Gå til innhold

Trening etter å ha gitt blod


Magnus

Anbefalte innlegg

Var litt usikker på hvilket underforum denne passet best i, så moderatorer får bare flytte om dette ble feil.

Hvorfor blir det anbefalt å vente med hard fysisk trening etter å ha gitt blod?

Jeg skjønner at to av grunnene er nedsatt yteevne og en fare for at stikket kan begynne å blø igjen. Men er det egentlig noen farer forbundet med å trene ganske tidlig etter å ha gitt blod, eller bare at en kanskje ikke klarer å yte like godt som ellers?

Finner ganske mye forskjellig informasjon når jeg søker om dette på nettet, noen hevder at en bør vente i 72 timer mens andre mener det går helt fint å trene så lenge en føler seg frisk og opplagt. Det er jo veldig individuelt hvordan en reagerer på tapping.

"Du bør ikke utsette deg for kraftige anstrengelser f.eks hard trening samme dag som du gir blod. Normalt tar det noen dager fra blodgivning til du har full fysisk yteevne. Røde blodceller transporterer oksygen og etter tapping vil den totale kapasiteten for oksygentransport være litt redusert inntil nye røde blodceller erstatter tapet."

http://www.unn.no/nye-blodgivere/category9404.html]UNN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jeg var og tappet meg for blod idag, (første gangen), jeg har ikke hatt ork til å trene idag, vært veldig slapp og var litt svimmel med en gang. Men så har jeg veldig lav hvilepuls og lavt blodtrykk, så det har nok en sammenheng der. Men tror det er veldig individuelt, føler man seg frisk som en fisk så gjør det nok ikke noe å trene litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg peiling på hvor lang tid det tar før kroppen har produsert de tapte blodcellene, men i og med at det fjernes en del røde blodceller (de som frakter oksygen), så ville jeg anta at man har et redusert oksygenopptak i en viss periode. Mao, vil man ofte føle seg svimmel og ikke være så godt rustet til å drive kardio som normalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gåd på fjellet med tung paraglider 1 time etter tapping. ingen problem. skal sies at hun ville ikke anbefale meg å gå, men kunne heller ikke si at det var en dum ide. med mye vann og noen bananer er det bare å peise på! :)

Hvor lang tid tok det før du var i luften, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...