Gå til innhold

Men's Physique - ikke klar for Norge?


andre2003

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter Men's Physique sin debut i Norge for snart to uker siden i Stavanger, synes jeg det er på tide å sette et spørsmålstegn bak denne grenen..

Etter de internasjonale reglene skal kropper med for mye muskelutvikling, trekkes. I konkurransen i Stavanger Open, var det oppsiktsvekkende å se noen av utøverne som kom langt. Enkelte av disse kunne like så godt ikledd seg en speedo og gjort det like bra i BB (bodybuilding) eller CBB (classic bodybuilding). Sånn skal det ikke være.. Se på idealene i Men's Physique - klassen f. eks i USA, som er dens opprinnelsesland. Jeg mener at de norske dommerne bør endre sine kriterier for bedømmelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Agreed. Og så burde dei droppa dei tåpelige surfeshortsane som var på moten i 2006.
Shortsene kan de godt beholde, men noen av gutta som er med og kommer langt har alt for mye muskler. Da blir det jo nesten ikke engang mulig å skille klassene fra hverandre lenger, når en finaleutøver i Men's Physique kunne stilt i bodybuilding..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke de var større enn internasjonal standard. Værre med af grenen som utvikler seg til å bli et springbrett til cb og bb. Noen av de gutta er aaalt for store for en atletisk look.
Snakker ikke om utøverne genrelt, Mano, men noen av de. Spesielt fjerdeplassen i Stavanger Open. Misforstå meg rett, vedkommende er i knallform, men for muskuløs til å bli premiert med denne plasseringen. Skulle ikke engang vært topp 10 spør du meg..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakker ikke om utøverne genrelt, Mano, men noen av de. Spesielt fjerdeplassen i Stavanger Open. Misforstå meg rett, vedkommende er i knallform, men for muskuløs til å bli premiert med denne plasseringen. Skulle ikke engang vært topp 10 spør du meg..

Det kan nok også skyldes at klassen også er fersk for dommerne. Det samme ser vi i bikini; det skiller nesten ikke plasseringene å stille mer eller mindre utrent og være så full av primo at det grenser til androgene karaktertrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe bør i hvert fall gjøres. Dommerne bør være bevisste på dette. Slike utøvere er jo i klar strid med reglementet. Utøveren skal ha symmetri og et atletisk utseende, men ikke ekstrem muskelvekst. Det bør være en mellomklasse estetisk sett som ligger mellom atlethic Fitness og CBB. Dommere, få opp øynene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe bør i hvert fall gjøres. Dommerne bør være bevisste på dette. Slike utøvere er jo i klar strid med reglementet. Utøveren skal ha symmetri og et atletisk utseende, men ikke ekstrem muskelvekst. Det bør være en mellomklasse estetisk sett som ligger mellom atlethic Fitness og CBB. Dommere, få opp øynene!

Det handler om penger kompis. Sånne som du ikke betaler skatt av:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om penger kompis. Sånne som du ikke betaler skatt av:)

Handler vel egentlig bare om at dommerne ikke gjør jobben sin? Er de for store - ja så bør de trekkes for det. Er ikke verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker ikke om utøverne genrelt, Mano, men noen av de. Spesielt fjerdeplassen i Stavanger Open. Misforstå meg rett, vedkommende er i knallform, men for muskuløs til å bli premiert med denne plasseringen. Skulle ikke engang vært topp 10 spør du meg..

Jeg forstår hvor du vil hen, men hvis du har fulgt med på internasjonale stevner så hadde du sett at utøverne i toppen der er like store - om ikke større enn i stavanger.

Handler vel egentlig bare om at dommerne ikke gjør jobben sin? Er de for store - ja så bør de trekkes for det. Er ikke verre.

Hvilke retningslinjer og regler er det dere snakker om? Hvor står disse?

Jeg regner med at dommerene følger internasjonal standard, og har dere i det heletatt sett finalen i VM?

Jeg er helt enig i at denne klassen har faila. Men å skylde på dommerene blir helt feil. De følger sine retningslinjer, som er internasjonal standard. og da blir det dessverre slik.

Det er vel ikke utenkelig at de starter å dømme mer likt som i utlandet. Dette har ihvertfall skjedd i Bikini Fitness.

Dømminga i MP er ganske så lik som i utlandet allerede.

Fordelen er jo at vi da slipper krisesituasjoner som hvor Lone Norås og Nina Gjengaar vinner klassene sine i Norge, men ikke har fysikk til å komme til finalene på internasjonale stevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok også skyldes at klassen også er fersk for dommerne. Det samme ser vi i bikini; det skiller nesten ikke plasseringene å stille mer eller mindre utrent og være så full av primo at det grenser til androgene karaktertrekk.

Ikke bare grenser til... Uten å nevne navn :p

Har hørt fra sikre kilder at det faktisk også finnes utålmodige BIKINI-jenter som har tatt i bruk veksthormoner o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

Hadde en kompis som stilte i Men´s physique nå i dag i Sandefjord, og er egentlig kjempeskuffa over bedømminga. De som kom i finalen var 4/5 ikke atletiske men massive eller bulkete. En fra classic bodybuilding som har slanka seg ned, og en som egentlig hadde passet inn som debutant i classic bb, som bare var helt massiv. Han var flott og veltrent, men jeg trodde dette skulle være guttas "svar på bikinifitness", dog med mer muskler selvfølgelig. De som ble plukka ut i finalen kontra den som vant var jo så sprikende at jeg ikke kunne tro det. Hvor passer egentlig gutta inn på 20-25 år? Skal de bare kjøre på med AF, eller bare bygge i 15-20 år til og hive seg på Men´s Physique når de egentlig er alt for store og burde vært i en annen klasse? Jeg trodde dette var for den mer "modererte" og nasjonalt "reklamevennlige" typen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kompis som stilte i Men´s physique nå i dag i Sandefjord, og er egentlig kjempeskuffa over bedømminga. De som kom i finalen var 4/5 ikke atletiske men massive eller bulkete. En fra classic bodybuilding som har slanka seg ned, og en som egentlig hadde passet inn som debutant i classic bb, som bare var helt massiv. Han var flott og veltrent, men jeg trodde dette skulle være guttas "svar på bikinifitness", dog med mer muskler selvfølgelig. De som ble plukka ut i finalen kontra den som vant var jo så sprikende at jeg ikke kunne tro det. Hvor passer egentlig gutta inn på 20-25 år? Skal de bare kjøre på med AF, eller bare bygge i 15-20 år til og hive seg på Men´s Physique når de egentlig er alt for store og burde vært i en annen klasse? Jeg trodde dette var for den mer "modererte" og nasjonalt "reklamevennlige" typen?

Enig med deg MGA91! Satt selv og så på hele sendingen live. I tilsvarende klasse i Sverige har ikke disse gutta som egentlig kunne stilt i CBB en sjans, de blir for store. Mener det er riktig vei å gå. Det som er synd, er at hva et normalt menneske ser på som en estetisk fin og veltrent kropp ikke matcher med det samme synes hos en person som f. eks dømmer i denne bransjen. Mottoet deres er mer "dess mer muskler, jo bedre". Er generelt veldig skeptisk til hele bransjen og disse forbundene, som indirekte oppfordrer til dopingmisbruk, noe som er sterkt i strid med idretts verdier og normer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg MGA91! Satt selv og så på hele sendingen live. I tilsvarende klasse i Sverige har ikke disse gutta som egentlig kunne stilt i CBB en sjans, de blir for store. Mener det er riktig vei å gå. Det som er synd, er at hva et normalt menneske ser på som en estetisk fin og veltrent kropp ikke matcher med det samme synes hos en person som f. eks dømmer i denne bransjen. Mottoet deres er mer "dess mer muskler, jo bedre". Er generelt veldig skeptisk til hele bransjen og disse forbundene, som indirekte oppfordrer til dopingmisbruk, noe som er sterkt i strid med idretts verdier og normer.

I dette tilfellet er det nok sverige som dømmer feil, de svenske gutta hadde knapt nok fått gå på scenen i USA. Men jeg er helt enig i at størrelsen teller for mye. At de oppfordrer til dopingbruk får du bare mene, da det er opp til en selv å bestemme, men at det kan virke som en dytt i ryggen på noen når man må være såpass stor er ikke til å unngå. Tror ikke det går under idrett heller.

Edit: Må nesten legge til at det er litt fåfengt av deg å dra opp det temaet når det er en kroppsbyggerkonkurranse du ser på.. Hva forventer du egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men's physique er mer krevende enn folk tror. Det er ikke noe tynnjpack småguttekonkuranse.. Hvor stammer mens' physique ifra? Utlandet... se på de beste physique fysikkene rundt om i verden og samtlige er større en nesten alle norske deltagere. Se på Greg plitt, Steve cook, eller disse "reklame " folka som dere nevnte, lazar angelov osv og de " fine fysikkene" uten for mye masse og for deffa. Jeg lover dere at alle disse " fine" fysikkene som ikke er alt for " store" er så latterlig mye større en dere tror. Folk som gjør det bra i utlandet lover jeg dere at er rimelig massive.

I Norge er det ikke å legge skjul på at så lenge man har trent litt hardere og tyngre å ser større ut en f.eks 9 av 10 deltagere. Så er det DENNE som blir dratt ned. Hva kan han for at de andre ikke når opp skikkelig?

F.eks Fitnessbloggen egne Stian L skulle i mine øyne vunnet hele dritten.. han hadde en PERFEKT physique fysikk, men bare fordi i Norge kan en haug av smågutte barn som har trent i 3-4 år delta så blir standarden lagt rundt disse og han blir trukket ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
noe som er sterkt i strid med idretts verdier og normer.

Nå er det engang slik at dette ikke er definert som idrett, nettopp på grunnlag av total mangel på verdier og holdninger som forventes av innen idrett og av NIF. Så sånn sett kan de strengt tatt gjøre va de vil, men blir da aldri godtatt som idrett så lenge en er på status quo. Bare for å ikke blande kortene her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...