, så ut som en kjempesøt "girl next door", og spilte rollefigurer som ikke brydde seg om å bli litt skitten. Når jeg ser henne nå, sammenlignet med hvor pen hu var før, ser jeg dette: http://img.izismile.com/img/img2/20090227/en_ugly_plastic_surgery_42.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa jeg satte det veldig på spissen, gjorde jeg ikke? "Dumt skal dumt fordrive", eh? ;)

Jeg kan alikevel ikke se --uansett hvordan jeg vrir på det-- annet enn at de fleste av livets facetter er lettere for kvinner. Dere dømmes ikke for å ta "enkle valg" (f.eks. i jobbsammenheng). Det er lang lettere for kvinner å ha en såpass fin kropp at hun blir lagt merke til enn det er for en mann. Dere har fødselspermisjoner. Dere har kjønnskvoteringer. Dere sjekkes opp av menn (noe som aldri kommer til å endre seg, det er i vår natur), og trenger skjeldent å tenke på noe mer komplisert i datingsammenheng enn hvem dere skal si ja til på et gitt tidspunkt. Dere spanderes på og oppvartes. Bare noe så banalt som en blomsterbukett i ny og né er en stor utgift i året for en omtenksom mann, og hvor mange menn kan med hånda på hjertet si de får like mye tilbake? Dere har generelt dobbelt så høyt sykefravær som menn (fravær grunnet barn og barns sykdom iberegnet), og de færreste dømmer noen for det (det var en flere titalls sider lang tråd for en stund tilbake der folk kjempet nebb og klør for å påstå at dette hadde en annen forklaring enn at kvinners terskel for å bli hjemme rett og slett er lavere).

Dere trenger bare å ikke over- eller underspise grovt for å ha en kropp alá Scarlett Johansson (en av verdens flotteste kvinnfolk), mens vi må trene som idioter for å være i nærheten av mannebeina dere sikler på (f.eks. Chris Hemsworth).

Og nei, jeg bagatelliserer ikke det du kaller "kvinners sykdommer", i allefall ikke med vilje, men jeg er jaggu troende til å begynne og gjøre nettopp det hvis jeg hører begrepet kvinners sykdommer veldig mange ganger til. :p Menn og kvinner er ikke så enormt forskjellige, så det virker.. rart at kvinner skal påvirkes av et hopetall syptombaserte diagnoser (som så godt som aldri påvirker menn) som tar dem ut av arbeidslivet, tilsynelatende uten noen klar underliggende medisinsk grunn.

Jeg tror vi bare setter en stopper for vår diskusjon, da vi uansett hvor mye vi ramser opp som er vanskelig for det ene og det annet kjønn, ikke kommer til å bli enige. :) Jeg orker ikke å bruke store deler av tiden min på å prøve å forklare for noen som ikke vil forstå, og du er helt sikkert enig i det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sa jeg satte det veldig på spissen, gjorde jeg ikke? "Dumt skal dumt fordrive", eh? ;)

Jeg kan alikevel ikke se --uansett hvordan jeg vrir på det-- annet enn at de fleste av livets facetter er lettere for kvinner. Dere dømmes ikke for å ta "enkle valg" (f.eks. i jobbsammenheng). Det er lang lettere for kvinner å ha en såpass fin kropp at hun blir lagt merke til enn det er for en mann. Dere har fødselspermisjoner. Dere har kjønnskvoteringer. Dere sjekkes opp av menn (noe som aldri kommer til å endre seg, det er i vår natur), og trenger skjeldent å tenke på noe mer komplisert i datingsammenheng enn hvem dere skal si ja til på et gitt tidspunkt. Dere spanderes på og oppvartes. Bare noe så banalt som en blomsterbukett i ny og né er en stor utgift i året for en omtenksom mann, og hvor mange menn kan med hånda på hjertet si de får like mye tilbake? Dere har generelt dobbelt så høyt sykefravær som menn (fravær grunnet barn og barns sykdom iberegnet), og de færreste dømmer noen for det (det var en flere titalls sider lang tråd for en stund tilbake der folk kjempet nebb og klør for å påstå at dette hadde en annen forklaring enn at kvinners terskel for å bli hjemme rett og slett er lavere).

Dere trenger bare å ikke over- eller underspise grovt for å ha en kropp alá Scarlett Johansson (en av verdens flotteste kvinnfolk), mens vi må trene som idioter for å være i nærheten av mannebeina dere sikler på (f.eks. Chris Hemsworth).

Og nei, jeg bagatelliserer ikke det du kaller "kvinners sykdommer", i allefall ikke med vilje, men jeg er jaggu troende til å begynne og gjøre nettopp det hvis jeg hører begrepet kvinners sykdommer veldig mange ganger til. :p Menn og kvinner er ikke så enormt forskjellige, så det virker.. rart at kvinner skal påvirkes av et hopetall syptombaserte diagnoser (som så godt som aldri påvirker menn) som tar dem ut av arbeidslivet, tilsynelatende uten noen klar underliggende medisinsk grunn.

Back on topic: Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er overraskende store, grunnleggende forskjeller på kvinnesinnet og mannssinnet. Jeg håper virkelig ikke det er genetisk at kvinner skal undervurdere og ikke sette pris på seg selv, for det hadde vært urtrist. Dog, det er trist om det er samfunnet og "kvinnerollen" som gjør at så enormt mange kvinner tenker på den måten, og omtaler tankesettet sitt som noe de er stuck med og ikke på eget initiativ kan endre på. =/

Skjønner ikke helt hvilke damer du har vært borti.

Jeg kan overhode ikke kjenne meg igjen i dette å skulle slippe unna med å ta enkle valg. Og høyere sykefravær? Mulig statistisk sett, men i mitt hode så går dette mer på person til person enn noe annet. Kunne ikke falt meg inn å holde meg borte fra arbeid med mindre jeg var smittefarlig eller lå med 40 i feber.

Synes du setter ting veldig på spissen, og synes igrunn det er litt synd at slikt kvinnesyn eksisterer.

Her jeg kommer fra så er det like store krav til kvinner som det er til menn når det kommer til arbeid. husarbeid, matlaging, etc etc. Kvinner i dag skal jo gjerne gjøre alt ( likeså skal menn) Annet enn at det vil bli vanvittig uglesett dersom du velger karriere framfor dine egne barn. dersom du har 250 reisedager i året og lar mannen styre matpakkelaging og henting fra skole etc. Det er jo bare sånn det er. Så man skal gjerne nå klare å sjonglere dette å ha en karriere , og å ha en familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte eksemplene til PlastBox jeg :)

Edit: som forøvrig er blandt disse mennene som jentene sikler etter

Poenget mitt er vel heller at disse idealene er nettopp det. Perfekte kropper som man liksom skal strebe etter. men er de så perfekte i virkeligheten ? Offseason? når de ikke spiller i filmer eller ikke er photoshoppet? Nei.

Jeg synes ikke det er spesielt stor forskjell på idealene for jenter og gutter. Begge deler er vanskelig å oppnå ettersom man ikke er perfekt. Om det så er kroppen til hugh jackman eller ansiktet og sjarmen til johnny depp.

Påstanden om at et kjønn har det så mye værre en det andre, er jeg ikke enig i.

At det BARE er å spise litt mindre så ser du ut som megan fox? HAHA regner med at det ikke bare er kroppen det sikles på .. Er vel gjerne silikonen, restylanen håret sminken ( altså ansiktet ) såvel som kroppen ( som forøvrig er godt trent )..

kort oppsummert.. Vi har det like fælt :p

Tviler ikke på at dere har mer dere sliter med for å oppnå innen dette enn oss gutter, men jeg er ikke enig med at det er like vanskelig å for dere som for oss å få den "perfekte" kroppen :)

Nå tenker jeg selvsagt over normalen. Ingen vil se ut som alle, man vil gjerne ta utgangspunkt i noe mer ekstremt. Jeg vil påstå at det å ha Arnold som mål fremfor Megan Fox har hakket vanskligere å oppnå, og ett helvetes mer slit på treningene over mange år. Men igjen, ingen av oss vil matche Arnold. Dere derimot kan matche Megan Fox med ett godt utgangspunkt og vilje++.

Arnold og Megan fox kan selvsagt ikke sammenlignes, men her ser du forskjell på målene gutter og jenter setter seg kroppslig. Det er som natt/dag. Alt annet rundt utseende etc er jeg glad dere tar dere av :D hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi bare setter en stopper for vår diskusjon, da vi uansett hvor mye vi ramser opp som er vanskelig for det ene og det annet kjønn, ikke kommer til å bli enige. :) Jeg orker ikke å bruke store deler av tiden min på å prøve å forklare for noen som ikke vil forstå, og du er helt sikkert enig i det ;)

Helt greit at du avslutter diskusjonen. Jeg hadde nemlig blitt mektig imponert om du fant et eneste konkret eksempel på noe som, i dagens Norge, er vanskeligere for kvinner enn det er for menn (bortsett fra menstrasjon og barnefødsler). ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at du avslutter diskusjonen. Jeg hadde nemlig blitt mektig imponert om du fant et eneste konkret eksempel på noe som, i dagens Norge, er vanskeligere for kvinner enn det er for menn (bortsett fra menstrasjon og barnefødsler). ;)

Jeg kan sikkert koke opp noe dersom du kan komme med et eneste konkret eksempel på noe som er vanskeligere for menn enn det er for kvinner? :) Du kan få lov å starte å komme med ett eksempel, jeg komme med et moteksempel, du komme med et nytt eksempel, jeg med et moteksempel, og slik kan vi fortsette inn i evigheten :) Det blir sikkert en veldig fruktbar diskusjon som vi begge får noe ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, men Scarlett+retursjering, scenesminke og riktig lys er uansett ikke uhorvelig mye vanskeligere å oppnå enn å ikke spise for mye eller for lite. Depp og Pitt var kanskje dårlige eksempler, men tror du helt ærlig at å ha selv en så moderat sixpack som den Pitt har i bildet ditt uten å være direkte skinny er så lett som det du fremstiller? Virkelig..? :p

Er det så lett å se ut som en retusjert scarlett som du framstiller?

Godt kosthold og styrketrening 3 ganger i uken. ja. jeg tror det ja. Jeg kan ta feil selvfølgelig :)

Jeg mener nå som jeg har forsøkt å poengtere noen ganger nå at det er helheten rundt disse idealene som gjør de så umulige å oppnå. Og at de er like tilstede for menn som for kvinner. For kvinner: ha en normal slank kropp, med rumpe og med pupper tilstede. Så skal du gjerne ha fint hår og et pent annsikt.. eller være verdens peneste som noen av disse jentene er da :p

For gutter: være sjarmerende, gi et innstykk av at man er sexy/bad/sympatisk guy. ha litt abs være overall trent ( eller super trent som noen tydeligvis synes er kjempe fint? ) og gjerne se helr ok ut i annsiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ikke på at dere har mer dere sliter med for å oppnå innen dette enn oss gutter, men jeg er ikke enig med at det er like vanskelig å for dere som for oss å få den "perfekte" kroppen :)

Nå tenker jeg selvsagt over normalen. Ingen vil se ut som alle, man vil gjerne ta utgangspunkt i noe mer ekstremt. Jeg vil påstå at det å ha Arnold som mål fremfor Megan Fox har hakket vanskligere å oppnå, og ett helvetes mer slit på treningene over mange år. Men igjen, ingen av oss vil matche Arnold. Dere derimot kan matche Megan Fox med ett godt utgangspunkt og vilje++.

Arnold og Megan fox kan selvsagt ikke sammenlignes, men her ser du forskjell på målene gutter og jenter setter seg kroppslig. Det er som natt/dag. Alt annet rundt utseende etc er jeg glad dere tar dere av :D hehe

Det du sier her er jeg helt enig i. Men dette gjelder også målene hver enkelt setter for seg selv. noen jenter vil jo også se ut som Bella Falconi.. ikke sååå lett igjen?

Men så var det dette spm om idealene fra motparten. altså hva gutter tror jenter er ute etter og hva jenter tror gutter er ute etter. Og hva som er media skapt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at du avslutter diskusjonen. Jeg hadde nemlig blitt mektig imponert om du fant et eneste konkret eksempel på noe som, i dagens Norge, er vanskeligere for kvinner enn det er for menn (bortsett fra menstrasjon og barnefødsler). ;)

hehe du er gal:)

Men du er faktisk inne på noe.

Vi skal ha likestilling, men ikke på bekostning av erfaring, utdannelse osv. Dette er realiteten i Norge i offentlige systemer. De skal på død og liv ha 40%(?) damer i toppstillinger av den ene grunn, fler damer fremfor erfaring, utdannelse og det som hører med. Dette er helt på trynet syntes nå jeg. Jeg syntes likestillingen tok litt av en periode, for det virket som om det bare gikk "en" vei. Vi skal ha likestilling på det som betyr noe. Lik lønn for likt arbeid. like rettigheter osv. Det er jo en selvfølge! Men når man bruker likestilling i alt hvor damer er mindretall i så blir det "urettferdig" og feil. Da burde vi også få fler damer ut i bygg og anleggsbransjen for man vil jo ha fler damer inn på realfagene... Og fler menn på sykepleien og lærere. Man ser ikke mye tiltak der...

Den som er kvalifisert skal ha jobben uavhening av kjønn! Er kvinnen mer kvalifisert i jobben enn mannen, skal selvsagt hun få jobben, og omvendt. Har vært par tilfeller som har kommet frem hvor dette har skjedd. Det fører bare til en ting, dårligere nivå på toppen over tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...