Gå til innhold

Baseøvelser for et stort talent


CupCayk

Anbefalte innlegg

Jeg tror du overvurderer betydningen av løfteteknikk i styrkeløft. Stanga følger en enkel bane rett opp og ned i alle tre øvelsene, ikke spesielt vanskelig. Det handler jo bare om å være sterk. Vektløfting derimot er enormt teknisk og stiller store krav til mobilitet, koordinasjon og eksplosivitet.

Spre det utover uka. Forhøyet proteinsyntese hele tiden. Og det er avtagende virkning, 9 arbeidssett gir ikke i nærheten av 3 ganger så god effekt som 3 arbeidssett.

du virker som en glup dame, utifra flere poster jeg har lest fra deg;) creds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke spørr om jeg er overtroisk, idiot. Du driter deg jo totalt ut.

Når man lærer noe raskere enn andre, som er av fysisk aktivitet så har det noe med at du er mer atletisk(selvsagt kommer det fra hjernen), men det er bare en del av talentet, styrketalenter har f.eks sterkere sener, mulig høyere testosteron og veksthormon nivåer(naturlig), sterkere beinbygning, bedre forhold mellom bein/lemmer.

Virker som dere begge mener det samme, men bruker ord forskjellig. Men det ville vært naivt å tro at hvem som helst kan bli best i hvilken som helst øvelse. Like naivt ville det vært å tro at en verdensener er den eneste som var "født" for dette. Det finnes folk med begrensa genetisk utgangspunkt med stort treningstalent, og personer med ekstremt bra utgangspunkt som "kaster" bort "gaven" sin. Blant de beste innen hver øvelse er nok både genetiske forutsetninger psykisk og mentalt samt sterk vilje og treningstalent en vanlig kombinasjon. Men det finnes utvilsomt idretter der treningstalent og teknikk kan vinne over noen som fysisk sett egentlig har bedre forutsetninger. Jeg vil påstå at Thomas Alsgård var en av de som klarte mest i forhold til jojo-trening og astma. Han hadde en rå fysikk og teknikk som gjorde at han klarte å rase forbi langt lettere utøvere i lange bratte oppoverbakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som dere begge mener det samme, men bruker ord forskjellig. Men det ville vært naivt å tro at hvem som helst kan bli best i hvilken som helst øvelse. Like naivt ville det vært å tro at en verdensener er den eneste som var "født" for dette. Det finnes folk med begrensa genetisk utgangspunkt med stort treningstalent, og personer med ekstremt bra utgangspunkt som "kaster" bort "gaven" sin. Blant de beste innen hver øvelse er nok både genetiske forutsetninger psykisk og mentalt samt sterk vilje og treningstalent en vanlig kombinasjon. Men det finnes utvilsomt idretter der treningstalent og teknikk kan vinne over noen som fysisk sett egentlig har bedre forutsetninger. Jeg vil påstå at Thomas Alsgård var en av de som klarte mest i forhold til jojo-trening og astma. Han hadde en rå fysikk og teknikk som gjorde at han klarte å rase forbi langt lettere utøvere i lange bratte oppoverbakker.

ja? har ikke sagt noe annet heller. talent betyr ikke en ting, talent kommer i mange former. Har man mange kombinerte talent som tilsammen er best for den og den idretten har du bedre forutsetningen enn en som ikke har det. Og visse talent er mer viktige enn andre, og gjelder for det fleste sporter etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er definisjonen på ordet talent som bør sjekkes nærmere her, ettersom folk er så uenige.

http://no.wikipedia.org/wiki/Talent

Sånn sett Danny er jeg enig med deg. Når det er snakk om medfødt "begavethet" så er det ordet talent som bør brukes. Når det er snakk om å gjøre noe med talentet sitt er det "treningstalent", disiplin, viljestyrke osv som spiller inn i tillegg. Hvis en person aldri har ønsket å mestre noe innenfor det området han/hun har stort potensiale, vil ingen hevde at denne personen er et talent selvom han ifølge definisjonen godt kan være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Talent er betegnelsen på medfødte begavelser, og kan defineres som individets potensial til å nå lengst mulig innen en aktivitet ut i fra individets forutsetninger på kort og lang sikt" , Det jeg mener ja.

Uenig i at du sier hvis en person aldri har ønsket å menstre noe innenfor det og det, betyr det ikke at han er talent?

Jo han er fortsatt ett talent, med medfødte begavelser, men har bare ikke valgt å bruke det. Men har fortsatt muligheten til å bruke det. Spørs jo selvsagt på alder osv.. men talentet vil da f.eks kunne gå over til sønnen/datteren han/hun vil få senere. Så talentet er der fortsatt, det blir bare ikke brukt. F.eks hvis jeg tar meg selv, så har jeg ett visst bra talent for explosiv styrketrening, og idretter som krever raske bevegelser med god koordinasjon.. Så når jeg gikk innom f.eks tae kwon do gym, boxing, kickboxing, jui jitsu gym så fikk jeg høre på hvert eneste av de gymmene innen fra noen uker- til mnd'er at jeg var et talent, og ville kunne nå langt om jeg la inn tid og arbeid i det. Så talent betyr bare hva man har genetisk, om man vil ha suksess eller ikke vil ligge i hvor villig man er til å arbeide for det. (noe som er noe helt annet, og minst like viktig som talent hvis ikke mer. Men man trenger begge deler for å nå toppen i populære idretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ordla meg nok feil der. Jeg mente at mange ikke vil klare å se det fordi en ikke viser fram talentet sitt. Hvis du skjønner? Men jeg er enig i det du sier. Medfødt talent er faktisk destruktivt for mange, fordi de ikke klarer å bestemme seg for noen ting, og blir lei fort. Med janteloven litt for langt inn i ryggmargen blir det vanskelig å påstå, allikevel har jeg også fått høre lignende i det jeg har holdt på med. Spesielt i øvelser som krever eksplosiv styrke og god kroppsbeherskelse/koordinasjon. Men det finnes nok noen som har hatt kjipe foreldre som ikke har latt ungene være aktive osv, men som genetisk sett er "talenter". De får jo ofte ikke bevist dette, hvis du skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lame Nordstrom, jeg ser at innlegget ditt er blitt slettet. Til moderatorerne: Bare slett dette innlegget hvis det er utenfor det som ønskes her.

Stian Walgermo, økingen du hadde i knebøy fra 13.11.2006 (155kg) til 22.01.2007 (200kg), var det en reell økning i styrke? Var 155 en sann 1RM? I så fall er det en helt syk økning på 10 uker!

Jeg mente virkelig ikke å insinuere bruk av dopingmidler og vil ta avstand fra den påstanden. Jeg bare lurte på om det var snakk om maksimale løft hele veien eller om noen av løftene var lette. Tror du virkelig at det ikke er mulig å løfte 45 kg mer i knebøy i løpet av 10 uker? For alt vi vet kan 155 være første gang han prøvde en ny teknikk eller lignende. Kanskje det er snakk om ekte maksløft hele veien, da er det i så fall snakk om 4,5kg økning i snitt i uken. Det er da ikke umulig?

Det er i tillegg snakk om Norges beste styrkeløfter i -105, da er det forventet at han hadde en enorm økning i begynnelsen av karrieren. Jeg øker selv 2,5 kg i uken og har sannsynligvis ikke en fremtid som Norges sterkeste styrkeløfter, så det er ikke så stort sprang i logikk å anta at en løfter som er blitt Norges beste, har hatt økninger som er godt over det som er vanlig.

Jeg det var veldig usaklig å komme med en slik beskyldning i en tråd som faktisk handler om talent. Spesielt når et stort talent kommer inn for å vise hvor stor fremgang en av verdens beste løftere har hatt gjennom karrieren. Det er FORVENTET at de beste i verden har hatt eksepsjonelle økninger, hvis de ikke hadde hatt det, så hadde de ikke vært verdens beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lame Nordstrom, jeg ser at innlegget ditt er blitt slettet. Til moderatorerne: Bare slett dette innlegget hvis det er utenfor det som ønskes her.

Jeg mente virkelig ikke å insinuere bruk av dopingmidler og vil ta avstand fra den påstanden. Jeg bare lurte på om det var snakk om maksimale løft hele veien eller om noen av løftene var lette. Tror du virkelig at det ikke er mulig å løfte 45 kg mer i knebøy i løpet av 10 uker? For alt vi vet kan 155 være første gang han prøvde en ny teknikk eller lignende. Kanskje det er snakk om ekte maksløft hele veien, da er det i så fall snakk om 4,5kg økning i snitt i uken. Det er da ikke umulig?

Det er i tillegg snakk om Norges beste styrkeløfter i -105, da er det forventet at han hadde en enorm økning i begynnelsen av karrieren. Jeg øker selv 2,5 kg i uken og har sannsynligvis ikke en fremtid som Norges sterkeste styrkeløfter, så det er ikke så stort sprang i logikk å anta at en løfter som er blitt Norges beste, har hatt økninger som er godt over det som er vanlig.

Jeg det var veldig usaklig å komme med en slik beskyldning i en tråd som faktisk handler om talent. Spesielt når et stort talent kommer inn for å vise hvor stor fremgang en av verdens beste løftere har hatt gjennom karrieren. Det er FORVENTET at de beste i verden har hatt eksepsjonelle økninger, hvis de ikke hadde hatt det, så hadde de ikke vært verdens beste.

Jeg lurer på hvorfor det tok nesten 3 år fra 85 til 105 i benk, mens det på 1 år gikk fra 105 til 150 :)

Jeg som trodde fremgangen avtok i takt med økende prestasjonsnivå.

Hvor ble det av kjempetalentet i starten da det er lettest å øke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor det tok nesten 3 år fra 85 til 105 i benk, mens det på 1 år gikk fra 105 til 150 :)

Jeg som trodde fremgangen avtok i takt med økende prestasjonsnivå.

Det tok meg to år fra 40x5 til 90x5 i knebøy og deretter 3mnd fra 90x5 til 130x5. Forskjellen lå for min del i at jeg kuket rundt i to år før jeg begynte med et skikkelig program og skikkelig mat.

105 til 150 kg er ikke så mye for et stort talent er min mening. Et stort talent vil gjerne stagnere på et mye høyere nivå enn folk med vanlige forutsetninger. Hadde det vært 150-200 så hadde jeg også tenkt mitt. Men hvis den økningen er grunnlag for beskyldninger, så får du beskylde meg og (nesten) alle jeg trener med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok meg to år fra 40x5 til 90x5 i knebøy og deretter 3mnd fra 90x5 til 130x5. Forskjellen lå for min del i at jeg kuket rundt i to år før jeg begynte med et skikkelig program og skikkelig mat.

105 til 150 kg er ikke så mye for et stort talent er min mening. Et stort talent vil gjerne stagnere på et mye høyere nivå enn folk med vanlige forutsetninger. Hadde det vært 150-200 så hadde jeg også tenkt mitt. Men hvis den økningen er grunnlag for beskyldninger, så får du beskylde meg og (nesten) alle jeg trener med.

Kuke rundt? Han har jo til og med loggført dato og sted og kroppsvekt for løftene, ting tas tydeligvis seriøst.

Opp 20 kg kroppsvekt for den første økningen på 20 kg i benk. På nesten 3 år.

Så opp 6 kg kroppsvekt for økning på 45 kg i benk. På 1 år.

hva faeeeen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuke rundt? Han har jo til og med loggført dato og sted og kroppsvekt for løftene, ting tas tydeligvis seriøst.

Opp 20 kg kroppsvekt for den første økningen på 20 kg i benk. På nesten 3 år.

Så opp 6 kg kroppsvekt for økning på 45 kg i benk. På 1 år.

hva faeeeen?

15 kg økning i benkpress på 3 år er jo ingenting. Jeg har hatt større økning enn det siden mai i år. Dersom han har loggført korrekt, tipper jeg han ikke har trent benkpress en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 kg økning i benkpress på 3 år er jo ingenting. Jeg har hatt større økning enn det siden mai i år. Dersom han har loggført korrekt, tipper jeg han ikke har trent benkpress en gang.

Ja, det var også det som var poenget mitt. Den første økningen fra 85 til 105 kjenner jeg meg igjen i. Det tar tid for oss med middels talent. Etter hvert stopper ting mer opp, utviklingen skyter ikke fart mot 150...

Han sa spesifikt at han hele tiden trente benk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kuke rundt? Han har jo til og med loggført dato og sted og kroppsvekt for løftene, ting tas tydeligvis seriøst.

Opp 20 kg kroppsvekt for den første økningen på 20 kg i benk. På nesten 3 år.

Så opp 6 kg kroppsvekt for økning på 45 kg i benk. På 1 år.

hva faeeeen?

Det at det er en loggføring på det nå betyr ikke at det ble loggført mens han holdt på.

Jeg sa at jeg kuket rundt, ikke at han gjorde det. Kanskje han ikke begynte i styrkeløftklubb før han hadde ca. 105 i benk? Det er virkelig ikke så uvanlig at fremgangen økes drastisk med et skikkelig treningsopplegg.

Ja, det var også det som var poenget mitt. Den første økningen fra 85 til 105 kjenner jeg meg igjen i. Det tar tid for oss med middels talent. Etter hvert stopper ting mer opp, utviklingen skyter ikke fart mot 150...

Han sa spesifikt at han hele tiden trente benk.

Det er jo snakk om et stort talent her. En deltaker i VM og Norgesmester. Det kan vel hende at en økning opp til 150 kg i benk blir for hannes genetiske potensiale det samme som en økning til 100 for en "vanlig" bro.

Det er uansett unødvendig å komme med beskyldninger. I alle fall på så tynt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det er en loggføring på det nå betyr ikke at det ble loggført mens han holdt på.

Jeg sa at jeg kuket rundt, ikke at han gjorde det. Kanskje han ikke begynte i styrkeløftklubb før han hadde ca. 105 i benk? Det er virkelig ikke så uvanlig at fremgangen økes drastisk med et skikkelig treningsopplegg.

Det er jo snakk om et stort talent her. En deltaker i VM og Norgesmester. Det kan vel hende at en økning opp til 150 kg i benk blir for hannes genetiske potensiale det samme som en økning til 100 for en "vanlig" bro.

Det er uansett unødvendig å komme med beskyldninger. I alle fall på så tynt grunnlag.

Jeg trener "skikkelig", jeg tar allikevel ikke 150 i benk eller i nærheten. Faktisk hadde jeg vel egentlig størst fremgang den gangen jeg var ny og gjorde alt feil. Trente splitt osv. Fordi i starten er det så lett å få fremgang nesten uansett hva man gjør. Så har jeg trent etter mer styrkeløftprinsipper og gjort ting etter boka. Det funker ja, men det funker faen ikke like bra som testosteron...

Stort talent? Han slet like mye med å nå tresiftet i benk som jeg gjorde. Jeg har ikke stort talent i hvert fall. Tynt grunnlag, lol. Folk er så naive at det er morsomt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener "skikkelig", jeg tar allikevel ikke 150 i benk eller i nærheten. Faktisk hadde jeg vel egentlig størst fremgang den gangen jeg var ny og gjorde alt feil. Trente splitt osv. Fordi i starten er det så lett å få fremgang nesten uansett hva man gjør. Så har jeg trent etter mer styrkeløftprinsipper og gjort ting etter boka. Det funker ja, men det funker faen ikke like bra som testosteron...

Stort talent? Han slet like mye med å nå tresiftet i benk som jeg gjorde. Jeg har ikke stort talent i hvert fall. Tynt grunnlag, lol. Folk er så naive at det er morsomt :)

Folk er tydeligvis også naive på hvor mye som kan gjøres med målrettet trening uten hjelpemidler i sprøyteform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lame Nordstrom: Nå får du roe litt ned her, du kan ikke ta utgangspunkt i deg selv og på grunnlag av det beskylde andre. At du ikke benker 150 betyr ikke at andre jukser. Dessuten handlet ikke tråden om dette, og alle tråder trenger ikke handle om dette.

Jeg vil også nevne at tråden stenges om dens hovedfokus er å spekulere i andre forumbrukere. Dette vet dere fra før.

-Mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...