Gå til innhold

Den store nerdetråden


malenesofie

Anbefalte innlegg

Oh god, jeg burde ikke snublet over denne tråden, har altfor mye å lese på backloggen..

Vil anbefale The Kingkiller Chronicles, første bok er A Wise man's fear, to bøker ute hittil.

Dette var en bok jeg ikke hadde hørt om og fikk helt tilfeldig av en som bodde hos svoger, som jeg igjen gav videre til en annen sjel som jeg mente burde prøve den ut.

Sanderson har fine bøker som nevnt, Shannara serien går, de er litt like om hverandre men det er fin behagelig fantasy. En fin vri i den "serien", er at forfatteren hadde to serier, Shannara og The Word and the Void, hvor han smeltet sammen universene og lagde en ny vri med hvordan Shannara verdenen på en måte oppstod. Lett sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden folk diskuterer mætt i fantasy her, kanskje dere kan gi meg noen lesetips ut i fra mine preferanser.

Ser folk nevner Malazan Book of the Fallen, synes den var grei. Tråla meg gjennom hele serien, men må innrømme at jeg til tider vurderte å legge den fra meg. Mange bra partier og spennende karakterer, men gud bedre det er jaggu mange kjedelige karakterer og ikke minst enormt rotete partier også. Hører rykter om en fortsettelse eller frittstående serie med Karsa Orlong i fokus, det leser jeg nok gladelig.

Har lest hele WoT, begynte når jeg var kanskje 15 år, og det er jo også en grei serie. Når jeg nylig leste siste boka skjønner jeg hvorfor jeg likte den bedre når jeg var tenåring. Det hele blir litt Disney.

ASOIAF-serien er en klar favoritt, har lest den noen ganger nå.

Er også veldig glad i Joe Abercrombie sine bøker. Liker det litt mer hardbarka og rå uttrykket i de bøkene her (og ASOIAF). Siste boka, Red Country var knapt fantasy en gang, men ei realt god bok!

Så, noen tips til litt røffere fantasy? Bonus hvis det mangler drager, alver, svart/hvitt verdensbilde og andre klisjéer.

Jeg har sågar tatt steget vekk fra fantasy i sommer og lest *gisp* sci-fi! Nærmere bestemt Asimovs samlede robothistorier. Gode sci-fi-tips mottas også med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lenker for bøker etc jeg måtte vente til jeg kom heim med:

http://www.bookcountry.com/ReadAndReview/Books/GenreMap/Velg sjanger på kartet og få tips om bøker.

http://www.bestfantasybooks.com/top25-fantasy-books.php/

Topp 25 fantasybøker

Takk for lenkene! Trur jeg skal sjekke ut Rothfuss. The Name of the Wind er også er sinnsykt solid låt av Wodensthrone, så hvis boka er like god er vi godt på vei her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel alle nerder til en viss grad, men jeg oppretter denne tråden slik at de av oss som er litt mer på den sære siden kan connecte! Selv er jeg hovedsakelig bok-nerd, type elsker fantasy bøker. Er også veldigveldig glad i fantasy i filmform, og selvfølgelig også sci-fi! For tiden holder jeg på med Wheel of Time-serien, er på bok 9. Er på jakt etter noe nytt og spennende å begynne på når jeg er ferdig med denne! Spilling er ikke helt min store greie, men i sin tid spilte jeg en karakter opp til top level i World of Warcraft. Hva er din favorittbokserie, favorittfilm, tegneserie, spill, you name it, la oss alle joine together drømme oss vekk til andre tider, steder og universer! (Når jeg leste gjennom dette innså jeg nøyaktig hvor utrolig nerdete det høres ut, men who cares!) Let your geek flag fly!!

Sjekk ut http://www.nerdfitness.com/!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt valg, den boka er kanonawesome:)

Godt å høre. Var innom biblioteket og fikk lånt den i dag, men så kom jeg i prat med en kollega som visstnok samler på fantasybøker på engelsk, så jeg leser den heller på originalspråket. Kan trulig få lånt en del annet snadder der også \o/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye nerding og geeking om bøker, vi trenger mer spill og film inn her!

Noen som er Marvel interreserte? Personlig er jeg sålangt bare filmnerd rundt temaet da tegneseriene aldri har interresert meg stort lengre en duck&co

Har siden jeg var tenåring (for en million år siden...) likt Marvel-serier, synes det er storveis å se gamle helter i nye filmer!!! :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye nerding og geeking om bøker, vi trenger mer spill og film inn her!

Noen som er Marvel interreserte? Personlig er jeg sålangt bare filmnerd rundt temaet da tegneseriene aldri har interresert meg stort lengre en duck&co

Yesssss. Fokken SUPERHERRAS! Spiderman var alltid min store helt da jeg var liten, og han er fortsatt en av mine favoritter. Hele skokken med filmer som knytes sammen i Avengers er jo også pretty damn magical, kanskje med et par unntak :whistle: Nå kommer det jo sequel til Thor: The Dark World nå til høsten, og neste år kommer The Amazing Spiderman 2 :hungry: , Captain America: The Winter Soldier og så klart X-Men: Days of Future Past. Har ennå ikke fått sett Wolverine-filmen som kom i sommer, men skal få surret meg til å se den snart! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yesssss. Fokken SUPERHERRAS! Spiderman var alltid min store helt da jeg var liten, og han er fortsatt en av mine favoritter. Hele skokken med filmer som knytes sammen i Avengers er jo også pretty damn magical, kanskje med et par unntak :whistle: Nå kommer det jo sequel til Thor: The Dark World nå til høsten, og neste år kommer The Amazing Spiderman 2 :hungry: , Captain America: The Winter Soldier og så klart X-Men: Days of Future Past. Har ennå ikke fått sett Wolverine-filmen som kom i sommer, men skal få surret meg til å se den snart! :D

Gleder meg stort selv til alle de nye som skal komme ut! Spesielt X-Men.

Så den nye Wolverine-filmen for ikke lenge siden og den skuffa dessverre, men det virker til at DoFP skal bli mer i tråd med de "gamle" heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en endeløs kolleksjon av Marvel-serier, så det vil si ja :p Spørsmål?

Kommer ikke helt inn i tegneserieverden som er helt enorm, så holder meg til filmverden :D Men har fått med meg at Avengers er større en hva vist i filmen ;)

Yesssss. Fokken SUPERHERRAS! Spiderman var alltid min store helt da jeg var liten, og han er fortsatt en av mine favoritter. Hele skokken med filmer som knytes sammen i Avengers er jo også pretty damn magical, kanskje med et par unntak :whistle: Nå kommer det jo sequel til Thor: The Dark World nå til høsten, og neste år kommer The Amazing Spiderman 2 :hungry: , Captain America: The Winter Soldier og så klart X-Men: Days of Future Past. Har ennå ikke fått sett Wolverine-filmen som kom i sommer, men skal få surret meg til å se den snart! :D

Gleder meg som en jekla unge! Stor interrese i avengers. Liker at filmen henger i hop mer enn abre rollefiguren, men faktisk historiene. Ref IM2 -> Avengers -> IM3

Gleder meg stort selv til alle de nye som skal komme ut! Spesielt X-Men.

Så den nye Wolverine-filmen for ikke lenge siden og den skuffa dessverre, men det virker til at DoFP skal bli mer i tråd med de "gamle" heldigvis.

Dot it real, do it dark :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt forelska i IronMan filmene (kanskje mest pga Robert Downey Jr :love:) og The Avengers filmen for tiden. Er ikke så veldig superhelt-fan utenom det. Så elsker jeg utdanning! Matematikk, naturfag, samfunnsfag, geografi.. you name it! Men mest av alt.. Kunst, håndverk, design, forming.. MyOhMy! :love: Savner å gå skole..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt forelska i IronMan filmene (kanskje mest pga Robert Downey Jr :love:) og The Avengers filmen for tiden. Er ikke så veldig superhelt-fan utenom det. Så elsker jeg utdanning! Matematikk, naturfag, samfunnsfag, geografi.. you name it! Men mest av alt.. Kunst, håndverk, design, forming.. MyOhMy! :love: Savner å gå skole..

iron_man_and_iron_girl_by_cat_train-d500gkn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iron Man :love: men ja, mye pga junioren, gitt. Avengers var konge, gleder meg til Thor 2. Har heller ikke fått sett siste Wolverine, må prøve på det, likte ikke 1'ern så veldig men hørte denne var bedre. Og siste Star Trek må jeg få med meg også på et tidspunkt, Cumberbatch er jo som regel solid. Speaking of Cumberbatch, godt dilla på Sherlock Holmes serien han er i med Martin Freeman. Ny sesong kommer snart! Freeman og Cumberbatch møtes i Hobbiten 2 også, så her er det full circle på nerdinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...