Gå til innhold

Dere som har hatt skader/vondter i knær.


Maiken-g

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hatt betennelse i begge patellarsenene grunnet uheldig plutselig økning av frekvens, intensitet og volum i bøy. Har begge gangene satt litt nåler i det og brukt kinesiotape. Det har gått over begge gangene, og det beste for mine knær er knestøtte/varmere. I tillegg har jeg, dessverre, en litt lengre erfaring med hvordan det er å være skades og ikke kunne bevege seg slik man ønsker. Det er kanskje det kjipeste i verden; Terningkast 0. Men et råd skal jeg gi deg, og det er å gi deg med bekymringene når du fortsatt kan. Lar du tankene dine ta helt overhånd forsvinner du ned i et sort hull og det krever så utrolig mye arbeid å komme seg ut av det da. Legg det vekk, prøv å gjøre andre ting du synes er gøy som klarer å holde bekymringene lit på avstand. Finn en alternativ treningsmetode du kan gjøre uten at det går utover knærne. Og skal man leke psykolog kan man jo granske sitt eget hode og finne ut av nøyaktig hvorfor det rammer deg så hardt. Ta problemet ved rota. Uansett ønsker jeg deg lykke til, og uansett hvor svart det ser ut pleier det nesten alltid å ordne seg på sett og vis; Det kan jeg faktisk signere under på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode oppløftende svar. Har nå gått til en del trykkbølgebehandlinger og tørrnåling. Det ble litt bedre, men så kom smertene tilbake. Har en alaskan malamute som krever sitt av fjellturer, og det liker ikke knærne i det hele tatt. Merker også at hip thrust og strak mark gir plager, og bøy og mark er helt utelukket. I følge kiropraktor skal jeg være bra nok til å begynne så smått med knebøy igjen i november, men kjenner at jeg ikke helt stoler på det. Nå har det vært sånn i flere mnd uten noen egentlig bedring, så ser ikke noe grunn til at det plutselig skal bli bra. Kiropraktoren mener det rett og slett er overbelastnig av knærne, så jeg får bare ta og stole på det. Men hvilken alternative øvelser gjorde dere i rehabiliteringsfasen? selv airsquats fremprovoserer smerter (men det er kanskje ikke så farlig?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en del googling på nettet har jeg blitt så frustert over hvor dårlig prognose forskjellige kneskader har. Så det jeg egentlig lurer på er om folk faktisk blir bra igjen etter kneskader, og hvor lang tid dere evt brukte på opptrening/fravær fra treningsfasen.

Jeg har selvfølgelig gått til kiropraktor med mitt vonde kne, og venter på MR resultatet (fikk bare beskjed der og da om at det var noe unormalt under høyre kneskål av radiografen), men siden jeg er en utolmodig sjel så går jeg hele tiden å diagnotiserer meg selv med ditt og datt og konkluderer med at jeg aldri kan trene igjen :-p Trenger noen "kne-solskins-historier" slik at jeg får motivasjon igjen :)

Jeg er mer eller mindre helt frisk i knærne mine nå, ihvertfall as we write.

Det som har fungert best for meg var faktisk svømming, var et år hvor jeg svømte en gang i uken, og det gjorde underverker for knærne mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Har og er framleis plattfot, verdt derfor litt ekstra ill i knærna. Men det er ein treningsag for meg trur eg. Viljen. For det er ikkje så vondt at det kjennast som kniver berre hardt.

Eg har vel lenge brukt det som grunn til å ikkje å jogga. Men ferdig med den unskyldningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var veldig mye her så har ikke lest alt, men kan komme med et lite inspill;

Dro til osteopat. Var ikke der for kneet mitt, men hadde hatt vondt i kneet i ca 1 måned, som kom litt til og fra. Hun fant ut at jeg ikke hadde noe "fjæring" i kneet, gjorde noe som jeg synes var litt magisk, så var jeg bra igjen.

Bare et litt sånn annet alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var veldig mye her så har ikke lest alt, men kan komme med et lite inspill;

Dro til osteopat. Var ikke der for kneet mitt, men hadde hatt vondt i kneet i ca 1 måned, som kom litt til og fra. Hun fant ut at jeg ikke hadde noe "fjæring" i kneet, gjorde noe som jeg synes var litt magisk, så var jeg bra igjen.

Bare et litt sånn annet alternativ :)

Klarer du å utdype denne litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å utdype denne litt?

Of course!

Vondten i kneet var av typen vondt å løpe/knebøye, trapper... Behandlingsmetoden var at jeg lå på en benk, og hun rettet opp i flere områder i kroppen min ved å løfte på den, og trykket også på magen/mellomgulvet. Før behandlingen skjekket hun fjæringen/dempingen eller hva du vil kalle det ved å dra i beina mine. Jeg merket ikke at det var noe galt, men kjente godt forskjell etterpå når hun gjorde det samme. Det var som at hele kroppen fulgte etter, og knevondten har ikke vært der siden, uten at jeg hadde sagt noe om det engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jumpers knee eller patellar tendinopati om man vil. Hadde delvis avrivning av senen, og måtte ha kneet stivt i rundt 4 uker før jeg kunne bøye det skikkelig. Kuttet ut all idrett i en periode på 2 år, og ble helt frisk igjen. Alternativt kan man trene seg opp igjen MYE kjappere(typ 3-6 mnd avhengig av grad), men forelsket meg samtidig i TV og dataspill i perioden som gjorde at idretten ble mer og mer borte uavhengig av skaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knesmerter kommer nesten alltid av at kneet ikke er sentrert. De fleste har for stramme quadriceps. Noen (mye færre) har for stram hamstring.

Om smertene er under kneskålen så er det for stram quad.

Baksiden og over kneskål, for stram hamstring.

Medale siden, stramme adductors og sartorius.

lateral side, stramme IT bånd.

Stemmer 99% av tiden!

Leddene våre tåler mye når de er sentrerte, men med en gang de er ute av sentrering (pga svakheter/stramhet i muskelatur) så kan det fort gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knesmerter kommer nesten alltid av at kneet ikke er sentrert. De fleste har for stramme quadriceps. Noen (mye færre) har for stram hamstring.

Om smertene er under kneskålen så er det for stram quad.

Baksiden, for stram hamstring.

Medale siden, stramme adductors og sartorius.

lateral side, stramme IT bånd.

Stemmer 99% av tiden!

Leddene våre tåler mye når de er sentrerte, men med en gang de er ute av sentrering (pga svakheter/stramhet i muskelatur) så kan det fort gå galt.

Hva om man merker at det "drar" fra vmo/musklene/toppen av kneskåla når man bøyer kneet? Setter seg ned F.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om man merker at det "drar" fra vmo/musklene/toppen av kneskåla når man bøyer kneet? Setter seg ned F.eks

Tror du har for stramme hamstrings.

Ved vondter under kneskåle så kjenner man ofte at tibia stikker litt ut.

Over kneskål blir det motsatt, at det går innover på en måte. Hamstrings drar såpass hardt i forhold til quad at tibia blir dratt bak og kneet er usentrert. Derav smertene...

Ikke kjør særlig med beinøvelser før du har fått rettet opp ubalansen. Tunge vekter på usentrerte ledd er som å be om trøbbel!!

Posterior pelvic tilt? er dette deg? Stram mage, nakke og hamstrings oftest.

http://taylorednutrition.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/postures.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skulle trenge en solskinnshistorie til:

Jeg tror jeg har hatt min "fair-share" med kneproblemer, og er i dag bedre enn noen gang

Fra jeg begynte "tenåringsspurten" har jeg hatt kneproblemer. Når jeg var yngre kunne jeg ikke hoppe eller løpe uten å være varm først. Det føltes som om en kniv ble presset under kneskåla, og knærne var veldig sårbare å sitte på, støt mot gulv/ting osv. Fikk beskjed om at jeg hadde lange patellasener og burde stramme de opp. De var vonde etter samme stilling over lengre tid og i kulde. Fikk betennelse i begge knea når jeg var 16 og gikk på krykker, begynte å spille fotball på juniorlaget for å "stramme" patellasena, men fikk betennelse i begge, så de var røde, varme og vonde stort sett hver dag frem til jeg var 21 år. Fikk beskjed om at musklene hadde vokst for mye på for kort tid, og at jeg hadde blødninger og irritasjon under patella på begge bein.

Ulykke i venstre kne, legg og lårbeinet smalt sammen og alt i kneleddet hovnet opp, kneskålen var delvis ute av ledd, og "vridde muskler og sener" hva nå enn det skal bety. Fikk ikke vite dette av legen etter MR selv om det meste var skrevet på rapporten og gikk tilbake til fotball og fikk en ny smell, hvor jeg så gikk til en osteopat som bistod i behandlingen etter dette. Var fremdeles ikke bra og haltet mer enn jeg gikk normalt.

Delvis avrevet bakre korsbånd i 2012,

Etter å ha møtt en kiropraktor i klinikken på skolen fikk jeg løst opp en del stramme muskler, trent opp kontrollen på knærne og balanse, samt progressiv teknikktrening i knebøy og andre øvelser for støttemuskulatur, + egentrening og vedlikehold i de påfølgende år, er jeg stort sett symptomfri. Jeg er forsiktig og nøye med teknikk, belastning, mengde osv. Løper ikke da jeg har et leggben som har grodd sammen litt vridd, men sykler og bruker ellipsemaskin. Ellers har jeg også en sprekk i brusken.

Innimellom her har jeg hatt en del småskader som har forverret ting og slikt, Jeg har sett to ortopeder, 3 leger, 2 MR, 1 Røntgen og 2 andre kiropraktorer, før problemet ble lokalisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist lesning. Mye av det kunne vært ungått, da kraftig trenig med løse sener er oppskrift på katastrofe... Spesielt mtp sport. Knivene i kneet du beskriver høres ut som avrevet minisk.

Sorry :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menisken er skinnende flott;) Men sliter fremdeles med smerter ved kompresjon av kneleddene, noe som er grunn nummer 2 til at jeg ikke løper eller driver med spenst. Den gangen jeg fikk beskjed om å stramme opp quadsene var jeg 16 og satt på legekontoret, og man hører jo alltid på legen?!?!

Men sist jeg var hos legen forklarte jeg at jeg hadde en betennelsescyste mellom scaphoid og lunate i hånden, og legen begynte å klemme og styre LAAANGT ut i hånden. 5-6 cm fra stedet og på feil side av hånden.. Så overlater ledd og muskler til NMSK-utdannede :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Hvordan retter en opp ubalansen Kjetil1234?

Jeg har vondt over kneet...

Først må du vite hva som er ubalansert og i hvilken 'retning'

Nøyaktig hvor er smerten? Og er den stikkende? Strålende? Hvilken bevegelse utfører du når du føler den?

Har en del tester jeg gjør på klienter for å finne ut av det ganske raskt, problemet er at når man ber noen over internett finne ut av dette selv, har de sjelden et godt nok øye for hva som er hva.

Legg ut noen bilder av kroppen din fra siden, hvor du har på stramme klær slik at man ser hoftestillinga di.

Også bilde fra forsiden hvor man ser føtter og knær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...