Gå til innhold

Ny pers i markløft!


Pia75

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Aner ikke nå siden jeg jobber meg fortsatt opp fra scratch, pluss at jeg har skade i legg, albue og skulder. Men har 225 i bøy, 145 i benk og 225 i mark. Benken er flaut ræva.

Du aner ikke hva du tar, men du aner det allikevel? Eller er dette gamle makser? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du aner ikke hva du tar, men du aner det allikevel? Eller er dette gamle makser? :)

Ser det ble dårlig formulert, men gamle makser. Siden jeg slet med fremgang gikk jeg tilbake til scratch for å jobbe med svakheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, gutta! Reimer er no-no, skal ikke begynne med det. ;-) Men, hansker MÅ jeg ha, og wrist wraps. Uten har jeg ikke nubbesjans på 50 kg en gang. Men det er jo fordi det gjør vondt inni hånda, på huden! Får blemmer og blir helt oppskrapa inni hånda. Er ikke kult.... Og det får man kanskje vanskelig trent opp... ;-) Så hansker og støtte til håndleddene (alltid vært svak og tynn i håndleddene) er vel godkjent?! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, gutta! Reimer er no-no, skal ikke begynne med det. ;-) Men, hansker MÅ jeg ha, og wrist wraps. Uten har jeg ikke nubbesjans på 50 kg en gang. Men det er jo fordi det gjør vondt inni hånda, på huden! Får blemmer og blir helt oppskrapa inni hånda. Er ikke kult.... Og det får man kanskje vanskelig trent opp... ;-) Så hansker og støtte til håndleddene (alltid vært svak og tynn i håndleddene) er vel godkjent?! ;-)

Problemet med å bruke hansker er at du får et mindre grep og kan få problemer med å holde skikkelig rundt ei stang, hansker og wraps blir alt for mye og anbefaler heller å bruke wraps enn hansker, hanskene er bare i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med å bruke hansker er at du får et mindre grep og kan få problemer med å holde skikkelig rundt ei stang, hansker og wraps blir alt for mye og anbefaler heller å bruke wraps enn hansker, hanskene er bare i veien.

Jamen silkehuden i hendene da? :( Skjønner poenget da, har ofte kjent det sjøl at grepet faktisk blir dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen silkehuden i hendene da? :( Skjønner poenget da, har ofte kjent det sjøl at grepet faktisk blir dårligere.

Silkehuden i hendene blir borte etterhvert. Det skal godt gjøres å rive av huden og få blemmer, du vil få træler. Blemmer og avriving av hud oppstår når du driver å rasper stanga og det skal du ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En typisk nybegynnerfeil er at man hele tiden tenker hvor mye man skal løfte, hvor mye man skal trene, trene failure 7 dager i uken, post-pre exhaust med pausereps og maxing annenhver uke og ha i seg så mye tilskudd som mulig. (påstår ikke at en nybegynner tenker alle de ovenfor, men enkelte av kategoriene)

Egoet tar rett og slett overhånd.. Det _ER_ akseptert å trene opp en svak del av kroppen med mindre kilo vekter på en stang, det _ER_ akseptert å ta hensyn til kroppen.

Jeg har møtt folk som drar 205 kilo i mark og er så stolt over å "perse" på det, helt til jeg selv spør de om hvor mye de tar _UTEN_ reimer, og da svarer de som oftest rundt 150-160 og blir litt lang i maska når jeg drar en 3 serie på 160 uten reimer.

Ja, du tar mye mer med reimer, men hva er vitsen? fore egoet sitt? Er mer stas å dra 205 uten reimer i en serie og ha grep som en mann enn som ei kjerring (no offence ladies <3 )

I låsegrep så blir den skuldra som er supinert, utsatt for en mye større belastning enn den skuldra som er overhåndsgrep, derfor er det anbefalt å kjøre overhåndsgrep til man når toppsettet, som i mitt tilfellet blir 3x1 rep.

Du har også noe som heter ryggstrekkere, og dette er broscience fra min del, og de blir utsatt for ulik belastning og ender opp med å bli skjeve hvis man konstant kjører låsegrep og ikke bytter på (kan noen bekrefte dette? hørte det fra gamle kara på gymmen)

  1. 5x80 Overhånd
  2. 5x90 Overhånd
  3. 5x100 Overhånd
  4. 5x110 Overhånd
  5. 5x120 Overhånd
  6. 3x130 Låsegrep

Jeg brukte reimer før og sleit med 140kg i mark, startet med noe som heter Madcow som er et program hvor du starter på 40% av din 1RM, som i mitt tilfelle da var 110kg 1RM. Jeg bestemte meg at skal jeg starte så lavt som 50KG så trener jeg uten reimer og med skikkelig teknikk, det funket..16 uker etterpå dro jeg 165kg i sumo og noen uker etter der så dro jeg 175kg i konvensjonell markløft

du kan prøve krokmark ;) dvs med den fingeren (så man drad kun med 2 fingre til sammen) man drar krok med og omvendt grep. Jeg har dradd 170kg sånn hoho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt folk som drar 205 kilo i mark og er så stolt over å "perse" på det, helt til jeg selv spør de om hvor mye de tar _UTEN_ reimer, og da svarer de som oftest rundt 150-160 og blir litt lang i maska når jeg drar en 3 serie på 160 uten reimer.

Ja, du tar mye mer med reimer, men hva er vitsen? fore egoet sitt? Er mer stas å dra 205 uten reimer i en serie og ha grep som en mann enn som ei kjerring (no offence ladies <3 )

Spør du virkelig hva som er vitsen med å løfte 50kg mer i markløft med reimer enn uten reimer? Er det ikke opplagt at å løfte 50kg mer betyr at du er betydelig sterkere enn om du løfter 50kg mindre? Hvem er sterkest: Han som drar 205kg med reimer eller han som drar 150kg uten reimer?

Det er selvfølgelig bra å bruke dobbel overhånd så lenge som mulig for å få trent opp grepsstyrken. Hvis derimot grepsstyrken din begrenser hvor mye du kan løfte så er det ingen grunn til å stagnere der hvis du kan fortsette progresjonen med reimer. Så lenge man ikke skal konkurrere i styrkeløft der bruk av reimer ikke er godkjent så er det uproblematisk å bruke reimer for å dra de tyngste markløftene. Hvorfor stoppe progresjonen på store muskelgrupper for at klypa skal få tid til å leke catch up?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør du virkelig hva som er vitsen med å løfte 50kg mer i markløft med reimer enn uten reimer? Er det ikke opplagt at å løfte 50kg mer betyr at du er betydelig sterkere enn om du løfter 50kg mindre? Hvem er sterkest: Han som drar 205kg med reimer eller han som drar 150kg uten reimer?

Det er selvfølgelig bra å bruke dobbel overhånd så lenge som mulig for å få trent opp grepsstyrken. Hvis derimot grepsstyrken din begrenser hvor mye du kan løfte så er det ingen grunn til å stagnere der hvis du kan fortsette progresjonen med reimer. Så lenge man ikke skal konkurrere i styrkeløft der bruk av reimer ikke er godkjent så er det uproblematisk å bruke reimer for å dra de tyngste markløftene. Hvorfor stoppe progresjonen på store muskelgrupper for at klypa skal få tid til å leke catch up?

Er som jeg har forklart før, man er ikke sterkere enn sitt svakeste ledd. Er ofte jeg har observert folk som drar 230+ med reimer og teknikken er ikke mye å skryte av, er en grunn til at grepet ikke klarer mer enn f.eks 180.

Man skal som regel, og det lønner seg, å kjøre overhånd til man når toppsettet, men klarer man ikke toppsettet man har lagt seg på med låsegrep så får man heller gå ned litt i vekt, progresjon har du uansett og det tar ikke lang tid får grepet kommer opp, kommer an på om man gjør, men bruker man reimer så blir det iallefall ikke sterkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok det siste der, men går du ned i vekt i markløft så blir du heller ikke sterkere. Markløft trener omtrent hele kroppen, og de større muskelgruppene har større potensiale til å bli sterkere fortere og over lengre tid enn de små muskelgruppene. Selv etter en reset vil grepet bli det første som ikke holder tritt med de større muskelgruppene. Skal man da stoppe opp igjen og pelle av vekter slik at grepet kommer etter nok en gang?

Du sier at all progresjon skal stoppe opp slik at de svakeste muskelgruppene involvert i løftet (f.eks. underarm/grep) skal henge med med større muskelgruppene når grepet begynner å feile. Hvorfor ikke bare fortsette progresjonen ved stadig å legge på mer vekt og bruke reimer, og samtidig trene grepsstyrken ved siden av? Markløft er så mye mer enn grepsstyrke.

Kroc rows og rumenske markløft er fine assistanseøvelser til klassisk markløft som også er effektive til å trene grepsstyrke. Grippere som Captains of Crush kan brukes med gode resultater. Grepsstyrke er fedt som faen, men jeg ser ingen grunn til å la det være en begrensende faktor for hvor tunge markløft man kan dra. Man skal passe seg for å trene grepet for mye, da det er fort gjort å overtrene det. Uansett hvordan jeg ser på det så er et 200kg markløft med reimer bedre enn 150kg markløft uten reimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at all progresjon skal stoppe opp slik at de svakeste muskelgruppene involvert i løftet (f.eks. underarm/grep) skal henge med med større muskelgruppene når grepet begynner å feile. Hvorfor ikke bare fortsette progresjonen ved stadig å legge på mer vekt og bruke reimer, og samtidig trene grepsstyrken ved siden av? Markløft er så mye mer enn grepsstyrke.

Har aldri sagt at all progresjon skal stoppe opp, det jeg sa at man har uansett progresjon, husk at antall kilo er ikke alt som gjelder og jeg vet godt at markløft ikke bare handler om grep men igjen, grepsfaktoren har en avgjørende rolle i "løft"

En diskusjon med en som sverger til reimer og en som ikke bruker reimer er poengløst.

Blir som å diskutere klassisk styrkeløft kontra styrkeløft med utstyr.

Ja, man tar mer kilo, men på bekostning av hva? Klarer man ikke 150KG uten reimer så bør man ikke dra 200KG med reimer, kan jo hende at det går på bekostning av teknikk. Men igjen, smaken er som baken og når det kommer til treningsmiljøet så blir det mange rare smaker.

Jeg personlig sverger til utstyrsfritt så lenge det ikke går utover min sikkerhet, det vil si at jeg bruker nyrebelte, men det går mest på sunn fornuft. Ved å benytte seg av knebind, reimer, drakter osv så vil man selvfølgelig kunne dra FLERE HUNDRETUSENKILO, men er det ikke mer stas å dra FLERE HUNDRETUSENKILO uten utstyr? ;)

Som sagt, handler mest om ego når det kommer til punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig sverger til utstyrsfritt så lenge det ikke går utover min sikkerhet, det vil si at jeg bruker nyrebelte, men det går mest på sunn fornuft. Ved å benytte seg av knebind, reimer, drakter osv så vil man selvfølgelig kunne dra FLERE HUNDRETUSENKILO, men er det ikke mer stas å dra FLERE HUNDRETUSENKILO uten utstyr? ;)

Som sagt, handler mest om ego når det kommer til punktet.

Jepp, styrkeløftere er en haug med egoister hele forbanna gjengen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sagt at all progresjon skal stoppe opp, det jeg sa at man har uansett progresjon, husk at antall kilo er ikke alt som gjelder og jeg vet godt at markløft ikke bare handler om grep men igjen, grepsfaktoren har en avgjørende rolle i "løft"

Du har ikke sagt det rett ut, men er det ikke opplagt at hvis man går ned i vekt istedenfor opp i vekt når man løfter markløft så stopper progresjonen? Vi kan vel trygt definere progresjon som at man løfter tyngre vekter (evt. flere reps på samme vekt). Markløft kan gå opp med lineær progresjon i lang tid, lengre enn hva grepsstyrken kan gjøre.

Ja, man tar mer kilo, men på bekostning av hva? Klarer man ikke 150KG uten reimer så bør man ikke dra 200KG med reimer, kan jo hende at det går på bekostning av teknikk.

Ifølge hvem? "Det kan hende det går på bekostning av teknikk" er ikke et godt argument. Det er først og fremst ryggen som er potensielt skadelidende ved feil utført markløft, og grepet har lite med ryggen å gjøre.

Jeg kan ikke se at det er ingen bekostning med å dra 200kg markløft med reimer sammenlignet med 150kg uten reimer. Løfter du 200kg med dårlig teknikk med reimer så løfter du sannsynligvis 200kg uten reimer med like dårlig teknikk, uansett grep.

Jeg personlig sverger til utstyrsfritt så lenge det ikke går utover min sikkerhet, det vil si at jeg bruker nyrebelte, men det går mest på sunn fornuft. Ved å benytte seg av knebind, reimer, drakter osv så vil man selvfølgelig kunne dra FLERE HUNDRETUSENKILO, men er det ikke mer stas å dra FLERE HUNDRETUSENKILO uten utstyr? ;)

Som sagt, handler mest om ego når det kommer til punktet.

Jeg løfter også utstyrsfritt, men jeg skjønner at det er forskjell på utstyr som gjør deg i stand til å løfte tyngre vekter ved at de hjelper muskelgruppene som løfter vekta og utstyr som ikke gjør det. Eksempel på det siste er f.eks. bruk av belt eller reimer. Beltet hjelper ikke noen muskler som aktivt løfter vekten, det stabiliserer bare kjernen og gjør at at magemusklene kan jobbe hardere ved å gi de noe å jobbe mot. Samme med reimer. De hjelper ikke musklene som aktivt løfter vekten, de gjør bare at du klarer å holde i stanga. En løftedrakt, derimot, hjelper deg å løfte masse mer vekt. Stor forskjell. RAW > utstyr any day (y)

Det er greit med personlige meninger, men der analyse er mulig så er dét å foretrekke. Jeg har ingenting imot god grepsstyrke, bare så det er sagt. Tvert imot, god grepsstyrke er konge. Det eneste jeg sier er at det er lite hensiktsmessig å la grepsstyrken være den begrensende faktoren for hvor mye man løfter i markløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge hvem? "Det kan hende det går på bekostning av teknikk" er ikke et godt argument. Det er først og fremst ryggen som er potensielt skadelidende ved feil utført markløft, og grepet har lite med ryggen å gjøre.

Et lite innspill der. Ved korrekt utført teknikk i markløft så vil man med et godt grep hvor man forestiller seg at man skal bøye stanga i to, automatisk aktivere latsen som igjen har bindevev ned til ryggen, når man har da aktivert latsen ved et godt grep så vil man med det holde oppspennet mye lettere gjennom hele øvelsen. Kanskje ikke en faktor mange tenker over men allikevel en viktig faktor. Det å forestille seg å bøye stanga kan man bruke på samtlige baseløft.

Ved bruk av reim så vil man kanskje ikke klare å holde det samme oppspennet under repetisjonen.

Jeg sier ikke at det er galt å bruke reimer eller utstyr, men for folk som ikke er viderekomne så lønner det seg å trene utstyrsfritt så lenge man kan. Det er kanskje en utbrukt kliché å si at man ikke er sterkeste enn sitt svakeste ledd, men kan ta et godt eksempel;

Om beina tar 250kg så er det ikke sikkert at kjernen tåler det

Og da bør man fokusere på kjerneområdet og styrke det.

Selvølgelig...

Raw > Gear > Everyday :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...