Jump to content
mitao

Jumpers knee, beinhinnebetennelse, betennelse i skuldre, overbelastet rygg

Recommended Posts

Jeg sliter veldig med kroppen fortiden. Jeg er en jente på 20 år som er utrolig glad i trening, men holder meg for øyeblikket helt treningsfri. Dette har jeg gjort i 1 år og er møkk lei av å "ta det med ro", da ingenting blir bedre.

Jeg trente aktivt i 1-2 år fra jeg var ca 17 år. Trente ett år med kardio før jeg gikk over til styrke og forelsket meg i dette. Jumpersknee (begge knær) og beinhinnebetennelsen (begge legger) startet ved denne overgangen. Jeg overtrente og overbelastet meg selv med masse vekter da jeg startet med styrke. Svak rygg har jeg alltid hatt, men nå ble det helt ekstremt. Viser seg at jeg har mye mer muskler i rygg enn mage, som kan være årsaken til dette. Mitt største problem er jumpersknee. Dette verker så ekstremt at jeg sliter med å sove på nettene.

Jeg jobber 100% i butikk, noe som sliter på kroppen i seg selv. Nå har jeg også fått betennelse i skuldrene, men tror dette kommer fra jobben min. Jeg er 20 år, men føler jeg har kroppen til en 80 år gammel dame! Jeg går på krykker etter jobb for å belaste kroppen mindre. Verker tilogmed under føttene daglig.

Spørsmålet mitt er: hva i allverden kan jeg gjøre? Er det håp i verden? Mitt største ønske er å kunne trene igjen!! Og å trene RIKTIG!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Jeg sliter veldig med kroppen fortiden. Jeg er en jente på 20 år som er utrolig glad i trening, men holder meg for øyeblikket helt treningsfri. Dette har jeg gjort i 1 år og er møkk lei av å "ta det med ro", da ingenting blir bedre.

Jeg trente aktivt i 1-2 år fra jeg var ca 17 år. Trente ett år med kardio før jeg gikk over til styrke og forelsket meg i dette. Jumpersknee (begge knær) og beinhinnebetennelsen (begge legger) startet ved denne overgangen. Jeg overtrente og overbelastet meg selv med masse vekter da jeg startet med styrke. Svak rygg har jeg alltid hatt, men nå ble det helt ekstremt. Viser seg at jeg har mye mer muskler i rygg enn mage, som kan være årsaken til dette.

Jeg jobber 100% i butikk, noe som sliter på kroppen i seg selv. Nå har jeg også fått betennelse i skuldrene, men tror dette kommer fra jobben min. Jeg er 20 år, men føler jeg har kroppen til en 80 år gammel dame! Jeg går på krykker etter jobb for å belaste kroppen mindre. Verker tilogmed under føttene daglig.

Spørsmålet mitt er: hva i allverden kan jeg gjøre? Er det håp i verden? Mitt største ønske er å kunne trene igjen!! Og å trene RIKTIG!

jumpers knee gjøres det ingenting med om det ikke er ille. Beinhinnebetennelse blir egentlig ikke noe værre når det først er det. Ikke farlig å trene med noen av delene. Har begge deler selv. Med jumpers knee pleier det å funke å ta noen runder med teip under kneskålen. Betennelse i skuldrene kan man få ting for

Du har prøvd hvile, det funker tydeligvis ikke. Da hadde jeg begynt å trent igjen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
jumpers knee gjøres det ingenting med om det ikke er ille. Beinhinnebetennelse blir egentlig ikke noe værre når det først er det. Ikke farlig å trene med noen av delene. Har begge deler selv. Med jumpers knee pleier det å funke å ta noen runder med teip under kneskålen. Betennelse i skuldrene kan man få ting for

Du har prøvd hvile, det funker tydeligvis ikke. Da hadde jeg begynt å trent igjen :)

Greia er at når jeg trener gjør det så ekstremt vondt! Har hørt at jeg skal holde meg vekke fra trening med jumpersknee og betennelse, men ikke vet jeg. Er hvertfall et smertehelvete å trene, dagene etterpå også.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Greia er at når jeg trener gjør det så ekstremt vondt! Har hørt at jeg skal holde meg vekke fra trening med jumpersknee og betennelse, men ikke vet jeg. Er hvertfall et smertehelvete å trene, dagene etterpå også.

Ja det er vondt, men ikke farlig:) Hvile har du prøvd som du skriver, vel det funker heller dårlig. Bytt sko!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja det er vondt, men ikke farlig:) Hvile har du prøvd som du skriver, vel det funker heller dårlig. Bytt sko!

Bruker Asics Kinsei, Asics Ninbus og Mizuno, bytter hver dag, og fra jobb til trening/fritid. Så rette sko har jeg.

Takk for svar! Kanskje smertene under trening kanskje blir vondere før de blir borte, kan gi det et forsøk :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bruker Asics Kinsei, Asics Ninbus og Mizuno, bytter hver dag, og fra jobb til trening/fritid. Så rette sko har jeg.

Takk for svar! Kanskje smertene under trening kanskje blir vondere før de blir borte, kan gi det et forsøk :)

Prøv med hardere såle evt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Jeg vil ikke anbefale å kjøre på med trening med tanke på beinhinnebetennelsen. Jeg vet riktignok ikke hvor langt det har gått for deg, men om du trener videre med det så senker du terskelen for hvor fort du får det. Tilslutt kan du sitte der med kronisk betennelse i begge ben!

Det er greit å trene, men prøv å avstå fra ting som gjør vondt. Type løping på hardt underlag, og trening som sliter veldig på leggmuskelen. Jeg har hatt begge deler selv, Jumpers knee har for min del gått over, mens beinhinnedriten har trolig blitt kronisk grunnet egen uforsiktighet!

Jeg har selvfølgelig ikke peiling på hva jeg snakker om utenom egen erfaring, og hva min egen lege sa til meg. Ikke gjør ting som gjør vondt, og kanskje oppsøke en fysioterapeut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sier det samme som et par andre. Smerte er kroppens måte å si ifra på om at noe er galt. Gjør det vondt, ja da bør du ikke gjøre vondt verre.

Har du besøkt fysioterapeut eller kiropraktor/manuellterapeut? If not; gjør det! Og gjør som de sier.

Selv slet jeg lenge med hoppekne, og det tok laang tid å ordne, men jeg hadde ikke klart det uten fagfolk.

Finnes det noen øvelser du kan gjøre uten smerter?

For meg gikk f.eks markløft mye bedre enn knebøy.

For meg funker det og veldig bra med knevarmere for å hindre smerte og for å holde kneet varmt og cozy.

Rehband funker fjell, og fåes kjøpt på clas ohlson for en billig penge. Evt varmekrem/tigerbalsam <3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Greia er at når jeg trener gjør det så ekstremt vondt! Har hørt at jeg skal holde meg vekke fra trening med jumpersknee og betennelse, men ikke vet jeg. Er hvertfall et smertehelvete å trene, dagene etterpå også.

Jeg ville helt klart tatt betennelsen på alvor. Beinhinnebetennelse kan lett bli kronisk, og det er et helvete.

Oppsøk en god fysio eller manuell terapaut.

Det som hjalp min bror mtp hans kroniske beinhinnebetennelse var idrettsfysio, der brukte de blant annet nåler med strøm, hard punktmassasje, osv. Riktige såler er viktig. Det er en stund siden han ble bra (selv om det lett kan blusse opp igjen hos han), så jeg husker ikke så mye mer detaljert enn dette.

Om kroppen din er så sliten etter jobb, så går det kanskje an å få (delvis)sykemelding en periode, til betennelsene har gitt seg? Det er ikke sånn at man skal ende opp på krykker etter en arbeidsdag. Jeg ville snakket med legen om dette helt klart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har betennelse i knærne, jumpers knee på begge, defekt kneskål (eller hva man kaller det når noen av beinsplintene er slått i stykker), betennelse i skuldrene, armene & håndleddene, problemer med ryggen, forsåvidt problemer med hele kroppen pga jeg har 3 cm forskjell i beina som har gjort meg skeiv overalt. Tung styrketrening har så og si løst det meste av mine problemer. JA; jeg har fortsatt vondt, men mindre enn før jeg begynte å trene - og sjeldnere. Og det har ikke blitt verre på noen som helst måte av trening. Kjør på sier jeg. Jeg har noen ganger hatt så vondt at jeg har grått på trening, men når man bare kommer over "kneiken" blir det så mye bedre. Verdt et forsøk hvis hvile uansett ikke har hjulpet. Ville anbefale deg å prøve naprapat, de kan også trene sammen med deg :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker for svar! Litt vanskelig når noen mener jeg absolutt ikke skal trene, mens andre sier kjør på. Men virker som at de som trener allikevel ikke er blitt kvitt problemene. Jeg ønsker altså å bli kvitt det verste og bare starte treningen på nytt, med en smertefri kropp.

Aurelius og Penny: jeg har vært hos kiropraktor med ryggen. Hjelper rått, men smertene kommer hele veien og når det koster 800kr uka blir det for dyrt for meg hvertfall.

Har vært også vært hos en idrettslege ang. jumpersknee. Han mente jeg måtte få opp blodsirkulasjonen. Fikk et treningsprogram som gikk ut på å gå på Eclipse maskin 45 minutt 3 ganger i uken, med en puls på 80 (de første 12 minuttene) til en puls på 160. Dette funket, er vondt men jumperskneet forsvant. Men dukker opp igjen med én gang.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Takker for svar! Litt vanskelig når noen mener jeg absolutt ikke skal trene, mens andre sier kjør på. Men virker som at de som trener allikevel ikke er blitt kvitt problemene. Jeg ønsker altså å bli kvitt det verste og bare starte treningen på nytt, med en smertefri kropp.

Aurelius og Penny: jeg har vært hos kiropraktor med ryggen. Hjelper rått, men smertene kommer hele veien og når det koster 800kr uka blir det for dyrt for meg hvertfall.

Har vært også vært hos en idrettslege ang. jumpersknee. Han mente jeg måtte få opp blodsirkulasjonen. Fikk et treningsprogram som gikk ut på å gå på Eclipse maskin 45 minutt 3 ganger i uken, med en puls på 80 (de første 12 minuttene) til en puls på 160. Dette funket, er vondt men jumperskneet forsvant. Men dukker opp igjen med én gang.

Kiropraktor er greie dyr de og, men jeg ville anbefalt deg å prøve en fysioterapeut, eller manuellterapeut. Disse har litt mer baggasje mtp fagkunnskap. Hvilken kiro du bruker kan og ha en del å si, jeg gikk til min første kiro i over et år hvor jegi etterkant bare fikk det jeg vil kategorisere som tullebehandling.

Greia er jo som regel at hoppekne ikke skyldes problemer I selve kneet, det kan like gjerne skyldes kødd i hofte , bekken eller lår.

Hvis man øker temperaturen, enten via kardio, tigerbalsam eller knevarmere, så øker blodgjennomstrømningen og vevets elastisitet øker. Nok derfor det går bort og kommer tilbake. Men så lenge du bare tar symptomet og ikke problemet, er det ikke så rart det vender tilbake?

Jeg hadde hoppekne på begge beina, men etter en lengre hvileperiode, knevarming, sjokkbølgeterapi, massasje, og lettvekttrening, er jeg ca 99% frisk nå. Eneste som slår ut er om jeg forsøker å perse uten å varme godt nok opp først. Så det finnes håp! (:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bruker Asics Kinsei, Asics Ninbus og Mizuno, bytter hver dag, og fra jobb til trening/fritid. Så rette sko har jeg.

Takk for svar! Kanskje smertene under trening kanskje blir vondere før de blir borte, kan gi det et forsøk :)

Ikke sikkert dette er riktige sko for deg. Jeg kan ikke putte beina mine i Asics-sko. Brukte det i flere år, og hadde -så- vondt i hælen. Tenkte det jo var all tråkkinga på jobb (100% i butikk jeg også, myyye løping og fjasing), men jeg fikk en aha-opplevelse på Löplabbet. Beina mine var ikke "laget" for skoene jeg brukte, nå bruker jeg andre merker, og har ikke vondt i hælen mer! Noe å tenke på.

Hva med sykkel, svømming?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

jumpers knee gjøres det ingenting med om det ikke er ille. Beinhinnebetennelse blir egentlig ikke noe værre når det først er det. Ikke farlig å trene med noen av delene. Har begge deler selv. Med jumpers knee pleier det å funke å ta noen runder med teip under kneskålen. Betennelse i skuldrene kan man få ting for

Du har prøvd hvile, det funker tydeligvis ikke. Da hadde jeg begynt å trent igjen :)

Det gjøres ingen ting med jumpers knee i form av operasjon, men det er MASSE annet man kan gjøre, med til dels ganske gode prognoser. Og beinhinnebetenelse blir som regel veldig mye verre om du fortsetter å trene med det. Første bud ved beinhinnebetennelse er ALLTID å redusere eller aller helst kutte ut den provoserende aktiviteten til det roer seg ned. Tar man ikke hensyn er det stor fare for det dette blir fryktelig langvarig, men selv da er det som regel håp.

Til mitao: Første råd her, som nevnt av de fleste over her er å ta turen til en behandler som kan undersøke deg skikkelig. Det kan godt tenkes at disse vondtene henger sammen, og å bare gi generelle råd for en såpass sammensatt greie blir det aldri noe særlig bra resultat av. Sjekk litt ut i området ditt om du finner noen dyktige der, eventuelt kanskje jeg kjenner noen om du sier hvor i landet du holder til :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ikke sikkert dette er riktige sko for deg. Jeg kan ikke putte beina mine i Asics-sko. Brukte det i flere år, og hadde -så- vondt i hælen. Tenkte det jo var all tråkkinga på jobb (100% i butikk jeg også, myyye løping og fjasing), men jeg fikk en aha-opplevelse på Löplabbet. Beina mine var ikke "laget" for skoene jeg brukte, nå bruker jeg andre merker, og har ikke vondt i hælen mer! Noe å tenke på.

Hva med sykkel, svømming?

Å? Jeg kjenner også smerter i hælen. Hvilke merker bruker du nå?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det gjøres ingen ting med jumpers knee i form av operasjon, men det er MASSE annet man kan gjøre, med til dels ganske gode prognoser. Og beinhinnebetenelse blir som regel veldig mye verre om du fortsetter å trene med det. Første bud ved beinhinnebetennelse er ALLTID å redusere eller aller helst kutte ut den provoserende aktiviteten til det roer seg ned. Tar man ikke hensyn er det stor fare for det dette blir fryktelig langvarig, men selv da er det som regel håp.

Til mitao: Første råd her, som nevnt av de fleste over her er å ta turen til en behandler som kan undersøke deg skikkelig. Det kan godt tenkes at disse vondtene henger sammen, og å bare gi generelle råd for en såpass sammensatt greie blir det aldri noe særlig bra resultat av. Sjekk litt ut i området ditt om du finner noen dyktige der, eventuelt kanskje jeg kjenner noen om du sier hvor i landet du holder til :)

Ja vil helst unngå kronisk betennelse!

Hvilken type behandler bør jeg kontakte? Fysioterapaut, kiropraktor, naprapat? Jeg holder til i Haugesund!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noen som har kjennskap til en type elektrisk sjokk behandling for betennelse? Fåes hos fysioterapaut tror jeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Å? Jeg kjenner også smerter i hælen. Hvilke merker bruker du nå?

Det de fant ut på Löplabbet var at Asics-skoene klemmer på hælen min, faktisk samtlige modeller de hadde inne der. Dette gjorde hælsenen irritert, noe som gjorde at jeg hverken løp eller gikk særlig optimalt. Nå bruker jeg diverse Nike-modeller og Adidas. Men egentlig funker alle sko som er litt myke og vide ved hælen og har god demping. Jeg sier ikke at det er problemet ditt, men verdt å sjekke ut... Jeg ble en helt annen person med nye sko, null beinhinnesmerter, null hælsmerter og null knesmerter! (nb - jeg har ikke jumpers knee da, men en gammel kneskålskade).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noen som har kjennskap til en type elektrisk sjokk behandling for betennelse? Fåes hos fysioterapaut tror jeg.

Jeg har fått behandling hos manuellterpeut i hæl/legg, mot smerter. Da satte han nåler, som han vred litt på, og så satte han strøm i dem. Jeg lå ned nesa ned i benken, så fikk ikke akkurat sett hva han gjorde, men med vondt skal vondt fordrive, for det var dritvondt, men akk så deilig etterpå!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...