Gå til innhold

Eat clean. Wtf?


Fjeldmann

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

"Clean food" eller "ren mat" er et fint begrep fordi det snakker om uskrevne regler for hva som er bra eller ikke bra i en subkultur. Ren mat i et byggermiljø er noe annet enn ren mat blant lubbne raw food tilhengere. Hva som er ren mat styres etter hva som regnes som bra mat i det aktuelle miljøet. Det er som motebransjen. Om bjellesauene i bransjen bestemmer seg for at capri-bukser skal bli neste års hit, ja da blir det det, uansett om forbrukerne hatet det samme plagget året før. Vi følgere strømmen og gjør som alle andre. Samme med ren mat. Ren mat er hva de flinke folka definerer som ren mat. Her er noen kriterier.

Ren mat er de mest proteinrike alternativene i en matgruppe

Ren mat er de mest fettfattige alternativene i en matgruppe

Ren mat er de mest karbohydratfattige alternativene i en matgruppe

Ren mat er de "minst bearbeidede" i en matgruppe

Da får vi noen morsomme paradokser:

- Skummet melk er regnet som ren mat, mens helmelk ikke regnes som ren mat til tross for at helmelk faktisk er "mindre bearbeidet" enn skummet melk

- Mager kesam er ren mat, mens rømme ikke er ren mat

- Rå grønnsaker er ren mat mens potetstapper ikke er ren mat (tilsatt melk..)

- Havregrøt er ren mat mens brød ikke er ren mat. (fæle karbohydrater...)

- Iherbprodukter "renser" mat og gjør uren mat ren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si jeg spiser rent og jeg spiser ketogent.

Spiser ikke sukker,ikke barbeidet mat,halvfabrikata og lignende. Bare kjøtt,fisk og fugl,gjerne de feteste kjøtttypene ,fisketypene osv. Og helprodukter som helfet ost,helfet rømme samt masse forskjellige grønnsaker,med unntak av noen få med mest stivelse,dette er ikke fordi de ikke er sunne eller ren mat i utgangspunktet men fordi de anbefales ikke på dette kostholdet akkurat for øyeblikket pga stivelsen. Ellers er det ren mat,både seterrømme og ost og helmelken,kremfløten osv. I mine øyne. ;)

Jeg tror begrepet ren mat er litt overvurdert egentlig..ettersom at det er så mange forskjellige meninger om hva som er ren mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
http://impruvism.com/clean-eating/

There’s no way to define clean eating, which means there’s no way to measure or quantify what effect this concept might have on your health. There’s also no way to objectively compare a “clean diet” to other diets.

Men dette er jo bare interessant for de som på død og liv må definere begrepet og putte det i en bås. Det er på samme måte heller ingen måte å objektivt sammenligne IIFYM med f.eks. de offentlige kostrådene, eller lavkarbo eller vegetarkost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...