Jump to content
S.O.T

Trening mot opptak

Recommended Posts

Hei!

Har et klart mål med treningen det kommende året:

20 push ups med 18 kg på ryggen

3 km på 15 min

kroppsheving i bom

+ generell grunnstyrke

Spørsmålet er hvordan skal jeg gå frem? Skjønner at jeg må periodisere, men hvordan? Fins det ferdig oppsett for treningsprogram for brannkonstabelopptak?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

For generell grunnstyrke er Starting Strength ypperlig som program ;) Ellers er det jo å trene på det man vil bli god på, tren da i tillegg på pushups med ekstra vekt, og kjørt intervalltrening for kondisen sin del og test 3000 m innimellom :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvor mange kroppshevinger i bom?

20 pushups med 18 kg på ryggen høres ganske tungt ut. Tilsvarer sikkert 130-140 kg i benkpress.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Jeg ville ha trent spesifikt på det du ønsker å bli god på, i tilegg til et bra grunnprogram.

Push-ups, kroppshevinger i bom etc.

I Trondheim har vi i tilegg knebøy med apparat (husker ikke kravet, men dette er noe de fleste klarer), en liten gåtur på tredemølle med apparat på ryggen, samt en økt i svømmehallen. Det er ikke noe krav om at du må være veldig flink til å svømme, men det hjelper deg på vei dersom du har litt vannfølelse før opptaket.

For 3000-meteren sin del er intervalltrening bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Hvor mange kroppshevinger i bom?

20 pushups med 18 kg på ryggen høres ganske tungt ut. Tilsvarer sikkert 130-140 kg i benkpress.

Av ren nysgjerrighet, hva baserer du dette på?

Tar jo laaaaangt ifra så mye i benk, men tenker 20 pushups med 18-20 kg på rygg skal kunne være oppnåelig.

Må jo rett og slett testes nå!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det vil ha mye å si hvor man legger vekta på ryggen.

Det er godt mulig mitt anslag er ganske feil. Jeg tenkte kanskje på hva som stemte for meg. Jeg har ikke trent pushups på 10 år. Jeg tok vel 50 pushups på 80 kg kroppsvekt da jeg gikk på videregående. Nå veier jeg 100 kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Starting strength først for grunnstyrke, med løping ved siden av, så kan du jo f.eks dedikere mer tid på pullups og armhevinger etterhvert som du nærmer deg opptaket, for å spesialisere.

En bør aldri satse på å akkurat klare kravene; knus de! Sett deg noen virkelig hårete mål og vis at du er villig til å jobbe som et helvete for å få det du vil ha(:

Share this post


Link to post
Share on other sites

20 pushups med 18 kg på ryggen høres ganske tungt ut. Tilsvarer sikkert 130-140 kg i benkpress.

Ganske uenig. Selv trener jeg med 15kg på ryggen, og da gjerne 3x10-15 reps. Benker ikke mer enn 60kg. Push-ups er en treningssak, hadde folk trent like mye push-ups som de trener benk er jeg overbevist om at 20 push-ups med 18kg hadde vært null problem.

---

Som nevnt over her kan du trene intervaller 1-2 ganger i uken + kanskje en rolig økt (15 min på 3000m er ganske overkommelig). I tillegg burde du ha noen økter med styrketrening, tren spesielt de øvelsene dere har på opptaket.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for hjelpen, begynner å ha det ganske klart nå. Kjører igjennom arbeidstilsynets test neste uke, for å se hvordan en ligger an. SKAL klare det! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...