Gå til innhold

Thorkildsen primalbrøl - og elendige teknikk


Rodolfo

Anbefalte innlegg

hehehe , og alt jeg ville påpeke er at når forbilder gjør sånt, så gjør gjerne unge spirer på 15 det samme...og ender hos sånne "vanlige" PT`r som meg, for å bli "reparert" etter å ha pådratt det meste av skader i skuldrer. Har hatt min del av unge utøvere som har skadet seg ved å imitere forbilder. En får si så mye en vil at det er trenerens ansvar, men det er mange som trener uten trener de fleste timer i året.

Man kan gjerne diskutere ansvar, men at Thorkildsen skal ha noe ansvar for at unge begynner å benke med dårlig teknikk etter å ha sett hans benkpressvideoer, hvor han formodentlig benker på den måten som har mest overføringsverdi til sporten han driver med, synes jeg er ganske bak mål ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor har teknikken han bruker mye overføringsverdi til spydkast? Noen som vet eller har synsebaserte betraktninger?

Hva jeg syns/tror:

Styrke er den mest generell adapsjonen.

Styrketrening bør fokusere på å bli sterkest mulig, dermed bør man bruke teknikk som gjør deg sterkest mulig og ikke nødvendigvis den som lar deg løfte mest mulig(disse sammenfaller ofte, men ikke i benkpressen til Thorkildsen syns jeg).

Spydkast er en ferdighet som krever mye styrke og eksplosivitet. Det er en ferdighet som må trenes mye på.

Styrketrening forbedrer styrken som hjelper denne ferdigheten ved å gi økt styrke, men jeg ser ikke hvorfor styrketreningen i seg selv bør være noe annerledes enn den som gir mest styrke.

I mitt hode så burde han trene benk på en måte som stimulerer til mest mulig styrke og ikke til mest mulig vekt. Eksplosiviteten kan trenes for seg selv, f.eks ved vendinger, støt eller spydkast. Det kan selvfølgelig hende at han gjør alt dette til vanlig og hadde bare lyst til endelig å sette 200 i benken uavhengig av hvilket treningsutbytte det skulle gi (veldig forståelig og rått gjort).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorkildsen er sterk i benkpress. Det har lenge ligget ute klipp av at han løfter benkpress på youtube, og dette er måten han har løftet tung benkpress på i alle år. Det er ikke helt etter læreboka og trolig en ikke ideell måte å trene benkpress på, men jeg tror ikke han trener benkpress slik heller til vanlig heller. Det er nok en teknikk han tyr til på maksløft. Kanskje det har en overføringsverdi til spydkast å løfte på den måten.

Det spiller egentlig ingen rolle hva han kunne klart med konkurransegodkjent teknikk. Trolig et sted mellom 160 og 180.

Han løfter slik under trening også. Just sayin.

Argumentet til treneren hans er at han skal være eksplosiv. De aller fleste friidrettsutøvere løfter benkpress på denne måten.

Jeg personlig mener at det finnes andre mer egnede øvelser for eksplosiv styrke i overkroppen; Push-Press, overstøt, Push-Ups med klapp, dropp push-ups osv. Benkpress egner seg i mine øyne best til grunntrening/styrke, skaderisiko tatt i betraktning. Idrettsverden er i stor grad uenig. Sånn er det..

Han tar nok ca 20 kg mindre med 'konkurranseteknikk' tenker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjerne diskutere ansvar, men at Thorkildsen skal ha noe ansvar for at unge begynner å benke med dårlig teknikk etter å ha sett hans benkpressvideoer, hvor han formodentlig benker på den måten som har mest overføringsverdi til sporten han driver med, synes jeg er ganske bak mål ...

Det at Thorkildsen sier det har mest overføringsverdi til hans sport, betyr ikke nødvendigvis at det er sånn. Det kan like gjerne være at han er lat. Jeg kan ikke se hvorfor det har en større overføringsverdi enn å starte løftet fra brystet, enn 15 cm over. Jeg har et ansvar for hvordan jeg oppfører meg, som rollemodell for unge mennesker - jeg selv trengte det når jeg vokste opp. Hvorfor er han unntatt ansvar? Når det er sagt - jeg kommer aldri i verden til å løfte så mye i benk, og det er heller ikke et mål jeg har, og jeg tror heller ikke at det er noe spesielt mål for en som lever av å kaste spyd noe inn i hekken langt. Men kanskje det å se 200 kg på stanga gjør at han sprenger noen grenser inne i hodet også..? "Jeg presser 200 kg, så hvis faen kan jeg kaste denne kvisten 100 meter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han løfter slik under trening også. Just sayin.

Argumentet til treneren hans er at han skal være eksplosiv. De aller fleste friidrettsutøvere løfter benkpress på denne måten.

Jeg personlig mener at det finnes andre mer egnede øvelser for eksplosiv styrke i overkroppen; Push-Press, overstøt, Push-Ups med klapp, dropp push-ups osv. Benkpress egner seg i mine øyne best til grunntrening/styrke, skaderisiko tatt i betraktning. Idrettsverden er i stor grad uenig. Sånn er det..

Han tar nok ca 20 kg mindre med 'konkurranseteknikk' tenker jeg..

Om argumentet er at han skal være eksplosiv, så er det et dårlig argument. Eksplosivitet trenes bedre med god teknikk, og gjerne lettere vekter, ofte godt under maksvekt - men her er det jo en balanse. Men jeg kan ikke se at teknikken hans har noen bedre overføringsverdi til spydkast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

200 kg i benk på 90 kg er tålig rått uansett hvordan man får det opp:)

Vil man gjøre musklene i seg selv så sterke som mulig og maks eksplosive for å bli best mulig i en gren, og bruker styrketrening som en del av det ville jeg løftet slik at jeg hadde blitt det uten at det var tekinkken i de div øvelsene som hadde mye av takken for dette.

Ikke sikkert overføringsverdien blir så god som man kanskje hadde håpet da når man kun klarer dette pga en teknikk som gjør at man kan det, og ikke styrken i seg selv. Alt er en kombinasjon selvsagt, men dere ser sikkert hvordan jeg tenker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at Thorkildsen sier det har mest overføringsverdi til hans sport, betyr ikke nødvendigvis at det er sånn. Det kan like gjerne være at han er lat. Jeg kan ikke se hvorfor det har en større overføringsverdi enn å starte løftet fra brystet, enn 15 cm over. Jeg har et ansvar for hvordan jeg oppfører meg, som rollemodell for unge mennesker - jeg selv trengte det når jeg vokste opp. Hvorfor er han unntatt ansvar? Når det er sagt - jeg kommer aldri i verden til å løfte så mye i benk, og det er heller ikke et mål jeg har, og jeg tror heller ikke at det er noe spesielt mål for en som lever av å kaste spyd noe inn i hekken langt. Men kanskje det å se 200 kg på stanga gjør at han sprenger noen grenser inne i hodet også..? "Jeg presser 200 kg, så hvis faen kan jeg kaste denne kvisten 100 meter".

Fordi for hver ansvarliggjøring av en annen så foreligger det en ansvarsfraskrivelse hos den det faktisk gjelder. Det er en fryktelig dårlig kultur når enkeltpersoner til slutt blir nødt til å legge ved en disclaimer som sier "don't try this at home" eller noe slikt til hver eneste kommunikasjon, fordi det finnes en minoritet eller tilsvarende som kan tolke ting feil eller misbruke det. På et eller annet sted så går det en rimelighetens grense hvor man kan slutte å sy puter. Thorkildsens brølende benkpressvideoer som er hashtagget #yesibounce er definitivt på den siden av grensen hvor putesying ikke burde være nødvendig.

Skylder man på alt annet så glemmer man fort at det i 2013 er en allmenn norm at man søker opp ting på internett før man gjør dem, og om man ikke gjør det eller velger å forholde seg utelukkende til Thorkildsens video når det finnes tusenvis av artikler og videoer om hvordan man benkpresser med skikkelig teknikk, så er det fullstendig fjernt og altfor lettvint å gi Thorkildsen ansvaret for at en person med et velfungerende hode benker med dårlig teknikk. Om Thorkildsens benk faktisk har overføringsverdi til spydkast (noe jeg ikke vet, derav formuleringen "formodentlig"), eller om det er noe spesielt mål for en som kaster spyd, er derfor egentlig helt irrelevant.

For å si det slik: Om jeg legger ut et bilde av fire svære hamburgere på Facebook så tar jeg ikke ansvaret for at de som ser dem skulle bli tjukke eller utvikle mageproblemer fordi de begynte å spise slike hver dag, og jeg gidder ikke legge ved en ansvarsfraskrivelseserklæring som de må skrive under på heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser på reaksjonen til styrkeløfterne i powerlifting-gruppen på facebook er det et mysterium hvordan de samme styrkeløfterne kan klage over sviktende rekrutering og positiv oppmerksomhet i media. Halvparten av dem skriver ting som DØØ TORKEHELVETE DØØ og HAN KOMMER TIL Å BREKKE ET RIBBENN, krydret med SER HELT JÆVLIG UUT!!!. Veldig inviterende og inkluderende miljø må jeg si. Skal sies at ikke alle opptrer slik, enkelte styrkeløftere har også selvtillit og unner andre å være sterke selv om det ikke er på deres premisser :)

Ikke ta deg så veldig nær av den promillen som uttaler seg negativ om Thorkildsen sin prestasjon, de er sikkert bare misunnelige ;) De taler ikke for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om argumentet er at han skal være eksplosiv, så er det et dårlig argument. Eksplosivitet trenes bedre med god teknikk, og gjerne lettere vekter, ofte godt under maksvekt - men her er det jo en balanse. Men jeg kan ikke se at teknikken hans har noen bedre overføringsverdi til spydkast?

Det er jo ikke slik at spretten hans på brystkassa henter mest energi fra kompresjon og utvidelse av brystkassa. Det er mye strekkrefleks i muskulaturen i den bevegelsen der. Jeg forestiller meg at det er noe lignende det han gjør når han kaster spyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her:

http://www.olympiatoppen.no/om_olympiatoppen/ledigestillinger/page1133.html

Er dessverre ingen ledige stillinger som Thorkildsens trener. Men dere kan kanskje søke likevel.. M.t.p. at dere vet bedre enn trenerne der. Så blir det flere medaljer til Norge. C'mon - revolusjoner idrettsnorge!

Bortsett fra at spydkast er en dørgende kjedelig sport..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maken til surking da... Thorkildsen kan benke akkurat som han vil, han er ikke underlagt noen restriksjoner i form av regler eller utførelse. Så hvorvidt man er uenig i teknikken så er jo det likegyldig for Torkildsen som er spydkaster og benker som han vil. Prestasjonen er knallsterk uansett hva en måtte mene om utførelsen. På samme vis som at folk freaker ut over benkskjorter, sporten er som den er, så uansett hvor mye man måtte mene det er "juks" så påvirker vell ikke den ens liv og blir ikke å endre sporten ut i fra hva en gjeng mener på internett.

La Torkildsen benke som han vil, 200 i benk (fint eller ei) er en enorm prestasjon, spesielt hans kroppsvekt tatt i betraktning. Og surmuling på internett sier mer om de som absolutt må mene noe om alt, en han som faktisk jobber ræva av seg, være seg benkpress, spydkasting eller bordtennis. Det er ikke rart at de som driver på høyt nivå er noe reserverte mot å dele, da det alltid er en gjeng "smart asses" som skal påpeke alt de mener er galt med alt. Det går an å IKKE trykke "send svar", "post" eller "reply", men på internett er det liksom fritt vilt å hakke på alt og alle.

Jeg vil heller benke 200 med sprett og rumpa opp, en å benke 60kg og være en surpeis på internett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maken til surking da... Thorkildsen kan benke akkurat som han vil, han er ikke underlagt noen restriksjoner i form av regler eller utførelse. Så hvorvidt man er uenig i teknikken så er jo det likegyldig for Torkildsen som er spydkaster og benker som han vil. Prestasjonen er knallsterk uansett hva en måtte mene om utførelsen. På samme vis som at folk freaker ut over benkskjorter, sporten er som den er, så uansett hvor mye man måtte mene det er "juks" så påvirker vell ikke den ens liv og blir ikke å endre sporten ut i fra hva en gjeng mener på internett.

La Torkildsen benke som han vil, 200 i benk (fint eller ei) er en enorm prestasjon, spesielt hans kroppsvekt tatt i betraktning. Og surmuling på internett sier mer om de som absolutt må mene noe om alt, en han som faktisk jobber ræva av seg, være seg benkpress, spydkasting eller bordtennis. Det er ikke rart at de som driver på høyt nivå er noe reserverte mot å dele, da det alltid er en gjeng "smart asses" som skal påpeke alt de mener er galt med alt. Det går an å IKKE trykke "send svar", "post" eller "reply", men på internett er det liksom fritt vilt å hakke på alt og alle.

Jeg vil heller benke 200 med sprett og rumpa opp, en å benke 60kg og være en surpeis på internett....

Gikk litt over stokk og stein dette her. Thorkildsen får benke, spise, drite eller hva det måtte være på hans måte, selvfølgelig. Det jeg påpekte var at jeg ikke håpet en uerfaren 15 åring ser dette, og løper ned på gymet og gjøre på samma måten...Og så tar det av og blir en diskusjon uten mål og mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk litt over stokk og stein dette her. Thorkildsen får benke, spise, drite eller hva det måtte være på hans måte, selvfølgelig. Det jeg påpekte var at jeg ikke håpet en uerfaren 15 åring ser dette, og løper ned på gymet og gjøre på samma måten...Og så tar det av og blir en diskusjon uten mål og mening.

Jeg vil bare presisere at posten ikke var rettet mot deg, men dette klippet har gått i ett div sosiale medier og forums så var mer ett samlet sukk over all negativiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...