Gå til innhold

Dere som har hatt skader/vondter i knær.


Maiken-g

Anbefalte innlegg

Etter en del googling på nettet har jeg blitt så frustert over hvor dårlig prognose forskjellige kneskader har. Så det jeg egentlig lurer på er om folk faktisk blir bra igjen etter kneskader, og hvor lang tid dere evt brukte på opptrening/fravær fra treningsfasen.

Jeg har selvfølgelig gått til kiropraktor med mitt vonde kne, og venter på MR resultatet (fikk bare beskjed der og da om at det var noe unormalt under høyre kneskål av radiografen), men siden jeg er en utolmodig sjel så går jeg hele tiden å diagnotiserer meg selv med ditt og datt og konkluderer med at jeg aldri kan trene igjen :-p Trenger noen "kne-solskins-historier" slik at jeg får motivasjon igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg har slitt med lignende problemer, diagnosert som "patellafemorale smertesyndrom". Les: smerter i kne som er vanskelig å definere:P

Jeg har i de periodene hvor jeg har vært flink til å faktisk gjøre de øvelser og tøyinger jeg har blitt anbefalt, vært smertefri.

Jeg kan bekrefte at det kreves litt tålmodighet, og jeg har også vært litt negativ og tenkt at jeg måtte droppe trening for alltid, men per i dag kan jeg både løpe, trene styrke, sykle etc, så du må ikke miste håpet:)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRE ÅR (!!?) senere? Da har du seriøst vært tålmodig! Knebøy, mark og utfall går fint nå, eller er dette øvelser du ikke kan ta? SteffenSK bra det gikk over, syntes det er så kjipt å ikke kunne gjøre det man vil, føler kneet er litt ekstra drit siden det har så lang tilhelingstid, og siden det er vanskelig å påvise hva som egentlig er gale :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Sorry, sorry. Dårlig formulering av meg.

Det tok rundt trekvart år før jeg kunne sette meg på huk uten å varme opp, men jeg kunne jogge uten smerter etter et halvt år.

Det jeg sier er bare at sånn jeg er nå, altså tre år senere, så har jeg ingen andre problemer enn at kneet kan kjennes litt slapt ut hvis jeg blir utsatt for plutselige støt.

Knebøy, mark og utfall har jeg ingen problemer med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo en del knær på jobb, og de fleste blir jo bra eller tilnærmet bra. Følg rehabiliteringsplanen til noen som har peiling på dette og vær flink til å gjøre alt du skal av egentrening og unngå det du ikke bør gjøre. Rehabiliteringsfasen varierer veldig fra pasient til pasient, men si ca to måneder. Som regel kan man trene noe alternativt, så du trenger ikke ligge het brakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meniskskade og diverse annet grums. Var også ganske nær å gi opp en stund, følte det gjorde vondt uansett, og jeg var livredd for å gjøre det verre. Innså likevel at jeg ikke klarte å fungere uten trening, så dermed - selv om det jevnt over ikke er den beste løsningen - trente jeg uavhengig av smertene.

Derimot opplevde jeg at desto sterkere jeg ble i bena, jo mindre vondt gjorde det. Å trene mengde har sånn sett vært gull, nettopp fordi det har vært mye lavbelastningstrening, som har bidratt til å øke styrken uten å pushe for hardt. God oppvarming og mye teknikkterping har selvfølgelig også gjort sitt. I dag er jeg 99% smertefri. En sjelden gang kan det lugge litt, men det er aldri vondt, det bare er der. Ikke mist motet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja syntes selv to mnd er for lenge :-( Får ta det litt rolig med lav belastning og satse på at det ikke er noe alvorlig. Hva som gjorde at du hadde meniskskade da Kristin Charm? Utrolig kjedelig med de knærne! sterk som klarer å trosse smerten. Kiropraktoren min mener forsåvidt og at jeg skal bare fortsette å trene, men da knebøy i smith slik at jeg får tærne laangt foran knærne. Ser litt merkelig ut, men hva gjør man ikke i desperate tider? :-) syntes også at hip thrust er vond, litt rart når jeg egentlig ikke bruker knærne noe særlig?

Takk for støttende ord, skal tenke på deg på neste beinøkt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Operert første gang for menisk og leddbånd, så ble det en ny operasjon for korsbånd der lege klaget på den første operasjonen.

Opptreningen etter korsbånd nøye fulgt av fysio ble vellykket, selv om kan kjenne litt smerter etter en lang "tråkke" dag. Men knebøy og markløft er digg.

Godt å få svar etter mr-bilder, så ta det rolig nok frem til da ja. Bevegelighet er viktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Operert første gang for menisk og leddbånd, så ble det en ny operasjon for korsbånd der lege klaget på den første operasjonen.

Opptreningen etter korsbånd nøye fulgt av fysio ble vellykket, selv om kan kjenne litt smerter etter en lang "tråkke" dag. Men knebøy og markløft er digg.

Godt å få svar etter mr-bilder, så ta det rolig nok frem til da ja. Bevegelighet er viktig

Hei :-D Trist med dårlig operasjon ja. Kiropraktoren min (som forøvrig også er PTen min) er ikke for opreasjoner av nettopp den grunn. Tenker at det må være noe verre enn bare "overbelastning" siden det var noe under kneskålen, selvom jeg ikke er kapabel til å vite dette :-p Hva som forårsaket dine skader da? og hvor lang tid gikk det til du kunne trene ordentlig igjen? Jeg får vondt selv etter fjellturer med hunden, men det er jo noe jeg bare er nødt til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-D Trist med dårlig operasjon ja. Kiropraktoren min (som forøvrig også er PTen min) er ikke for opreasjoner av nettopp den grunn. Tenker at det må være noe verre enn bare "overbelastning" siden det var noe under kneskålen, selvom jeg ikke er kapabel til å vite dette :-p Hva som forårsaket dine skader da? og hvor lang tid gikk det til du kunne trene ordentlig igjen? Jeg får vondt selv etter fjellturer med hunden, men det er jo noe jeg bare er nødt til å gjøre.
Når du sier under kneskålen, er det som inni under eller nedenfor?

Førstegang var en dag i bakken, hvor det ble fotballtrening samme dag. Ble for mye for beina.

Nestegang ble det et alt for hardt spark mot fotenden som tok korset grunnet mangel av andre støttebånd. Nå har jeg en bit hamstring som korsbånd og er veldig fornøyd.

Den første nøye opptreningen tok 4 mnd etterfulgt av videre oppfølging. Etter 6 mnd begynte vekten på knebøy og markløft å stige fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier under kneskålen, er det som inni under eller nedenfor?

Førstegang var en dag i bakken, hvor det ble fotballtrening samme dag. Ble for mye for beina.

Nestegang ble det et alt for hardt spark mot fotenden som tok korset grunnet mangel av andre støttebånd. Nå har jeg en bit hamstring som korsbånd og er veldig fornøyd.

Den første nøye opptreningen tok 4 mnd etterfulgt av videre oppfølging. Etter 6 mnd begynte vekten på knebøy og markløft å stige fortere.

Inne under "oppe", hehe visst du skjønner hva jeg mener :-p Vrikket kneet heftig for rundt 2 år siden med hevelse og kjempe smerte, så jeg mistenker at det har en sammenheng med det. 6 mnd virker som et helt liv, kudos til deg for at du har holdt motivasjonen så lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja syntes selv to mnd er for lenge :-( Får ta det litt rolig med lav belastning og satse på at det ikke er noe alvorlig. Hva som gjorde at du hadde meniskskade da Kristin Charm? )

Myrdet knærne med for mye og lite gunstig løping, anbefales ikke :) Som flere nevner over er det mye alternativt du kan trene. Prøv å se mulighetene, ikke begrensningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jumpers knee, ca 6 mnd skadeperiode. Trente i 3 mnd med fullt volum og en del smerter (tabbe) og 3 mnd med veldig lav knebelastning og volum. Mao: vær tålmodig og tenk langsiktig. Ta deg tid til å drive rehab/forebyggende/behandling. Jeg gjør fortsatt massasje og tøying hver dag.

Har i det minste lært mye om muskulær oppbygging i lår/hofter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jumpers knee, ca 6 mnd skadeperiode. Trente i 3 mnd med fullt volum og en del smerter (tabbe) og 3 mnd med veldig lav knebelastning og volum. Mao: vær tålmodig og tenk langsiktig. Ta deg tid til å drive rehab/forebyggende/behandling. Jeg gjør fortsatt massasje og tøying hver dag.

Har i det minste lært mye om muskulær oppbygging i lår/hofter.

Ble du helt bra igjen? Jeg må innrømme at jeg blir lettere deprimert av det kneet og det opptar alle tankene mine. Lett å bli voldsomt negativ merker jeg. Jeg har forsåvidt ikke kjempe smerter heller, men ekstra vondt under trening, og litt vondt hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jumpersknee i begge knær etter to år med plattfot og feil belastning bestående av timesvis med ståing på betonggulv uten noe særlig med tilpasning, og masse bøy med uegnede sko og antakeligvis mindre bra teknikk.

På det verste klarte jeg knapt å gå nedover horisontalt gate uten sterke smerter, for ikke å snakke om løpe opp og ned trapper med gildebakker fulle av matvarer i hendene .( jeg er kokk)

Har vært innom to naprapater, en fysioterapeut, tre kiropraktorer, en manuellterapeut, en ART-terapeut, ortoped og hva var det han siste løken var igjen da.. udugelig var han ihvertfall... prøvde å overbevise meg om st hofta dro kneskåla inn i dårlig posisjon fordi tykktarmen lå feil sted i magen' :$

Men nå vil jeg påstå at jeg er 99% frisk igjen, bøyer finfint 100-130 kg i frontbøy, og varmer jeg godt nok opp slipper jeg knemas dagen etter (:

Det som hjalp meg best var ortoped, fokus på å trene øvelser som ikke gjorde vondt, tøying og hvile (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble du helt bra igjen? Jeg må innrømme at jeg blir lettere deprimert av det kneet og det opptar alle tankene mine. Lett å bli voldsomt negativ merker jeg. Jeg har forsåvidt ikke kjempe smerter heller, men ekstra vondt under trening, og litt vondt hele tiden.

Vel, jeg er i sluttfasen av rehab nå og 95% bra. Jeg håper og tror at jeg er helt tilbake om 2-4 uker. Det var noen harde slag for meg også, da jeg innså at jeg ikke kunne bli frisk med 3 dager eller 1 uke (kneøvelser-)treningsfri (langt derifra). Det tok lang tid før jeg vendte meg til tanken av å måtte trene mindre og alterativt. En viss skaderiskio finnes selvsagt også i fremtiden, men nå vil jeg i det minste være mer påpasselig for knærne.

Men, pass deg for de negative tankene. Etter jeg ble noenlunde bra utviklet jeg en mild paranoia for å bli skadet igjen. Kjente på respons fra kneet for hvert eneste skritt, overanalyserte og overdramatiserte alle signaler, som førte til at jeg ikke torde legge vekt på høyre fot selv under vanlig gange og bøyde meg i ryggen i stedet for knærne osv. Å hinke rundt som en stiv 80-åring i hverdagen hjelper meg ikke akkurat tilbake til treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meniskskade og diverse annet grums. Var også ganske nær å gi opp en stund, følte det gjorde vondt uansett, og jeg var livredd for å gjøre det verre. Innså likevel at jeg ikke klarte å fungere uten trening, så dermed - selv om det jevnt over ikke er den beste løsningen - trente jeg uavhengig av smertene.

Derimot opplevde jeg at desto sterkere jeg ble i bena, jo mindre vondt gjorde det. Å trene mengde har sånn sett vært gull, nettopp fordi det har vært mye lavbelastningstrening, som har bidratt til å øke styrken uten å pushe for hardt. God oppvarming og mye teknikkterping har selvfølgelig også gjort sitt. I dag er jeg 99% smertefri. En sjelden gang kan det lugge litt, men det er aldri vondt, det bare er der. Ikke mist motet! :)

Jeg har hatt samme opplevelse, slet med smerter på utsiden av knærne, spesielt venstre, ved store leddutslag (noe som skjer heeeeele tiden når man driver med kampsport). Til tider var det så ille at jeg måtte avbryte treningen umiddelbart for å påføre liberale mengder is og tigerbalsam :inpain:

Lav belastning og høy mengde dype knebøy, mer spesifikt Sheiko for meg, har hjulpet massivt! Nå har jeg kun hatt smerter i kneet en gang i hele 2013, og det var etter å ha sittet på parketten på sommerleir i halvannen time :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har en "løs" kneskål :p hoppet mye ut av ledd og fikk dermed ett stort hakk i menisk på høyre kne.

Fikk tilbud om opperasjon o.o men legen mente at opperasjonen kunne gjøre det verre.

Så tok heller den lange veien med langsom opptrening. Gjorde veldig vondt, lenge. Men med styrketrening og løping så ble den veldig bra igjen! Har egentlig sluttet å hoppe ut av ledd etter jeg bygget opp styrke rundt kneet :) har muligens noe med at jeg er litt mer forsiktig med hvordan jeg lander på foten når jeg løper eller hopper i tilegg da men.

Er nok ikke blitt 100% bra igjen. Men jeg kan gjøre så si hva jeg vil uten at det gjør for vondt etterpå. Hender jeg får betennels i kneet, spesielt når det begynner å bli kaldt ute. Men da er det bare å kle seg ordentlig og ta det med ro ett par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...