Gå til innhold

Eat clean. Wtf?


Fjeldmann

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Hanne_

Grandis er jo bare loff med tomatsaus, ost, kjøtt og paprika.

Notert meg at bl.a Metern og Jay Cutler har hashtagget bilder av seg selv på face med #eatclean, så ja.. :p

Noterer meg også at jeg har skikkelig sansen for alt jeg har har lest på internett signert Thomas Fjeldberg. At det oser integritet og kvalitet, har fravær av irriterende reklame og denslags piss og er verdig mine kroner i fremtiden. Hurra hurra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grandis er jo bare loff med tomatsaus, ost, kjøtt og paprika.

Notert meg at bl.a Metern og Jay Cutler har hashtagget bilder av seg selv på face med #eatclean, så ja.. :p

Noterer meg også at jeg har skikkelig sansen for alt jeg har har lest på internett signert Thomas Fjeldberg. At det oser integritet og kvalitet, har fravær av irriterende reklame og denslags piss og er verdig mine kroner i fremtiden. Hurra hurra :)

Kjøttet er jo ikke kjøtt heller.. det er.. ja.. rester ispedd krydder, mel og stivelse og sikkert en hel haug me anna dritt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttet er jo ikke kjøtt heller.. det er.. ja.. rester ispedd krydder, mel og stivelse og sikkert en hel haug me anna dritt !

En blanding av storfekjøtt, vann, soyaprotein og stivelse. Selve «kjøttet» inneholder bare 40 prosent kjøtt. Ser fortsatt ikke hvordan det er "dritt" selv om det ikke er 100% rent kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og spise rent. Eat clean. Osv. Jeg hater den termen. Hva er ren mat. Dont diet, eat clean. Bare spis rent så går det bra.

Det finnes ikke noen eller noe som kan definer clean food eller ren mat er?

Eller? Isåfall. Hva legger man i clean food og hvorfor?

Siterer Arild haugen: Man spiser den maten man vet man får mest ut av! Så enkelt er det :)

Så det er ikke dumt å lytte til kroppen og spise det den faktisk funker best på, og det trenger ikke altid å være ris og kylling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer Arild haugen: Man spiser den maten man vet man får mest ut av! Så enkelt er det :)

Kan vel si meg nokså enig i det, men det er mange av tipsene til Arild og andre på hans størrelse som blir litt uspesifikke og ekstreme for en normal person.

Hvem her inne trener like hardt som han gjorde i sin beste tid? Hvem her inne spiser så mye "krydret" kylling som har gjorde? Hadde jeg prøvd å trene like hardt som han kan jeg garantere deg at jeg hadde røket hver eneste sene i kroppen, samt prolaps fra C1 til S5.

For en som ikke har nok kunnskap innen trening kan informasjonen fort tolkes feil. Eks fra Arild: "Skal du bli stor må du gi kroppen din grunn til å gro..Kroppen har godt av junkfood osv". Joda, greit nok når du spiser 10.000 kalorier om dagen. Da blir det vanskelig å dekke kaloribehovet med "clean food" som ris, kylling og litt brokkoli. Men Ola Squattrack Bicepscurl Gunnersen på 16 år har ikke behov for 10.000 kalorier om dagen. Han klarer seg fint på "vanlig" mat.

For å ta en liten analogi: Kroppen er en byggeplass hvor protein er byggeklosser. Karbohydrater og fett er lønningen arbeiderne får. Når du tilfører kroppen din proteiner får arbeiderne byggesteiner slik at arbeiderne kan bygge opp muskulaturen, noe som er genialt. Men hva skjer hvis du hiver på med enorme mengder byggesteiner? Alle arbeidere har en makskapasitet, de vil ikke kunne jobbe noe raskere selv om du gir kroppen flere byggesteiner. Hva med lønningen, dette er jo også viktig for at arbeiderne skal være motiverte til å jobbe effektivt. Hva skjer dersom man pøser på med ekstreme lønninger til dine arbeidere? Litt av det samme som tidligere, arbeiderne vil komme til en punkt hvor økte lønninger ikke gir økt motivasjon eller effektivitet.

Nok tull fra min side, skal svare på hva jeg tenker og mener om eat clean. Jeg syntes dette er en term som er tullete. For meg handler det mye om å få i meg den mengde kalori jeg skal i løpet av en dag. Jeg legger ikke skjul på at jeg for det meste spiser det folk vil annse som sunt og bra. Men på dager hvor ting ikke går etter planen har jeg ikke noe problem med å spise det folk ser på som en dødssynd. I går spiste jeg på Burger King og en Big One med ekstra kjøtt for å komme opp på kalorimengden jeg skulle. I går hadde det vært håpløst hvis jeg skulle dekt kaloribehovet mitt på vanlig måte.

Det er ingen tvil om at mat som er prosessert til den store gullmedaljen kan ha negativ innvirkning på helsen over tid. Det hele handler om å ha et nyansert syn på mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På svinesund selger de billig 2 kg med kyllingbryst.. 139 kr. Men.. om man gidder å lese på den står det at den inneholder 20% lake! For noe piss.. 400gram lake. Så 1,6 kg kyllingbryst til 139.-

Klatrer man i pris stigen da og finner neste så er det 1.9 kg 100% kyllingbryst til 159.-

Salgstriks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel si meg nokså enig i det, men det er mange av tipsene til Arild og andre på hans størrelse som blir litt uspesifikke og ekstreme for en normal person.

Hvem her inne trener like hardt som han gjorde i sin beste tid? Hvem her inne spiser så mye "krydret" kylling som har gjorde? Hadde jeg prøvd å trene like hardt som han kan jeg garantere deg at jeg hadde røket hver eneste sene i kroppen, samt prolaps fra C1 til S5.

For en som ikke har nok kunnskap innen trening kan informasjonen fort tolkes feil. Eks fra Arild: "Skal du bli stor må du gi kroppen din grunn til å gro..Kroppen har godt av junkfood osv". Joda, greit nok når du spiser 10.000 kalorier om dagen. Da blir det vanskelig å dekke kaloribehovet med "clean food" som ris, kylling og litt brokkoli. Men Ola Squattrack Bicepscurl Gunnersen på 16 år har ikke behov for 10.000 kalorier om dagen. Han klarer seg fint på "vanlig" mat.

For å ta en liten analogi: Kroppen er en byggeplass hvor protein er byggeklosser. Karbohydrater og fett er lønningen arbeiderne får. Når du tilfører kroppen din proteiner får arbeiderne byggesteiner slik at arbeiderne kan bygge opp muskulaturen, noe som er genialt. Men hva skjer hvis du hiver på med enorme mengder byggesteiner? Alle arbeidere har en makskapasitet, de vil ikke kunne jobbe noe raskere selv om du gir kroppen flere byggesteiner. Hva med lønningen, dette er jo også viktig for at arbeiderne skal være motiverte til å jobbe effektivt. Hva skjer dersom man pøser på med ekstreme lønninger til dine arbeidere? Litt av det samme som tidligere, arbeiderne vil komme til en punkt hvor økte lønninger ikke gir økt motivasjon eller effektivitet.

Nok tull fra min side, skal svare på hva jeg tenker og mener om eat clean. Jeg syntes dette er en term som er tullete. For meg handler det mye om å få i meg den mengde kalori jeg skal i løpet av en dag. Jeg legger ikke skjul på at jeg for det meste spiser det folk vil annse som sunt og bra. Men på dager hvor ting ikke går etter planen har jeg ikke noe problem med å spise det folk ser på som en dødssynd. I går spiste jeg på Burger King og en Big One med ekstra kjøtt for å komme opp på kalorimengden jeg skulle. I går hadde det vært håpløst hvis jeg skulle dekt kaloribehovet mitt på vanlig måte.

Det er ingen tvil om at mat som er prosessert til den store gullmedaljen kan ha negativ innvirkning på helsen over tid. Det hele handler om å ha et nyansert syn på mat.

Alt er relativt, men fellesfaktoren for de fleste som trener så er mat avgjørende. Mange her inne gjør det mer innviklet enn hva det er. Å bygge muskler eller å gå ned i fett% er ikke veldig avansert. Men det krever mye slit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine tommelfinger regler for å finne det som for meg er ren mat er at det , når jeg leser labelen ikke står : vegetabilskt fett. Å det siste året har jeg også ligget helt unna sukker. Synes dette har ledet meg til forholdsvis ren mat.

Så ett program fra Usa hvor de anbefaler å handle på yttersidene i butikkene ( ikke utsiden , men langs veggene. ) Den mest prosseserte maten står alltid i midthyllene. Dette er sant og ett godt generelt råd. Truth About Partially Hydrogenated Oils - Trans Fat,

Are You Hydrogenated?

Søk på disse på you tube, særlig den siste han forklarer det veldig bra.

Selv begynte jeg å unngå dette alt i 2000 å da hadde jeg ingen gode kilder som overbevisste meg, men kom over det i en bok og siden 2005 å har jeg aldri handlet noe inn i mitt kjøkken med disse behandlede fettsyrene. Men det er nå meg, men når du spør så får du svar vet du !!

Dette er JEG overbevist om at er bra i alle fall for MEG.

Kan jo bare legge til at for ett år siden veide jeg 86 kg på en strømpelest som er 169, nå veier jeg 73 da sukkeret også gikk ut av kosten, altså er jeg overvektig. Målet mitt var lenge bare å spise så sunt som mulig, men ikke være så tynn som mulig. Men ser jo nå at må jo passe vekten litt også . Forteller dette for å poengentere at dette handler ikke om anorexi eller noe, jeg er glad i mat men ønsker kvalitet på det jeg spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosessert "mat" er også clean hvis "prosessen" har medført fjerning eller reduksjon av fett og karbohydrater, og/eller økt innholdet av proteiner, gjort proteinet mer lett fordøyelig, økt opptaks-hastighet eller -mengde. Det er også lov å tilsette "sunne" ingredienser som probiotika, vitaminer og mineraler. Kunstig søtning og konserveringsmiddel er et nødvendig onde slik at det skal være spiselig og ha en holdbarhet som gjør at man kan kjøpe flere måneders forbruk pr. gang, og således slipper å krysse svenskegrensa mer en et par -tre ganger iløpet av året(y).

Melkeprodukter kan også være clean, da de stort sett bare har gått igjennom naturlige prosesser på meieriet, før de kan kjøpes i butikk:unsure:.

Så de er clean dersom de er clean, eller dersom de passer inn i handlelogistikk? Jeg har ingen problemer med folk som spiser sånn, altså, jeg bare har litt problemer med kategoriseringen.

Hva anser du som naturlige prosesser i meieriprodukter forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...