Gå til innhold

Spise rett før man legger seg?


Thombr86

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Slik jeg har forstått det er det bare en gammel myte det at man ikke skal spise før leggetid. Den gikk vell på noe slik som at kroppen er i hvilemodus og lagrer alt den får inn i denne perioden rett som fett... Men dette stemmer ikke, ettersom kroppen vil være aktiv i en hel del prosesser om natten også, så det er ikke noe å bekymre seg for ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

  • 2 uker senere...

Kjenner jeg meg sulten rett før leggetid, spiser jeg alltid noe. For meg funker det ikke å legge meg sulten, da våkner jeg alltid igjen i løpet av natta og kjenner på det som nærmest føles som ulvehunger. En god porsjon med varm havregrøt om kvelden gjør som oftest susen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er flere som meg her - hvorfor blir man sulten når man spiser satans mye rett før man legger seg?

I går spiste jeg dollypizza, 1 liter sjokomelk, 300-400g fløtepoteter og litt godteri rett før jeg sovna. Når jeg våkna var jeg skamsulten.

Når jeg derimot går til sengs halvsulten, så kjenner jeg ikke noe sig etter mat om morgenen.

wwttfffff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke sove sulten men jeg spis ikke noe stort måltid på kvelden. Leste ett sted om the warrior diet å der var filosofien å spise godt å mye på kvelden for at kroppen nyttegjlr seg næringsstoffer og restituerer seg å bygger muskler bedre om natten. Men der knasket dem mye grønt tidlig på dagen da .

Støtter at det er totalt intaket som betyr noe ikke tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er flere som meg her - hvorfor blir man sulten når man spiser satans mye rett før man legger seg?

I går spiste jeg dollypizza, 1 liter sjokomelk, 300-400g fløtepoteter og litt godteri rett før jeg sovna. Når jeg våkna var jeg skamsulten.

Når jeg derimot går til sengs halvsulten, så kjenner jeg ikke noe sig etter mat om morgenen.

wwttfffff

Lavt blodsukker skaper sult

Når du spiser et stort måltid på kvelden, vil blodsukkernivået i kroppen stige. Er det snakk om mat med mye karbohydrater, stiger blodsukkernivået raskt og mye, og dette setter i gang en kraftig insulinproduksjonen i kroppen. Insulinet er som kjent stoffet som reduserer blodsukkernivået så kroppen ikke får sjokk.

Om du legger deg på full mage, vil insulinet stimulere cellene i kroppen til å forbrenne eller lagre glukosen (altså blodsukkeret) som flyter rundt i kroppen etter måltidet. Dermed faller blodsukkernivået i løpet av natten, og når det faller, vil andre hormoner stimuleres. Disse hormonene er med på å gi oss sultfølelse. Vil du vite mer om denne prosessen, se Livestrong.com.

Altså - jo flere karbohydrater i form av sukker, hvetemel osv. du spiser kvelden før, jo mer sulten kjenner du deg dagen etter.

Fra KK.no

høres ut som en fornuftig forklaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...