Gå til innhold

knebøy-stramme rumpe? Krum rygg.


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette er normalt og ikke farlig. Glute max er festet slik at den roterer bekkenet bakover.

Vil du gjøre noe med det, kan du prøve å; Tenke på å stramme setet, samtidig som du roteter hoften utover. Du trenger ikke å stramme så kraftig at du hyperekstenderer (altså at du begynner å krumme ryggen), men stram til du er i en nøytral posisjon.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rimelig heftig å si at det er normalt og ufarlig uten å ha sett utførelsen, imo. Jeg ser mange jenter (og gutter) for tiden som gjør akkurat dette; i toppen av knebøy stramme rumpa skikkelig for å få bedre kontakt med glutesa som i markløft, men selv om det å stramme rumpa i toppen av markløft er bra betyr ikke det at det er bra å gjøre i knebøy. Man vil at ryggraden har sin naturlige kurvatur, og når man strammer rumpa på toppen i en knebøy får man en bakovertilt av bekkenet som kan skape store skjæringskrefter i korsryggen og overgangen mellom lumbal og sacral.

Fokuser heller på at det er rumpa og hofta som skal danne bevegelse og stram rumpa i andre øvelser. Sliter du derimot at rumpa ikke "fyrer" prøv med aktiveringsøvelser før knebøy som feks glute bridge, kettlebell swing og pull through.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Rimelig heftig å si at det er normalt og ufarlig uten å ha sett utførelsen, imo. Jeg ser mange jenter (og gutter) for tiden som gjør akkurat dette; i toppen av knebøy stramme rumpa skikkelig for å få bedre kontakt med glutesa som i markløft, men selv om det å stramme rumpa i toppen av markløft er bra betyr ikke det at det er bra å gjøre i knebøy. Man vil at ryggraden har sin naturlige kurvatur, og når man strammer rumpa på toppen i en knebøy får man en bakovertilt av bekkenet som kan skape store skjæringskrefter i korsryggen og overgangen mellom lumbal og sacral.

Fokuser heller på at det er rumpa og hofta som skal danne bevegelse og stram rumpa i andre øvelser. Sliter du derimot at rumpa ikke "fyrer" prøv med aktiveringsøvelser før knebøy som feks glute bridge, kettlebell swing og pull through.

Du har sikkert rett. Men hvis du bruker god teknikk ellers, dvs - Mage ut, bryst fram, arch i ryggen, stramme øvre rygg muskler og strammer setet, så vil du ikke få en fleksjon i korsryggen, fordi resten av overkroppen er ekstendert.

Så da gjelder det og holde brystet oppe, magen ut og samtidig stramme setet. Da vil bekkenet rotere bakover, men ikke utover det som er en nøytral stilling. Først når du krummer magen, vil du havne i en farlig stilling. IMO

Burde forklart meg bedre, og en video er alltid godt å ha sett før man sier noe. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...