Gå til innhold

Men's Physique - ikke klar for Norge?


andre2003

Anbefalte innlegg

I dette tilfellet er det nok sverige som dømmer feil, de svenske gutta hadde knapt nok fått gå på scenen i USA. Men jeg er helt enig i at størrelsen teller for mye. At de oppfordrer til dopingbruk får du bare mene, da det er opp til en selv å bestemme, men at det kan virke som en dytt i ryggen på noen når man må være såpass stor er ikke til å unngå. Tror ikke det går under idrett heller.

Edit: Må nesten legge til at det er litt fåfengt av deg å dra opp det temaet når det er en kroppsbyggerkonkurranse du ser på.. Hva forventer du egentlig?

Det må være lov å stille seg kritisk til både forbund og utøvere selv om det kalles kroppsbygging. Det jeg mener er at folk i denne bransjen er over middel naive. Når man har en ideologi om at "mer er bedre" er det klart at det er en bransje som er gjennomsyret av dopingmisbruk. Og forbund og bransjen i seg selv er med på å støtte opp om dette ved manglende dopingkontroller, deres ideologi og det faktum av at de stikker hodet i sanden. Flere av de personene som er våre forbilder og rollemodeller kan du være sikker på har tydd til snarveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må være lov å stille seg kritisk til både forbund og utøvere selv om det kalles kroppsbygging. Det jeg mener er at folk i denne bransjen er over middel naive. Når man har en ideologi om at "mer er bedre" er det klart at det er en bransje som er gjennomsyret av dopingmisbruk. Og forbund og bransjen i seg selv er med på å støtte opp om dette ved manglende dopingkontroller, deres ideologi og det faktum av at de stikker hodet i sanden. Flere av de personene som er våre forbilder og rollemodeller kan du være sikker på har tydd til snarveier.

Sånn blir det når tilskuere vil se svære folk og freakshows, hvis det hadde vært null bruk hadde vi ikke hatt byggere over 95 kg og sporten som vi kjenner den idag hadde vært død. Selv om det i og for seg hadde vært sunnere for alle. Jeg er litt nysgjerrig på dette med å kalle det snarvei, hvis vi snakker utelukkende om de større gutta så er det jo ingen snarvei, målet deres i utgangspunktet er jo faktisk ikke mulig å nå naturlig? Hvis ingen var over sitt genetiske potensiale ville det vært langt mindre populært enn idag hvertfall. Ikke at jeg støtter bruken på noen måte, men sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist å se en klasse som har all forutsetninger for å bli en flott rekrutteringsklasse bli fyllt til randen av folk som har fysikker som passer bedre i tyngre klasser. Jeg syns selv at MP er en flott klasse og de beste har linjer og symmetri som gruser kroppsbygging (etter min mening). Men det er vanskelig for folk å vite hva som kreves når de forskjellige forbund ikke dømmer likt.

Jeg tror og at bedømmingen avhenger av hvem som står på scenen. Med det mener jeg at om det er 4 stykker som har en noenlunde lik masse og så er det en femte som er større. Så vil mest sannsynligvis han store bli dømt ned fordi han skiller seg ut. Men, i en annen konkurranse kan alle være på størrelse med han og da blir resultatet anderledes.

MGA91 kommer med et godt spørsmål "Hvor passer egentlig gutta inn på 20-25 år?" MIne tanker er at om de har trent noen år, har ok gener og er reine så er AF nok plassen for de. Har de eksepsjonelle gener så kan de nok velge å vrake, men de ytterst får har det. Å konkurrere er jo heller ikke noe man har krav på å gjøre. Man nå ha innsyn nok til å skjønne om dette faktisk er noe jeg har fysikk til å bedrive. Om du er født 1.50 høy så kan man ikke forvente å bli en god basketballspiller. Samme er det med "fitness", ikke alle har de medfødte redskapene. Uansett hvor hardt man trener og hvor flink man er med kosten.

Så kommer jo moral spørsmålet opp. Kanskje det er liksågreit at rekrutteringsklassen har svære folk, slik at færre folk trakker inn i et miljø som kanskje ikke er den beste plassen man kan ende opp? Heldigvis har vi fremdeles fri vilje, og klarer man å ta valg man kan stå for resten av livet så kan man vel ikke forvente mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvorfor folk tror MP er herrevarianten til Bikinifitness. Det er selvfølgelig Womens Physique som er den kvinnelige varianten av Mens Physique. Ligger jo i navnet. Uansett er størrelsen på utøverne internasjonalt på nivå med de beste i Norge om ikke enda større. Mikael som vant i Stavanger Open i høst og fikk en fantastisk 5.plass i Arnold Classic nå nylig, fikk beskjed om at han måtte legge på seg mer muskler for å komme enda høyere opp. Forskjellen på CBB og MP er først og fremst at man ikke bør se like rippa ut i MP pluss at hår, hud osv også skal vurderes. Man bedømmer helheten og ikke bare kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men's physique er mer krevende enn folk tror. Det er ikke noe tynnjpack småguttekonkuranse.. Hvor stammer mens' physique ifra? Utlandet... se på de beste physique fysikkene rundt om i verden og samtlige er større en nesten alle norske deltagere. Se på Greg plitt, Steve cook, eller disse "reklame " folka som dere nevnte, lazar angelov osv og de " fine fysikkene" uten for mye masse og for deffa. Jeg lover dere at alle disse " fine" fysikkene som ikke er alt for " store" er så latterlig mye større en dere tror. Folk som gjør det bra i utlandet lover jeg dere at er rimelig massive.

I Norge er det ikke å legge skjul på at så lenge man har trent litt hardere og tyngre å ser større ut en f.eks 9 av 10 deltagere. Så er det DENNE som blir dratt ned. Hva kan han for at de andre ikke når opp skikkelig?

F.eks Fitnessbloggen egne Stian L skulle i mine øyne vunnet hele dritten.. han hadde en PERFEKT physique fysikk, men bare fordi i Norge kan en haug av smågutte barn som har trent i 3-4 år delta så blir standarden lagt rundt disse og han blir trukket ned..

Tusen takk! Utrolig hyggelig å høre. Tilbakemeldingene etter konkurransen har vært utrolig bra! Plasseringen er jo en ting, men det er publikums oppfatning som er viktig når alt kommer til alt. Jeg har trent seriøst i 20 år men mener alikevel selv at jeg passer bedre i MP enn i bygging. Jeg liker også stilen bedre:). Vi får se hvordan det blir på Lørdag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fatter ikke hvorfor folk tror MP er herrevarianten til Bikinifitness. Det er selvfølgelig Womens Physique som er den kvinnelige varianten av Mens Physique. Ligger jo i navnet. Uansett er størrelsen på utøverne internasjonalt på nivå med de beste i Norge om ikke enda større. Mikael som vant i Stavanger Open i høst og fikk en fantastisk 5.plass i Arnold Classic nå nylig, fikk beskjed om at han måtte legge på seg mer muskler for å komme enda høyere opp. Forskjellen på CBB og MP er først og fremst at man ikke bør se like rippa ut i MP pluss at hår, hud osv også skal vurderes. Man bedømmer helheten og ikke bare kroppen.

]

men... no ... legs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner vel egentlig at MP blir mer sammenlignet med Bikinifitness og kanskje bodyfitness en WP. I WP så setter man poseringer og viser frem hele fysikken.

NPC_Womens_Physique_Front_Double_Bicep_1.jpg

NPC_Womens_Physique_Back_Double_Bicep_1.jpg

NPC_Womens_Physique_Side_Tricep_With_Leg.jpg

NPC_Womens_Physique_Side_Chest_With_Arm.jpg

NPC_Womens_Physique_Front_Ab_Thigh.jpg

Men når det kommer til posering for MP så kjører man spesielle versjoner av kvartvendinger (mye som man gjør i bodyfitness).

cnVd02k.jpg

Det er selvfølgelig leit om utøvere føler at det er negativt å bli sammenlignet med bodyfitness og bikinifitness. Men jeg tror ikke det er ment negativt, folk bare liker å sammenligne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går mot en utvikling der alle klassene blir større. Dagens Men´s Physique-utøvere likner stadig mer på old school bobybuilderne. I videoen som Stian L posta, argumenteres det med at MP-klassen er "achieveable" for gutta på treningssenteret som har lyst til å se sånn ut. Det er tull. Mange av disse utøverne er faktisk unormalt store. Å argumentere med at de beste har trent i 10 år eller mer, er irrelevant. Folk har en tendens til å være av den oppfatning at vi kan bli veldig muskuløse dersom vi bare trener hardt nok over en lengre periode med riktig kosthold. Menneskekroppen er biologisk og fysisk ikke skapt for å ha for mye muskelmasse, da dette vil være til ulempe. Det er nettopp derfor progresjonen stopper opp. Ditt genetiske potensiale vil nåes etter en gitt tid, som er mye kortere enn hva ser ut til å være den allmenne oppfatningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt hvordan man ser det. Det er jo utrolig mye større deltagelse i de mindre klassene; AF,MP,Bikini og bodyfitness enn det er i de øvrige klassene, og de mindre klassene ser ut til å bli enormt populære, det samme kan ikke sies om kroppsbyggerklassene. Kvinnelig kroppsbygging forsvinner bare mer og mer og de større byggerklassene for menn i norge har sjeldent mer enn 5 utøvere plussminus i hver klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går mot en utvikling der alle klassene blir større. Dagens Men´s Physique-utøvere likner stadig mer på old school bobybuilderne. I videoen som Stian L posta, argumenteres det med at MP-klassen er "achieveable" for gutta på treningssenteret som har lyst til å se sånn ut. Det er tull. Mange av disse utøverne er faktisk unormalt store. Å argumentere med at de beste har trent i 10 år eller mer, er irrelevant. Folk har en tendens til å være av den oppfatning at vi kan bli veldig muskuløse dersom vi bare trener hardt nok over en lengre periode med riktig kosthold. Menneskekroppen er biologisk og fysisk ikke skapt for å ha for mye muskelmasse, da dette vil være til ulempe. Det er nettopp derfor progresjonen stopper opp. Ditt genetiske potensiale vil nåes etter en gitt tid, som er mye kortere enn hva ser ut til å være den allmenne oppfatningen.

Det fantes da beist før steroider også. Men dette var nok genetic freaks 1/1000000.

Er enig i posten din, ikke misforstå.

De fleste "naturals" i dag er fulle av dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo litt hvordan man ser det. Det er jo utrolig mye større deltagelse i de mindre klassene; AF,MP,Bikini og bodyfitness enn det er i de øvrige klassene, og de mindre klassene ser ut til å bli enormt populære, det samme kan ikke sies om kroppsbyggerklassene. Kvinnelig kroppsbygging forsvinner bare mer og mer og de større byggerklassene for menn i norge har sjeldent mer enn 5 utøvere plussminus i hver klasse.

Ikke så rart. Koster mer å være et beist, og når det i tillegg er upopulært så velges det andre veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes da beist før steroider også. Men dette var nok genetic freaks 1/1000000.

Er enig i posten din, ikke misforstå.

De fleste "naturals" i dag er fulle av dritt.

Helt riktig Kjetil1234! Det har det alltid vært og kommer alltid til å være;) Med unntak av at de naturlige beistene da ikke var i nærheten av Cutler ol. Ikke engang den genetisk begavede som trener, spiser og restituerer optimalt har sjans mot den gjennomsnittlige personen som slurver med treningen, maten og restutisjonen.Synes det er så småelig at de kaller seg for "natural bodybuilders" etc og i tillegg nekter for alt av ulovligheter. Det finnes ikke noe storhet og respekt i det mange disse har oppnådd, med unntak at de tør å spille med livet som innsats. Men stor respekt til dere som ikke jukser og tar snarveier, dog er også den norske bransjen like ille..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jukser og jukser. Hva et menneske har på sin samvittighet driter jeg personlig i. Så lenge man ikke er i dopingfri idrett så jukser man bare staten. Om strongmen og top bodybuildere vil bole så synes jeg det er greit. Men å bole for å være hobbymosjonist og man er i 20årene synes jeg ikke noe om.

Men hver mann har sine problemer og når alt kommer til alt så er det det ens eget problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvorfor folk tror MP er herrevarianten til Bikinifitness. Det er selvfølgelig Womens Physique som er den kvinnelige varianten av Mens Physique. Ligger jo i navnet. Uansett er størrelsen på utøverne internasjonalt på nivå med de beste i Norge om ikke enda større. Mikael som vant i Stavanger Open i høst og fikk en fantastisk 5.plass i Arnold Classic nå nylig, fikk beskjed om at han måtte legge på seg mer muskler for å komme enda høyere opp. Forskjellen på CBB og MP er først og fremst at man ikke bør se like rippa ut i MP pluss at hår, hud osv også skal vurderes. Man bedømmer helheten og ikke bare kroppen.

.

Mulig det er dårlig formulering av meg, men prøvde å si at jeg trodde det var "mildere" enn CBB. Nå er jo jeg litt elendig på spesifikke forklaringer, men jeg synes helt klart du var en av de som så best ut når det kommer til balanse av muskulatur og helhetsinntrykk, (ut i fra hva jeg forventet var en ønskelig fysikk i denne klassen) og burde definitivt ha danket ut enkelte. Du er ganske mye større enn han jeg dro med, men nå er han bare 22 og har 4 år med vektløfting og 2 år hvor det har vært fullstendig hardkjør så han trenger litt mer av alt for å nå høyere opp, og det er han klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig Kjetil1234! Det har det alltid vært og kommer alltid til å være;) Med unntak av at de naturlige beistene da ikke var i nærheten av Cutler ol. Ikke engang den genetisk begavede som trener, spiser og restituerer optimalt har sjans mot den gjennomsnittlige personen som slurver med treningen, maten og restutisjonen.Synes det er så småelig at de kaller seg for "natural bodybuilders" etc og i tillegg nekter for alt av ulovligheter. Det finnes ikke noe storhet og respekt i det mange disse har oppnådd, med unntak at de tør å spille med livet som innsats. Men stor respekt til dere som ikke jukser og tar snarveier, dog er også den norske bransjen like ille..

Enig i at "naturals" kunne spart seg for all frontinga om å være ren når de slettes ikke er det. Men jeg ser jo at du ikke aner hva du snakker om, du kan ikke bare poppe noen piller og bli en swole-bro, prestasjonsfremmende tillater kroppen og trene hardere, oftere og tyngre og det resulterer i langt bedre fremgang. Det er nok av tullinger som tror det du tror og blir ganske så skuffa etter noen måneder og de 50cm armene ikke er i nærheten. Jeg syns faktisk det er ganske morsomt hvor mye følelser dette temaet vekker hos mange, seriøst, bryr du deg så mye? Folk drikker seg nær døden hver eneste helg og ingen blunker engang, men er det en på gymmet som ønsker et resultat som ikke lar seg nå genetisk OG ALLE KLIKKER I VINKLER FYFAEN JUKS FRA SATAN DU KOMMER TIL Å DØ STRAKS. C'mon. Det hadde aldri vært så populært å bruke om den ene kuren kværka hjertet ditt. I det store bilde betyr sånt ganske lite. Foruten om ordentlig idrett, der mener jeg det samme som kjetil1234, det hører ingen steds hjemme.

For å ikke havne helt off topic her: Som nevnt tidligere blir de mindre klassene mer populære, og jeg tror det er en bra ting at det blir mer fokus på aesthetics enn et freakshow av et beist, det krever litt mindre og jeg ser for meg at det kan være endel sunnere også. Som de sier i videoen Stian L postet er det mye lettere å selge produkter/blader som avbilder en kropp man føler man kan relatere seg mer til og blant befolkningen er det jo mer ideelt å se ut som de i MP enn i 100 kg ++ bygging. Kanskje kommer det enda en klasse til for menn som krever noe ala AF sin fysikk men med mer show og "modell"faktor som MP har tatt med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at "naturals" kunne spart seg for all frontinga om å være ren når de slettes ikke er det. Men jeg ser jo at du ikke aner hva du snakker om, du kan ikke bare poppe noen piller og bli en swole-bro, prestasjonsfremmende tillater kroppen og trene hardere, oftere og tyngre og det resulterer i langt bedre fremgang. Det er nok av tullinger som tror det du tror og blir ganske så skuffa etter noen måneder og de 50cm armene ikke er i nærheten. Jeg syns faktisk det er ganske morsomt hvor mye følelser dette temaet vekker hos mange, seriøst, bryr du deg så mye? Folk drikker seg nær døden hver eneste helg og ingen blunker engang, men er det en på gymmet som ønsker et resultat som ikke lar seg nå genetisk OG ALLE KLIKKER I VINKLER FYFAEN JUKS FRA SATAN DU KOMMER TIL Å DØ STRAKS. C'mon. Det hadde aldri vært så populært å bruke om den ene kuren kværka hjertet ditt. I det store bilde betyr sånt ganske lite. Foruten om ordentlig idrett, der mener jeg det samme som kjetil1234, det hører ingen steds hjemme.

For å ikke havne helt off topic her: Som nevnt tidligere blir de mindre klassene mer populære, og jeg tror det er en bra ting at det blir mer fokus på aesthetics enn et freakshow av et beist, det krever litt mindre og jeg ser for meg at det kan være endel sunnere også. Som de sier i videoen Stian L postet er det mye lettere å selge produkter/blader som avbilder en kropp man føler man kan relatere seg mer til og blant befolkningen er det jo mer ideelt å se ut som de i MP enn i 100 kg ++ bygging. Kanskje kommer det enda en klasse til for menn som krever noe ala AF sin fysikk men med mer show og "modell"faktor som MP har tatt med seg.

En positiv utvikling ja. Folk slipper å ødelegge seg på vekst og insulin når det ikke er "poppis" lenger. Litt synd at enkelte er så forfengelige, men det får nå så være.

Synes dere begge har gode poeng. Litt testo dreper nok ikke, men drug-coctailen er vel derimot heller tvilsom for helsa, både på kort og langsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...