Gå til innhold

"- Mange utvikler nok «fitoreksi»"


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Jester
Jeg skal vel innrømme at vi kanskje kan ha noe å lære når det kommer til kosthold...

Tenker du å ha et anstrengt forhold til hvit fisk og kylling i små tupperwarebokser?

J/K :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre midtby og flere styrkeløftere med han ser like bra, om ikke bedre en mange fitnessutøvere,men ikke kom her og si at det ikke finnes eksempler på styrkeløftere som har en fettprosent som er unødvendig høy.

Det jeg reagerte mest på var påstanden om at styrkeløft er mer funksjonelt en "fitness trening", hva nå en det er. Samme argumentet som crossfiterne bruker så ofte.

Apropos fettprosent, så ser jeg at Børge Fagerli har ca. samme fettprosenten som da han stilte i vår, noe som vel må være livsfarlig?!?

Selv ligger jeg på noe høyere fettprosent, og trener mer likt en styrkeløfter en en bygger, dette fordi jeg eg livredd for å utvikle fitoreksi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Spiser du så elendig? Form følger funksjon.

Jeg finner ditt bruk av begrepet "Form følger funksjon", som litt morsomt med tanke på at jeg er byplanlegger. En parole knyttet til funksjonalismen.

Nok om det!

Personlig så har jeg et veldig avslappet forhold til mat, noe jeg har et inntrykk av at de fleste i miljøet har. Det er bra. Likevel så skader det aldri med mer kunnskap om sammenhengen mellom et godt og riktig kosthold og form. Der tror jeg fitness-folkene generelt kan mer enn oss, selv om funksjonen den gode formen skal påvirke er ulik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ditt bruk av begrepet "Form følger funksjon", som litt morsomt med tanke på at jeg er byplanlegger. En parole knyttet til funksjonalismen.

Nok om det!

Personlig så har jeg et veldig avslappet forhold til mat, noe jeg har et inntrykk av at de fleste i miljøet har. Det er bra. Likevel så skader det aldri med mer kunnskap om sammenhengen mellom et godt og riktig kosthold og form. Der tror jeg fitness-folkene generelt kan mer enn oss, selv om funksjonen den gode formen skal påvirke er ulik.

Men jeg mener, styrkeløftere trenger ikke å tenke så mye på kosthold, for det er ikke det prestasjonene står og faller på så lenge man får i seg nok mat til å nå sine målsetninger.. For en fitnessutøver som skal i sceneform er saken en helt annen. For en løfter på 105 kg, not so much.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg mener, styrkeløftere trenger ikke å tenke så mye på kosthold, for det er ikke det prestasjonene står og faller på så lenge man får i seg nok mat til å nå sine målsetninger.. For en fitnessutøver som skal i sceneform er saken en helt annen. For en løfter på 105 kg, not so much.

Vi er nok enige der. Jeg bare tenker at det kan være smart for flere å reflektere litt mer over hvilken mat som bør være endel av "nok mat". Kan det føre til bedre resultater om man går bort i fra spise-alt-bare-man-får-i-seg-nok-kalorier-tankegangen, til styrkeløftere, og får et mer gjennomtenkt kosthold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg mener, styrkeløftere trenger ikke å tenke så mye på kosthold, for det er ikke det prestasjonene står og faller på så lenge man får i seg nok mat til å nå sine målsetninger.. For en fitnessutøver som skal i sceneform er saken en helt annen. For en løfter på 105 kg, not so much.

Jeg er enig med Sentadilla. Som styrkeløfter vil du vel selvfølgelig kunne prestere bedre ved å ha et gjennomtenkt kosthold med fokus på sammensettning og næringskilder? Uansett hva slags fettprosent du har, hvor mye du veier eller hvor mye du skal få i deg i løpet av en dag kcal-messig. Det er kanskje ikke avgjørende, men likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Sentadilla. Som styrkeløfter vil du vel selvfølgelig kunne prestere bedre ved å ha et gjennomtenkt kosthold med fokus på sammensettning og næringskilder? Uansett hva slags fettprosent du har, hvor mye du veier eller hvor mye du skal få i deg i løpet av en dag kcal-messig. Det er kanskje ikke avgjørende, men likevel :)

Nei, å dette vil i høyeste grad være med å avgjøre rulator formen din når du er eller ikke minst om du blir 80 ÅR. HEHEHE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle til å skrive dette selv, men ble usikker på nøyaktig prosent.

15-20% kroppsfett tror jeg også er en mer naturlig fettprosent å ligge på for mennesker.

Tror ikke menneskene i steinalderen hadde klart seg lenge med 4% kroppsfett :D

(Ja, jeg er selvfølgelig fullt klar over at en naturlig kroppsbygger ikke ligger på så lav fettprosent hele året... før noen går i taket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15-20% kroppsfett tror jeg også er en mer naturlig fettprosent å ligge på for mennesker.

Tror ikke menneskene i steinalderen hadde klart seg lenge med 4% kroppsfett :D

(Ja, jeg er selvfølgelig fullt klar over at en naturlig kroppsbygger ikke ligger på så lav fettprosent hele året... før noen går i taket)

Inb4 - fuck you!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15-20% kroppsfett tror jeg også er en mer naturlig fettprosent å ligge på for mennesker.

Tror ikke menneskene i steinalderen hadde klart seg lenge med 4% kroppsfett :D

(Ja, jeg er selvfølgelig fullt klar over at en naturlig kroppsbygger ikke ligger på så lav fettprosent hele året... før noen går i taket)

Referanseverdiene for fettprosent for menn er mellom 12-20%, for kvinner mellom 20-30%.(Abernathy RP FAU, Black DR. Healthy body weights: an alternative perspective. Am J Clin Nutr 1996;448s-51s.) Les denne artikkelen og se om du/dere blir klokere.

Advarer tilsynelatende unge, friske, mennesker mot beinskjørhet - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å påstå at styrkeløft er mer "funksjonelt" en fitness trening kan dere virkelig ikke mene? Hvorfor er det mer funksjonelt å stappe seg inn i en drakt, som en slags pølse, og løfte en rep i benkpress, på en vekt som en egentlig ikke er sterk nok til å løfte, en å f.eks ta 20 chins?

Bøy, benk og mark gjør deg funksjonell når det gjelder dagligdagse ting, som å løfte tunge ting fra bakken eller opp i hyller, samt å dytte ting (f.eks en bil med motorstopp). Kom ikke her og si du blir like funksjonell av å gjøre tusen reps i apparater for obskure muskler.

PS! Vi løfter utstyrsfritt mesteparten av tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøy, benk og mark gjør deg funksjonell når det gjelder dagligdagse ting, som å løfte tunge ting fra bakken eller opp i hyller, samt å dytte ting (f.eks en bil med motorstopp). Kom ikke her og si du blir like funksjonell av å gjøre tusen reps i apparater for obskure muskler.

PS! Vi løfter utstyrsfritt mesteparten av tida.

Litt usikker på seriøsiteten på det innlegget, men lol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøy, benk og mark gjør deg funksjonell når det gjelder dagligdagse ting, som å løfte tunge ting fra bakken eller opp i hyller, samt å dytte ting (f.eks en bil med motorstopp). Kom ikke her og si du blir like funksjonell av å gjøre tusen reps i apparater for obskure muskler.

PS! Vi løfter utstyrsfritt mesteparten av tida.

De aller fleste fitnessutøvere trener øvelsene du nevner, og har nok ingen problemer med å plukke opp ting fra bakken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

omg, jeg misliker ordet "funksjonell" så sterkt. Søk og functional training på google, så kommer det mye rart.

Med ordet funksjonell, så mener man at en viss treningsform er bedre egnet til at personer skal fungere i dagliglivet.

Problemet med ordet da, er at dagliglivet til folk varier. Hva er funksjonell trening for en person som jobber på kontor og har tre barn VS en som jobber som tømrer og er singel o_O ?

Hva alle mennesker trenger og hva som er funksjonellt for alle mennesker - er en sterk og skadefri kropp.

Det vil si at alle treningsformer som er ment for å bygge styrke, muskulatur, opprettholde optimal muskellengde og ha et balansert forhold mellom muskelgruppene og dens motsatte muskelgrupper (agonister) er funksjonelle treningsformer (y)

Så vidt jeg vet, så vil de fleste gode styrkeløft og fitness treningsprogrammer da være funksjonelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrkeløft, ren idrett?

Ikke dra styrkeløft ned i samme kategori som bodybuilding :greyalien:

De som driver med styrkeløft må signere en anti-doping kontrakt samt at man blir testet (jaja, sykling er sykling)

Og hvis man blir tatt, ja da er man buttfucked i noen år hvor man er svartelistet fra den gymmen man elsker å trene på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøy, benk og mark gjør deg funksjonell når det gjelder dagligdagse ting, som å løfte tunge ting fra bakken eller opp i hyller, samt å dytte ting (f.eks en bil med motorstopp). Kom ikke her og si du blir like funksjonell av å gjøre tusen reps i apparater for obskure muskler.

PS! Vi løfter utstyrsfritt mesteparten av tida.

Håper du tuller.

Ontopic: Rart hvordan diagnoser og stempling av en sport eller hobby kommer fra A) Noen som ikke har peiling eller interesse B) Vil fremme sin egen sport/hobby C) En utøver som fikk tilbakeslag etter 10 år med problemer (i dette tilfellet spiseforstyrrelser) og trenger sympati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...