Jump to content
Treningsjenta93

Hjelp en jente som vil stramme opp og få magemuskler.

Recommended Posts

Hei! Jeg er en jente på 20 år, er 164 cm høy og veier 49,7 kg. Ja jeg er slank, men er forsatt ikke fornøyd med hvordan jeg ser ut. Tror kanskje problemer er at jeg mangler muskler, fordi jeg trenger nok ikke gå ned i vekt tror jeg. Føler kanskje at jeg har mer fett på kroppen, enn det jeg har av muskler.

Jeg har nå begynt å trene styrketrening et par ganger i uka på et treningssenter, og prøver å få i meg nok proteiner. Jeg har en forhåndsvis slank mage, men har forsatt fett der. Når jeg bøyer meg ned så "velter" fettet ut på en måte, og det synes jeg er ekkelt. Er det muskler på magen jeg mangler? Ønsker synlige magemuskler, og oppstramming av kroppen!

Har dere noen råd til meg? Bør jeg ligge i kalorioverskudd samtidig som jeg trener styrketrening på mage? eller bør jeg ligge i underskudd?

I need help! :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Masse mat, lur trening.

Styrke hovedsakelig, tunge øvelser som tar på hele kroppen. Knebøy, utfall, pullups, militærpress og pushups er alle gode øvelser. HA FOKUS PÅ TEKNIKK. Ikke sløs vekk tid på situps eller mølle. Du kan sikkert legge inn noen FÅ (les: en) mageøvelse på slutten av økta, og litt cardio. Dersom målet ikke er superbra løpeform, trenger du ikke stresse med det. Hverfall ikke før du har gått litt opp i vekt. :)

Det verste du kan gjøre er å spise for lite, da dette vil gjøre at kroppen går i sultmodus og sette ned forbrenning, og lettere lagre fett. Dette kan i verste fall være starten på en spiseforstyrrelse. Prøv å få i deg nok protein, karbohdrat og bra fett, og legg deg på OVERSKUDD. Du har nemlig en veldig lav kroppsvekt, jeg er like høy som deg og veier mye mer, og er sterkere enn noensinne. Ikke vær redd for matvarer, kos deg med maten, men spis BRA mat, ikke bare tomme kalorier.

Synlige magemuskler er ikke sunt å gå rundt med hele året, jeg anbefaler deg å heller vurdere å bygge en fin ramme med styrke og mat. Skuldre, lår, rygg for ikke å snakke om DATASS. :p

For å få fram magemusklene (sixpack) trengs som regel en usunn lav fettprosent, og om du ønsker kan du sulte deg for å få det. Da får du en flat rompe, stygt hår og negler, ingen former, masse fokus på mat, null sosialt liv og en sixpack. Your choice. (Hint: velg alternativ 1):D

Og husk å hvile!! Når man trener bryter man NED kroppen, det er i hvile den blir sterk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar. Jeg tenkte meg at det var overskudd og styrketrening som måtte til. Holder meg til 1500 kalorier de dagene jeg ikke trener, og i vedlikehold de dagene jeg trener. Men det er kanskje ikke så bra om jeg vil bygge muskler, vet ikke jeg. :p Skal prøve å gå i et lite overskudd, så får jeg se hva som skjer da. Pleier å kjøre glute bridge med vekt, knebøy og andre øvelser når jeg trener på treningssenter, men må nok lære meg flere øvelser også, sånn at jeg kan variere litt. Takk for svar igjen. :love:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tusen takk for svar. Jeg tenkte meg at det var overskudd og styrketrening som måtte til. Holder meg til 1500 kalorier de dagene jeg ikke trener, og i vedlikehold de dagene jeg trener. Men det er kanskje ikke så bra om jeg vil bygge muskler, vet ikke jeg. :p Skal prøve å gå i et lite overskudd, så får jeg se hva som skjer da. Pleier å kjøre glute bridge med vekt, knebøy og andre øvelser når jeg trener på treningssenter, men må nok lære meg flere øvelser også, sånn at jeg kan variere litt. Takk for svar igjen. :love:

ALT for lite mat, som du sier. Bedre å spise vedlikehold + 100/200 kalorier på treningsfri dager og vedlikehold+ 400/500 kalorier på treningsdager. Lykke til , du kommer til å se smashing ut!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Takk for svar. Skal helt klart få trent mer baseøvelser som knebøy, markløft også videre. Problemer et bare at jeg synes det er vanskelig å gjøre knebøy med stang, så bruker heller en manuel som jeg holder mellom beina. Synes det er mye bedre! Men skal nok lære meg å bruke stang etterhvert. Er ny i dette her, så det tar sin tid. :p Men sånn er det vel med alle nybegynnere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg har en forhåndsvis slank mage, men har forsatt fett der. Når jeg bøyer meg ned så "velter" fettet ut på en måte, og det synes jeg er ekkelt.

Støtter det de andre sier over her. Men bare for å ha sagt det, når du bøyer deg ned så SKAL fettet velte ut, det er jo heelt normalt:) Hvis ikke så er jeg ekkel også :wideyed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neineinei, du er ikke ekkel! :happy: Men om du sier at det er normalt, så skal jeg tro på deg. Jeg misunner bare jenter med helt stram mage, som kan ligge på siden uten å føle at alt "velter" ut. Men kanskje de har mer magemuskler eller mindre fettprosent enn det jeg har. Nei styrketrening her kommer jeg...... gleder meg til trening i morgen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Neineinei, du er ikke ekkel! :happy: Men om du sier at det er normalt, så skal jeg tro på deg. Jeg misunner bare jenter med helt stram mage, som kan ligge på siden uten å føle at alt "velter" ut. Men kanskje de har mer magemuskler eller mindre fettprosent enn det jeg har. Nei styrketrening her kommer jeg...... gleder meg til trening i morgen!

:)

Det er fettprosenten det går på. Se på supermodeller for eksempel, de har veldig lite magemuskler (liten muskelmasse over hele kroppen egentlig), men også veldig lav fettprosent. Derfor er magen flat uansett hvordan de snur og vender på seg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det høres logisk ut. :) Magen min er jo flat når jeg ser meg selv i speilet, men med en gang jeg legger meg ned så føler jeg meg ikke vel. Men vil tro at det endrer seg når jeg kommer ordentlig i gang med styrketreningen. Har nok for lite muskler i forhold til fett, og derfor er det lett for at jeg ser slapp og dvask ut. Så tror nok at styrketrening for meg er tingen. Takk for svar igjen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Det viktigste du kan gjøre er å fokusere på hva kroppen din kan og hvor mye glede den gir deg. Jeg har sterke tvil til at fettet velter ut på en 49 kgs kropp med din høyde. Hvilke ting liker du med kroppen din? Hva er fint? Hvis du tenker negativt om deg selv vil ikke trening for utseendets skyld hjelpe så mye som du tror. Fokuser på resultatene dine. Styrketrening er gøy. Å føle seg sterk, kjenne at du kan løfte stadig tyngre. Da bygger du samtidig selvtillit. Hvis du tenker at "bare jeg gjør sånn og slik så blir kroppen fin og DA skal jeg bære fornøyd med meg selv " da blir treninga ikke så morsom som den burde og målene dine vil sannsynligvis forskyve seg og bli stadig vanskeligere å nå.

(Stol på en gammel kronisk slanker og selvkritiker- å nå vektmålet mitt var verdens største antiklimax. Etter alt det arbeidet så jeg fortsatt en stygg og dvask kjærring i speilet. Hadde jeg ikke hatt en pt som hjalp meg med riktig fokus hadde jeg antagelig fortsatt vært på slankern og tenkt at " Noen fåååå kilo til så blir jeg fornøyd..ikke det nei. Enda noen kilo da")

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det viktigste du kan gjøre er å fokusere på hva kroppen din kan og hvor mye glede den gir deg. Jeg har sterke tvil til at fettet velter ut på en 49 kgs kropp med din høyde. Hvilke ting liker du med kroppen din? Hva er fint? Hvis du tenker negativt om deg selv vil ikke trening for utseendets skyld hjelpe så mye som du tror. Fokuser på resultatene dine. Styrketrening er gøy. Å føle seg sterk, kjenne at du kan løfte stadig tyngre. Da bygger du samtidig selvtillit. Hvis du tenker at "bare jeg gjør sånn og slik så blir kroppen fin og DA skal jeg bære fornøyd med meg selv " da blir treninga ikke så morsom som den burde og målene dine vil sannsynligvis forskyve seg og bli stadig vanskeligere å nå.

(Stol på en gammel kronisk slanker og selvkritiker- å nå vektmålet mitt var verdens største antiklimax. Etter alt det arbeidet så jeg fortsatt en stygg og dvask kjærring i speilet. Hadde jeg ikke hatt en pt som hjalp meg med riktig fokus hadde jeg antagelig fortsatt vært på slankern og tenkt at " Noen fåååå kilo til så blir jeg fornøyd..ikke det nei. Enda noen kilo da")

Og jeg kan signere denne; kunne skrevet akkurat det samme selv.

Jeg veier det samme nå som for et halvt år siden, men trives ufattelig mye bedre med kroppen nå enn jeg gjorde da. Å gå ned i vekt er et begrep som burde vært avskaffet!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk, det var et fint svar. Jeg vet at du har rett, og skal prøve å fokusere på det positive! Det er positivt å bli sterkere, og jeg gleder meg til jeg klarer å løfte tyngre enn det jeg gjør nå. Å klare å glede meg over det, i steden for å sutre over det lille fettet jeg har på magen er noe jeg burde jobbe med. Vekt betyr ikke alt. Styrketrening ER gøy, og det skal jeg glede meg over. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...