Gå til innhold

Kurere allergi og matintoleranser


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Etter hva jeg har forstått så er det ikke sikkert at slike allergier vil slå ut på en eventuell test. Jeg er heldigvis ikke allergisk mot noe, men om jeg hadde vært det så tror jeg at jeg hadde holdt meg borte fra de vanlige tingene man kan være allergiske mot i en periode, for så å innføre en etter en i kosten igjen. Garantert kjedelig å utføre i praksis, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg produserer ikke (nok) av det enzymet som skal til for å bryte ned protein i bl.a kjøtt, og det virker til å være en veldig vanskelig ting for fastlegen min å behandle. Ville vært greit om dette faktisk kunne forsvinne/oppstå/øke produksjon ved hjelp av å spise annerledes eller noe.

Prøv å kutte ut brød og andre kornprodukter. Inneholder antiproteaser som kan gi utslag ved ellers under-optimale proteasenivåer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt annpå. F.eks melke intoleranse forsvinner ikke

Bare lurer på om dere (ernæringsfysiologer) lærer at melke-intoleranse er det opprinnelige (regelen), mens melke-toleranse er utviklet senere (unntaket). Kun europeere og enkelte stammer i Afrika tolererer laktose.

Hvorfor er det derfor noen av oss (europeere) som forsatt ikke tåler melk er ganske åpent, men kan ha noe pasteuriseringen å gjøre, eller at det har blitt avlet fram melk type A1 vs A2 (kan vise seg at A1 gir høyere intoleranse enn A2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på om dere (ernæringsfysiologer) lærer at melke-intoleranse er det opprinnelige (regelen), mens melke-toleranse er utviklet senere (unntaket). Kun europeere og enkelte stammer i Afrika tolererer laktose.

Hvorfor er det derfor noen av oss (europeere) som forsatt ikke tåler melk er ganske åpent, men kan ha noe pasteuriseringen å gjøre, eller at det har blitt avlet fram melk type A1 vs A2 (kan vise seg at A1 gir høyere intoleranse enn A2)

Jepp, det lærer man. At noen ikke tåler laktose handler om at de ikke har laktasegenet, og det handler om arv. Innvandring og blanding av "raser" fører til at disse genene sprer seg asymmetrisk, slik at det dukker opp folk som tåler melk på ulike steder. Det er selvfølgelig høyest tetthet av de som tåler melk i de områdene der melk har vært en del av kostholdet lengst, sånn som de du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Sliter med å vite hva jeg egentlig har. For 2 år tilbake tok jeg en allergi test mot melk, og det var negativt.

Så har jeg alltid trodd at jeg ikke tåler laktosen siden jeg har får en type oppblåsthet, men så prøvde jeg vanlig lett melk i dag, og den fikk jeg ikke diare av? Må ofte tømme meg noen timer etter havregryn blandet med redusert laktose :p og ost (dette er ikke diare)

vet selv at jeg tåler litt laktose, men er veldig usikker på hva jeg egentlig tåler av alt.

Vurderer selv å gå til fastlegen for å ta blodprøve, men vil vite om noen som har peiling på hva dette kan være?

Jeg tok test hos vanlig lege, slo negativt ut. Dro til Balderklinikken og fikk påvist melke- gjær og sukker allergi... (eller inntolleranse, hun brukte så mange greske ord at jeg ble litt forvirra,r )

Jeg anbefaler deg å sjekke det ut hos dem, de holder til i Oslo. Det er verdt pengene.

Fikk beskjed om at jeg kunne bli frisk. Venter fortsatt på den dagen hvor jeg kan spise kesam igjen (evt sjokolade, men det høres ikke like bra ut:rolleyes:) !! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt MRT test som skal være veldig bra. Den viste at jeg var veldig intollerant mot brokkoli - noe jeg nesten aldri spiser. Egg spiser jeg veldig mye av men var lite reaktivt. Mulig man kan bli intollerant av å spise for store mengder at en matvare, men ser ikke ut som det alltid er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok test hos vanlig lege, slo negativt ut. Dro til Balderklinikken og fikk påvist melke- gjær og sukker allergi... (eller inntolleranse, hun brukte så mange greske ord at jeg ble litt forvirra,r )

Jeg anbefaler deg å sjekke det ut hos dem, de holder til i Oslo. Det er verdt pengene.

Fikk beskjed om at jeg kunne bli frisk. Venter fortsatt på den dagen hvor jeg kan spise kesam igjen (evt sjokolade, men det høres ikke like bra ut:rolleyes:) !! :p

Tusen takk for et godt tips :D hvor mye kostet det? jeg bor i Bergen da, men kan jo alltid reise til Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et godt tips :D hvor mye koster det? jeg bor i Bergen da, men kan jo alltid reise til Oslo.

Jeg husker ikke nøyaktig. Men det ble nok over 1000 lappen!

Ja, ser at det er litt stress, men er virkelig verdt det. Jeg dro fram og tilbake fra Kristiansand på en dag, angrer ikke et sekund:)!

Håper du finner ut av det, unner ingen å gå rundt med sånne plager! (http://www.balderklinikken.no/)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Har et veldig atypisk mønster av allergier og intoleranser og jeg skal ikke liste opp alle her.

Men jeg lurer på om noen her har erfaring med å "kurere" allergi mot laks?

Jeg har vært allergisk mot fisk fra jeg var født hvor symptomer på veldig lite inntak (typ 1 bit av en fiskepinne) resulterte i pustevansker, opphovning i hals i tillegg til eksem.

Da jeg var rundt 20 ville jeg prøve å spise fisk og startet forsiktig. Spiste da mye laks i en periode uten symptomer og så på meg selv som kurert.

Da jeg var 24 kollapset hele systemet mitt og jeg ble allergisk mot omtrent alt, hadde magekramper og eksem over HELE kroppen. Gikk på steng diett og ble mye bedre, men kan den dag i dag ikke spise laks uten at jeg blir dårlig (jeg reagerer ikke på hvit fisk). Jeg får også pustevansker av dampen dersom noen steker laks i nærheten av meg.

Men det jeg synes er så innmari rart, er at jeg kan spise røkt laks og rå salma-laks uten noen form for liknende reaksjoner.

Jeg lurer derfor på om noen her har samme erfaring som meg, noen forslag til hvorfor jeg plutselig ikke kan spise varmebehandlet laks og om det er noe jeg kan "behandle"? (Til info er jeg også pollenallergiker, har middallergi + allergi/intoleranser mot div matvarer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har matallergi så det holder i familien. Da snakker vi om nesten alt. Løste en del med å fjerne alle allergener fra kostholdet i 6 mnd etter annefaling fra dr. Bernt Rognlien på Balderklinikken i Oslo. Deretter ble en og en allergen (eks soja, mais osv) gradvis introdusert i kostholdet. Noe gikk greit og går fortsatt greit i moderate mengder, mens annet fortsatt er uaktuelt. Noe ga kløe i munnen, mens andre ting ga magesmerter, løs mage/diare og oppblåsthet. Mitt tips er en skikkelig test eks på Balderklinikken. Koster litt, men er veldig god test. Der ble det avdekket mange flere allergier enn til vanlig lege. Balderklinikken bruker subcutane injeksjoner, mens det vanlige er å rispe inn i huden. Ikke like pålitelig. Vi avdekket 60% mere allergi på Balder. En del brikker falt på plass da…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har matallergi så det holder i familien. Da snakker vi om nesten alt. Løste en del med å fjerne alle allergener fra kostholdet i 6 mnd etter annefaling fra dr. Bernt Rognlien på Balderklinikken i Oslo. Deretter ble en og en allergen (eks soja, mais osv) gradvis introdusert i kostholdet. Noe gikk greit og går fortsatt greit i moderate mengder, mens annet fortsatt er uaktuelt. Noe ga kløe i munnen, mens andre ting ga magesmerter, løs mage/diare og oppblåsthet. Mitt tips er en skikkelig test eks på Balderklinikken. Koster litt, men er veldig god test. Der ble det avdekket mange flere allergier enn til vanlig lege. Balderklinikken bruker subcutane injeksjoner, mens det vanlige er å rispe inn i huden. Ikke like pålitelig. Vi avdekket 60% mere allergi på Balder. En del brikker falt på plass da…

Takk for tips, skulle kanskje skrevet i den forrige posten at jeg allerede har vært innom balderklinikken, og den prosessen som du nevner, hjalp meg mye. Har alle papirene derfra og fra ernæringsterapeut og går tidvis tilbale til basic-dietten når kroppen min er overbelastet. Det bare føles som om jeg aldri kommer helt ut av den sirkelen helt og må resette kroppen med jevne mellomrom uansett hva jg gjør.

Men det skal sies at jeg er veldig glad jeg gikk til balderklinikken, de fant ut mye og skrev også et vedlegg for meg som gjorde at jeg kunne søke om støtte hos nav for ekstra utgifter i matveien.

Jeg får vel bare se ting an og vurdere om jeg skal ta en ny runde med allergenrensing i kosten. Er bare så kjedelig å bare leve på kjøtt, begrenset utvalg grønnsaker og frø ... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, skulle kanskje skrevet i den forrige posten at jeg allerede har vært innom balderklinikken, og den prosessen som du nevner, hjalp meg mye. Har alle papirene derfra og fra ernæringsterapeut og går tidvis tilbale til basic-dietten når kroppen min er overbelastet. Det bare føles som om jeg aldri kommer helt ut av den sirkelen helt og må resette kroppen med jevne mellomrom uansett hva jg gjør.

Men det skal sies at jeg er veldig glad jeg gikk til balderklinikken, de fant ut mye og skrev også et vedlegg for meg som gjorde at jeg kunne søke om støtte hos nav for ekstra utgifter i matveien.

Jeg får vel bare se ting an og vurdere om jeg skal ta en ny runde med allergenrensing i kosten. Er bare så kjedelig å bare leve på kjøtt, begrenset utvalg grønnsaker og frø ... :/

Det skjønner jeg godt. Mager trøst, men med et isolert kosthold er du garantert å spise veldig rent og sundt. Du vet jo til en hver tid hva du putter i deg;) i vår familie ble det jo en livsstilsendring utav det. Selv om jeg jukset så det holdt leeeenge. Nå har unga flytta ut, men de holder fortsatt 90% på det de lærte av dette. Mager trøst for deg når du sitter med frøbollen forran deg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg godt. Mager trøst, men med et isolert kosthold er du garantert å spise veldig rent og sundt. Du vet jo til en hver tid hva du putter i deg;) i vår familie ble det jo en livsstilsendring utav det. Selv om jeg jukset så det holdt leeeenge. Nå har unga flytta ut, men de holder fortsatt 90% på det de lærte av dette. Mager trøst for deg når du sitter med frøbollen forran deg;)

Hehe, mager trøst i dobbel forstand ;) men ja, det er kanskje noen ting man bare må leve med. Jeg har juksa ganske mye en stund nå, så får se om ikke jeg legger inn litt endringer etter nyttår igjen.

Takk for tips og litt realitetscheck :) (jeg er alt for flink til å jukse bare for å kunne føle meg normal i sosiale sammenhenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Annonse

DET ER EN NATURLIG LØSNING FOR MATALLERGIKERE FOLKS. Teorien har bare ikke kommet til Norge ennå. «Alle sykdommer starter i tarmen (gut)», og ved et strengt kosthold i 1-3 mnd kan man reversere matallergier kraftig og også bli kvitt autoimmune sykdommer - eksem, psoriasis, astma osv. Tarmhelse er mye mye viktigere enn vi tror og har vi matallergier har vi såkalt - LEKK TARM - (leaky gut), som det går ann å reparere. Fermentering, probiotika, digestive enzymes... kunne pratet mye mer om tarmen men søk etter «heal your gut, allergies» og du vil finne mye om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...