Gå til innhold

Bikini fitness debutant 2014? (avsporing)


BenedicteJ

Anbefalte innlegg

Jeg er litt uenig med tanken at bikini "bare er slanking".

For det første er idealet faktisk litt mer fett i bikini.

For det andre trengs det mindre muskler, og da er det ikke til å stikke under en stol at det er mindre doping der. Hvis man helst vil konkurrere under like, rene vilkår, så er jo bikini et bedre valg. Nå tror jeg faktisk at af tiltrekker seg "sunnere" jenter da, men det blir bare antagelser. Men ja, det finnes bikinijenter som boler og, men det er jo idiotisk da idealet er å være feminin.

For det tredje er idealet, de proffe,langt fra bare tynne og svake! Det at det er mange lite muskelløse jenter i norsk bikini er ikke sporten sitt problem, det er deltagerne som velger å melde seg på (og dommerne da, men nå var jo tendensen i Stavanger veldig tydelig :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes ingen riktig/galt. Bikinifitness er ikke ENTEN sunt eller usunt. Det er to forskjellige prosjekter feks Christina Strøm Fjære og de nylig friske spiseforstyrrede jentene som døyver den dårlige selvfølelsen med "sunn" trening og sulting. "Det er jo fitness". Fitness er allment akseptert i motsetning til anoreksi, og å gå fra sykehus til scene er EKSTREMT usunt. Det betyr ikke at alle som står på scenen er selvdestruktive, usikre jenter. Slutt å farge svart/hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke ta del i resten av tråden her, så skal bare svare på dette avsnittet her.

Når du sier "beste form", da må jeg nesten anta at du mener beste estetiske form (noe som selvfølgelig blir sterkt subjektivt). For hvis du mener beste form som i hva man kan gjøre, hvilket overskudd man har og/eller generell "sunnhet", så er det jo strengt tatt ikke når man er sceneklar man er i sin beste form.

Fitness i seg selv dreier seg i stor grad om det estetiske, så ja, jeg være så ærlig å si at mye handler om det. Og jeg er helt enig i at den formen man har på scenen ikke er sunn. Men den formen er kun for en kort periode og for å komme dit må man være sterk fysisk (tro det eller ei!) og i mesteparten av tiden ha et sunt kosthold. Og i mine øyne (ja, det er subjektivt) så er det en fantastisk form. Uansett så var det ikke min hensikt i innlegget å formidle at sceneformen er sunn, som jeg regner med at du forsto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordrer noen til å legge frem bevis på at bikiniformen ikke er helsemessig forsvarlig/god. Min hypotese er at de aller fleste/alle blodprøveresultater er godt innenfor normalen. Om de skulle avvike på noen så bør det kontrolleres opp mot bruk av p-/piller og andre legemidler(testosteronderivater, astmamedisiner som f.eks efedrin og clenbuterol).

Noen utøvere som tar utfordringen? Kanskje noen coacher som representerer flere kan administrere det?

Edit: Det slo meg rett etter jeg skrev posten. Sett ting i perspektiv. Å kalle bikiniformen for usunn, samtidig som det står kvinnelige Mr.Olympiabyggere stappfulle av trenbolon og 5%(eller mindre) underhudsfett og er fullt fungerende++ blir det rett og slett tullete.

Hvis de her:

IMG_3235.jpg

Er USUNNE,

Så burde vel disse:

female-bodybuilders.jpg

...være nær døden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett i lys av Anniken Aronsen sitt innlegg så er jeg i ferd med å endre oppfatning - om det er slik at når en går på scenen så er en i den mest usunne og dårligste formen i løpet av et år - og det er akkurat det som gir høy score - så virker konkuranseformen å være idiotisk. I Kina snurpet man tærne til kvinner og fant det usedvanlig vakkert og atråverdig. "Syke" skjønnhetsidealer blir aldri riktig...

Dette trenger jeg nok mer forklaring på, før jeg forstår det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett i lys av Anniken Aronsen sitt innlegg så er jeg i ferd med å endre oppfatning - om det er slik at når en går på scenen så er en i den mest usunne og dårligste formen i løpet av et år - og det er akkurat det som gir høy score - så virker konkuranseformen å være idiotisk. I Kina snurpet man tærne til kvinner og fant det usedvanlig vakkert og atråverdig. "Syke" skjønnhetsidealer blir aldri riktig...

Dette trenger jeg nok mer forklaring på, før jeg forstår det..

Beundringsverdig av deg å plukke ut en liten del av det innlegget og overdrive det maksimalt. Det er ikke usunt å ha den formen i en kort periode hvis man ser det i et helhetsperspektiv (jeg hopper meg på utfordringen til å legge frem bevis). Men jeg ser egentlig ingen grunn til å prøve å overbevise seg om noe du allerede har bestemt deg for å kritisere. Så for all del, vær så negativ og kverulerende som du bare orker, men vær så snill å la andre ha sine drømmer i fred. For de fleste dreier dette seg om mye mer enn å ha fettprosenten til et minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett i lys av Anniken Aronsen sitt innlegg så er jeg i ferd med å endre oppfatning - om det er slik at når en går på scenen så er en i den mest usunne og dårligste formen i løpet av et år - og det er akkurat det som gir høy score - så virker konkuranseformen å være idiotisk. I Kina snurpet man tærne til kvinner og fant det usedvanlig vakkert og atråverdig. "Syke" skjønnhetsidealer blir aldri riktig...

Dette trenger jeg nok mer forklaring på, før jeg forstår det..

Det er iallefall det som er mitt ankepunkt.. jeg ser poenget med konkurranser som kun går på det estetiske.. Det er ikke min ting, men jeg har ingenting imot det.

Men med tanke på at det går på det estetiske, og ikke hva man kan gjøre eller hvordan man føler seg, så ser jeg ingen grunn til at det skal kalles "fitness".

Dette går også på andre estetiske grener, forresten... Hvis det kun er den estetiske delen som er på topp, så ser jeg ikke på det som å være i best mulig form.

(At jeg selv ikke ser det som noen estetisk topp er underordnet.

På en annen side, det er nå pretty much lørdag, og vin og øl har hatt en viss virkning på meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beundringsverdig av deg å plukke ut en liten del av det innlegget og overdrive det maksimalt. Det er ikke usunt å ha den formen i en kort periode hvis man ser det i et helhetsperspektiv (jeg hopper meg på utfordringen til å legge frem bevis). Men jeg ser egentlig ingen grunn til å prøve å overbevise seg om noe du allerede har bestemt deg for å kritisere. Så for all del, vær så negativ og kverulerende som du bare orker, men vær så snill å la andre ha sine drømmer i fred. For de fleste dreier dette seg om mye mer enn å ha fettprosenten til et minimum.

Du har kanskje ikke lest tråden i sin helhet? Jeg kverulerer ikke og er ikke forutinntatt - jeg ble bare usikker når jeg leste innlegget ditt og så ber jeg kun om litt mer og utfyllende informasjon. Det er tydelig at du ikke vil dele den med meg, men kanskje noen andre vil. Men altså - gi gass og stå på! Jeg applauderer folk som følger drømmene sine. Om noe, så håper jeg bare de har gode rådgivere med seg underveis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje ikke lest tråden i sin helhet? Jeg kverulerer ikke og er ikke forutinntatt - jeg ble bare usikker når jeg leste innlegget ditt og så ber jeg kun ut litt mer og mer utfyllende informasjon. Det er tydelig at du ikke vil dele den med meg, men kanskje noen andre vil. Men altså - gi gass og stå på! Jeg applauderer folk som følger drømmene sine. Om noe, så håper jeg bare de har gode rådgivere med seg underveis...

Jeg har faktisk lest tråden og gjennom all den dritten som er blitt lagt ut her er det lett å gå i surr med hvem som sier hva. Men når du først skal kommentere et innlegg, går det an å prøve å forstå budskapet og ikke trekke frem en enkelt setning og vri den om for alt det er verdt. Da kan du klare å argumentere for at høydepunktet for all sport er usunt. Det blir det samme som å rakke ned på kampsport fordi man utsetter kroppen for skade. Men man kan ikke si at en bokser er usunn fordi han for juling i ringen, på lik linje som med fitnessutøvere som har lavt inntak av visse næringsstoffer i en kort periode. Å presse kroppen er noe man gjør i de fleste sporter, dette er ikke et unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de her:

IMG_3235.jpg

Er USUNNE,

Om de for ett år siden var innlagt for spiseforstyrrelser og er nå ´´friske´´av torsk, brokkolig og knebøy så JA det er usunt. (Sier ikke at alle disse jentene er det) Det er en fettprosent og kropp de har i noen få uker i løpet av året, altså et nokså uoppnåelig ideal for de fleste av oss, derfor er jeg skeptisk. Dette er formen de lengter etter hele året, og som de gleder seg til å ha igjen når det er tid for å vise fram det de har bygget under alt ´´flesket´´(normal fettprosent). Etter min mening er det for mye fokus på utseende, og MANGE (merk: ikke alle) av bikinijentene vil verdsette seg selv basert på nettopp dette: fitness, og føle seg vakrere og mer verdt når de har denne formen. Oss vanlige jenter vil gjerne se ut som disse på scenen, noe som strengt tatt er umulig. Plutselig er et ideal skapt som er usunt og uoppnåelig. Det handler ikke om at det er usunt bare for dem, men også hvordan det blir en trend og påvirker andre.

Så burde vel disse:

female-bodybuilders.jpg

...være nær døden?

Eeeeh, ja. Men disse skader kun seg selv, har vanskelig for å tro at dette blir en trend. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre mange med spiseforstyrrelser som skal stille, det blir for mange en lovlig måte å være spiseforstyrret på, men dette burde de aktuelle coachene ta opp. Det kan ikke være forsvarlig å være Coach til en som sliter med spiseforstyrrelse, tipper det og gå ned ekstremt i fettprosent også opp igjen ikke hjelper den mentale delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå tok Iambro akkurat det poenget jeg skulle til å skrive selv :p (om bodybuilderne)

Alle er forskjellige! Hvorfor blir ei som skal stille i den ene grenen automatisk ansett som skrøpelig, spiseforstyrret, ute av stand til å vite sitt eget beste, gråter av fettoppgang og forguder sceneformen som det viktigste i livet. Mens "tøffe jenter", som f.eks AF-Emilie og Camilla fra forumet har psyke av stål og bare ser på sceneformensom et nødvendig onde. Når det de gjør er i prinsippet akkurat det samme, bare drakt og poseringene er ulike på selve konkurransedagen.

http://artisticfitness.blogg.no/1368368113_hva_trener_vi_for.html

De nederste bildene i denne posten viser jo hva jeg tror er nærmere normalen, enten det gjelder den ene eller andre grenen. De aller, aller fleste er sinnsfriske treningsglade jenter som gjør det fordi de liker det og det gir de glede, enten det er af eller bikini.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene er vel at Emilie er åpen med at hun spiser mye mat... Og at det er viktig og ikke noe hun tuller med.

Mens andre går på en eller annen diett hele året og er åpne på at de sliter med maten. Enkelte skriver jo om bulimi osv også.

Jeg sier ikke at sistnevnte er svake, men at de kanskje burde få et fokus på å bli 100 % friske før de stiller.

Nå tok Iambro akkurat det poenget jeg skulle til å skrive selv :p (om bodybuilderne)

Alle er forskjellige! Hvorfor blir ei som skal stille i den ene grenen automatisk ansett som skrøpelig, spiseforstyrret, ute av stand til å vite sitt eget beste, gråter av fettoppgang og forguder sceneformen som det viktigste i livet. Mens "tøffe jenter", som f.eks AF-Emilie og Camilla fra forumet har psyke av stål og bare ser på sceneformensom et nødvendig onde. Når det de gjør er i prinsippet akkurat det samme, bare drakt og poseringene er ulike på selve konkurransedagen.

http://artisticfitness.blogg.no/1368368113_hva_trener_vi_for.html

De nederste bildene i denne posten viser jo hva jeg tror er nærmere normalen, enten det gjelder den ene eller andre grenen. De aller, aller fleste er sinnsfriske treningsglade jenter som gjør det fordi de liker det og det gir de glede, enten det er af eller bikini.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er muskelmassen, noe som tydelig gjenspeiles i både deltakerstandarden og bedømmingene i AF. Bedømminga i bikinifitness var ærlig talt merkelig. Å bygge såpass med muskulatur til å kvalifisere seg til AF er ikke forenelig med amfetaminderivater og torsk, det krever så mye mer resten av året, og en annen type innsats. I tillegg er muskelmassen et kalorireservoar for kroppen. Riktignok ikke like bra som fett - men det er nå likevel et nødlager, og muskelmassen gjør det nødvendig å få i seg i hvert fall et minimum av kalorier. I tillegg har jeg inntrykk av at athletic- og bodyfitness har utøvere med mer stabil psyke, selv om det fortsatt er mange som ikke burde stille. Personlig tror jeg det handler om at veien frem til AF er så uendelig mye lenger enn til bikinifitness, slik at de aller mest labile jentene faller av på veien. Bare så det er sagt, AF har sannelig sine utfordringer de også, men de er i mine øyne ikke like omfattende som bikinifitness sine. Bikinifitness er nesten blitt en epidemi i visse kretser.

Når du drar frem enkeltpersoner bør du også gi de muligheten til å forsvare seg, Hanne.

Emiliemo, FrkHoel (håper dere er riktige folk, da... Jeg googlet dere, og dere så sterke ut, i det minste :shy:)

IAmaBro, for min del handler det ikke om det fysiske. Isolert sett er ikke fettprosenten så ille, jeg ligger relativt lavt hele året selv uten at jeg viser noen tegn til hormonelle stressresponser, men det handler om konteksten den oppstår i. Er det brukt efedrin eller amfetaminderivater for å stilne sult? Handler konkurransen om å bekrefte at man er verdifull og vakker? Har man problemer med det psykiske aspektet ved mat resten av året, nekter man seg konsekvent matvarer? Er hovedrekrutteringen av jenter som er usikre, forvillede og med dårlig selvbilde? For meg handler det om at bikinifitness har blitt et beite for alle sauene, og ikke det bikinifitness handler om: en sunnere fettprosent enn AF, en veltrent kropp, en konkurranse med seg selv og sine mål, og en selvrefleksjon hos utøverne over konkurranseformen som fører til en sunn psyke året rundt. Bikinifitnessgrenen burde ta disse utfordringene seriøst, slik styrkeløft gjorde med antidopingarbeidet. Det handler om holdninger, verdier og idealer i idretten som bør tydeliggjøres, slik at det kan bli en gren verdt å følge med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte de to som positive eksempler på det jeg synes fremstår som tøffe, sterke jenter, så det er jo egentlig ingenting å forsvare seg mot. Det var heller et kompliment :) Det var jo nettopp bilde av fire jenter som skulle illustrere bikini og, uten at de ble tagget for å kunne forsvare seg.

Ellers er jeg helt enig i det du sier Indiska om at bikini har blitt en epidemi som tiltrekker mange som heller burde fokusere på helse. Ikke noe "men" der. Punktum. I og med at alle må være tilknyttet et team så må lederne av teamet sette foten ned og slippe hva som helst ut på en scene. Kanskje det burde vært mulig å avvise folk på innveiinga som ikke hører hjemme i en muskelkonkrranse?

Problemet kommer når man drar alle over en kam. Som den fordømminga trådstarter blir møtt med, helt uten at de som dømmer kan noe om bakgrunnen hennes. Slik som at "de som driver med bikini spiser bare torsk og tar amfetamin" Det er så mange gråsoner. Og grensen mellom en lav BF-utøver med gode muskelgener og en tynnbygd bikinijente som har løftet i årevis og drar 120kg i markløft er syltynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://fitnessbloggen.no/anne-cathrine-mye-muskler-bikini-fitness/

Denne jenta har jobbet hardt de siste månedene for å KVITTE seg med muskler for å stille i bikinifitness i helga. Typ cardio 3 ganger om dagen. Med den kroppen hun hadde forrige konkurranse sier det litt om sporten, ikke internasjonalt, der hun hadde slått an, men i Norge. Etter min mening var den formen hun stilte med forrige konkurranse den formen fler bikinijenter burde ha, dersom de absolutt skal stille. Spise mat, være glad og frisk og bruke TID for å bygge, ikke kaste seg på scenen med en gang de har tatt en knebøy. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://fitnessbloggen.no/anne-cathrine-mye-muskler-bikini-fitness/

Denne jenta har jobbet hardt de siste månedene for å KVITTE seg med muskler for å stille i bikinifitness i helga. Typ cardio 3 ganger om dagen. Med den kroppen hun hadde forrige konkurranse sier det litt om sporten, ikke internasjonalt, der hun hadde slått an, men i Norge. Etter min mening var den formen hun stilte med forrige konkurranse den formen fler bikinijenter burde ha, dersom de absolutt skal stille. Spise mat, være glad og frisk og bruke TID for å bygge, ikke kaste seg på scenen med en gang de har tatt en knebøy. :)

Amen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...