Gå til innhold

KLIKK - Hvorfor liker kvinner å kalle seg selv tjukke?


Tor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Linken funket ikke, men jeg regner med at det er denne artikkelen du sikter til.

Det er jo to elementer her som tas opp det første er jo hva som blir sagt mellom venninner, jeg mener jo det, når man uttaler noe om seg selv så forventer man et svar hos motparten. Så det er et søk etter bekreftelse helt enkelt, et forsøk å få seg til å føle seg bedre. Når du sier til en venninne at du er feit, vi hun sannsynligvis si "Nei du er så fin, eller noe lignende". Noe som gir kvinnen en form for midlertidig bekreftelse på at hun ser bra ut.

Det andre er jo hva som blir sagt til deg selv, her sier det nesten seg selv at det er dine tanker som gjør hvem du er og hva du bedriver. Så går du rundt å sier til deg selv at du er tjukk hele tiden så vil du oppfatte deg selv som tjukk, på en annen side vil du også oppfatte at andre synes du er tjukk, uten at det kanskje er deres syns punkt for du har allerede en forutfattet mening om deg selv.

Ett citat på slutten. "What you think, is what you get"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i artikkelen.... Om ei venninne sier til meg at hu er misfornøyd så er alltid svaret: så gjør noe med det da:D Uavhengig om hu klager på skoleresultater, rumpa eller oppførselen til typen..

Personlig er jeg fornøyd med min egen kropp, så kjenner meg heller ikke igjen i delen om å si stygge ting til seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Kule bilder!

Jeg er vel for gammel, ingen tjukksnakk her for tiden.

Aldri sett på meg selv som tjukk heller.

STOR derimot.for det er jeg jo med mine 183 cm.(Stor er vel et negativ ladet ord, burde finne et positivt ett...)

Høy? (hilsen ei som er høyere enn deg, og som hater ordet "stor" ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor høy er du?

Og hvor handler du bukser? :D

Jeg føler meg stor, jeg er ikke STOR men jeg må bruke stpre(større) størrelser enn ei på 160. Folk flest sier jeg er stor da.

Jeg har ikke noe i mot å være høy jeg, bruker hæler likevel!

Er 188 cm :) Kjøper mest bukser på b-young, for der finnes det 36-lengde. Ellers går jeg en del i dressbukser, og da legger jeg dem ned selv :) Det er fint å være høy hvis man har god holdning, men vanskelig å gjemme seg vekk i mengden hvis det er dager man ønsker det :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kvinner liker å kalle seg selv tjukke?

Mine teorier:

1. De syns faktisk de er tykke og strever etter å bli tynn. Eller akseptert av samfunnet, er vel kanskje det jeg mener.

2. De vil ha oppmerksomhet. Åååh jeg er så feiiit vet jeg venninner som sier til meg når de er veldig tynne fra før av. Fisker etter komplimenter. 'Nei, herregud, hva er det du snakker om da, du som er så tynn.' Classic.

3. Vi er kvinner og vil alltid ha komplekser og vil nok aldri bli helt 100% fornøyd likevel :D

PS. Har ikke lest artikkelen. Måtte bare dele mine teorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ipad.kjendis.no/2013/04/24/kjendis/mote/klikk/skjonnhet_og_velvere/det_nye/26836682/

Fant ikke den artikkelen jeg lette etter (men sier noe lignende om kvinner her); men mener å huske at kvinner oftere var mer kritisk til sitt eget speilbilde mens menn ofte så på seg selv som litt bedre (enn de er?/ i motsetning til kvinner?) - anyways; mest sexy med selvtillit uansett, men ligger kanskje mer i kvinners natur å ha høye krav til seg selv...(?)

Dessuten har vi to lag med fettvev - mykt aka føle seg fet(ere)...? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en dårlig vane og.. automatisk si at "jeg er tjukk", uavhengig av faktisk fasong. Jeg har alltid fått kommentarer som "litt for feit men søt i fjeset da", "for å være overvektig er du ganske pen", til direkte ufine kommentarer - eller små drypp fra familien om at jeg "kanskje ikke passer de klærne der, du er ikke SÅ tynn" selv om klærne kanskje er to nummer for store når jeg endelig moter meg opp til å ta dem på. Nå for tiden forsøker jeg å tenke annerledes men det er dunders meg ikke så lett.

Jeg føler meg tjukk sånn cirka annenhver dag, de resterende deles opp mellom å føle meg helt grei nok, og litt blæh. Unntakene er når jeg føler at jeg ser veldig bra ut. Idiotisk nok er sistnevnte ganske avhengig av input fra andre. Nei, gi meg styrkeløft så jeg kan kjenne musklene og kjenne meg sterk. DET er en deilig følelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 188 cm :) Kjøper mest bukser på b-young, for der finnes det 36-lengde. Ellers går jeg en del i dressbukser, og da legger jeg dem ned selv :) Det er fint å være høy hvis man har god holdning, men vanskelig å gjemme seg vekk i mengden hvis det er dager man ønsker det :p

BYoung har jeg aldri tenkt på.. Takk for ny butikk! (y)

Jeg bruker solbriller om jeg vil gjemme meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"As society revere dangerously thin bodies"... LETS REVERE ALL THE FAT BODIES INSTEAD! Fucking brilliant! What is this shit? Begge deler er like helseskadelig, og for å si det sånn; jeg tar heller kampen mot fedme enn kampen mot anoreksi - du trenger ikke gå lenger enn ut døra før du oppdager which problem is the biggest. Literally.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme som at en en dag føler seg så vakker at det burde bli satt frem rød løper til deg for å så føle seg som et troll neste dag som burde gjemme seg under en bro.

Samme med at en føler seg feit. Jeg VET jeg er slank, men noen dager så føler en seg feit allikevel. Men må innrømme at jeg ikke forteller andre at jeg føler meg feit for det vet jeg at folk ville reagert på siden jeg vet at jeg er slankere enn gjennomsnittet.

It's complicated. lol :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"As society revere dangerously thin bodies"... LETS REVERE ALL THE FAT BODIES INSTEAD! Fucking brilliant! What is this shit? Begge deler er like helseskadelig, og for å si det sånn; jeg tar heller kampen mot fedme enn kampen mot anoreksi - du trenger ikke gå lenger enn ut døra før du oppdager which problem is the biggest. Literally.

Tror budskapet heller er mer å fremme aksept for sin egen kropp selv om en skulle ha noen kilo for mye (eller for lite!), toleranse for andres kropper, og vise at det ikke er nødvendig med selvhat fordi en ikke ser ut som en retusjert foto-/fitnessmodell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror budskapet heller er mer å fremme aksept for sin egen kropp selv om en skulle ha noen kilo for mye (eller for lite!), toleranse for andres kropper, og vise at det ikke er nødvendig med selvhat fordi en ikke ser ut som en retusjert fotomodell.

Om kvinner hater seg selv fordi de ikke ser ut som et gitt plakatbilde vil jeg påstå vi snakker om problemer som stikker dypere enn både plakaten og den akutelle kvinnens kropp. Jeg ser ikke ut som hverken Ryan Reynolds, Johnny Depp, Brad Pitt, eller Markus Rühl, men jeg hater da aldeles ikke kroppen min (og langt mindre meg selv, da jeg er mer enn bare utseendet mitt).

Man kan ikke legge skylden for misnøye med egen kropp på medias ønske om å vise frem attraktive mennesker. Hva skjer om disse idiotene får viljen sin? Skal alle med en slank, tiltrekkende kropp skjules, gjemmes bort? Skal jeg kreve at naboen parkerer bilen i garasjen fordi hans fine bil gjør at jeg føler meg fattig og lite verdt der jeg kjører rundt i min gamle skraphaug?

"As society revere dangerously thin bodies"... LETS REVERE ALL THE FAT BODIES INSTEAD! Fucking brilliant! What is this shit? Begge deler er like helseskadelig, og for å si det sånn; jeg tar heller kampen mot fedme enn kampen mot anoreksi - du trenger ikke gå lenger enn ut døra før du oppdager which problem is the biggest. Literally.

Indiska, jeg liker deg, mye fornuftig som kommer fra den kanten og gjerne ikke alt for innpakka i vatt heller. ^^ Kunne ikke vært mer enig. Anoreksi er en alvorlig sykdom. Fedme er i værste fall et symtom på underliggende sykdom, dog for den absolutte majoroteten er det et symptom på at man hver dag stapper grovt mye mer mat i kjeften enn man burde, og gjerne mat med dårlig næringsverdi.

Noe av det værste jeg vet er folk som kommer med unnskyldninger for vekta si. Er du tynn og fornøyd med det? Ja vel, jeg driter i det. Er du feit og fornøyd? Samme greia, bryr meg midt under fotsålen. Er du dog tynn og påstår du ikke kan gå opp i vekt, eller feit og påstår det er umulig for deg å slanke deg til tross for at du har forsøkt alt (2 uker suppekur, 6 uker tilbakefall, 3 uker shake-kur, 8 uker tilbakefall, 1 uke juicefaste...)

Det er helt all right å være feit eller tynn. Din kropp, ditt valg, det påvirker ikke meg. Det er dog ikke greit å komme med hårreisende dumme unnskyldninger for hvorfor du er feit/tynn, fremfor å ha kroppen du ønsker deg. Det er heller ikke greit å fóre ungene dine på kneip, syltetøy, Frosties og juice bare fordi det gjør ungene fornøyde der og da.

TL;DR, Shut up, squats and oats. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg ikke snakke for noen andre enn meg, men om jeg sier noe sånt ( noe jeg gjør relativt ofte ) Så er det fordi jeg mener det. Men så sier jeg det ikke til veninner etc heller da. Som regel bare til meg selv, eller kjæresten. Vet jo at man bør slutte å klage over det og gjøre noe med det, men så var det dette med å ha motivasjon til å gjøre det og. Jobber med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kvinner hater seg selv fordi de ikke ser ut som et gitt plakatbilde vil jeg påstå vi snakker om problemer som stikker dypere enn både plakaten og den akutelle kvinnens kropp. Jeg ser ikke ut som hverken Ryan Reynolds, Johnny Depp, Brad Pitt, eller Markus Rühl, men jeg hater da aldeles ikke kroppen min (og langt mindre meg selv, da jeg er mer enn bare utseendet mitt).

Denne artikkelen, og flere andre, omhandler vel i stor grad kjønnsforskjellene når det gjelder nettopp kroppsbildet. Hat av egen kropp er langt mer utbredt blant jenter enn gutter. Gutter og menn har et ganske annerledes forhold til kroppen sin, og er i større grad fornøyd eller likegyldig. Dette er ikke noe nytt, er det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen, og flere andre, omhandler vel i stor grad kjønnsforskjellene når det gjelder nettopp kroppsbildet. Hat av egen kropp er langt mer utbredt blant jenter enn gutter. Gutter og menn har et ganske annerledes forhold til kroppen sin, og er i større grad fornøyd eller likegyldig. Dette er ikke noe nytt, er det vel?

Hvorfor er det egentlig sånn? Regner med det har sammenheng med et generelt langt større utseendefokus hos jenter enn hos gutter?

For å svare på TS spørsmål; jeg har ei venninne som er 10 cm høyere enn meg, og 10 kg lettere enn meg. Likevel synes hun det er greit å stå foran meg og klage over hvor stor mage hun har fått, hvor feit hun er etc. Tror dette har stor sammenheng med et ønske om bekreftelse og aksept, der jeg skal svare at nei hun er ikke tjukk, hun er så tynn at osv. Mange jenter har et stort behov for anerkjennelse, bekreftelse og aksept. Trist, og litt irriterende :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det egentlig sånn? Regner med det har sammenheng med et generelt langt større utseendefokus hos jenter enn hos gutter?

Helt klart et interessant spørsmål! Uten å noe forskning bak meg, så tror jeg det til en viss grad kanskje er biologisk, eller i det minste innprintet rimelig tidlig i barndommen.

Mens småjenter nok i lang tid veldig gjerne ville se ut som barbie-dukken de leker med, kan jeg ikke huske å i barndommen ha hatt noe ønske om å faktisk se ut som He-Man. Om andre gutter her faktisk hadde det ønsket i seksårs-alderen, så må de bare si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...