Gå til innhold

Teknikk i markløft, uæh..


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Forresten også veldig vanskelig å se fra den vinkelen..

Men en ting, det ser ut som om du lar stanga følge låret og rundt kneet når du senker stanga..

Slik at "slippbanen" blir litt "c-formet" Det funker greit nå som vektene er så lave, men når du får litt vekter på så kan det bli direkte farlig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som @Mintreningslykke sier, ser ut som det er veldig enkelt for deg. Er anbefalt å ikke ha mixed grep før du kommer på de tyngste løftene. Så kjør vanlig grep.

Og som de andre sier, få på litt tyngre vekter! Helst med litt større diameter på skivene så du kan starte fra bakken i stede for.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg vil foreslå at du tar på litt meir vekter. Det har ingen hensikt å sjå om teknikken er god visst du ikkje får litt motstand. Som nevnt over her, ser det meir ut som rumenske markløft, enn klassisk markløft. Da skal du starta fra bunnen av, og setta deg litt lengre ned. Det er selfølgelig individuelt mht korleis kroppen er bygd, men du skal ikkje ha ein så tydlig strekk i beina:)

Sjå om du kan klara vekter med større diameter. 15kgs plater burde gå? Da blir det 50kg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) Jeg skal altså stå smalere med beina, slik at armene kommer på yttersiden av beina? Og passe på at stanga ikke følger lårne og knærne, men at den går rett nedover?

Grunnen til at jeg har lav vekt er fordi jeg vil terpe teknikk og ikke rushe for fort oppover. Jeg vil heller øke jevnt fra økt til økt. Hadde tenkt å øke med 2.5 kg pr. økt, anbefaler dere meg å øke med mer om gangen, f.eks 5 kg?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar :) Jeg skal altså stå smalere med beina, slik at armene kommer på yttersiden av beina? Og passe på at stanga ikke følger lårne og knærne, men at den går rett nedover?

Grunnen til at jeg har lav vekt er fordi jeg vil terpe teknikk og ikke rushe for fort oppover. Jeg vil heller øke jevnt fra økt til økt. Hadde tenkt å øke med 2.5 kg pr. økt, anbefaler dere meg å øke med mer om gangen, f.eks 5 kg?

Stanga SKAL følga lår og kne. Da er det heller bedre at beina blir blå.

Ein ting er å terpa teknikk, men ein anna ting er å gjer det med vekter som du kan ha 20+ reps på. Eg vil påstå at det er enklare å øva teknikk med tyngre vekter:) Til å begynna med er det nok ikkje noko problem å øka med 5kg om gangen, men det vil selfølgelig stagnera etter kvart. Kor mange reps brukar du til vanlig?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså... stanga skal ikke ut fra kroppen, men den skal rett ned. Det som skjer med deg er at du bøyer deg litt langt forover med knærne tidlig.. som gjør at stanga ikke bare går ned langs lårene... men også skrått forover og så rundt knærne. Det er en bevegelse som er farlig for rygg og alle ting vi skal være forsiktige med.

Sett deg heller bakover når du skal ned, enn å presse knærne forover.

Så det går altså fint om du lar stanga skrape langs deg på veien ned.

Om Natalie mener noe annet enn det jeg sier her, så stiller jeg meg undrende til det.

Bare se på videoen over av hvordan Sandvik senker stanga...

Eller for å gjøre det ekstremt... Crossfittere som "bouncer" stanga vil, med samme bevegelsen som du gjør, denge stanga ned i kneet... Det er ikke optimalt. Det jeg prøver å si er altså ikke at du ikke skal ha stanga tett intil deg, men at du ikke skal komme frem med knærne så mye.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt greit å prøve å øke med noen prosent hver gang, 2,5 kilo høres bra ut i starten. Men det ser da ut som om du klarer mer enn dette? Er greit som du sier å trene teknikk begynnelsen, og varme opp hver økt ved å begynne med lettere vekter å så legge på litt og litt. Men du bør ikke stoppe før du føler at det er passe vekt bare fordi du vil legge på mer neste gang. Som mange sier her så vil du også med mer vekter lettere se (og føle) om du har god teknikk. 3 elementer er startposisjonen, hvordan du holder press i kroppen og ikke bøyer/svaier ryggen og sist men ikke minst at stanga går rett opp og ned, ikke ut fra kroppen. Samt, bruk vanlig grep så langt det lar seg gjøre :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kor mange reps brukar du til vanlig?

Jeg pleier å varme opp med stanga x 10, så trener jeg to sett med 8-6 reps. Øker vekta gradvis på disse og avslutter med 5x5 arbeidssett. Om jeg trener markløft 1-2 ganger i uka kan det vel være greit å bare øke med 2.5 kg av gangen? Jeg er som sagt veldig liten, ganske svak og relativt ny i denne øvelsen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg pleier å varme opp med stanga x 10, så trener jeg to sett med 8-6 reps. Øker vekta gradvis på disse og avslutter med 5x5 arbeidssett. Om jeg trener markløft 1-2 ganger i uka kan det vel være greit å bare øke med 2.5 kg av gangen? Jeg er som sagt veldig liten, ganske svak og relativt ny i denne øvelsen.

Virka som du har lagt deg på eit greit repsantall. 2.5 kg opp for kvar økt, er null problem så tidlig i fasen:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...