Gå til innhold

Den store nerdetråden


malenesofie

Anbefalte innlegg

Vi er vel alle nerder til en viss grad, men jeg oppretter denne tråden slik at de av oss som er litt mer på den sære siden kan connecte! Selv er jeg hovedsakelig bok-nerd, type elsker fantasy bøker. Er også veldigveldig glad i fantasy i filmform, og selvfølgelig også sci-fi! For tiden holder jeg på med Wheel of Time-serien, er på bok 9. Er på jakt etter noe nytt og spennende å begynne på når jeg er ferdig med denne! Spilling er ikke helt min store greie, men i sin tid spilte jeg en karakter opp til top level i World of Warcraft. Hva er din favorittbokserie, favorittfilm, tegneserie, spill, you name it, la oss alle joine together drømme oss vekk til andre tider, steder og universer! (Når jeg leste gjennom dette innså jeg nøyaktig hvor utrolig nerdete det høres ut, men who cares!) Let your geek flag fly!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aller først bør man vel kanskje etablere sjargongen litt her. Geek og nerd er nemlig forskjellige ting!

http://slackprop.wordpress.com/2013/06/03/on-geek-versus-nerd/

  • geek - An enthusiast of a particular topic or field. Geeks are “collection” oriented, gathering facts and mementos related to their subject of interest. They are obsessed with the newest, coolest, trendiest things that their subject has to offer.
  • nerd -A studious intellectual, although again of a particular topic or field. Nerds are “achievement” oriented, and focus their efforts on acquiring knowledge and skill over trivia and memorabilia.

geeknerd-plot-01.png?w=500&h=470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først bør man vel kanskje etablere sjargongen litt her. Geek og nerd er nemlig forskjellige ting!

http://slackprop.wordpress.com/2013/06/03/on-geek-versus-nerd/

  • geek - An enthusiast of a particular topic or field. Geeks are “collection” oriented, gathering facts and mementos related to their subject of interest. They are obsessed with the newest, coolest, trendiest things that their subject has to offer.
  • nerd -A studious intellectual, although again of a particular topic or field. Nerds are “achievement” oriented, and focus their efforts on acquiring knowledge and skill over trivia and memorabilia.

geeknerd-plot-01.png?w=500&h=470

Ja takk begge deler? :D

I følge dette diagrammet (som jeg elsker -> nerd?), befinner jeg meg visst med en fot i begge leire.

Superhelter? Jatakk.

Hobbiten? Jatakk.

Bokorm? Jatakk.

Macbook? Jatakk.

Utdanning? Jatakk.

Zombier? Jatakk.

Amazon? Jatakk.

Kjemi? Jatakk.

Awkward? Ja, jo, litt kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favorittbokserie - Hmm... Dune er jo en slager,selv om jeg bare har lest hovedboka, Night's Dawn triliogien av Peter F Hamilton er vel favorittscifien, Flowers for Algernon av Daniel Keyes og 1984 av Orwell må nevnes!!

Fantasy..hmm..The Kingkiller Chronicles av Patrick Rothfuss(Name of the wind og Wise mans Fear) sammen med The Stormlight Archives av Brandon Sanderson er jo magiske, så er jo..Prince of Nothing-serien av Scott Bakker awesome og

Favorittfilm: hmm.. Star Wars, Gattaca, litt usikker

Tegneserie ; Anime er jo moro, mye fra Hajime no Ippo og Hikaru no Go til Bleach og Rurouni Kenshin.

Spill.. hmm.. Det meste fra Bioware, WOW,Dota1 + 2,

Jeg er ikke overfascinert av zombier, men jeg er bokorm deluxe, klarer fint en bok på et par timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var megenerd med World of warcraft før og fikk 200 dager played på to år, og var vel det eneste jeg snakka om i samme tidsperiode.

Idag nerder jeg hovedsaklig med Tolkien`s univers og skal snart manne meg opp til å lese The Silmarillion og etterhvert Hurins barn.. Eneste problemet mitt er at jeg ikke har noen å snakke med om Tolkiens verker!

Nerder eller geeker også mye med superhelter og driver for tiden å leser Batman returns (Tegneserie). Diskuterer gladelig alle superhelter, men helst Deadpool, Superman, Thor, Batman og Hulken som er de jeg finner mest interessante

/Geekmode off

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså.. Hvorfor har ingen nevnt Steven Eriksson - Malazan book of the fallen serien? Den er bare best. Har lest i filler de fleste av de bøkene :whistle: Mine er i paperback da..

Favorittserier: F I R E F L Y, som er den eneste grunnen til at jeg ser Castle. Dont ask..Farscape, det lille jeg fikk sett av battlestar galactica var bra (forsvant fra netflixen min :( ). Arrow er helt greit om du vil slå av hjernen litt. Buffy er en klassiker, Angel sugde. The League of Gentlemen er en bisarr britisk humorserie, tar litt tid for den vokser på deg. Black books er nice! The IT crowd.

Nerdeserie: QI, som er mye bedre enn den bedritne norske versjonen Brille. Faen ta Harald Eia.

Favorittfilm: Burde vært Serenity.. But no..

Manga: Blade of the Immortal. Er vel ikke alene der.. Er vel det eneste jeg liker også..

Anime: Samurai Champloo.

Spill: Icewind Dale 1 og 2. Baldurs Gate 1 og 2 med utvidelser, likte ikke den til iPad. De første Diablo spillene, Diablo 3 sugde. Dragon Age Origins, spilte aldri igjennom oppfølgeren. Ellers Command and Conquer-spillene, Civilization 3, Total War- spillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spill:

Over hundre dager ingame i cs 1.6 back in the days. Det var det det gikk i før trenings, skole og spilling.

Jeg ser nok kanskje ikke ut som den typiske "nerden", men jeg er typen som går rundt med lydbok på øret konstant. Har gjort det helt siden jeg var liten. Når du er ung så ser folk ikke så veldig rart på deg når du går rundt med noe på øret hele tiden. Men folk stusser litt når man drar ut på byen med lydbok. Tror det er en defence mechanism eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Riftwar-serien av Raymond E. Feist? Likte spesielt godt Empire-bøkene han skrev med Janny Wurts.

Ellers har jeg lest en del David Eddings (også med Leigh Eddings). Dette er fantasy :)

Må undersøkes nærmere, mener jeg har har hørt om Riftwar før!

Raymond E. Feist sine bøker er bra, og Terry Goodkind sin "sword of truth"-serie. Lest alle bøkerne 2-3 ganger, haha.

Dune er en klassiker. Har og lest noen av "wheel of time"-bøkerne.

Leste Sword of Truth for noen år siden, leste bøkene omtrent samtidig som jeg holdte på med Wheel of Time, men ble ikke kjempeimponert. Ble sånn som det ble med mange serier; etter høydepunktet i bok 1 føler man at plottet i de følgende bøkene er litt tvungent, på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste Sword of Truth for noen år siden, leste bøkene omtrent samtidig som jeg holdte på med Wheel of Time, men ble ikke kjempeimponert. Ble sånn som det ble med mange serier; etter høydepunktet i bok 1 føler man at plottet i de følgende bøkene er litt tvungent, på en måte.

De er veldig annerledes ja, men når jeg først begynner på en serie så leser jeg liksom alt ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vurderte faktisk i kutte ca. halvveis i serien, men jeg klarer ikke å slutte av midt i, må lese alt :p

Er vel 10 år siden jeg leste første boka så mulig jeg taklet den noe "barnslige" skrivemåten litt bedre enn hva jeg hadde gjort nå, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altetende innenfor sci-fi og fantasy. I tillegg logget jeg i sin tid ubehagelig mange timer i World of Warcraft, og legger fortsatt tid inn i dataspill når jeg har muligheten. Fin måte å slappe av på når hverdagen ellers er rimelig stressende.

Malazan book of the fallen er en serie som definitivt anbefales, samme med det meste av Peter F.Hamilton (selv om han kan bruke drøyt lang tid på å komme igang). De siste månedene har Dresden Files bøkene gått på lydbok på øret overalt, alt fra på trening til på t-banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste ufattelig mye fantasy-bøker når jeg var yngre, men har dessverre blit mindre og mindre de siste årene. Den første interessen jeg fikk var vel når jeg leste Hobbiten og LOTR-bøkene. Sistnevnte var vel som jeg husker ikke så veldig lettlest, men hadde stor glede av det allikevel. Hobbiten er en bok jeg har lest flere ganger i løpet av livet, fantastisk fengslende.

Ellers har jeg også vært borti Wheel of Time - serien, men sluttet vel å lese etter bok nr 7 hvis jeg ikke husker feil. Har også hatt slor glede av Belgarion og The Dark Tower (Stephen King).

Hvis noen ønsker noe humoristisk kan jeg også anbefale De fire og han som gjør galt verre, fantastiske bøker av Hans Frederik Follestad. Driver og leser A Song of Ice and Fire om dagen, men den er satt litt på vent.

Når det kommer til spill har alltid Final Fantasy - seren vært noe spesielt for meg, vokst opp med 7-9. Spilt gjennom de i de senere år for å få den nostalgiske følelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste ufattelig mye fantasy-bøker når jeg var yngre, men har dessverre blit mindre og mindre de siste årene. Den første interessen jeg fikk var vel når jeg leste Hobbiten og LOTR-bøkene. Sistnevnte var vel som jeg husker ikke så veldig lettlest, men hadde stor glede av det allikevel. Hobbiten er en bok jeg har lest flere ganger i løpet av livet, fantastisk fengslende.

Ellers har jeg også vært borti Wheel of Time - serien, men sluttet vel å lese etter bok nr 7 hvis jeg ikke husker feil. Har også hatt slor glede av Belgarion og The Dark Tower (Stephen King).

Hvis noen ønsker noe humoristisk kan jeg også anbefale De fire og han som gjør galt verre, fantastiske bøker av Hans Frederik Follestad. Driver og leser A Song of Ice and Fire om dagen, men den er satt litt på vent.

Når det kommer til spill har alltid Final Fantasy - seren vært noe spesielt for meg, vokst opp med 7-9. Spilt gjennom de i de senere år for å få den nostalgiske følelsen.

Wheel of Time kan være noe langtekkelig, og man kan miste motivasjonen litt uti. Nå er jeg straks ferdig med bok 9, og er veldig klar for å endelig fullføre (tror jeg har forsøkt 3 ganger nå), og få vite hvordan det hele ender!!

Og forøvrig er A Song of Ice and Fire en av de beste seriene jeg har lest!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wheel of Time kan være noe langtekkelig, og man kan miste motivasjonen litt uti. Nå er jeg straks ferdig med bok 9, og er veldig klar for å endelig fullføre (tror jeg har forsøkt 3 ganger nå), og få vite hvordan det hele ender!!

Og forøvrig er A Song of Ice and Fire en av de beste seriene jeg har lest!!

Skal se om jeg får plukket opp serien igjen. Ja, det er en flott serie. Det fine med den er at man kan lese den både før eller etter man har sett Game of Thrones, like spennende uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wheel of Time kan være noe langtekkelig, og man kan miste motivasjonen litt uti. Nå er jeg straks ferdig med bok 9, og er veldig klar for å endelig fullføre (tror jeg har forsøkt 3 ganger nå), og få vite hvordan det hele ender!!

Og forøvrig er A Song of Ice and Fire en av de beste seriene jeg har lest!!

Å, plukk den opp igjen! Ja, det var litt lameass lame i noen av de miderste, men det tar seg opp. Synd å si det, men de tre siste, skrevet av en annen, er mye mer direkte, voldsomme og geek-a-licious. Var kjipt å måtte vente ett år i mellom hver av de.

Tror jeg gave myself away on the nerd/geek category der ;) jeg leser det meste, ser det meste, spiller det meste og blir like opphengt hver gang. Exception to the rule; 50 Shades of Gray. Fy faen. Det var dårlig, det. Tror ikke jeg kommer over hvor dårlig det faktisk var.

På den positive siden; Hellsing, og det nyeste Hellsing Ultimate. Anime av høy kvalitet, fantastisk grafikk, utrulig bra historie, og mangaen er minst like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...