Gå til innhold

Testosteron nivå Hjelp


Tarald

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

post-499983-13688337712425.jpg

Prøv no fap, i følge broscientister rundt omkring skal det øke testosteronet med opp til 200%, kreatin kan også være smart bare pass på dosen, ønsker nødig å ta overdose.

Aldri tro på noe som kommer i fra 4chan. Generelt mastrubering har ikke visst noen spesiell effekt på testo nivåer men mindre man fapper 5-6 gang om dag, faktisk det motsatt, sex hvertfall øker teso. as for kreatinet så kan jeg egentlig bare respondere med. post-13733-14440970700594_thumb.jpg

Fordi /fit/ humor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Testosteronverdien alene sier ikke noe om aktivt testosteroni kroppen. Dersom du vil vite om du har nok aktivt testosteron må verdien ses i sammenheng med SHGB; proteinen som binder og frakter testo rundt om i kroppen. Det vil si FTI (fri testosteron index). Da tar du total testosteronverdi/SHGB x 10, så lenge denne verdien er mellom 2 og 9 er det ikke noe i veien testosteronverdien.

Lavt SHGB får man av android steroidbruk og for høy verdi får med ved feks for høyt stoffskifte.

Be om å få tatt SHGB eller få vite hva denne verdien var, dersom det ble tatt sammen med den andre blodprøven.

Dette er svaret har jeg fra en endokrinolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Testosteronverdien alene sier ikke noe om aktivt testosteroni kroppen. Dersom du vil vite om du har nok aktivt testosteron må verdien ses i sammenheng med SHGB; proteinen som binder og frakter testo rundt om i kroppen. Det vil si FTI (fri testosteron index). Da tar du total testosteronverdi/SHGB x 10, så lenge denne verdien er mellom 2 og 9 er det ikke noe i veien testosteronverdien.

Lavt SHGB får man av android steroidbruk og for høy verdi får med ved feks for høyt stoffskifte.

Be om å få tatt SHGB eller få vite hva denne verdien var, dersom det ble tatt sammen med den andre blodprøven.

Dette er svaret har jeg fra en endokrinolog.

s-shbg 28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En er ikke nødvendigvis frisk fordi en har 'normale' testosteronnivå.

Uansett, det er så mange variabler inne i bildet med slike problemstillinger at det er umulig å synse på blodprøveverdier sånn uten videre, selv for en som har peiling på det.

Lav SHBG gir høy fri testosteron og motsatt. Og så har du det som heter androgen reseptor aktivitet. Enkelt sagt vil en person med lav testosteron kunne ha like mye nytte av sine nivå som en som har høyere nivå.

Og så har du samspillet med alle andre titalls hormonene i kroppen også.

Selv hadde jeg lenge testosteron rundt 13 og etter årevis med plager fikk jeg overtalt en lege til å la meg prøve TRT. Det merkelige for min del var at selv med testosteron rundt 40, så merket jeg aldri noe til at jeg hadde høyere testosteronnivå. Uansett, så hadde jeg aldri på noe tidspunkt under behandlingen noen god opplevelse av det.

For min del er det mer nærliggende å tro at problemene mine var (og er) knyttet til noe annet i kroppen min. Kanskje trette binyrer eller noe sånt.

Jeg er heldigvis bedre enn på lenge og har nå testosteron på 18, men det tok lang tid før den kom opp dit.

Selv trodde jeg alltid at så lenge jeg fikk 8 timer søvn var alt i orden, men jeg har senere lært at det faktisk er viktig NÅR man sover også. Helst bør man ligge og sove nå.

5 timer søvn per natt er alt for lite på det jevne og var trolig en av årsakene til at jeg fikk mine plager (søvnunderskudd og hardkjør over mange år).

Mitt beste tips er derfor å SOVE og STRESSE ned, samtidig som du spiser sunn, feit (bra for hormonproduksjon) og god mat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Vil ta opp igjen den tråden her.

Eg har lenge trudd at eg har lavt testosteron nivå pga at eg får lett betennelser i kroppen. Og har tidligare hatt kreft og vore behandla med stråling og cellegift i et halvt år.

Har slitt mykje med rygg skuldre kne og betennelser generelt. Vonde ledd generelt.

Har lurt på om eg har en revmatisk sjukdom.

Har tatt prøver for revmatisme og der var ingenting.

Men testosteronnivået var berre på 13 , og som legen sa så var hypofysen (som regulerer nivåa av testosteron) min overaktiv for å få opp nivået på testosteron.

Eg sjølv tenke at det er alt for lavt nivå på en persom som har bygget muskla i 8.5 år og er 182cm høg og 99kg med en fettprosent på 12-13. Og sidan eg sliter med mange plager og betennelser og styrken øke sakte. Har ofte dårlige perioda, og av og til knallbraperioda.

Eg blir innkalt til vidare undersøking, men eg vil gjerne høyre andres meininga på d her.

Håpa på at tiwas kan svare og:)

Kan legge til at det va litt høge nivå av antistoffa på skjoldbruskkjertelen. Nivået skal vere maks 35, men var 39.

Legen sa det ikkje betydde noke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg til en androlog (guttas gyneokolog) som kan dette. Et kjent navn innen dette er Ken Purvis, men da må du til Oslo. Der får du alle blodprøver og full oppfølging. Han er privat, så du må beregne en tusenlapp for konsultasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også relativt lave testosteronnivåer på rundt 15, hatt dette siste tre målinger. Dette skyldes testikkelkreft for en del år tilbake (har kun en sten). FSH og LH, som er signalhormoner til hhv sæd og testoproduksjon er amokkhøye (se tabell). Har tidligere hatt FTI på 8,8 sammen med 22 i testomåling og føler stort sett ikke at jeg har lavt testonivå, men de siste par årene har det vært stigende FSH og LH og stuck på 15 i testo.

Fastlegen min vil ha meg til endokrinolog for å vurdere testosteronerstatning siden hypofysen min går amokk for å lage mer testo. Samtidig har jeg bra skjeggvekst, høy sexlyst, løfter et tonn og er en generell douchebag, så hvem vet. Virker ikke som om jeg har lavt testo. Trener relativt mye, kanskje androgenreseptorene mine er SULTNE og spiser opp all testoen så det er lite igjen i blodet. Hvem vet. Fastlegen min foreslo en liten skvett testo slik at verdiene på LH og FSH kommer ned til normalen. Er litt skeptisk til dette da jeg ikke ønsker å forpurre sjansene til å få barn en gang i tiden men i og med at målet kun er en moderat heving slik at normal produksjon opprettholdes (kun nok til at LH og FSH blir i normalverdier). Ser også på felleskatalogen for de aktuelle legemidlene at dette er reversibelt.

Samtidig vil jeg ikke på TRT fordi jeg har lollet av alle bolerne i alle år som har sagt de er på TRT (men som egentlig bare selvmedisiner bol).

Hvis noen lurer på hvordan man finner ut om man har testikkelkreft så er det bare å spørre ;)

post-3316-14440987483574_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså...

1. Ken Purvis er et rasshøl (sorry), men om man kun er ute etter veldig høye nivåer er han mannen å gå til. Bare vær forberedt på å bli kalt boler og måtte forholde dere til primadonnanykker som får Kim K til å virke jordnær.

2. s-testosteron, FTi og alt det der sier ikke mye uten å vite hvordan reseptoraktiviteten er. En person med lav FTi kan ha bedre effekt enn en med høy FTi. Det kommer også an på hvor mye som er bundet, hvor mye som er omdannet til østradiol og testosteronmetabolitter osv osv. Gå etter følelsen. Det er det de fleste leger gjør. I hvert fall de som vet hva de driver med.

3. Østradiol kan kun måles på ÈN labb i Norge, og det er hormonlabben på Aker. Alle andre østradiolprøver for menn er verdiløse.

4. Lav TSH og LH er kun problematisk om T er lavt og man føler seg slapp, sliten og gjerne mister muskelmasse, blir fetere og får lavere bentetthet.

5. Bestem dere for om dere ønsker "foryngende behandling" eller om målet er å føle seg "optimal i forhold til alder". Det er to distinkte retninger.

6. Endokrinologer er for generelle og har sjelden god forståelse for hormonbehandling av menn. De jobber mest med lav forbrenning hos damer etter overgangsalderen.

Personlig anbefaler jeg Eriksen på Spesialistsenteret Pilestredet Park. Han er sånn ca midt mellom og lar en ikke slippe unna med alt, samtidig som han ikke setter ned foten for tidlig og for hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul på balla? Jeg fant en kul en gang. Et legebesøk senere så viste det seg at jeg hadde funnet bi-testikkelen :whistle:

Hoven, øm testikkel. Kan være kul også sikkert, var ikke det for meg. Den ene var hardere og fastere. Litt ubehag, spesielt når jeg skulle sove etc (fordi jeg var i ro og ikke opptatt med andre ting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men testosteronnivået var berre på 13 , og som legen sa så var hypofysen (som regulerer nivåa av testosteron) min overaktiv for å få opp nivået på testosteron.

Eg sjølv tenke at det er alt for lavt nivå på en persom som har bygget muskla i 8.5 år og er 182cm høg og 99kg med en fettprosent på 12-13. Og sidan eg sliter med mange plager og betennelser og styrken øke sakte. Har ofte dårlige perioda, og av og til knallbraperioda.

Eg blir innkalt til vidare undersøking, men eg vil gjerne høyre andres meininga på d her.

Håpa på at tiwas kan svare og:)

Kan legge til at det va litt høge nivå av antistoffa på skjoldbruskkjertelen. Nivået skal vere maks 35, men var 39.

Legen sa det ikkje betydde noke.

Tja...

13 er ikke spesielt høyt, men det er ikke nødvendigvis spesielt lavt heller. Hadde du virkelig hatt problemer hadde du nok ikke fått til å bygge muskler i det hele tatt.

Hviler du nok? Spiser du nok?

Det jeg har lært er at:

- Testosteron er en av MANGE variabler når det gjelder helse og velvære. Ikke se deg blind kun på serum testosteron. Hva er for eksempel SHBG-en din?

- Fastleger og til og med spesialister har NULL peiling på hormoner.

Om du føler at du ikke får den hjelpen du trenger dit du blir henvist, så hadde jeg sporenstreks gått til en i det private som kan dette. Kanskje prøve den legen Tiwas anbefaler. Selv om det er dyrt, så sparer du både tid og penger om det er en som vet noe.

Skulle ønske jeg gjorde det selv, men innen jeg innså det, hadde jeg blakket meg på mange middelmådige idioter både i offentlig og privat sektor som knapt visste forskjellen på østradiol og testosteron.

At legen sa det ikke betyr noe kan være sant, men det er også et standard legesvar, nettopp fordi de kan null og niks om sånt. De reagerer kun om noe er virkelig, virkelig galt og alle lamper lyser. Selv da er det ikke alle som reagerer.

Forøvrig er min erfaring at etter lang, lang tid så fungerer jeg ganske greit nå om dagen.

Kom deg til en androlog (guttas gyneokolog) som kan dette. Et kjent navn innen dette er Ken Purvis, men da må du til Oslo. Der får du alle blodprøver og full oppfølging. Han er privat, så du må beregne en tusenlapp for konsultasjonen.

Ken Purvis er en idiot.

Jeg ringte han når jeg virkelig, virkelig slet og han lo av meg på telefonen og sa at jeg var helt frisk og skulle slutte å sammenligne meg med bolegutta på senteret. Hans tips? Å flytte til en by slik at jeg fikk sett mer damer og 'fikk systemet i gang igjen'.

Var nesten på gråten når samtalen var over fordi jeg trodde jeg endelig skulle få hjelp. Makan til idiot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt skeptisk til dette da jeg ikke ønsker å forpurre sjansene til å få barn en gang i tiden men i og med at målet kun er en moderat heving slik at normal produksjon opprettholdes (kun nok til at LH og FSH blir i normalverdier). Ser også på felleskatalogen for de aktuelle legemidlene at dette er reversibelt.

Den tradisjonelle løsningen er HCG ved siden av for å stimulere testiklene og holde fruktbarheten i sjakk, men vet ikke hvordan det spiller inn når du har høy LH/FSH i utgangspunktet, ei heller hvor mye selv svake doser av testosteron vil påvirke LH/FSH-en din.

Er vel også en mulighet å fryse ned spermen din. :)

Nå er kanskje din situasjon noe spesiell og jeg er kanskje ikke i posisjon til å kommentere, men jeg hadde aldri begynt på TRT om jeg følte meg bra i utgangspunktet.

Er det et problem i forhold til hypofysen din? Jeg trodde det egentlig problemet med høye LH nivå var at det overbelaster testiklene dine på sikt, slik at egenproduksjonen kan bli svekket. Mulig du kan vente med testo til den tid, om det skulle bli nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje prøve den legen Tiwas anbefaler. Selv om det er dyrt, så sparer du både tid og penger om det er en som vet noe.

Enig i stort sett alt, bortsett fra at du er alt for snill i måten du omtaler Ken på.

Når det gjelder Spesialistsenteret får man refusjon. Med andre ord gratis når man passerer frikortgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...

13 er ikke spesielt høyt, men det er ikke nødvendigvis spesielt lavt heller. Hadde du virkelig hatt problemer hadde du nok ikke fått til å bygge muskler i det hele tatt.

Hviler du nok? Spiser du nok?

Det jeg har lært er at:

- Testosteron er en av MANGE variabler når det gjelder helse og velvære. Ikke se deg blind kun på serum testosteron. Hva er for eksempel SHBG-en din?

- Fastleger og til og med spesialister har NULL peiling på hormoner.

Om du føler at du ikke får den hjelpen du trenger dit du blir henvist, så hadde jeg sporenstreks gått til en i det private som kan dette. Kanskje prøve den legen Tiwas anbefaler. Selv om det er dyrt, så sparer du både tid og penger om det er en som vet noe.

Skulle ønske jeg gjorde det selv, men innen jeg innså det, hadde jeg blakket meg på mange middelmådige idioter både i offentlig og privat sektor som knapt visste forskjellen på østradiol og testosteron.

At legen sa det ikke betyr noe kan være sant, men det er også et standard legesvar, nettopp fordi de kan null og niks om sånt. De reagerer kun om noe er virkelig, virkelig galt og alle lamper lyser. Selv da er det ikke alle som reagerer.

Forøvrig er min erfaring at etter lang, lang tid så fungerer jeg ganske greit nå om dagen.

Ken Purvis er en idiot.

Jeg ringte han når jeg virkelig, virkelig slet og han lo av meg på telefonen og sa at jeg var helt frisk og skulle slutte å sammenligne meg med bolegutta på senteret. Hans tips? Å flytte til en by slik at jeg fikk sett mer damer og 'fikk systemet i gang igjen'.

Var nesten på gråten når samtalen var over fordi jeg trodde jeg endelig skulle få hjelp. Makan til idiot.

Sier du det? Voy satan, det var ikke bra. Ille å høre faktisk:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar i fet skrift

Den tradisjonelle løsningen er HCG ved siden av for å stimulere testiklene og holde fruktbarheten i sjakk, men vet ikke hvordan det spiller inn når du har høy LH/FSH i utgangspunktet, ei heller hvor mye selv svake doser av testosteron vil påvirke LH/FSH-en din.

Tanken fra legen var å tilføre testo kun til det nivået hvor FSH og LH stabiliserer seg innen normalen.

Er vel også en mulighet å fryse ned spermen din. :)

Det ble gjort før kreftoperasjon i 2008.

Nå er kanskje din situasjon noe spesiell og jeg er kanskje ikke i posisjon til å kommentere, men jeg hadde aldri begynt på TRT om jeg følte meg bra i utgangspunktet.

Er det et problem i forhold til hypofysen din? Jeg trodde det egentlig problemet med høye LH nivå var at det overbelaster testiklene dine på sikt, slik at egenproduksjonen kan bli svekket. Mulig du kan vente med testo til den tid, om det skulle bli nødvendig.

Tror ikke det er noe problem for hypofysen nei, men ser for meg at reseptorene på den gjenværende testikkelen ikke er sånn kjempefornøyd med å bade i LH og FSH døgnet rundt. Ikke at jeg har peiling, får se hva spesialist sier. Men jeg har målt en del høyere før og med lavere LH og FSH enn jeg har nå, så trenden er jo ikke optimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...