Gå til innhold

skuldersmerter- Føler jeg har prøvt alt


Anbefalte innlegg

Hei, for omtrent 1 halvt år siden fikke jeg vondere å vondere i skuldrene av treningen. Noe som kom av feil utførelse av dips og benkpress(regner jeg med). Jeg har prøvt å kutte ut alle pressøvelser, begynt å med dynamisk oppvarming for skuldrene som LYTP og shoulder dislocations. Og prøvt perioder med null trening samt betennelsesdempende medisin. Det siste halvåret har bestått av utrolig mye rygg og ben trening. Jeg mistenkte at smerten kunne komme av muskelubalanse, men er nå mye sterkere i musklene på baksiden av kroppen enn musklene på fremsiden. Smertene kommer fra en plass mellom brystet og skulder. Viss jeg presser meg når jeg allerede har smerter utvikler det seg til en betennelsestilstand i skuldrene. Noen dager har jeg null skulder smerter og overhead press går egentlig ganske greit samt armheving. Men viss jeg tar albuene lenger ned enn 90 grader kommer smertene med en gang. Manuellterapauten sa bare at mobilitene til skulderen var bra og at viss jeg fikk vondt av disse øvelsene hvorfor gjøre de. Noen som har noen tips? Trening er alt for meg og dette gjør det ikke lett.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier du har vondt i fronten av skuldrene.. stråler det andre plasser? Har du prøvd å massere infraspinatus/teres minor/major? Ofte er det musklene i rotatorkuffen som er synderen. I andre tilfeller kan det faktisk være pec minor. Om denne er stram/anspent vil det kjennes ut som smerte i skuldra. Prøv å trykk litt inn under brystmuskelen og kjenn om du er øm der

pectoralis-minor.jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde skulder og håndleddssmerter av knebøy, som ikke gjorde vondt under selve knebøyinga, men når jeg skulle gjøre ting ala pressøvelser som du sier. Sjekk opp at det ikke ligger for mye vekt i armene når du bøyer, men at den heller hviler på ryggen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jester
Du har prøvd alt? Occam's razor, anyone? Vært hos manuellterapeut?

Med forbehold om at trådstarter ikke har redigert posten så står det da at han har vært hos manuellterapaut.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Med forbehold om at trådstarter ikke har redigert posten så står det da at han har vært hos manuellterapaut.

Tja. Mulig. Kan godt hende jeg overså det - var ikke den mest oversiktlige teksten ;)

Uansett er jeg litt enig med manuellterapeuten i så fall. Om det er bra mobilitet og noen øvelser bare gjør vondt, så får man gjøre noe annet. Jeg kan heller ikke kjøre dips, f.eks.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Regner med det er musklene i rottor cuffen som er synderen ettersom jeg ikke er særlig øm i brystmuskelen. Det stråler ikke noe plass.-Frk Hoel. Viss jeg bare skal gjøre noe annet Tiwas vil det bli svært vanskelig for meg å trene brystmusklene men får prøve å eksperimentere med noen øvelser. Er mulig jeg skrev litt rotete men å bare gjøre noe annet vil egentlig ikke løse selve problemet ettersom jeg har skuldersmerter fra tid til annen selv om jeg ikke gjør noen øvelser som gjør vondt. Så førsteprioritet er jo selvfølgelig å bli kvitt smertene i skuldrene for så å unngå øvelser som gir smerter(men å kunne trene hele kroppen vill vel egentlig være en bra start når jeg tenker meg om). En ting til jeg lurte på var at jeg har hørt at folk med lignende skuldersmerter i skulderen har blitt gode av få en kiropraktor til å "knekke" skulderen pga at problemet kom av at det var noe som lå i klem i skulderen.(?)

- Er takknemlig for alle svar :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en titt på denne som jeg publiserte idag: 5 gode grunner til å trene face pull

Ellers så kan det være du har "impingement" i skulderen (da har du en sene i skulderen som kommer i klem mellom beina i skulderen).. Men svak/underutviklet bakside skulder/rotatorkuff er som oftest grunnen til at mange har vondt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
En ting til jeg lurte på var at jeg har hørt at folk med lignende skuldersmerter i skulderen har blitt gode av få en kiropraktor til å "knekke" skulderen pga at problemet kom av at det var noe som lå i klem i skulderen.(?)

En manuellterapeut kan som regel gjøre alt en kiropraktor kan gjøre, men de pleier å være flinkere til å se ting i sammenheng. Jeg har vært hos kiropraktor to ganger i mitt liv, og begge gangene har jeg dratt hjem med mer vondt enn jeg kom med.

I tillegg til det FrkHoel nevner som sitter i selve skulderen kan det være en nerve som kommer fra et annet sted. Min siste behandling gikk på at jeg hadde fått en nerve i klem under venstre skulderblad. Det ga meg smerter i begge biceps - så vanskelig å vite hvor ting egentlig kommer fra før man får en skikkelig gjennomgang av en som er flink i jobben sin.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For min del, fikset det seg etter ca 8 - 10 mnd med face pulls og masse øvelser for bakside skulder. Ikke 100 % bra, men MYE bedre, samt at det blir bedre og bedre. Trener baksiden 3 ganger i uken, kontrollert med lette vekter. Av og til tar jeg litt tungt i når jeg er godt varmet opp. Tungt for baksideskulder mener jeg ca 7-8 reps.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Etter å ha lest fitnessbloggens nyeste artikkel atletiske skuldre uten smerter, fikk det meg til å lure: Må man gjøre øvelser bare for rotator cuffen eller holder det med "vanlig" skuldertrening som sidehev og rear deltoid flies?

For å forebygge skuldersmerter, eventuelt bli kvitt de så må rotatorkuffen få sin del av oppmerksomheten. Det er disse musklene som brukes vår du roterer armene dine i varierende grad, og uten trening med rotasjoner så styrker du heller ikke disse musklene. Det er ikke sånn at du må trene veldig mye utoverrotasjoner o.l, men oppvarmingssekvensen jeg nevner i artikkelen er nok til å hindre at du utvikler smerte såfremt du ikke ikke har framoverroterte skuldre, da trengs det å bruke litt mer tid pa baksiden av skuldrene/rotatorkuffen.

Så svaret på spm ditt er igrunn JA.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Enig med FrkHoel - om du har, har hatt eller er utsatt for skulderproblemer MÅ du kjøre prehab-øvelser. For alle andre bør det holde med dynamisk oppvarming som jobber godt med skulderleddet. Er man i tvil, så kjører man prehab uansett.

Skulderen er også et av de *VERSTE* leddene å skade. Tar du kneet ditt, så kan du humpe rundt med krykker og synes litt synd på deg. Du aner ikke hvor mye du egentlig bruker skulderen og muskulaturen rundt før du har skadet den en gang...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv sliter jeg med skuldersmerter i høyre skulder ved press øvelser, noe som tydeligvis har ødelagt mye av fremgangen på bryst. Har en tendens til å skyve høyreskulderen forover når smerten forekommer under brystpress øvelser (for å få inn et par ekstra repetisjoner), noe som selvsagt er idiotisk og strider med god teknikk. Har gjennom tidene alltid vært veldig nøye med å trene posterior deltoid og rygg, noe som har ført at jeg har blitt langt sterkere bak enn foran. Problemet er derimot fortsatt til stede, akkurat som OP lider av. Det skal derimot nevnes at jeg aldri har utført spesifikke rotator cuff øvelser, og at det eventuelt kan ha noe med dette å gjøre. Har lest et par steder at det kan være lurt å varme opp med RC øvelser før slike økter, noe jeg synes at vi begge skal prøve. Håper dette virker, ettersom jeg har blitt ganske lei av å alltid bruke de samme hantlene i snart et år.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme syntomene som du har. jeg har gått i 1 år med skuldersmerter, anbefaler å bare finne hva som funker for deg.

naprapat og fysio har ikke hjulpet meg nevneverdig, har også vært flink med oppvarming av skuldre.

Dro på MR undersøkelse tidligere i måneden og det viste seg jeg hadde lett forkalkning i skulderen(+ en masse annet, snakket med legen pr telefon så husker ikke alt) Skal oppdatere etter jeg har snakket med legen på mandag.

+en ting som hjalp meg veldig var en slik "gummi"pute man legger over skulderen, hjelper og belaste rett. kosta meg 700 spenn på thorshov sport.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tenkte jeg kunne prøve en periode med RC øvelser og se om jeg merker endring. Isåfall hvilke øvelser, hvor mange set,rep, og hvor ofte? :)

Veldig lett facepull som du klarer 12-15 reps med. kjør gjerne 2-3 sett.

Utoverrotasjon i kabel er også fin. 1-2kg, 20-25 reps, 2-3 sett.

Gjør det gjerne 2-3 ggr i uken.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...