Gå til innhold

kosttilskudd og foreldre..


2bias

Anbefalte innlegg

Gutt på 15 år og pre-workout, rly. Hør på legen og foreldrene dine. Det er bra du er entusiastisk angående trening, men kreatin og lignende bør du starte med når du blir litt eldre. Spis proteinrik mat og sov godt.

Ser mange poengterer at man fint får i seg det man trenger fra god kost.

Hallo i luken, lenge siden folk har vært hjemmeboende? Når man har foreldre som tror at kreatin er dop og proteinpulver gir deg kreft, hva er sjansene for at kostholdet man tilbys hjemme er nevneverdig godt..? "Nei, du får spise brødskivene dine med margarin og lett-Prim, det er god, sunn mat det! Sånt man blir sterk av, særlig om man løper seg en tur nå og da!"

Vi godt voksne kan gjerne skaffe oss proteinene våre gjennom kosthold vi styrer selv med egen inntekt og eget kjøleskap, men hvordan i alle dager skal en gjennomsnittlig 15-åring ha noen som helst form for kontroll på kosten sin? Ser virkelig ikke hvorfor trådstarter ikke skal få lov til å ta seg en te-skje kreatin og en proteinshake nå og da om han føler for det. Det er tross alt i tiden 15-25 han har best mulig forutsettninger for å bygge et godt styrke- og muskelgrunnlag for resten av livet (what with the raging teen hormones and all that).

2bias: Håper du kan nå gjennom til foreldrene dine med sunn fornuft. Ta gjerne utskrift av gode artikler om kreatins trygghet og effekt, anbefalt proteininntak for en som trener, hva kreatin og Whey-protein faktisk ér, osv. Møtt med god fakta presentert av en fornuftig og rolig tenåring tror jeg de fleste foreldre i allefall er åpne for en noenlunde oppegående samtale om emnet. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leger har autoritet.

Og når det kommer til ernæring så vil jeg heller høre på en ernæringsfysiolog da de utdanner seg innen det feltet, noe som leger ikke gjør. :)

Og om det er uenigheter, så hører jeg på den som kan bevise påstanden sin, ikke hvilken utdanning han har.

Ok, ernæringsfysiologer har sikkert mer peil på akkurat det enn legen - point taken - men poenget med at han ikke kan anta at fremmede nettbrukere vet mer enn fagfolk består. Her har hi allerede fra startet gått ut fra at ingen andre har peiling og at legen bare har tull å komme med. Det er en holdning som ikke kommer til å gagne ham noe særlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PlastBox:

Foreldrenes persepsjon av kreatin tror jeg ikke har signifikant korrelasjon med et dårlig tilbud av kosthold. Alle mennesker er ikke oppdatert på hva kreatin er og gjør. Lurer på om 2bias selv vet hvorfor han tar kreatin i det hele tatt.

Hvis 2bias skal nå gjennom til foreldrene med sunn fornuft bør han fortelle om viktigheten av et sunt kosthold. Jeg mener at mennesker under 18 år ikke bør være opphengt i kosttilskudd. Alle mennesker ønsker hurtig resultater, spesielt yngre som ikke har like godt utviklet kognisjon som voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøke å overse det fordi det var så dumt. Man blir ikke lege på "autoritet" men på en mangeårig utdannelse som bygger på kunnskapen mennesker har skaffet seg om menneskelroppen gjennom forskning og erfaring.

Jeg tar ikke med bilen min til noen med fin bil hvis den skal ha service eller reparasjoner-jeg tar den til en utdannet mekaniker. Hvorfor skal kroppen få en dårligere deal enn bilen...?

Nå er bilen din menneskeskapt, og det er mulig å ha 100% prosent oversikt over hvordan bilen fungerer. Selv ikke alle fagpersoner i verden til sammen har 100% oversikt over hvordan kroppen fungerer med tanke på trening. En tilfeldig norsk lege med fire forelesninger og 10 siders pensum om trening i løpet av 6 års utdanning kan i liten grad uttale seg og trening og kosthold med noen grad av sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er bilen din menneskeskapt, og det er mulig å ha 100% prosent oversikt over hvordan bilen fungerer. Selv ikke alle fagpersoner i verden til sammen har 100% oversikt over hvordan kroppen fungerer med tanke på trening. En tilfeldig norsk lege med fire forelesninger og 10 siders pensum om trening i løpet av 6 års utdanning kan i liten grad uttale seg og trening og kosthold med noen grad av sikkerhet.

En lege med mange års fordypning i fysiologi og biokjemi har en rimelig god plattform for å uttale seg om metabolske og fysiologiske effekter av kosthold og kosttilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av effekt eller ei, så er det ingen aldersgrense ved bruk av disse produktene. I tillegg har man fra det året man er 15 år råderett over egentjente penger. DVS om du bruker dine egne penger på disse produktene har ikke foreldrene dine noe de skulle ha sagt. Om de nekter deg å ha det i hus, ha det i skapet på skolen.

#lawyered

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lege med mange års fordypning i fysiologi og biokjemi har en rimelig god plattform for å uttale seg om metabolske og fysiologiske effekter av kosthold og kosttilskudd.

Joda, men leger lærer hovedsakelig ikke om metabolske og fysiologiske effekter av kosttilskudd, og det lille av informasjon de får, er jo på ingen måte grunnlag nok for å uttale seg nevneverdig om det.

Du burde jo heller få tak i som noen sier, en ernæringsfysiolog, eller noen andre som har spesialisert seg innenfor dette feltet, på samme måte som du ikke ville hatt en fastlege til å utføre hjernekirurgi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skriver trådstarter at foreldrene allerde har bestilt time til fastlegen i morgen. Jeg tviler på at foreldrene bestiller time til ernæringsfysiolog etterpå for å få en "second opinion" om hvorvidt sønnen bør kjøpe seg kreatin og proteinpulver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skriver trådstarter at foreldrene allerde har bestilt time til fastlegen i morgen. Jeg tviler på at foreldrene bestiller time til ernæringsfysiolog etterpå for å få en "second opinion" om hvorvidt sønnen bør kjøpe seg kreatin og proteinpulver...

Åpenbart ikke, var bare for å poengtere at fastlegen ikke nødvendigvis er fasit når det kommer til noe som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lege med mange års fordypning i fysiologi og biokjemi har en rimelig god plattform for å uttale seg om metabolske og fysiologiske effekter av kosthold og kosttilskudd.

Så.. det du sier er at man ikke under noen omstendighet kan dra noen fordel av å ta en proteinshake med gjevne mellomrom..?

I min (ganske begrensede) erfaring avfeier helsepersonell proteinpulver med alt fra smått nedlatende smil og risting på hodet, til regelrett hånflir. Nå sier jeg ikke at mine som sagt begrensede erfaringer er representative for hele helse-Norge, men dog..

Informasjon over alt på nettet (deriblandt Fitnessbloggen, Olympiatoppen, Frisk&Funksjonell) sier at man med fordel kan innta 1,6-2g per kg kroppsvekt om man er aktiv, og særlig om man trener styrke.

Skal jeg da høre på min straks pensjonerte fastlege som aldri har interessert seg for trening og som ikke engang vet hva proteinpulver er, eller ernæringsfysiologen jeg en gang var hos som hånfnyste av hele "proteintullet" og sa at 2 brødskiver med gulost gav like mye proteiner som en shake..? Eller skal jeg lese forskning fra Olympiatoppen og forskningsbaserte artikler fra forholdsvis seriøse sider som Frisk&Funksjonell og Fitnessbloggen, og kanskje ta en shake i ny og ne fordi jeg innser at 1.8g per kg kroppsvekt er et nivå det er vanskelig å nå hver dag med bare mat?

Ja, jeg innser at en lege kan enormt mye mer om kropp og helse enn jeg kan. Det betyr vel alikevel ikke at jeg får kreft eller nyreproblemer av å ta et proteintilskudd selv om aldri så mange leger måtte lire av seg idiotiske utsagt om noe langt utenfor deres fagområde (satt noe på spissen, om det skulle være uklart)? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig med deg PlastBox, og jeg er også enig med han som sa tidligere at det er veldig vanskelig for en 15åring å få i seg anbefalt mengde proteiner.

Ifølge Olympiatoppen burde en "utøver i vekst" få i seg 2g protein per. kg kroppsvekt.

Hvordan dette er mulig med en normal kost er utenfor min rekkevidde å forstå.

Hvis vi går igjennom hva man kan få av mat på en normal dag

Frokost

to brødskiver med skine/ost/sjokoladepålegg og kanskje et glass vann eller melk

Lunch

to brødskiver med det samme som til frokost, pluss ca. 05.l vann.

Middag

tomatsuppe og vann

kvelds

brødskive+ pålegg og et glass vann eller melk

Hvis jeg da veier 50kg, er dette langt unna 100g proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

75kg kroppsvekt, alt ekstremt grovt målt, "studentkost"

Måltid 1: 100g havregryn, 1 dl melk + ca. 150-200 gram cottage cheese = 40gram proteiner.

Måltid 2 : 160g kyllingfilet + poteter + bønner/tomater + random grønnsaker + 2 dl herlig melk. = 50 gram proteiner

Måltid 3 : 3 egg & usaklig mengder med bacon/skinke + 1 dl melk = 40-50 gram

måltid 4 : 8 Brødskiver + i all fall 10 slides med gulost + skinke og random dilldall som leverpostei = 40-50gram proteiner

måltid5 : Sjokolade, H-melk eller lignende for å øke total inntak av kalorier.

= 150-200gram,

Nå orket jeg ikke å bruke så mange hjerneceller og derfor er dette grovt beregnet, i og med at jeg varier mye matmessig men ligger alt i ifra 120-200 +/- avhengig av hva jeg føler for å spise, og selv mitt minsteinntak er som regel plenty. Selvsagt behøver ikke min kost å være representativt for andre og forskjellene kan være som natt og dag i en "gjennomsnitt-skala", men poenget er at det i utgangspunktet ikke er en umulig oppgave å berike dette via kosten - selv for ungdom som bor hos foreldre, studenter og lignende. Jeg vil nesten påstå at den eldre garde er den målgruppen hvor man muligens kan fokusere mer på en proteinrikt kost.

For enkelte ungdommer som trener hver dag, kanskje opp mot 2 økter daglig for noen kan med fordel berike når enkelte familier baserer seg på en kost med mye brød, pasta og lignende. Men disse har som regel et høyere behov for energi, og det er lite "raffinerte matvarer" som har et proteininnhold under <10% så det økte behovet for total energi vil nok for de aller fleste dekke det økte behovet. De fleste husstander har ofte også kjøtt, fisk, meieri & egg-produkter tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så.. det du sier er at man ikke under noen omstendighet kan dra noen fordel av å ta en proteinshake med gjevne mellomrom..?

Det sa jeg da alldeles ikke? Ikke på noen måte faktisk :p

I min (ganske begrensede) erfaring avfeier helsepersonell proteinpulver med alt fra smått nedlatende smil og risting på hodet, til regelrett hånflir. Nå sier jeg ikke at mine som sagt begrensede erfaringer er representative for hele helse-Norge, men dog..

Informasjon over alt på nettet (deriblandt Fitnessbloggen, Olympiatoppen, Frisk&Funksjonell) sier at man med fordel kan innta 1,6-2g per kg kroppsvekt om man er aktiv, og særlig om man trener styrke.

Det handler nok i de fleste tilfeller om at et gjennomsnittlig kosthold bidrar med nok proteiner, og for folk som har et høyt energiinntak så er ikke proteininntaket noe å bekymre seg særlig mye for. Det betyr ikke at ikke proteintilskudd har sin plass i det store bildet, men for å dekke proteinbehovet er det i de fleste tilfeller ikke nødvendig.

Joda, men leger lærer hovedsakelig ikke om metabolske og fysiologiske effekter av kosttilskudd, og det lille av informasjon de får, er jo på ingen måte grunnlag nok for å uttale seg nevneverdig om det.

Du burde jo heller få tak i som noen sier, en ernæringsfysiolog, eller noen andre som har spesialisert seg innenfor dette feltet, på samme måte som du ikke ville hatt en fastlege til å utføre hjernekirurgi.

Det er ikke sånn at det finnes en egen biokjemi og fysiologi som gjelder for kosttilskudd. Det handler såklart også om hvilke interesser legen har, og en treningsinteressert lege vil åpenbart også ha større interesse av å sette seg inn i nettopp dette. Men uansett så blir det feil å si at en lege ikke har grunnlag for å uttale seg om fysiologi og metabolske prosesser.

Jeg er helt enig med deg PlastBox, og jeg er også enig med han som sa tidligere at det er veldig vanskelig for en 15åring å få i seg anbefalt mengde proteiner.

Ifølge Olympiatoppen burde en "utøver i vekst" få i seg 2g protein per. kg kroppsvekt.

Hvordan dette er mulig med en normal kost er utenfor min rekkevidde å forstå.

For en 15åring som trener masse og dermed også nødvendigvis spiser en del mat, så vil jeg si at det er vanskeligere å få i seg for lite protein enn det er å dekke behovene.

Hvis vi går igjennom hva man kan få av mat på en normal dag

Frokost

to brødskiver med skine/ost/sjokoladepålegg og kanskje et glass vann eller melk

Lunch

to brødskiver med det samme som til frokost, pluss ca. 05.l vann.

Middag

tomatsuppe og vann

kvelds

brødskive+ pålegg og et glass vann eller melk

Hvis jeg da veier 50kg, er dette langt unna 100g proteiner.

En 15 år gammel gutt i vekst som driver med idrett og samtidig spiser så lite som i eksempelet ditt tror jeg du skal lete lenge etter. Og dersom du finner det så er det på langt nær kosttilskudd som er løsningen.

Energiinntaket er minst like viktig som proteininntaket, så å supplere med proteiner i et kosthold som er så ekstremt mangelfullt som det du skisserer er feil ende å starte i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det du sier her er rett, så burde vell egentlig ikke jeg diskutere dette med deg, ettersom du faktisk HAR grunnlag for å uttale deg om dette.

Jeg legger meg flat.

Til dere andre, dere burde både lese og ta til der hva Vegar sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne idrettslegen jeg hadde time hos i dag mente dette:

  • 70-80% av kosttilskudd du får kjøpt på nett kan inneholde små mengder av illegale stoffer, som f.eks. testosteron tilskudd.
  • Alle studier viser at proteintilskudd ikke har noen virkning.

Det virket som at han ikke hadde satt seg helt inn i de andre tilskuddene, men anbefalte meg og foreldrene mine på det sterkeste at jeg ikke burde bruke noen slags kosttilskudd.

Bare for å understreke det, så har jeg et supert kosthold(y) (ukepenger går til cottage cheese og kyllingfilet:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lel. Kunne fortalt deg det svaret på forhånd.

Du burde bedt han om å komme med et par kilder på påstandene. Spesielt at så mye som 80% av alt kosttilskudd inneholder testo!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...