Jump to content
Aja

For svak for baseøvelser(?)

Recommended Posts

Jeg holder på å trene meg opp igjen etter å ha vært syk en periode. Begynte forsiktig med å kun bruke øvelser med kroppsvekt+litt slynger...Fungerte greit det i en periode og jeg har blitt litt sterkere enn jeg var. Vil gjerne komme skikkelig igang med øvelser som knebøy, markløft osv.De siste ukene har jeg gått over til å trene mer med vekter, men jeg er litt usikker ifh. til øvelser/teknikk. På feks knebøy klarer jeg ikke holde ryggen helt rett+har en tendens til å lene meg litt mye fremover...Generelt kan jeg si at jeg ofte kjenner det/får vondt i ryggen når jeg prøver gjøre baseøvelser. Lurer på om dette er fordi jeg rett og slett er for svak? Og hva skal jeg isåfall gjøre for å bli sterk nok/få rett teknikk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

glemte å nevne det, men jeg har altså vært syk og gått ned i vekt+mistet mye muskler...derfor så svak :p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har prøvd. Problemet er at det går greit uten vekt, men jeg får problemer med teknikken med en gang jeg prøver med stang/vekter:blush: *flaut*

Share this post


Link to post
Share on other sites

og selv om jeg føler jeg får til teknikken greit, så kjenner jeg det ofte i ryggen, og da blir jeg plutselig veldig usikker igjen om jeg egentlig gjør det retto_O Det er kanskje normalt i begynnelsen, eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

1) Alle får en tid til annen et avbrekk ifra treningen - men det betyr ikke at du skal kutte ut de effektive øvelsene selv om du ikke løfter like mye som før.

2) Kroppen kommer seg fort tilbake - takk gud for muskelminne.

3) Du blir ikke sterkere av og kutte ut baseløftene, det er her progresjonen og den grunnleggende styrken ligger!

4) Kjør mobilitet øvelser før økten ( bevegelighet er like viktig som teknikk, for og få god teknikk.)

5) Kjør lett helt til du er sikker på teknikken, derifra er det bare og øke vektene over tid - hvis du blir flau over lave vekter har du ingen ting og gjøre på et treningssenter. TA DEG SAMMEN! alle starter ett sted, selv de i M.olympia måtte starte et sted. Du løfter de vektene du klarer, og har fokus på og slå dine personlige rekorder - og ikke fokuser på og slå andres personlige rekorder.. for da kommer du ingen vei.

6) Legg ut en video av din teknikk slikk at det blir lettere for oss og gi deg hjelp med teknikken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Jeg sleit også med ryggvondt under baseløft i starten. Problemet var at jeg ikke var sterk nok i mage og rygg til å holde det stramt når jeg løfta. Det mente pten jeg skaffa meg hvertfall. Hun fikk meg til å gjøre mange forskjellige mage/rygg-øvelser (slynge, diger ball, div plankevarianter) og noen isolasjonsøvelser for armer, skuldre, bein osv i 3-4 uker før jeg "fikk lov" å ta opp igjen baseøvelser. (Da kun med hjelper for å sikre at jeg er rett i ryggen og stram i magen)Jeg synes det hjalp meg mye hvertfall og kan anbefale å gi det et forsøk:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vel....Det er ikke akkurat snakk om et lite avbrekk her da, har vært alvorlig syk og mistet absolutt alt som kan kalles muskler.

Hele målet med innlegget var at jeg gjerne vil komme igang med baseløftene igjen(det var kanskje litt uklart?)

Jeg har tidligere fått høre fra at man må ha en viss styrke i mage/kjernemuskulatur før man kan begynne med øvelser som knebøy, markløft osv. Derfor har jeg vært usikker på om jeg egentlig er "sterk nok". Redd for å ødelegge istedenfor å bygge opp.

Joda, optimalt sett burde jeg gjerne ha selvtilliten til å ikke bry meg om noen andre. Men faktum er at jeg er usikker og synes det er veldig skummelt med mye folk. At jeg er så svak og usikker på øvelser/teknikk i tillegg gjør det mer skummelt.

Til tross for dette går jeg på treningsenteret flere ganger ukentlig og utfordrer meg selv, så å si at jeg ikke har noe å gjøre på et treningssenter synes jeg er litt merkelig?

Har du forslag til greie mobilitetsøvelser?(ja, jeg har lest endel om det, men finnes jo så uendelig mange alternativer)

Høres ut som du var i litt samme situasjon som meg da SeniorWrangler :) Er jo det jeg har holdt på med en stund. Prøve å styrke kjernemuskulaturen(med slynger, planke osv). Lurer på om jeg kanskje må fortsette med det lengre før jeg er "klar" for baseøvelsene...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg var/er svak når jeg begynte å trene, for ca en måned siden. I programmet jeg følger [linky] så begynner man litt forsiktig, og introduserer gradvis de tunge baseøvelsene. Er selv i uke 4 nå, og har akkurat begynt med teknikk-trening i knebøy (bare stanga), og markløft skal inn i uke 6. Benkpress var med fra starten. Her begynte jeg også med 20 kg, men tro det eller ei, det var faktisk nok.

Om du ikke har noe annet program du tenker å følge så vil jeg dermed anbefale nybegynnerprogrammet. Høres ut som det burde passe bra for deg også. Tror tanken der er at man skal først opparbeide grunnstyrke i 'kjernen', før de tyngre øvelsene blir introdusert litt seinere. Å trene rygg og nedtrekk for eksempel, vil hjelp på når du seinere skal begynne med knebøy.

Det høres ut som du har hatt en alvorlig sykdom eller skade. Er du helt frisk nå?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fulgte faktisk det programmet for noen år siden :p Kanskje ikke en dum ide å ta det opp igjen nå, takk for tipset :)

Har vært veldig syk ja, både sykdom(alvorlig spiseforstyrrelse) og skade®. Er langt på bedringens vei nå, men ikke helt frisk nei.

Har beinskjørhet og mye smerter(spesielt etter stygt brudd i ankelen for noen år siden+skoliose) fått beskjed om at det er avgjørende at jeg trener styrke for å ikke bli verre(og forhåpentligvis bli litt bedre! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde forresten å gjøre goblat squats istedenfor vanlige knebøy, og synes dette fungerte mye bedre. Unngikk å falle så langt fremover som jeg gjør med vanlig knebøy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg prøvde forresten å gjøre goblat squats istedenfor vanlige knebøy, og synes dette fungerte mye bedre. Unngikk å falle så langt fremover som jeg gjør med vanlig knebøy.

Det problemet har jeg også med knebøy, veldig lett å komme frampå, som visstnok er svært negativt for knærne når det blir tyngre vekter på stanga. Håper det kommer seg med mer teknikktrening.

Uff, du har vært gjennom mange problemer med skader og sykdom! :( Bra å høre det går bedre nå, så får jeg håpe det fortsetter slik framover :) Har hatt noen brudd jeg også (men ikke så alvorlig som ankelskaden høres ut som) og skader i knær. Derfor prøver jeg å ta det litt forsiktig når jeg begynner med knebøy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, får håpe på det :)

Har en video fra idag, men får ikke lastet den opp :/ Står: Den opplastede filens filendelse er ikke godkjent.

teknikk.mp4

Hva gjør jeg da? Filmet med mobilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Vel....Det er ikke akkurat snakk om et lite avbrekk her da, har vært alvorlig syk og mistet absolutt alt som kan kalles muskler.

Hele målet med innlegget var at jeg gjerne vil komme igang med baseløftene igjen(det var kanskje litt uklart?)

Jeg har tidligere fått høre fra at man må ha en viss styrke i mage/kjernemuskulatur før man kan begynne med øvelser som knebøy, markløft osv. Derfor har jeg vært usikker på om jeg egentlig er "sterk nok". Redd for å ødelegge istedenfor å bygge opp.

Joda, optimalt sett burde jeg gjerne ha selvtilliten til å ikke bry meg om noen andre. Men faktum er at jeg er usikker og synes det er veldig skummelt med mye folk. At jeg er så svak og usikker på øvelser/teknikk i tillegg gjør det mer skummelt.

Til tross for dette går jeg på treningsenteret flere ganger ukentlig og utfordrer meg selv, så å si at jeg ikke har noe å gjøre på et treningssenter synes jeg er litt merkelig?

Har du forslag til greie mobilitetsøvelser?(ja, jeg har lest endel om det, men finnes jo så uendelig mange alternativer)

Høres ut som du var i litt samme situasjon som meg da SeniorWrangler :) Er jo det jeg har holdt på med en stund. Prøve å styrke kjernemuskulaturen(med slynger, planke osv). Lurer på om jeg kanskje må fortsette med det lengre før jeg er "klar" for baseøvelsene...?

Du bygger opp en grei kjernestyrke av og bli sterkere i knebøy - dersom du spenner deg opp riktig, det skal mye til og skade seg av bare kroppsvekt og bruk av stangen over en liten periode med teknikk trening. Bruker du feil teknikk og noe tyngre vekter over tid - da vil skadene komme. Du starter som sagt på ditt nivå, og bygger deg oppover og starter ikke på det nivået som de mer erfarne gjør. At du ikke har selvtilliten til og ikke bry deg om andre er rett og slett et lite luksusproblem som du må "bygge" opp selv. Men av erfaring er ikke du den eneste, og det kommer seg, og faktum er det at de fleste som trener er hyggelige og driter i hva andre gjør når de trener (til en hvis grad). Det finnes mange fine dynamiske øvelser du kan gjøre, et lite søk på "dynamiske øvelser" og du har allerede mange øvelser. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noen ganger må man bare belage seg på å ta god tid. Er du ikke helt sterk nok til knebøy enda; du har allerede oppdaget gobletbøy, og så kan du kjøre beinpress. Ellers kan du ta brystpress-maskiner istedenfor benk, og sittende roing istedenfor at markløft. Ihvertfall er dette en mulig vei å gå for å bli sterk nok til å klare frivektøvelsene bedre (:

For videoer er det bedre å laste de opp på YouTube og linke til videoen, da jeg ikke tror fitnessbloggen støtter videofiler.

Share this post


Link to post
Share on other sites
goblet squats?

At man istedenfor å legge belastningen på vektstangen over ryggen, holder man den i hendene foran seg, og holder den på plass med hendene som om man holder et stort drikkebeger/skål, derav navnet goblet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...