Gå til innhold

"- Mange utvikler nok «fitoreksi»"


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Jester
Styrkeløft, ren idrett?

I Norge, og forhåpentligvis flere av våre skandinaviske naboer så ja, helt klart. (I alle fall på overordnet nivå, man kan jo aldri garantere for at ikke noen prøver seg, men det testes regelmessig så de tas nok)

I Norge har styrkeløftforbundet status som "Rent Særforbund" via sitt tette samarbeid med anti-doping Norge (http://www.styrkeloft.no/nyheter/arkiv/2263-rent-saerforbund) og som en del av Norges Idrettsforbund stilles det krav til dette da det er en anerkjent sport (I motsetning til f.eks bygging eller strongman som ikke er en del av Norges Idrettsforbund, og dermed ikke har disse krav som et eksempel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynner å bli sånn passe lei av å lese om faren for å utvikle et sykelig forhold til ditt og datt, ellers en fin artikkel :)

Kunne ikke vært mer enig! "Pass deg for ditt, pass deg for datt!" STFU, styrer man ikke sitt eget liv lenger?

Jeg skal starte en aldri så liten kampanje mot det å være hekta på å være normal! Fordi normal sucks ass. Og kan være farlig. Og avhengighetsskapende. Og ikke bra for selvbilde. PFFF:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer enig! "Pass deg for ditt, pass deg for datt!" STFU, styrer man ikke sitt eget liv lenger?

Jeg skal starte en aldri så liten kampanje mot det å være hekta på å være normal! Fordi normal sucks ass. Og kan være farlig. Og avhengighetsskapende. Og ikke bra for selvbilde. PFFF:whistle:

Ja, ikke sant? :D hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig artig å tenke på at doping skal vere ulovlig (noko som sjølvsagt er heilt riktig) som prestasjonsfremmande middel, medan ein kan bruke snart alt ein ønskar(det vere seg knebind, belte, enkle/doble/triple drakter) av prestasjonsfremmande utstyr for å få langt meir på vektstanga enn det ein har musklar til å takle.

Og det at styrkeløftarar skal sitje å "kaste stein i glasshus" på fitnessutøvarar blir vel litt feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Forøvrig artig å tenke på at doping skal vere ulovlig (noko som sjølvsagt er heilt riktig) som prestasjonsfremmande middel, medan ein kan bruke snart alt ein ønskar(det vere seg knebind, belte, enkle/doble/triple drakter) av prestasjonsfremmande utstyr for å få langt meir på vektstanga enn det ein har musklar til å takle.

Og det at styrkeløftarar skal sitje å "kaste stein i glasshus" på fitnessutøvarar blir vel litt feil..

Det er da ikke i nærheten det samme å sammenligne utstyr i forbindelse med trening og bol. Om noe får du sammenligne det med bruk av klorbriller og badehette i svømming eller kondomdrakter i skøyter osv. Sporten er slik. Det er ikke akkurat som du knebind har alvorlige medisinske bi-effekter og egentlig er ment til helt annet bruk en "knebindmisbrukere" bruker det til.

Er da ingen som har kastet stein i glasshus, men det er jo på det reine at det ene er en testet idrett, det andre er ikke det. Uavhengig av utbredelse av bruk m.m. Ingen som har påstått at alle fitnessutøvere bruker ulovlige midler, men at "de" har muligheten i den grad det ikke testes. (de som i de som måtte ønske)

Er kanskje for mye å be om å la tråden handle om intervjuet og at ikke alt skal bli det ene vs. det andre. Det er plass til begge delene uten at de må sammenlignes hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ikke i nærheten det samme å sammenligne utstyr i forbindelse med trening og bol. Om noe får du sammenligne det med bruk av klorbriller og badehette i svømming eller kondomdrakter i skøyter osv. Sporten er slik. Det er ikke akkurat som du knebind har alvorlige medisinske bi-effekter og egentlig er ment til helt annet bruk en "knebindmisbrukere" bruker det til.

Er da ingen som har kastet stein i glasshus, men det er jo på det reine at det ene er en testet idrett, det andre er ikke det. Uavhengig av utbredelse av bruk m.m. Ingen som har påstått at alle fitnessutøvere bruker ulovlige midler, men at "de" har muligheten i den grad det ikke testes. (de som i de som måtte ønske)

Er kanskje for mye å be om å la tråden handle om intervjuet og at ikke alt skal bli det ene vs. det andre. Det er plass til begge delene uten at de må sammenlignes hele tiden.

Klorbriller og badehette gjer vel ikkje at du svøm raskare, men heller at du optimaliserer forholda/forutsetningane dine, på samme måte som kanskje gode styrkeløftsko eller handleddsbind. Utstyret ein bruker i styrkeløft (drakt, knebind og belte) kunne vel kanskje vorte samanligna med å bruke svømmeføtter i svømming heller?

Men det er greit, vi kan droppe den diskusjonen om ønskelig.

Ein liten edit her: Regnar med det vert snakka om body-fitness/bikini-fitness når ein seier dette:

"- Styrkeløft kan kanskje sies å være en egoistisk idrett fordi det hele tiden handler om deg og dine prestasjoner, men det er ingen som sier at du må være på streng diett i tolv måneder. I tillegg er måten vi trener på funksjonell trening. Det jeg trener i dag kan bidra til at jeg slipper å gå med rullator da jeg er åtti, sier Camilla."

For eg slit med å sjå korleis:

-Styrkeløft kan vere meir funksjonelt enn feks. Athletic fitness.

-Fitness i større grad skal gjere deg avhengig av rullator enn styrkeløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Ein liten edit her: Regnar med det vert snakka om body-fitness/bikini-fitness når ein seier dette:

"- Styrkeløft kan kanskje sies å være en egoistisk idrett fordi det hele tiden handler om deg og dine prestasjoner, men det er ingen som sier at du må være på streng diett i tolv måneder. I tillegg er måten vi trener på funksjonell trening. Det jeg trener i dag kan bidra til at jeg slipper å gå med rullator da jeg er åtti, sier Camilla."

For eg slit med å sjå korleis:

-Styrkeløft kan vere meir funksjonelt enn feks. Athletic fitness.

-Fitness i større grad skal gjere deg avhengig av rullator enn styrkeløft.

Siden du la ved en liten edit men fortsatt siterte meg så vil jeg bare presisere at akkurat den biten av svaret ditt der var ikke det jeg svarte på eller hadde noen mening om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult. Men teit og helt sinnsykt unødvendig at det bare måååå ende opp som enda en blablabla miljø vs blablalba miljø.

Og blablabla masse svada i artikkelen om at noen er så mye bedre, sunnere, renere og mer "funksjonelle" enn noen andre. Herregud så lei.

Hva er det som er grunnen til at om du ber en styrkeløfter fortelle noe om idretten sin, så ender han/hun i halvparten av tilfellene opp med å preike om hvor mye kulere, sunnere og renere det er enn en eller annen "konkurrerende" idrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...