Jump to content
Anniken68

Hvor mange kalorier pr dag, for fortsatt vektnedgang?

Recommended Posts

Hei

Jeg har i mange år prøvd å gå ned i vekt, uten å lykkes videre med det. ;) Så jeg meldte meg inn i shape up, og begynte å føre kostdagbok. Fikk meg en skikkelig tankevekker da jeg så hvor mange kalorier jeg kunne putte i meg, jeg som i utgangspunktet trodde jeg levde rimelig sunt... :rolleyes:

Jeg var 64,5 kg da jeg begynte føre dagbok, og med 156 cm så er jo dette for mye. Jeg skulle da ha et inntak på 1300 kalorier pr dag, for å ta av en halv kilo i uka. Jeg trodde at dette antall daglige kalorier var noe jeg skulle holde til jeg nådde mitt mål, som jeg satte til 56 kg i første omgang.

Vel, i dag var jeg 57,5 kilo! Juhuu! :D

Men....og dette er et stort MEN!! For samtidig som vekten har gått sakte men sikkert ned, så har samtidig det daglige kaloriinntaket også gått sakte men sikkert ned. Og i dag var det da på 1194. Dette syns jeg høres veldig lite ut, og...er dette i det hele tatt heldig for kroppen?? :bored: Jeg spurte om dette, og fikk til svar at når jeg går ned i vekt, så trenger kroppen mindre kalorier.

Så...hva skjer hvis jeg spiser mer enn disse 1194 kaloriene pr dag? Vil jeg da gå opp i vekt igjen?? Jeg har jo ingen ønsker om det, men....jeg ønsker absolutt ikke sulte meg heller. MÅ jeg spise så få kalorier pr dag? Og...dette vil jo også bli lavere hvis jeg går mer ned i vekt så... hjeeeelp! Hva gjør jeg??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Uten at jeg er noen ekspert på teamet, under 1200 kalorier per dag høres utrolig lite ut! Jeg ville foreslått at du heller øker aktivitetnivået hvis du ønsker å kutte raskt. Kan umulig være helt bra å holde seg på 1194 jevnt. Med vekten og høyden din vil jeg tro at bare basalforbrenningen din ligger på rundt 1400-1500, da blir alt under dette lite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når en veier mindre så er basalforbrenningen også noe laverr, men under 1200 er den NEPPE!! Foreslår at du øker gradvis. Prøv å ligge på 1500 i to uker og følge med på vekta. Holder du deg stabil så øker du til feks 1800 og ser om dette også holder vekta jevn :) osv...

om du går betydelig opp så gi det mer tid, for 1500 er virkelig ikke mye..!! Husk også på hverdagsmosjonen. Å gå mye iløpet av dagen vil utgjøre mye over tid. om du "kun" beveger deg gjennom treningsøkter og ellers er i ro så blir ikke energiforbruket så stort som en ofte inbiller seg.

Gi kroppen litt tid, husk at den er enormt tilpasningsdyktig .

og--- gratulerer med kjempebra framgang så langt, du har vært kjempe flink:) syntes også d er bra at du tenker helse og ikke bare kilo. . For å ligge på 1200 lenge er neppe bra. Vil tro det blir vanskelig å dekke alle ernæringsmessige behov på så lite mat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar og gode råd! Var litt sånn jeg tenkte det selv også, syns det hørtes fryktelig lite ut med under 1200 for dag. Da skal jeg øke litt gradvis, og så ser jeg hva vekta mener om det. Tusen takk enda en gang :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...