Gå til innhold

Testosteron nivå Hjelp


Tarald

Anbefalte innlegg

Hei! Var nettopp tl legen å fikk tatt noen blodprøver og så på noen for ett år siden.

Jeg hadde ett lite spørsmål angående mengden (Nivået i kroppen) ble jeg rangert på: 17.

Vikar legen sa at dett var mitt på 3'rn altså rett i midten.

Men har lest opp litt rundt om kring at 17 blir sett på som veldig lavt, noen som kan skyntre litt kunnskap og klarne opp dette for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva lå østradiol på? For å se det reelle nivået ditt må du se på forskjellen mellom fritt testosteron og sensitiv østradiol (ikke den vanlige varianten, men den de måler på hormonlabben). Du kan ha høyt testosteron, men med høyt østradiol kan du føle deg langt verre enn en med lavt testo og lavt østradiol.

Hvorfor fikk du målt verdiene dine? Føler du noe er galt? Hva merker du? Om det er deg på bildet ville jeg ikke blitt overrasket om fettnivåene dine er på et nivå der du kan oppleve forstyrrelser i hormonproduksjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 nmol/L er ikke veldig lavt. Det er ganske normalt. Referanseområdet har veldig stor spredning og om man skulle ligger i den nedre delen betyr det at man ligger innenfor "normal" verdier, men det betyr ikke at nivåene er optimale. Testosteron nivået burde testes sammen med blant anne; Dihydrotestosteron (DHT), østrogen (inkl. østradiol), kortisol og SHBG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referanseområdene skal innbefatte det intervallet der 97,5% av friske vil befinne seg. Noen vil befinne seg i det nedre området, andre i det øvre, flesteparten omtrent midt på. Antallet reseptorer osv vil være avgjørende for hvor høye nivåer du har naturlig, og det er ingen automatikk i at ditt funksjonsnivå vil være bedre om du øker nivåene til 25, samtidig som det ikke er noen automatikk i at naboen som har 30 har noe bedre funksjonsnivå enn deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva lå østradiol på? For å se det reelle nivået ditt må du se på forskjellen mellom fritt testosteron og sensitiv østradiol (ikke den vanlige varianten, men den de måler på hormonlabben). Du kan ha høyt testosteron, men med høyt østradiol kan du føle deg langt verre enn en med lavt testo og lavt østradiol.

Hvorfor fikk du målt verdiene dine? Føler du noe er galt? Hva merker du? Om det er deg på bildet ville jeg ikke blitt overrasket om fettnivåene dine er på et nivå der du kan oppleve forstyrrelser i hormonproduksjonen...

Hva lå østradiol på? - ble ikke testet

Hvorfor fikk du målt verdiene dine? - Jeg fikk de testet etter at jeg hadde slanket meg og vekttapet var veldig raskt (26 kg totalt, 16 kg på 3 månder)

Føler du noe er galt? Hva merker du? - I det siste har jeg fått mer og mer betennelser, dårlig søvn, generell slapphet og lite lyst.

Om det er deg på bildet ville jeg ikke blitt overrasket om fettnivåene dine er på et nivå der du kan oppleve forstyrrelser i hormonproduksjonen - Det er ett bilde for 2 månder siden, men de blodprøvene var tatt for ett halvt år siden når jeg traff vekt målet. Jeg har nå tatt nye for å se hvordan det ligger an begrunnet symptomene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva lå østradiol på? - ble ikke testet

Hvorfor fikk du målt verdiene dine? - Jeg fikk de testet etter at jeg hadde slanket meg og vekttapet var veldig raskt (26 kg totalt, 16 kg på 3 månder)

Føler du noe er galt? Hva merker du? - I det siste har jeg fått mer og mer betennelser, dårlig søvn, generell slapphet og lite lyst.

Om det er deg på bildet ville jeg ikke blitt overrasket om fettnivåene dine er på et nivå der du kan oppleve forstyrrelser i hormonproduksjonen - Det er ett bilde for 2 månder siden, men de blodprøvene var tatt for ett halvt år siden når jeg traff vekt målet. Jeg har nå tatt nye for å se hvordan det ligger an begrunnet symptomene.

Da bør du uansett ta nye prøver. Hard diett har en stygg tendens til å kødde til hormonene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Spent på svar her. Tok ei prøve (jeg måtte krangle meg til hos legen) for endel år siden. Var vel 19-20'ish og hadde fortsatt ikke fått mer skjeggvekst enn at jeg kunne, over noen måneder, spare opp en halvrespektabel hakedusk. Troooor nivået lå på noe sånt som 11.3, som jeg reagerte ganske sterkt på.

Nå vet jeg at det, som nevnt i tråden, er flere variabler som spiller inn, men er det ikke alikevel helt bak mål å si til en som er i alderen der han skal ha sitt livs høyeste hormonproduksjon at alt er 100% normalt fordi han er "innenfor referanseområdene", selv om det faktisk nivået ville vært mer typisk for en slapp pensjonist?

Vegard L: Er det meg som ikke har nok info til å forstå greia, eller er det rart at disse referanseområdene ikke er inndelt i f.eks. aldersgrupper..? Man kan da vitterligen ikke si at en 19-åring med et testosteronnivå mer typisk for en på 70 er helt normal, uten å engang ta en prøve til for å sjekke SHBG, østradiol, og andre verdier som ville være relevante..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på svar her. Tok ei prøve (jeg måtte krangle meg til hos legen) for endel år siden. Var vel 19-20'ish og hadde fortsatt ikke fått mer skjeggvekst enn at jeg kunne, over noen måneder, spare opp en halvrespektabel hakedusk. Troooor nivået lå på noe sånt som 11.3, som jeg reagerte ganske sterkt på.

Hva mener du? Først sier du 19-20 og så 11.3...Og hvilket referanseområde? Hva er "Fri T indeks"?

Selv mener jeg at 11 er lavt uansett alder og selv om man er innenfor grenseverdiene blir det bare for dumt om man havner på 11 på en skala fra 10-40 (som jeg mener T skal ligge på). Be om en rekvisisjon til Spesialistsenteret Pilestredet park og få noen som vet hva de driver med til å ta testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Først sier du 19-20 og så 11.3...Og hvilket referanseområde? Hva er "Fri T indeks"?

Selv mener jeg at 11 er lavt uansett alder og selv om man er innenfor grenseverdiene blir det bare for dumt om man havner på 11 på en skala fra 10-40 (som jeg mener T skal ligge på). Be om en rekvisisjon til Spesialistsenteret Pilestredet park og få noen som vet hva de driver med til å ta testen.

Han mente vel at han var rundt 19-20 år gammel! Og det var 11,3 som var verdien på T. ;-)

Stemmer, kunne klargjort bedre. Jeg var 19-20 og testosteron (standard test, legen mente det var dyrt og unødvendig å måle fritt/bundet), var enten 11 eller 13.

Ikke for å kapre tråden, men kan noen svare på hvorfor det er sånn? Klart, jeg som nå er 28 kan sikkert ha test på 12-13 og være frisk og normalfungerende selv om det er et nivå man gjerne ser hos langt eldre karer, men burde ikke referanseområdene (for testo såvel som andre ting) være inndelt i aldersbraketter? Jeg lå jo under normalen for min daværende alder, som for alt legen visste kunne tydet på at noe ikke var som det skulle.

Har nylig byttet lege, og skal be om full work-up når jeg får rota meg bort tid.

Tarald, blir det noen nye prøver på deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kapre tråden, men kan noen svare på hvorfor det er sånn? Klart, jeg som nå er 28 kan sikkert ha test på 12-13 og være frisk og normalfungerende selv om det er et nivå man gjerne ser hos langt eldre karer

Hvis referanseområdet fremdeles er 10-40, så er ingen frisk og velfungerende med en så lav T. Det er helt i ekstremen for normalt, og da er det nivåene en 90-åring kan ha. Hvor mange friste og velfungerende 90-åringer vet du om?

Det er uansett FTI som forteller mest om hvordan man føler seg. I tillegg er det et utall andre hormoner som har mye å si, men jeg har selv hatt lav T og "ler" når leger sier at "det er innenfor normalverdiene". Spør legen hvordan han hadde likt å ha slike verdier - antakelig vis hadde han ikke likt det særlig. Snodig nok virker det som om kvinnelige leger er mer forståelsesfulle, men det er sikkert fordi det er stuerent for damer å gå på hormonterapi.

Kom deg til en god urolog eller indremedisiner. Det viktigste vil være hvordan du føler deg - ikke hva blodprøvene dine sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer, kunne klargjort bedre. Jeg var 19-20 og testosteron (standard test, legen mente det var dyrt og unødvendig å måle fritt/bundet), var enten 11 eller 13.

Ikke for å kapre tråden, men kan noen svare på hvorfor det er sånn? Klart, jeg som nå er 28 kan sikkert ha test på 12-13 og være frisk og normalfungerende selv om det er et nivå man gjerne ser hos langt eldre karer, men burde ikke referanseområdene (for testo såvel som andre ting) være inndelt i aldersbraketter? Jeg lå jo under normalen for min daværende alder, som for alt legen visste kunne tydet på at noe ikke var som det skulle.

Har nylig byttet lege, og skal be om full work-up når jeg får rota meg bort tid.

Tarald, blir det noen nye prøver på deg?

Tok noen prøver for litt siden, og det var skrekkelig lavt. Det var på 8!!!!!!!! i fra 17 ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok noen prøver for litt siden, og det var skrekkelig lavt. Det var på 8!!!!!!!! i fra 17 ...

Som gamle legen min ville sagt..

Referanseområdet ligger fra 6,7 - 31,9 nmol/L
Du er innenfor referanseområdet, så du er 100% normal! Nothing to see here, move it along people. Betalingen ordner du med sekretæren min, ha en god dag! NESTEEEE! :p
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en generell helsesjekk selv. Også spurte jeg om å sjekke mine testoverdier. Står slikt: S-testosteron: 11.5.

Derfor jeg også var litt nysgjerrig. Men kanskje jeg fikk så lav score fordi jeg er på slutten av en diett hvor jeg er i ketose.

Vurderer å ta nye tester ca 1 mnd etter når dietten er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en generell helsesjekk selv. Også spurte jeg om å sjekke mine testoverdier. Står slikt: S-testosteron: 11.5.

Derfor jeg også var litt nysgjerrig. Men kanskje jeg fikk så lav score fordi jeg er på slutten av en diett hvor jeg er i ketose.

Vurderer å ta nye tester ca 1 mnd etter når dietten er ferdig.

Slik jeg har forstått det skal ikke en ketogen diett påvirke testosteronnivået negativt. Tvert om kan det øke grunnet alt kjøttet og fisken, fettet og kolesterolet, i allefall om en før omleggingen spiste lite rødt kjøtt, egg, og sånne "manneting".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referanseområdene er stort sett satt til de nivåene 95% av den friske befolkningen vil ligge i. De fleste vil naturlig ligge mot midten, noen vil ligge høyt og andre lavt. Jeg vet veldig lite om disse tingene, så vil ikke gå inn i noen videre diskusjon på det, men på de fleste av disse prøvene så vil ikke direkte sammenligning av verdier mellom individer nødvendigvis si så mye om funksjonsnivået. Folk med lavnormale nivåer kan ha bedre funksjon enn andre med høye, noe som kan skyldes reseptortetthet og andre ting som medierer responsen på hormonet.

Kom nettopp hjem fra en konferanse, som riktignok hadde et annet fokusområde, men etter ett av foredragene kom det opp noe som likevel vil være relevant. Det var en diskusjon om hvorvidt lave nivåer (av vitamin B12) var grunn nok i seg selv til å sette i gang terapi, spesielt ved fravær av symptomer. Det blir nok mye det samme når det gjelder hormoner. Dersom man har symptomer på mangel, så bør det være grunn til å prøve behandling, selv om man skulle ligge i normalområdet. Kanskje skal du naturlig ligge høyere og derfor har lave nivåer til din kropps behov.

Av mangel på dypere kunnskap så velger jeg å stoppe synsingen min her. Dette er noe folk bruker massevis av år på å spesialisere seg på, så jeg er ikke riktig mann til å gi noe dypere svar her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...