Gå til innhold

Knebøy og markløft


Anbefalte innlegg

Litt usikker på om denne egentlig skal under skader, men legger den her siden det er teknikken jeg i hovedsak ønsker tibakemelding på.

Jeg sliter litt med vond korsrygg. Har jobbet litt med teknikken slik at jeg nå verken har vondt når jeg tar knebøy eller markløft. Men får litt smerter i etterkant, etter en økt blir det ubehag i ryggen. Det kommer en stikkende smerte smygende hvis jeg ikke ligger eller sitter helt korrekt etter en økt. Varer ofte i flere dager. Det er ikke så vodt at jeg ikke kan fungere i hverdagen eller slår meg helt ut. Men det er nok ubehag til at jeg blir litt nærvøs for ryggen min.

Under er video fra knebøy og markløft (Ble lite med markløft siden mobilen gikk tom for batteri). Men som sagt så kjenner jeg ikke noen for for smerte eller ubehag under økten, men den kommer i etterkant.

http://www.youtube.com/watch?v=LvdO-_OxCJE

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

sier bare en ting, som jeg gjentar og gjentar og gjentar.

squat:

Corestrength og mobilitet.

Alle kan slå opp "how to squat" på youtube, lære seg teknikken, filme det og tro de gjør det riktig, men etter 1-3 mnd så har de vondt i ryggen, og da skjønner de ingenting, fordi de gjør jo det som vises på videoen.. :)

Du må trene på mobilitet og corestrength. Det finnes masse gode video på youtube hvor de viser hvordan du skal trene mobilitet og midjestyrke som det heter på norsk.

markløft:

Vell, du har rett rygg når du løfter, men jeg griner litt når jeg ser du krommer ryggen før du retter den ut. Det blir litt som å bøye et kosteskaft en vei, så PRESSE det på plass, og da blir det unødvendig mye press på ryggrad/rygg. Prøv å finn "startposisjon" fra bunnen av. Gå ned i en squat, finn grepet, så går du i start posisjon( det er sånn jeg finner min posisjon og kan starte med god rygg)

Knærne dine må du også fokusere mer på. Når du er på vei opp skal knærne vekk. Det betyr at du må bruke beina til å rette ut knærne, FØR du løfter. Ryggen din skal holde samme posisjon helt til du er over knærne, da skal du rette deg opp! Tenk at du tar et vater på rygge din, og ryggen skal være samme posisjon helt til du kommer til litt over knærne, da skal du rette opp.

På vei ned så gjør du klassiske feilen med at rompa ikke går langt nok ut, og du lar stanga "gli" over knærne, og da må du droppe suuuper fort ned, eller så tar det på korsryggen(her ligger nok veldig mye av grunnen til vond rygg)

ROMPA skal UT, overkroppen skal senkes neddover RETT helt til du treffer knærne, da skal du ned i start posisjon igjen :)

Men alt kan oppsummeres i dette her:

Alle vil løfte tungt og ALLE lærer seg teknikk. Men det ingen fokusere på er hvordan du er bygd, og hva som kan være grunnen til at du for vondt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt vanskelig å se skikkelig fra den vinkelen, da skivene hindrer en del innsyn. Anbefaler at neste video taes på skrå bakfra/fra siden, så man får sett mer av hvordan kroppen din beveger seg'.

Kanskje jobbe litt med skikkelig oppspenn før du løfter, og inkludere rygghev og dynamisk oppvarming før du begynner å løfte? Husk at det ikke er om å gjøre å bli fortest mulig klar for å løfte.

Jeg ville ikke lagt knebøyen på hylla, men heller skiftet fokus fra belastningsprogresjon til teknikkterping i et par uker?

Ellers;knærne ut i knebøy, muuligens litt smalere benstilling, i markløft så åpner du knærne før stanga har passsert , noe som gir lengre løftebane og potensiale for kneskade om du blir nødt til å slippe ved et senere tidspunkt. Knærne skal åpnes når stanga er forbi, ikke før.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Litt vanskelig å se skikkelig fra den vinkelen, da skivene hindrer en del innsyn. Anbefaler at neste video taes på skrå bakfra/fra siden, så man får sett mer av hvordan kroppen din beveger seg'.

Kanskje jobbe litt med skikkelig oppspenn før du løfter, og inkludere rygghev og dynamisk oppvarming før du begynner å løfte? Husk at det ikke er om å gjøre å bli fortest mulig klar for å løfte.

Jeg ville ikke lagt knebøyen på hylla, men heller skiftet fokus fra belastningsprogresjon til teknikkterping i et par uker?

Ellers;knærne ut i knebøy, muuligens litt smalere benstilling, i markløft så åpner du knærne før stanga har passsert , noe som gir lengre løftebane og potensiale for kneskade om du blir nødt til å slippe ved et senere tidspunkt. Knærne skal åpnes når stanga er forbi, ikke før.

Skal prøve å få nye filmer etterhvert.

Bruker dynamiske øvelser i oppvarmingen, men ikke noe rygghev e.l. Skal prøve å legge inn det. Samt få med knærne rett :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...