Gå til innhold

Revmatisme og trening


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har fibromyalgi og artrose, og for meg funker styrketrening. Med funker mener jeg at jeg kan utføre det, revmatismen blir ikke bedre av treningen. Jeg har også erfart at for meg så fungerer få reps og tung vekt bedre enn mange reps og lette vekter, men det er nok veldig individuelt.

Har ikke noen formening om kosthold:).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har artrose og har gode erfaringer når det gjelder trening og omlegging av kosthold.

Jeg trener mer og hardere nå enn før jeg ble syk (2005/2006). Det store vendepunktet for meg kom i 2010 når jeg var lei av å være konstant i dårlig form pga artrosen med smerter og stivhet. Hadde da lest mye at kosthold kunne ha positive innvirkninger for hvordan artrosen (aktiv/passiv) utviklet seg. Startet da i samråd med min lege på diett for å finne ut hva som hadde positiv og negative utslag. Etter måneder med prøving/feiling fant jeg ut hvilke matvarer som jeg må holde meg unne for å ikke ha smerter. Fra sommern 2011 har jeg tilnærmet vært smertefri og trenger heller ikke like sterke medisiner som tidligere.

I dag presterer jeg bedre som idrettsutøver, trener normalt uten hindringer (har nok noen ganger litt dårligere økter når revmatismen er mer aktiv, men det styrer jeg ut fra dagsform) og er i bedre form en noen gang.

Under mestringsopphold på Revmatismesykehuset snakket jeg med flere revmatologer og fysioterapauter som mente at trening bare gjorde godt for revmatismen og det i seg selv ikke burde begrense trening. Men alle må kjenne på sin smertegrense og sin kropp hvor mye belastning den klarer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først; Husk at dette kan være veldig forskjellig fra person til person!!

Jeg har kuttet all mat som er rødt med noen få unntak.. Dvs rødt kjøtt, paprika, jordbær og rødvin m.m. - kan spises en gang i blandt. Rødvin er for meg "døden" selv kun med et lite glass.

Sukker og hvete holder jeg meg unna - dersom jeg spiser f.eks smågodt får jeg noen dårlige dager etterpå.

Har økt inntaktet av sunt fett - dobbel dose omega3 hver dag

Kan spise svin (det er det mange som reagerer på og ikke bør spise)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...